Gå til innhold

Skyte flere dyr i et skudd (hagle-vilt jakt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Overskriften er grotesk, men jeg lurer på noe ang jakt. Jeg har sendt Mail til norsk jeger og fiskeforbund, men pga helligdager har jeg ikke fått svar. 

La oss si jeg er på hjortejakt og har 1 dyr igjen som jeg kan skyte. Jeg ser en hjort, sikter og skyter den med hagle. Bak denne hjorten står en annen hjort. 

Er det potensielt mulig at begge disse hjortene blir truffet og dør? 

Hvis jeg bare har et dyr igjen å skyte og jeg med et uhell skyter to, hva skjer så? Hvordan melder man inn en ekstra hjort? Må jeg kjøpe jakt kort for et dyr til?

Anonymkode: 95806...edb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ts her: mente rådyr og ikke hjort, siden man ikke får skyte hjort med hagle

Anonymkode: 95806...edb

Skrevet

Hvis det står et annet dyr/menneske/what not bak som du ikke har sett, så har du ikke trygg bakgrunn og burde ikke ha løst skudd i utgangspunktet.

• Liker 9
Skrevet

Du vil skadeskyte begge dyrene. Det er ulovlig å skyte storvilt med hagle. Dessuten ødelegger du kjøttet, og det er strenge krav til hvor du skal treffe. Du skal bruke hulmantlet prosjektil, og må treffe i hjerteregionen.

Det du foreslår er dyreplageri, og det er straffbart.

Anonymkode: a0ec0...c1d

• Liker 1
Skrevet

Psykopat 

Anonymkode: a2528...a40

• Liker 1
Skrevet

Du vil bli straffet. Skal alltid ha kontroll over at du kun treffer dyret du har lov til å jakte på. Hvis dyr går i flokk og de er nær hverandre skyter du ikke.

Det sagt det eneste klovdyret du kan felle med hagle er rådyrbukk så de går oftest alene under bukkejakta på sensommeren/tidlig på høsten.

Anonymkode: 3342d...a12

Skrevet

Du skal aldri skyte på to dyr samtidig. Hvis du har tatt jegerprøven så vet du dette.

• Liker 2
Skrevet

Du er forpliktet som jeger til å skyte ett dødelig skudd, på ett dyr!

Enkelt og greit, det handler om human avliving og jakt!

Hilsen jeger..

Anonymkode: 3751a...4a3

Gjest theTitanic
Skrevet

Jeg antar du allerede har gjort det siden du spør...  

Tankeløst å skyte med utrygg bakgrunn. Du skal du melde fra til grunneier mener jeg på. Og om dyrene er skadeskutt så skal disse finnes og avlives. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...