AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #1 Skrevet 26. desember 2019 Samboer han noen yngre søsken, hvert år til jul får vi masse hjemmelaga greier fra de, de går på undgomskolen nå, og i år fikk vi glass malt på, en tråd m noen garn baller, Dorull nisser, en boks laget av planker malt i masse farger, de kommer også hele tiden med perler, og andre slike ting. Jeg virker sikkert kjempe utakknemlig, men vi har IKKE plass, har kastet noen ting fra tideligere fordi det er ikke plass hos oss som har kjøpt bolig for første gang, det er ikke en stor villa. Hver gang de er på besøk kommer kommentaren «hvor er den jeg laga» så de forventer også at vi skal ha det fremme. Virker som stemor og far slenger alt over på oss fra barna for å slippe det selv, syns dette er sært vi er bare 9-10 år eldre enn barna så ikke noen tante forhold. Snakket med min egen mor og hun syns også dette er rart, da min bror sluttet med hjemmelaget dill dall da han gikk i 5/6 klasse (hadde d være kaker, kort osv hadde d vært noe annet). Burde ikke en ungdomsskole elev skjønne at alt dette ikke får plass, og forledra skjønne at vi ikke syns d er søtt m dorull nisser fra en ungdom? Hadde d vært egene barn/ små barn hadde det vært greit, men vi har ikke plass til alt disse barna lager. Anonymkode: 932c4...f3b
Fjaselina Skrevet 26. desember 2019 #2 Skrevet 26. desember 2019 Eg hadde glatt lagt alt i ei kasse/boks og stua det vekk på kottet.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #3 Skrevet 26. desember 2019 Vi har samm "problem" med egne barn. Jeg og mannen har to kull, altså, 2 tette vi fikk veldig unge, og 10 år senere fikk vi to tette til. Når de små nå lager ting som henges opp, så vil de store og det. Har løst det med at vi har en egen hylle, og vinduskarm til ting de har laget. Ser faktisk bedre ut samlet. Perlerier henges opp på trollhasselgrein i en stor vase. Annet settes frem på den hylla. Byttes ut etter sesong. Anonymkode: c9170...45d 5
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #4 Skrevet 27. desember 2019 11 minutter siden, Fjaselina skrev: Eg hadde glatt lagt alt i ei kasse/boks og stua det vekk på kottet. Det er jo det vi har gjort til nå, og d er ofte store ting som den tre kassa, og det tar plsss, vi har nå ikke mulighet til å bruke vårt eget kott fordi vi har maling og ekstra stoler og de tinga vi får fra de, er ikke plass til våre ting så har måtte gi bort masse av vårt eget. Fordi alle der forventer at vi skal bli glade for det. Er de ikke litt for gamle til dette? Og forledra burde vel tenke at d ikke er stas for samboer å få masse fra søsken. Det er jo ikke snakk om småbarn eller egene barn/tantebarn. Hadde d vært våre egene barn hadde jeg kunnet ha noe av d fremme til pynt uansett hvor stygt det er, for da har det sjarm. Men føler det blir feil at vi skal innerede med ting som ikke er vår stil fordi undgomms søskena GIL samboer lager ræl Anonymkode: 932c4...f3b 3
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #5 Skrevet 27. desember 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har samm "problem" med egne barn. Jeg og mannen har to kull, altså, 2 tette vi fikk veldig unge, og 10 år senere fikk vi to tette til. Når de små nå lager ting som henges opp, så vil de store og det. Har løst det med at vi har en egen hylle, og vinduskarm til ting de har laget. Ser faktisk bedre ut samlet. Perlerier henges opp på trollhasselgrein i en stor vase. Annet settes frem på den hylla. Byttes ut etter sesong. Anonymkode: c9170...45d Ser den, men hadde det vært mine barn hadde jeg også gjort som du, da er det litt sjarm i det. Men undoms søsken? Altså samboer har fått bilder av egne søsken i julegave.. syns dette er så sært det er ungdommer og søsken av samboer, ikke onkel barn eller egne barn føler faren og stemor ser på oss som en enkel måte å bli kvitt det hos... og som tanter og onkeler til barna. Hvem har bilder på veggen hjemme av sine søsken, alene kun de ett bilde av hver liksom? Anonymkode: 932c4...f3b
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #6 Skrevet 27. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ser den, men hadde det vært mine barn hadde jeg også gjort som du, da er det litt sjarm i det. Men undoms søsken? Altså samboer har fått bilder av egne søsken i julegave.. syns dette er så sært det er ungdommer og søsken av samboer, ikke onkel barn eller egne barn føler faren og stemor ser på oss som en enkel måte å bli kvitt det hos... og som tanter og onkeler til barna. Hvem har bilder på veggen hjemme av sine søsken, alene kun de ett bilde av hver liksom? Anonymkode: 932c4...f3b Jeg har blide av mitt søsken fremme. Trenger jo ikke å ha det på veggen, de fleste rammer har støtte til å stå på kommoder og lignende. Jeg var 16 da han ble født. Det er tydeligvis litt forskjell i alder på broren din og hans søsken også. Det blir litt annerledes da. Jeg har også en søster som er 1 år yngre enn meg, vi har et helt annet forhold. Klart at ungdomsskolealder er litt gammelt for å lage ting som dorullnisser og perling. Jeg skjønner den. Det trodde jeg man var ferdig med på barneskolen. Samtidig er jo disse ungdommene tydeligvis stolte av det de har lagd, og lagd det med kjærlighet. Så hadde det vært min bror, hadde jeg blitt glad for det og tatt vare på det. Siden de er så gamle dabber det nok av ganske så snart likevel med hjemmelagd ting, så lenge de ikke er veldig kunstneriske av seg. Anonymkode: 6af2f...90f 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #7 Skrevet 27. desember 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har blide av mitt søsken fremme. Trenger jo ikke å ha det på veggen, de fleste rammer har støtte til å stå på kommoder og lignende. Jeg var 16 da han ble født. Det er tydeligvis litt forskjell i alder på broren din og hans søsken også. Det blir litt annerledes da. Jeg har også en søster som er 1 år yngre enn meg, vi har et helt annet forhold. Klart at ungdomsskolealder er litt gammelt for å lage ting som dorullnisser og perling. Jeg skjønner den. Det trodde jeg man var ferdig med på barneskolen. Samtidig er jo disse ungdommene tydeligvis stolte av det de har lagd, og lagd det med kjærlighet. Så hadde det vært min bror, hadde jeg blitt glad for det og tatt vare på det. Siden de er så gamle dabber det nok av ganske så snart likevel med hjemmelagd ting, så lenge de ikke er veldig kunstneriske av seg. Anonymkode: 6af2f...90f Men når vi ikke har plass? Boden er full, og vi har vårt interiør fremme, skal jeg ha flere esker stående midt på stuegulvet da? Eller kjøre rundt med det i bilen hele tiden, siden det er det eneste stedet vi har plass. Jeg føler foreldra der kun gjør dette for å bli kvitt selv, for ser aldri de ha noe særlig annet fremme enn noen tegninger på kjøleskapet Anonymkode: 932c4...f3b
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #8 Skrevet 27. desember 2019 Det er spesielt og rart ja. Lager de dette på umgdomsskolen? Virker rart. Hadde bare sagt at dere ikke har plass til å ha det framme! Anonymkode: 71b52...723
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #9 Skrevet 27. desember 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er spesielt og rart ja. Lager de dette på umgdomsskolen? Virker rart. Hadde bare sagt at dere ikke har plass til å ha det framme! Anonymkode: 71b52...723 Ja ungdomskolen, noe av det ser ut som er fra skolen, noe hjemme, altså tror ikke de lager dorullnisse på ungdomsskolen, men det gjør de tydelivis hjemme. Ja vurderer det neste gang de er her, om de spør, bare si at vi ikke har plass til å ha det fremme nå, og at noe kanskje har knust. Så kan jeg kaste litt mer. Hunden spiste faktisk opp en av perlene de hadde laget, så der ble jeg kvitt noe 🙈 Anonymkode: 932c4...f3b
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #10 Skrevet 27. desember 2019 De er da ikke helt normale hvis de lager dorullnisser hjemme for så å gi bort. I den alderen! Sikker på st de ikke tuller?!? Anonymkode: 71b52...723
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #11 Skrevet 27. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: De er da ikke helt normale hvis de lager dorullnisser hjemme for så å gi bort. I den alderen! Sikker på st de ikke tuller?!? Anonymkode: 71b52...723 Ja jeg er sikker, er første året på undomskolen, men alikvel. De har alltid vært «sære» i den familien der i forhold til andre jeg kjenner men alikvel. Samboeer har jo ikke bodd med de siden faren fant stemora da samboer var 2 Anonymkode: 932c4...f3b
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #12 Skrevet 27. desember 2019 Jeg har litt av samme problem. Ungene til søstera til mannen lager masse pynt, og mye bærer preg av å være hastverksarbeid. De var veldig flinke før da de var yngre, men jo eldre de blir, jo styggere har pynten blitt. Jeg har kastet alt de har gitt oss de siste årene. Når vi kommer på besøk til dem har de gjerne en identisk pynteting stående til pynt hjemme hos seg selv, men som de har tatt seg bryet med å lage skikkelig. En jul var det en stakkar som pakket opp pynt fra dem, og pynten var så slurvete laget at mottakeren ikke kunne se hva det skulle forstille engang. "Eh.....Hva er dette for noe? Nisser? Åja, de var fine. Tusen takk". Anonymkode: f6610...64e
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #13 Skrevet 27. desember 2019 Veldig rart at så store barn lager dorullnisser og perler ting for å gi i gave altså. Jeg jobber på ungdomsskole og vi har ikke juleverksted, så hos oss får de ikke laget slike ting på skolen. De som har mat og helse før jul pleier å lage noe julekaker de pakker pent inn og kan gi som gave. Selv ikke min fetter på 11 lager dorullnisser.. Jeg hadde bedt min mann snakke med far og stemor. Jeg ville ikke fylt opp huset vårt med ræl store barn kommer med. Sjarmerende om de hadde vært 4, da kunne jeg hatt det fremme den julen og kanskje neste. Om de har juleverksted hjemme der de lager disse tingene, så kan jo din mann heller foreslå at de lager noe julekaker eller noe. De er store nok til å bruke komfyren nå Anonymkode: f8b8f...a27
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #14 Skrevet 27. desember 2019 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Veldig rart at så store barn lager dorullnisser og perler ting for å gi i gave altså. Jeg jobber på ungdomsskole og vi har ikke juleverksted, så hos oss får de ikke laget slike ting på skolen. De som har mat og helse før jul pleier å lage noe julekaker de pakker pent inn og kan gi som gave. Selv ikke min fetter på 11 lager dorullnisser.. Jeg hadde bedt min mann snakke med far og stemor. Jeg ville ikke fylt opp huset vårt med ræl store barn kommer med. Sjarmerende om de hadde vært 4, da kunne jeg hatt det fremme den julen og kanskje neste. Om de har juleverksted hjemme der de lager disse tingene, så kan jo din mann heller foreslå at de lager noe julekaker eller noe. De er store nok til å bruke komfyren nå Anonymkode: f8b8f...a27 Han har ikke noe godt forhold til far, de ses få ganger i året, så han har ikke det forholdet hvor de snakker sammen om ting. Så det er ikke så lett, nei tror heller ikke det er laget på skolen, kan ikke huske å ha laget malte glass, dorull nisser eller pærler på skolen noen gang faktisk. Den trekassa er nok laget på skolen, men ja. Vil gjerne kaste alt, da jeg syns de er for gamle til at sånt skrot er sjarmerende, men hva skal jeg si når de kommer på besøk å spør? Anonymkode: 932c4...f3b
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #15 Skrevet 27. desember 2019 Hva med ha en ese, aknskje treeska, som du fyller med slike ting. Det som ikke får plass i eska kastes, Når du får nye ting kan du ta noe gammelt ut av eska som kastes, mens det nye legges i og tas vare på en stund. Når de da spør så kan du si at dere har tingene i en eske i boden. De går vel uanset ikke i boden for å se i eska deres, og vil vel ikke merke dersom ikke alt er der? Anonymkode: 0f476...1a8 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #16 Skrevet 27. desember 2019 Jeg har en eske jeg fyller med slikt. Spørres det er tingene i "tantes veldig spesielle eske". For unger er dette like naturlig som at ting står fremme. Problemet er uansett tidsbegrenset, aldri hørt om en 18 åring som kommer med dorullnisser. Anonymkode: 1800a...ad5 4
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #17 Skrevet 27. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Han har ikke noe godt forhold til far, de ses få ganger i året, så han har ikke det forholdet hvor de snakker sammen om ting. Så det er ikke så lett, nei tror heller ikke det er laget på skolen, kan ikke huske å ha laget malte glass, dorull nisser eller pærler på skolen noen gang faktisk. Den trekassa er nok laget på skolen, men ja. Vil gjerne kaste alt, da jeg syns de er for gamle til at sånt skrot er sjarmerende, men hva skal jeg si når de kommer på besøk å spør? Anonymkode: 932c4...f3b Jeg aner faktisk ikke hva jeg ville gjort. Er jo lett for meg å si at jeg ville kastet det, men om jeg faktisk hadde gjort det er en annen ting. Nå har jeg en veldig minimalistisk stil og det vet folk, jeg har også gitt beskjed til familie at jeg ikke ønsker meg noe til hjemmet fordi vi har alt vi trenger. Jeg fikk en gang en blomsterpotte jeg ga tilbake til giveren fordi jeg ikke kom til å bruke den. Men nå var giveren en jeg har et godt forhold til da. Jeg tenker jo at de er såpass gamle etterhvert at det går an å si til de at dere har liten plass og må være litt streng med hva dere tar vare på og ikke? De selv har vel soverom som ikke er av en slik størrelse at de kan ta vare på absolutt alt? Kanskje de forstår det? Anonymkode: f8b8f...a27
Ulrikke Skrevet 27. desember 2019 #18 Skrevet 27. desember 2019 Tror ikke vi har fått dorullnisse etter 2.klasse fra noen av de fire barns her... Her burde din samboer prate med sin far. Forklare at dere setter stor pris på det, men at dere rett og slett ikke har plass. Hvis de ønsker å gi noe de har laget selv kan jo noe spiselig være et alternativ, det forsvinner jo... Men hvordan si det uten å føle at man dikterer typen gave.... Men det med plassmangel bør pappa forstå. Er 10 år mellom eldste og yngste her. 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #19 Skrevet 27. desember 2019 Dette her er det merkeligste jeg har vært borte i! Ungdomsskoleelever?? Da er de 13-15 og alt for gammel å lage barnehagestæsj. Men hvem er det som oppfordre disse ungdommer å lage ræl? Må være mor/far til samboeren din og DA ville jeg ha plent spurt de hva de driver med. Anonymkode: 83153...88b 1
Whistler Skrevet 27. desember 2019 #20 Skrevet 27. desember 2019 Stygge ting er stygge ting uansett alder på kunstneren. Er det noe kun foreldre og besteforeldre kan like bør gavene forbli hos de. Fyrstikker er undervurdert som ryddehjelp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå