AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #1 Skrevet 26. desember 2019 Hei. Jeg har selv valgt å starte eget firma, som så langt går veldig bra. Jeg elsker jobben min nå, har en enorm frihet og någenlunde lik lønn som jeg hadde som arbeidstaker, selv i oppstart. Forventer høyere lønn på sikt når jeg kommer ordentlig i gang. Jeg ønsker meg aldri tilbake til jobben jeg hadde tidligere. Likevel sliter jeg skikkelig med et indre stress over at jeg må ta opp mer lån, at jeg ikke vet nøyaktig hva jeg får inn på konto hver måned, hvordan det skal gå med alt det kommende året... Jeg er en person med mye energi, arbeidslyst og kan jobbe meg ihjel for å nå mine mål. Men jeg sliter med å godta at jeg må ha mer lån enn inntekt akkurat i startfasen. Selv når det meste er private lån med 0% rente. Jeg er rett og slett ordentlig bortskjemt på høy fast inntekt, eget hus, bil, 0 dyre lån... Og alltid penger til overs. Nå går alt til faste ugifter og startkapital i bedrift, og jeg har helt angst for å plutselig få det for trangt. Jeg kan ligge våken (blant annet nå) og tenke på hvor mye ekstra jeg har i lån som jeg ikke er vant til. Er livredd for å bli gjeldsslave, ikke at det er noen grunn til det egentlig heller, men frykten er der. Det hadde vært mitt største nederlag. Er det andre som har startet egen bedrift og kjent på slike følelser? Jeg har jo kontroll og oversikt, god forretningssans, flink med tall og økonomi, planlagt og strukturert. Men samtidig livredd for å feile. Anonymkode: 74bee...2a5 2
lillemygg Skrevet 26. desember 2019 #2 Skrevet 26. desember 2019 Hei. Har selv startet eget selskap og kjenner igjen bekymringene. Men det er det som er livet som grunder. Man må ta risiko, man må ta sjanser. Det innebærer en sannsynlighet for å feile, men også på å vinne! Ha beina på jorden, men bruk usikkerheten som bensin for å nå målene dine! Det kommer til å gå bra - om ikke gjør det deg til et rikere menneske - om ikke på økonomi, så hvertfall på erfaringer, kunnskap, kompetanse, nettverk og i det hele tatt. Masse lykke til, ta sjansen!! 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #3 Skrevet 27. desember 2019 Ingen flere innspill? Ts Anonymkode: 74bee...2a5
Gjest YtreYtterst Skrevet 27. desember 2019 #4 Skrevet 27. desember 2019 Ja, jeg kjenner på det selv. Jeg har fortsatt fast jobb ved siden av som jeg ikke tør å si opp i tilfelle jeg ikke klarer satsingen. På den positive siden betyr det at jeg har fast og trygg inntekt og det holder angsten på avstand, men på den negative siden har jeg ikke tid til å satse like hardt på firmaet mitt som jeg burde, i tillegg til at jeg ikke får ytre press i form av at jeg MÅ få det til å funke med en gang. Jeg tror spesielt sistnevnte hadde gitt meg mer motivasjon. Nød lærer naken kvinne og spinne, men jeg tør ikke å havne i nød
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #5 Skrevet 27. desember 2019 Kjenner meg igjen! Hadde det slik i 2 år. Jeg stortrivdes med fleksibilitet/frihet og tjente greit med penger, men bekymringene tok overhånd. Klarte ikke å slå meg til ro med usikkerhet måned for måned, bekymringer rundt skatt, feriepenger, pensjon, "aldri" ha nok TID til å gjøre all jobben (familieliv)... Så jeg droppa det til slutt da jeg uventet fikk tilbud om fast stilling. Angrer ikke! Anonymkode: 9d68e...f3c 3
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #6 Skrevet 27. desember 2019 Takker for innspill Ts Anonymkode: 74bee...2a5
kaleidoskop Skrevet 27. desember 2019 #7 Skrevet 27. desember 2019 Jeg har firma med ok inntekt. Ligger på norsk fjennomsnittsinntekt. Så ikke spesielt bra, men heller ikke dårlig. Men bekymring om at det plutselig kan snu er der. Det kan også skille med 100 k fra år til år. Som gjør at man vet ikke om det er ekstra å rutte med. Mye fordeler med eget foretak i forhold til ferie og frihet. Men samtidig er man "på jobb" hele tiden
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #8 Skrevet 27. desember 2019 kjøp deg nødvendige forsikringer, så er du trygg☺️jeg var sykmeldt 2 år og takk gud for at jeg var forsikret Anonymkode: d8535...2b8
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #9 Skrevet 27. desember 2019 14 hours ago, lillemygg said: Hei. Har selv startet eget selskap og kjenner igjen bekymringene. Men det er det som er livet som grunder. Man må ta risiko, man må ta sjanser. Det innebærer en sannsynlighet for å feile, men også på å vinne! Ha beina på jorden, men bruk usikkerheten som bensin for å nå målene dine! Det kommer til å gå bra - om ikke gjør det deg til et rikere menneske - om ikke på økonomi, så hvertfall på erfaringer, kunnskap, kompetanse, nettverk og i det hele tatt. Masse lykke til, ta sjansen!! Dette over tenkte jeg også da jeg leste innlegget. Dette er «prisen» ved å være grunder, at det føles usikkert i starten. Normale mennesker foretrekker lav risiko og er mest komfortable når de akkumulerer, men om man ikke er villig til å ta risiko og i periode sette inntekt på vent el leve på lån, er det veldig vanskelig å få til «noe mer» enn vanlige lønnsmottakere. Du lever min drøm å slippe overvåking og dårlige ledere og jobbe direkte for kunder jeg har i dag. Så jeg skulle gjerne gjort som deg. Dessverre er jeg hovedforsørger og har ikke tilgang på private lån, men har satt av noen penger som gjør det mulig å leve uten inntekt et års tid. Leter med lykt og lupe etter «en inngang», for min del / i min bransje vil det være noen å drive sammen med. Du er så heldig at du sannsynligvis alltids kan gå tilbake til fast arbeid om du må, siden du tydeligvis har forlatt en bra jobb. Det kan hjelpe å tenke på når usikkerheten kommer snikende. Lykke til. Anonymkode: 5e156...148
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #10 Skrevet 27. desember 2019 (Meg rett over her). Ts og dere som har startet for dere selv, er det ulike former for rådgiving, eller innen design, programmering, blogging, agentur, butikk el netthandel el annet? Ikke meningen å kuppe tråden, søker bare inspirasjon, erfaring og kunnskap fra dere som er her. Anonymkode: 5e156...148
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #11 Skrevet 30. desember 2019 Hei TS. Jeg gikk selv den samme veien i 2016. sa opp jobben min og jeg hadde veldig lite penger fra før. Jeg har nå starter selskap nummer fire og bygger bedriften til en kjede. Jeg levde på 10.000,- i måneden i nesten to år. Ingen bil, ingen eiendom eller noen verdier. Det har vært beinhardt og jeg har satset all min tid bortsett fra 6-8 timer søvn i døgnet. først nå tar jeg ut litt over en «snittlønn» i Norge. Men for å sette det på spissen, jeg gikk opp 380% i lønn på 10 måneder. Så når det begynner å rulle så skjer det ting ganske raskt. Jeg har nå også mer fritid. Jeg hadde 200.000 i lån uten rente da jeg startet. Fantastisk at du satser. Det høres ut som om du har både drivkraft og motivasjonen som skal til, så dette blir nok veldig bra. Heng i og se alltid etter løsninger som er «bra nok» i starten som ikke koster for mye penger. Ofte må man da til gjengjeld legge inn mer arbeid, men det lønner seg lykke til videre med prosjektet og firmaet ditt. M29 Anonymkode: ec00e...e0e
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #12 Skrevet 30. desember 2019 Jeg kjenner at jeg er veldig misunnelig på dere her inne 😉 Jeg skal starte eget firma nå i januar og regner med å være i full drift fra februar. Jeg har ingen lån, men egne oppsparte midler som jeg satser. Jeg starter forsiktig og tenker å utvide etter hvert. Men, jeg har ingen jobb ved siden av. Jeg har sparepenger på si, men trenger en inntekt på ca. 10 000 etter skatt for at alt skal gå rundt. Siden jeg er ny starter, aner jeg jo ikke hvor mye inntekt jeg kan regne med de første månedene. Kjenner også redd og usikker spesielt med tanke på: hva kan jeg forvente av inntekt og jeg trenger 10 000 for å ha noe å leve av 😁 Likevel, kan jeg aldri tenke meg å gå tilbake til min tidligere jobb. Har jobbet litt med nettsalg og stor trives. Kan man regne med en inntekt på 10 000 ved oppstart da? Anonymkode: e8c48...4d1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #13 Skrevet 31. desember 2019 15 hours ago, AnonymBruker said: Kan man regne med en inntekt på 10 000 ved oppstart da? Anonymkode: e8c48...4d1 Det er helt umulig å vite. Spesielt for oss som ikke vet hva firmaet ditt gjør. Anonymkode: 55f82...7e9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå