AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #1 Skrevet 27. desember 2019 Barnet har alltid vært småspist. Hatt problemer med veldig trang hals, men ble operert for 2 år siden. Matlysten ble bedre. Men ikke helt bra. Vi har prøvd alle råd. Barnet er svært lite intressert i mat generelt. Spiser kun litt når han er sulten, bare for å døyve sulten (?), ingen store klare favoritter han spiser mye av heller. Han drikker seg ikke mett, og spiser ikke mellom måltidene. Men han spiser ofte. De ekstra kcal jeg får i han er mye smør på skiva og ekstra ost. Så får han h melk, grøt blir laget på h melk. Han spiser: frokost hjemme + frokost i bhg. Lunsj og 14 mat i bhg. Middag hjemme og kveldsmat. Så 6 ganger til dagen. Har prøvd lure i han fett i havregrøt, eggeplomme i havregrøt, også ekstra kalorier i form av pulver fra apoteket. Fortini som supplement eller melk + med masse kalorier. Men ha liker ingenting av dette. Alt dette også uten at vi viser vår desperasjon, da det kan virke mot sin hensikt. Har også vært til lege, ble henvist til spesialist. Tok alt av prøver i høst. Alt tipp topp, heldigvis. Men matlysten har dalt etter det igjen.. Hva gjør man i slike tilfeller? Snart 4 års kontroll. Ellers er han frisk, lite syk helsigvis. Men sover dårlig og lite. Han er da også i en del dårlig humør de periodene han sover ekstra lite, forståelig nok med lite søvn og mat. Jeg tror mat og søvn henger sammen, og er en dårlig vane da hans 2,5 første år var veldig dårlige. Erfaringer og råd mottas med stor takk! Anonymkode: 19c39...01a
Skogkløver Skrevet 27. desember 2019 #2 Skrevet 27. desember 2019 Har dere prøvd energipulver? Det kan dere strø over hvilken som helst mat eller ha oppi drikke som sagt og liknende det funker her når mini nektet alt av energidrikker. Vi hadde et veldig avslappet forhold til mat og lot barnet styre mengde selv etter instruks fra ernæringsfysiolog. Jeg ville bedt om en henvisning til spuseteam på sykehus/banreklinikk. Det lærte vi mye av 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #3 Skrevet 27. desember 2019 1 spiseskje smør er 100 kalorier. Så hvis du totalt før i ham 5 spiseskjeer smør som forsterkning i løpet av en dag har han sikkert dekket kanskje 1/3 av dagsbehovet bare der. Hvis du teller over inntak over 3 dager, ser det bedre ut da? Følger han vekt-for-høyde - vektskurven? Hvis han spiser ok sett over 3 dager, og følger vektskurven, og ellers virker frisk, ville jeg slappet av. Noen spiser mye, noen spiser lite, og det trenger ikke være noe galt med noen av delene Anonymkode: 3c2da...9b8 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #4 Skrevet 27. desember 2019 Tusen takk for svar! Har prøvd den som heter resource fra apoteket. Men man skulle ha så mye pulver i at han merket det. Har også prøvd mindre mengde uten hell. Eneste jeg ikke har prøvd er den nye fortini uten smak/lukt. Men han får i seg så små mengder av alt. Nå vil han ikke ha yoghurt lengere heller f. eks. Ja kanskje vi må be om henvisning dit da. Prøver være avslappet vi også 😅 Men når vi er i perioder, som nå, når han tydelig spiser lite blir jeg litt stresset da han har så lite å ta av. Var det lang ventetid for å komme inn til ernæringsfysiolog? Har det vært til hjelp? Hvorfor spiser deres lite (hvis det er noen grunn), om jeg kan spør 🙂 Anonymkode: 19c39...01a
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #5 Skrevet 27. desember 2019 Han ligger på nederste strek, hvertfall på siste kontroll. Der har han vært siden før operasjonen. Nei det er kanskje sant. Bare jeg som blir bekymret når jeg ser han er så tynn, og ikke er interessert i mat over hodet. Men ja, han er jo frisk. Bare at han sover dårlig. Tror det har med for lite inntak av mat. Han spiser seg sjeldent opp, så sett over 3 dager kan alle 3 dagene være like dårlige. Får lufte bekymringen på neste kontroll. Får da nøyaktig vekt/høyde. Tusen takk for svar! Anonymkode: 19c39...01a
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #6 Skrevet 27. desember 2019 Mat er jo også den ene tingen barn kan kontrollere. Klarer dere å unngå at måltidene blir en kamp, eller annerledes for ham enn andre i familien? Hvordan er forholdene hjemme? Hvordan er forholdene til eventuelle søsken? Hvordan fordeles oppmerksomhet mellom søsknene? Hvordan har han det i barnehagen? Spiser han mer/mindre der? Så lenge vekt for høyde er stabilt og han er frisk ville jeg pustet med magen, sett an matinntaket over dager, behandlet ham som alle andre (for å overdrive litt, hvis han er vant til at all mat enten er veldig fet eller tilsatt ekstra som påvirker smaken, så kan det være at den rett og slett gjør ham litt kvalm/mindre sulten), fortsatt å tilby mye av de tingene han faktisk liker, og sett an barnet. Hvis kurvene går nedover eller han virket syk hadde jeg heller kontaktet helsepersonell da. Anonymkode: 3c2da...9b8 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #7 Skrevet 27. desember 2019 Måltidene er ikke en kamp, men hender vi prøver få i han en bit ekstra. Men prøver ikke mase, også lest at maten burde tas bort så fort han sier han er mett. Til middag spiser han det samme som oss, men serverer gjerne saus til han, for akkurat det er han glad i. Han spiser lite i bhg. også, som også uttrykte bekymring rundt dette sent i høst (etter legetimen). Ellers har han det bra både hjemme og i bhg. Han har en eldre bror, mye eldre. Så føler ikke det har noe med oppmerksomhet og gjøre, det får de begg to, tilpasset sin alder. Han får også mye oppmerksomhet av sin store bror. Takk for svar. Skal puste med magen, så går det seg sikkert til. Var godt og skrive det ned i det minste 😃 Anonymkode: 19c39...01a
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #8 Skrevet 27. desember 2019 Jeg synes det er skummelt å gi råd i slike tilfeller, så ta dette kun som erfaring fra andre, ikke et medisinsk råd. Jeg har også et småspist og tynt barn (dog uten noen medisinsk grunn slik som din), og vi har funnet ut at det fungerer bedre med sjeldnere måltider, ikke hyppigere. Hun trenger å føle sult for å lære å sette pris på mat. Det er slett ikke sikkert dette ville passe (eller være trygt) for deres barn, men du kan jo spørre helsesøster på neste kontroll hva hun synes. Anonymkode: 2cf8b...c3b
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #9 Skrevet 27. desember 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Måltidene er ikke en kamp, men hender vi prøver få i han en bit ekstra. Men prøver ikke mase, også lest at maten burde tas bort så fort han sier han er mett. Til middag spiser han det samme som oss, men serverer gjerne saus til han, for akkurat det er han glad i. Han spiser lite i bhg. også, som også uttrykte bekymring rundt dette sent i høst (etter legetimen). Ellers har han det bra både hjemme og i bhg. Han har en eldre bror, mye eldre. Så føler ikke det har noe med oppmerksomhet og gjøre, det får de begg to, tilpasset sin alder. Han får også mye oppmerksomhet av sin store bror. Takk for svar. Skal puste med magen, så går det seg sikkert til. Var godt og skrive det ned i det minste 😃 Anonymkode: 19c39...01a Hva er vekten/høyden hans? Er han 4 eller 5 år? Anonymkode: f02f0...7b2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #10 Skrevet 27. desember 2019 Har et barn som også var småspist. Noen barn bare er det. Så lenge de følge DERES egne kurv, er det helt ok å spise små måltider utover dagen. Min er nå 16 og fortsatt spiser veldig lite. Han sier selv han bare er ikke sulten. Men den evigmasen av å spise husker han så godt fra når han var liten at han sier selv det ødelagt mye av matlysten hans gjennom årene. Han var alltid i ca 3% i forhold til vekten, men den gikk oppover. Noen barn er tynn og noen barn tykk. Vil si at det har gått MYE smoothies over årene. Funnet mange forskjellige bra oppskrifter hvor vi klarte å gjemme ting han normalt vil ikke ha spist, samt peanøttsmør, extra kalorier fra kremfløte, avocado osv. Dette liker han best å spise til første måltidet på dagen. Anonymkode: 2d105...3db
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #11 Skrevet 27. desember 2019 33 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg synes det er skummelt å gi råd i slike tilfeller, så ta dette kun som erfaring fra andre, ikke et medisinsk råd. Jeg har også et småspist og tynt barn (dog uten noen medisinsk grunn slik som din), og vi har funnet ut at det fungerer bedre med sjeldnere måltider, ikke hyppigere. Hun trenger å føle sult for å lære å sette pris på mat. Det er slett ikke sikkert dette ville passe (eller være trygt) for deres barn, men du kan jo spørre helsesøster på neste kontroll hva hun synes. Anonymkode: 2cf8b...c3b Her har barnet blitt utredet og undersøkt i flere år blant annet hos Rikshospitalet. Noen barn aldri føler sult, uansett hvor lenge det går mellom måltidene. Det er nesten som magen ikke sender signaler til hjernen. Her kunne min gå en hele dag uten noe som helst å spise om vi hadde latt han. Så egentlig er jeg i mot sann råd. Det er ikke alle barn som skjenner på seg sult. Anonymkode: 2d105...3db
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #12 Skrevet 27. desember 2019 Før neste time hos lege/helsesøster: loggfør alt barnet spiser i en uke. Dette kan være viktig for å kartlegge veien videre. Og fortsett med å være ‘avslappa’ og ikke gjør det til en kamp. Anonymkode: 398b6...245
Skogkløver Skrevet 27. desember 2019 #13 Skrevet 27. desember 2019 Jeg tror vi måtte vente 3 mnd på time til ernæringsfysiolog, men det varierer etter hvor mye det haster. Dersom det er fare for at barnet utvikler en spiseforstyrrelse, som ikke er usannsynlig når dere har så mye styr med mat, så tar det gjerne kortere tid. Barnet vårt hadde svære mandler og mye sykdom på grunn av dem. Det var altså skikkelig trangt baki der og det gjorde vondt spise. Hun lå langt under 1%lenge. Hun ligger vel egentlig der enda, men det er fordi høyden er påvirket. Vi følges nå opp for forsinket vekst. Det siste halve året har hun lagt innenfor normalområdet høyde i forhold til vekt. Men hun veier lite for alderen og ligger vel på normalområdet til barn som er et år yngre. Et lite tips som har vært redningen for oss: Få barnehagen med på laget! Har har båret vårt fått masse ekstra kalorier og hjelp. De kjører på med ekstra smør, majones og hun får spise pålegg uten skive så lenge hun bare spiser. Det er enorm effekt av deg å spise med mange. Hun får alltid mat dersom hun spør om det, selv utenom måltider. Hun ble gjerne tatt med til frukten sammen med de små eller hun fikk en halv skive når andre spiste frukt. Vi merker enda stor forskjell på vekt i friperioder 😏
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #14 Skrevet 27. desember 2019 Klarer ikke helt å se sammenhengen mellom lite mat og dårlig søvn, med mindre han sliter med søvn fordi han er sulten. Vanligvis vil jo lite mat gjøre en mer trøtt og sliten, ikke mer våken... Kan det være noe felles helseproblem som både gir dårlig søvn og lite matlyst? Har legen kommet med noen forslag til dette om dere har tatt det opp? Jeg hadde også en lang periode som barn der jeg knapt spiste. Det ble bedre etter at jeg opererte ut mandlene. Kan aldri huske jeg sultet da, men husker jo fra barndommen at det var veldig mye mat jeg ikke likte, særlig pga. konsistens, og jeg var alltid veldig tynn. Gikk seg til med meg da og jeg fikk ingen men av min lange ikke-spise-periode... er ikke tynn i dag heller dessverre hehe Uttrykker han noe om hvorfor han ikke vil spise? Er det metthet, fordi det er vondt mens han spiser eller etterpå, eller fordi han synes konsistens eller smak er vondt/ubehagelig? Anonymkode: acdf6...7c6
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #15 Skrevet 27. desember 2019 Hvis barnet er aktivt, fornøyd og vokser greit i høyden, så hadde jeg latt være å stresse med vekta. Noen barn skal være tynne fordi de er sånn genetisk sett. Jeg har et barn som er veldig slankt, men som spiser som en hest. Vokser kun i høyden. I perioder er det mindre mat som går ned i men barnet er akkurat like fornøyd. Søvnmangel ville jeg jobba mer med, vil tro det påvirker humøret mer. Kan dere ikke la barnet styre måltidene litt mer selv? Anonymkode: fc3f9...b29
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #16 Skrevet 27. desember 2019 Alle mine tre barn har hatt perioder med lite matlyst og interesse som det du beskriver. Jeg tenker nok at dette er ganske vanlig. Med eldstemann stresset vi veldig med å få i henne ekstra næring og kcal, men dette matmaset ble fanget opp av barnet, og hun begynte å forbinde måltider med stress og ubehag. Så dette var ingen god taktikk for vår del. Vi måtte bare slå oss til ro med at de ville få i seg det de trengte, og så se an hvor lenge denne "fussy" perioden varte. Det gikk over hos alle tre. Anonymkode: f710e...80a 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #17 Skrevet 29. desember 2019 Tusen takk for så mange svar. Han blir 5 år om noen mnd., ca. 104 cm. og ca. 13,5 kilo. Veide ca. 10 kilo ved operasjonen av mandlene for 2 år siden. Synes det er liten vektøkning. Mulig jeg forventet for mye etter operasjonen. Han hadde knapt 7 mm. åpning i halsen før. Så da var det nok ubehagelig og spise. Nå klager han ikke på noe. Så mulig han bare er sånn da. Jeg har koblet mat, søvn og humør med at han egentliger sulten, men at han ikke får i seg nok mat. Slik at han ikke klarer sove så lenge/nok, fordi han blir sulten tidlig på morgenen. Legge seg på kvelden er aldri noe problem. Nei jeg skal prøve ikke stresse med det. Godt og lese flere erfaringer. Det er mest i perioder hvor matlysten er ekstra dårlig jeg blir litt småstresset fordi han virkelig ikke har noe og miste. Men alle blodprøver er jo fine, han er ikke slapp eller trøtt. Men godt tips, jeg skal skrive ned det han spiser i uken før kontrollen. Barnehagen og vi har også et godt samarbeid. Han har et eget lager og får spise når han ber om det. De passer også godt på. Selv om jeg skriver her, og skriver at jeg stresser med det. Er jeg veldig bevisst på å ikke gjøre det foran han. For vet at det kan bli negativt. Takk for alle svar! Anonymkode: 19c39...01a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå