Pipaluk Skrevet 26. desember 2019 #1 Skrevet 26. desember 2019 Jula er en vanskelig tid for mange. Etter dette med Ari Ben, så har jeg tenkt på hva som gjør jula ekstra vanskelig for meg. Hver jul så kjenner jeg motløsheten komme. Jeg feirer jul sammen med familien og drar i juleselskaper første og andre juledag. Nå er jeg glad for at det er unnagjort. Det første som trigger meg er julekortene vi får. Mange familier er flinke til å skrive om seg selv og barna. Jeg får inntrykk at at de har veldig gode liv, og at barna har det bra. Selvfølgelig er det bra, men det trigger vel også en sjalusi hos meg. At jeg skulle ønske at jeg tilhørte en slik julekort-familie. At de skrev noe fint om meg der. Jeg har ikke mange venner, og ingen julegavetradisjoner der. Ekstra sårt blir det når andre familiemedlemmer får veldig mange gaver fra vennekretsen. Kjenner på en sterk følelse av ensomhet da. i familieselskapene kjenner jeg på dette at jeg fremdeles er singel, har ikke barn. Det begynner å haste, samtidig vet jeg ikke om jeg har lyst på barn. Jeg ser på små kusiner tidlig i tjueårene som har fått til betydelig mye mer enn meg i livet. Så blir jeg misunnelig på dem, fordi de er så nære og har et godt samhold. Så får jeg tanker om at de ser på meg som en ordentlig særing som ikke helt fungerer i livet. Jeg har sykdom å skylde på, men likevel veldig vondt når jeg ser på de andre som nok har et bedre utgangspunkt foran seg. Jeg blir sjalu og misunnelig. Denne misunnelsen er ekstra vond i jula, for det er jo en høytid hvor man skal være glad. Så hva er dere triggere? 5
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #2 Skrevet 27. desember 2019 Når folk tar julegaver for seriøst. Anonymkode: 89d1a...5c6 6
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #3 Skrevet 27. desember 2019 Familien forstår ikke at jeg er syk, og jeg føler meg overkjørt og at de ikke viser hensyn eller forståelse. Anonymkode: 77a57...ceb 6
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #4 Skrevet 27. desember 2019 Stillheten 1 og 2. Juledag. Hele desember er stress, og jeg liker det, det skjer litt. Mye sosialt, og tjo og hei. 1 og 2 juledag er det over, og det er ett vakuum av stillhet som jeg aldri har likt. Julaften er over, og året er snart omme. Føler meg trist i dagene frem til nyttårsaften. Men så blir det bra igjen på nyåret og humøret kvikner 😊 Anonymkode: bb2f4...b7a 4
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #5 Skrevet 27. desember 2019 Pengeforbruket til gubben. Han skal kjøpe gaver til kreti og pleti, uten at han har råd til det. Jeg liker ikke julekortene han får fra familien heller. De er noen falske hyklere, som har godt rykte i bygda fordi de er dyktige fasadebyggere, men bak fasaden er det så mye baksnakking, utfrysning og mobbing at det blir sett på som normalen. Anonymkode: d2d23...d49 5
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #6 Skrevet 27. desember 2019 Alle familiemiddagen og kaoset der. Jeg takler ikke kaos og mye lyd. Anonymkode: dcb6f...0aa 2
Pipaluk Skrevet 27. desember 2019 Forfatter #7 Skrevet 27. desember 2019 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle familiemiddagen og kaoset der. Jeg takler ikke kaos og mye lyd. Anonymkode: dcb6f...0aa Ja familiemiddager er kjipt. Tilbringer tid med folk jeg bare ser en gang i året og som jeg ellers ikke kjenner. Jeg sammenlikner meg veldig og det er ikke bra. neste gang reiser jeg bort på jul og nyttår har jeg tenkt. Slippe alt maset og forventningene
Pipaluk Skrevet 27. desember 2019 Forfatter #8 Skrevet 27. desember 2019 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Familien forstår ikke at jeg er syk, og jeg føler meg overkjørt og at de ikke viser hensyn eller forståelse. Anonymkode: 77a57...ceb Og stresset i jula gjør vel ikke helsa bedre:( 1
Pipaluk Skrevet 27. desember 2019 Forfatter #9 Skrevet 27. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Pengeforbruket til gubben. Han skal kjøpe gaver til kreti og pleti, uten at han har råd til det. Jeg liker ikke julekortene han får fra familien heller. De er noen falske hyklere, som har godt rykte i bygda fordi de er dyktige fasadebyggere, men bak fasaden er det så mye baksnakking, utfrysning og mobbing at det blir sett på som normalen. Anonymkode: d2d23...d49 Skulle gjerne sett noen «ærlige» julekort. Det hadde vært interessant om noen gjorde noen undersøkelse ang julekort og familiedynamikk. Er de SÅ harmoniske og glade som kortene viser? Jeg har jo lett for å tro det, men kan jo bli lurt
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #10 Skrevet 27. desember 2019 Det som trigger meg i jula er når jeg er hos familien og de har mange interne spøker, egen sjargong når de prater som gjør at jeg føler meg utenfor. Familien min er kjempeflotte altså, men jeg bor et par timer unna, jeg er kronisk syk og ufør noe som gjør at jeg sjeldent har ork til å reise opp dit så ofte, den eneste som leier en leilighet som i tillegg er skikkelig bedriten, er barnløs og hele den pakka der. Så jeg føler meg utenfor og som en taper hver gang jeg er hos de, selv om jeg vet at de absolutt ikke ser på meg som det. Anonymkode: 3c772...635 1
Rumle Skrevet 27. desember 2019 #11 Skrevet 27. desember 2019 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Stillheten 1 og 2. Juledag. Hele desember er stress, og jeg liker det, det skjer litt. Mye sosialt, og tjo og hei. 1 og 2 juledag er det over, og det er ett vakuum av stillhet som jeg aldri har likt. Julaften er over, og året er snart omme. Føler meg trist i dagene frem til nyttårsaften. Men så blir det bra igjen på nyåret og humøret kvikner 😊 Anonymkode: bb2f4...b7a Enig med deg angående stillheten, det blir så altfor mye plass til tanker og grubling Endret 27. desember 2019 av Rumle
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #12 Skrevet 27. desember 2019 Alkoholen. Foreldrene mine drikker seg dritings sammen med tante og onkel. Jeg blir alene med farmor på 80år. Anonymkode: 06a58...1d8 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #13 Skrevet 27. desember 2019 Jeg blir faktisk litt trigget av denne "kollektive psykosen" om at jula er så grusom. Det er hva man gjør det til selv, man MÅ ikke sammenligne seg med utopiske glansbilder som ikke finnes. I år har det vært spesielt ille føler jeg. Ari Behn blir hyllet som en helt akkurat nå, og folk som aldri har møtt han blir så preget at man får opp nødnumre om selvmord i nyhetsartiklene. For 7 dager siden ofret vel ikke befolkningen han så mye som en tanke.. Jeg vet ikke jeg. Mulig disse høytidene får fram det verste i folk, men det trenger vel ikke å være sånn? Anonymkode: 57805...129 9
Pipaluk Skrevet 27. desember 2019 Forfatter #14 Skrevet 27. desember 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det som trigger meg i jula er når jeg er hos familien og de har mange interne spøker, egen sjargong når de prater som gjør at jeg føler meg utenfor. Familien min er kjempeflotte altså, men jeg bor et par timer unna, jeg er kronisk syk og ufør noe som gjør at jeg sjeldent har ork til å reise opp dit så ofte, den eneste som leier en leilighet som i tillegg er skikkelig bedriten, er barnløs og hele den pakka der. Så jeg føler meg utenfor og som en taper hver gang jeg er hos de, selv om jeg vet at de absolutt ikke ser på meg som det. Anonymkode: 3c772...635 Føler med deg. Jeg vet heller ikke om den øvrige familie tenker så mye på meg. Sannsynligvis er de mest opptatte av seg selv. klem til deg ❤️
Pipaluk Skrevet 27. desember 2019 Forfatter #15 Skrevet 27. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg blir faktisk litt trigget av denne "kollektive psykosen" om at jula er så grusom. Det er hva man gjør det til selv, man MÅ ikke sammenligne seg med utopiske glansbilder som ikke finnes. I år har det vært spesielt ille føler jeg. Ari Behn blir hyllet som en helt akkurat nå, og folk som aldri har møtt han blir så preget at man får opp nødnumre om selvmord i nyhetsartiklene. For 7 dager siden ofret vel ikke befolkningen han så mye som en tanke.. Jeg vet ikke jeg. Mulig disse høytidene får fram det verste i folk, men det trenger vel ikke å være sånn? Anonymkode: 57805...129 Du har gode poenger. Det er lett å bli selvmedlidende rundt høytider og sammenlikne seg med andre. Har du noe råd om fremgangsmåte?
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #16 Skrevet 27. desember 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg blir faktisk litt trigget av denne "kollektive psykosen" om at jula er så grusom. Det er hva man gjør det til selv, man MÅ ikke sammenligne seg med utopiske glansbilder som ikke finnes. I år har det vært spesielt ille føler jeg. Ari Behn blir hyllet som en helt akkurat nå, og folk som aldri har møtt han blir så preget at man får opp nødnumre om selvmord i nyhetsartiklene. For 7 dager siden ofret vel ikke befolkningen han så mye som en tanke.. Jeg vet ikke jeg. Mulig disse høytidene får fram det verste i folk, men det trenger vel ikke å være sånn? Anonymkode: 57805...129 Litt av problemet er jo at man ikke har lov til å være syk eller å ha problemer i jula. Man skal ikke ødelegge stemninga for alle andre, men da blir man veldig uttafor med en gang, men problemene vil heller forsterke seg på denne tiden. For meg er det den mest utfordrende tiden i året, og det sier jeg ikke fordi det er "trendy". Anonymkode: 77a57...ceb 4
Djungelvrål Skrevet 27. desember 2019 #17 Skrevet 27. desember 2019 Ari må ha vært alvorlig psykisk syk. 1
SoWhat? Skrevet 27. desember 2019 #18 Skrevet 27. desember 2019 At alt på TV er7dyll. Jeg har ikke TV selv og tenker "hva faen?" Alt er jo glamour foruten innslag fra visse afrikanske land og sjuke barn i Norge. For en sprø verden. Alt e4 så sprøtt at en ser det ikke før en har vært uten en lang tid. Helt sant 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #19 Skrevet 27. desember 2019 Jeg har det bra i julen, og har ingen grunn til å klage. Men jeg blir irritert på familiemedlemmer som ikke kan la små konflikter ligge. At selv den minste bagatell kan bli til storm i vannglass. De samme personene krangler hvert år over filleting (les: feil konsistens kålrabistappe, hvilket tidspunkt skal man gå i kirken, hvem skal betale for drikkevarer etc.) Anonymkode: c830d...da4 3
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #20 Skrevet 27. desember 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: De samme personene krangler hvert år over filleting (les: feil konsistens kålrabistappe, hvilket tidspunkt skal man gå i kirken, hvem skal betale for drikkevarer etc.) Anonymkode: c830d...da4 Ja jeg blir også provosert a over at tradisjon skal komme foran det at folk faktisk skal ha det hyggelig. Ting MÅ være som det alltid har vert osv. men det er jo aldri det likevel. Anonymkode: 77a57...ceb 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå