Gå til innhold

hjelp,valp som ikke spiser

Anbefalte innlegg

Gjest bamsemums
Skrevet

Vi har en snart 9måneder gammel nova scotia duck tolling retriver. Han har alltid vært stor spist, og elsket perlene sine ved navn Breaders Coice -active care ( ris og kylling).

Men for en 2ukers tid siden begynte han bare å lukte på perlene og spiste svært lite av de. SÅ vi begynte med noe pate og våt/ferskmat som vi blandet med perlene og da spiste han. Men nå vil han ikke ha dette lenger heller den siste uken. Når vi gir han en og en perle med hånden spiser han perlene, men vil ikke ta den fra matskålen. Han drikker normalt, er vanlig aktiv som han pleier, og tisser/bæsjer ute når vi er på tur.

Vi blir helt fortvilet og vet ikke hva vi skal gjøre, har prøvd et nytt perle/for merke, men heller ikke det vil han spise noe særlig av..... Han spiser kanskje litt, max 50-60g pr gang, og han spiser to ganger om dagen.

Hva kan det være!???!?!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sannsynligvis er han enten matlei, eller hormonene har begynt å blomstre slik at han har mer lyst på damer enn mat :wink:

Gi mat som vanlig, uten noe tilsetninger. Spiser han ikke så ta bort maten etter fem minutter, og ikke gi han noe før neste måltid. En frisk hund sulter ikke ihjel foran matskåla :-) Kan godt hende han ikke spiser særlig den første eller andre dagen, men når det går opp for han at maten forsvinner og han må gå sulten hvis han ikke spiser, så spiser han nok opp selv uten leverpostei og bernaisesaus. :P

Lykke til!

Gjest Anonymous
Skrevet
Spiser han ikke så ta bort maten etter fem minutter

Nja, ville heller begrenset til 15 minutter. 5 minutter er jo ingenting.

Ikke legg alt annet dill oppi maten hans (våtfôr, yoghurt ol). Da blir han bare vant med det senere uansett. Så bare la det være, og la han være som han er. Han vil spise uansett når han blir sulten.

Ellers skader det vel ikke å sjekke for mark også, for å være for den sikre siden.

Skrevet

Nja, ville heller begrenset til 15 minutter. 5 minutter er jo ingenting.

Ikke legg alt annet dill oppi maten hans (våtfôr, yoghurt ol). Da blir han bare vant med det senere uansett. Så bare la det være, og la han være som han er. Han vil spise uansett når han blir sulten.

Ellers skader det vel ikke å sjekke for mark også, for å være for den sikre siden.

Ups, mente selvfølgelig femten minutter :P Det er jo tiden jeg bruker med valpen her.

Ormekur var også et godt forslag.

Skrevet

Henger meg på de andre. Synes kanskje det var litt tidlig med hormoner, men matlei kan godt hende.

For all del ikke skjem den bort. Hunder er ikke dumme...de ser mønsteret med at dere snart sitter på plass for den.

Ta bort maten etter en tid slik de andre foreslår + ta en ormkur. Så lenge hunden drikker klarer den seg helt fint uten mat i alle fall tre dager og gjerne mer enn det.

Gjest bamsemums
Skrevet

takker så mye for tipsene som er kommet!

Har begynt å gå han en 3dagers markkur nå, så får vi se.

Men det er jo "lille babyen" i huset, så det er klart man blir urolig :roll:

Skrevet

Jeg forstår godt at du blir bekymret for "babyen" din, men jeg tror heller ikke du trenger være engstelig over dette.

Har selv en valp på 7 mndr. Han blir utrolig fort matlei. Det har han gjort helt fra vi fikk ham.

Han elsket foret sitt den første tiden, men så spiste han gradvis mindre og mindre.

Vi var litt dumme i starten og begynte å gi ham skive med leverpostei og sånn, så han skulle få i seg noe, men det var jo bare dumt, for da ville han i alle fall ikke røre tørrforet. :roll:

Han visste jo at han fikk noe mer "snacksy" hvis han bare sultestreika litt. Lille luringen! :fy: :ler:

Så vi slutta med snacksematen og begynte å bli konsekvente med tørrforet. Hvis han ikke spiste, så tok vi bort maten etter en stund, og så måtte han vente til neste måltid. Etterhvert spiste han selvfølgelig. (..selv om jeg synes han skulte litt fornærmet på oss, i det han ga seg :ler:)

Så, så sant allmenntilstanden på hunden er bra, tror jeg trygt du kan gjøre dette med din hund også.

Gjest Wendy
Skrevet

Jeg synes Naken har gode poeng.

Selv hadde vi for mange år siden en hund som i perioder var veldig kresen på maten.Den kunne sultestreike i dagesvis, selv om den ikke var bortskjemt noe særlig ellers. Jeg greide ikke helt se at bikkja sultet seg, så løsningen vår var rett og slett å låne naboens bikkje!!!

Npr den dukket opp i bånd i leiligheten, tok det bare få sekunder før hunden vår glefset i seg maten sin som bare det! Ikke søren om nabobikkja skulle få smake maten hans, nei! :ler:

Litt "stygt" gjort kanskje, eller anvendt psykologi?

Skrevet

Wendy, det å låne naboens bikkje for å spise maten til hunden er ikke en lur idé. Den vil selvfølgelig vokte over maten sin, og KAN bli mataggressiv (les: ingen av dere kan tilslutt nærme dere matskåla uten at hunden knurrer eller det som verre er, glefser og tilslutt biter dere.)

Skrevet
Wendy, det å låne naboens bikkje for å spise maten til hunden er ikke en lur idé. Den vil selvfølgelig vokte over maten sin, og KAN bli mataggressiv (les: ingen av dere kan tilslutt nærme dere matskåla uten at hunden knurrer eller det som verre er, glefser og tilslutt biter dere.)

Tjah

Hunden min vokter maten sin som en ulv i forhold til andre hunder og knurrer når andre hunder nærmer seg, men er ikke noe problem ift mennesker. Selv barn kan ta fra henne mat. Vi har helt fra hun var liten avbrutt måltidet hennes ved å ta bort maten hennes og rose henne + sette ned igjen maten når hunden bare ventet og ikke gjorde noe agresive utfall mot maten ( det har hun ALDRI gjort).

Det er forresten et tips til dere med unge hunder. Venn dem på at dere tar fra dem ben og mat til stadighet ..og gi det raskt tilbake slik at de lærer at maten ikke blir fratatt dem. Også fin måte å vise hvem som er sjefen på ...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...