Gå til innhold

"Tusen takk for julegaven" er det for mye forlangt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner meg ikke på folk som ikke takker for julegavene, altså de du ikke feirer sammen med. 

For eksempel sendte jeg julegave i posten til en kusine i god tid før jul, fikk ikke noe tilbake, og heller ikke så mye som en liten melding med "takk". 

(Hun strykes av gavelista til neste år!)

Er det for mye forlangt at folk sier takk, i det minste? 

• Liker 18
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke for mye forlangt

Mine har sittet og laget takkekort til alle de fikk av, i dag

• Liker 6
Skrevet

Nei, det er ikke for mye forlangt. Selv har jeg noen jeg ikke har takket ennå, men jeg tenker å si takk ansikt til ansikt når jeg møter dem neste gang.

Husk også at det er veldig mange gaver som forsvinner i posten hvert år. Posten oppfordrer sendere til å spørre om gaven har kommet frem dersom man ikke hører noe, slik at man kan spore opp forsvunne gaver.

Anonymkode: d1163...1a1

• Liker 2
Skrevet

Nei det er ikke for mye forlangt. På den annen side så er det vel strengt tatt ikke *nødvendig* å sende pakker rundt i landet i hytt og gevær heller. Vet at det er godt ment altså men fullstendig unødvendig om dere ikke har avtale om det. 

Hvert år flommer det over av gaver til barna under juletreet. Føles ut som om det blir fler og fler for hvert år. Ting og tang de ikke trenger. Dette gjør at de forventer mer og mer.. jeg har tre barn og mister helt kontrollen på hva de får av hvem. Og om vi skulle åpnet en og en gave så kunne vi holdt på til dagen etter. 

Av prinsipp kjøper jeg kun til de vi feirer med pluss aller nærmeste familie. Ja, noen sender fra andre deler av landet men jeg har ingen planer om å sende noe i retur. Et takk er selvsagt på son plass men skulle heller ønske at julegaven uteble. 

Med fare for å virke utakknemlig: jeg er virkelig ikke det, jeg er bare utrolig lei gavehysteriet. 

Anonymkode: 5e12f...cf9

• Liker 6
Skrevet

Ikke for mye for langt. Men forventer ikke takk hverken julaften eller de nærmeste påfølgende dagene. Legg fra dere telefonen! Takk vedkommende face to face eller evt en melding litt ut i romjula!! 

Anonymkode: f82b0...fbb

• Liker 3
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er ikke for mye forlangt. På den annen side så er det vel strengt tatt ikke *nødvendig* å sende pakker rundt i landet i hytt og gevær heller. Vet at det er godt ment altså men fullstendig unødvendig om dere ikke har avtale om det. 

Hvert år flommer det over av gaver til barna under juletreet. Føles ut som om det blir fler og fler for hvert år. Ting og tang de ikke trenger. Dette gjør at de forventer mer og mer.. jeg har tre barn og mister helt kontrollen på hva de får av hvem. Og om vi skulle åpnet en og en gave så kunne vi holdt på til dagen etter. 

Av prinsipp kjøper jeg kun til de vi feirer med pluss aller nærmeste familie. Ja, noen sender fra andre deler av landet men jeg har ingen planer om å sende noe i retur. Et takk er selvsagt på son plass men skulle heller ønske at julegaven uteble. 

Med fare for å virke utakknemlig: jeg er virkelig ikke det, jeg er bare utrolig lei gavehysteriet. 

Vi er langt flere barn + partnere og barnebarn men vi åpner 1 og 1 samt skriver ned hva hver enkelt har fått.

Vi åpner 25 og bruker god tid på åpningene.

Skrevet

Jeg takket for alle gavene jeg fikk, folk har faktisk brukt tid og penger til å lage/kjøpe noe for å glede akkurat meg, dey skal ikke gås forbi i stillhet. 

Jeg har selv sendt og gitt bort gaver til folk jeg ikke en gang fikk en takk fra når de fikk gaven i hendene, ikke faen de folkene får en dritt til neste år, og det min egen familie. Ikke ga de meg noe og ikke sa de takk, det gidder jeg ikke. 

Anonymkode: b8965...429

• Liker 4
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg takket for alle gavene jeg fikk, folk har faktisk brukt tid og penger til å lage/kjøpe noe for å glede akkurat meg, dey skal ikke gås forbi i stillhet. 

Jeg har selv sendt og gitt bort gaver til folk jeg ikke en gang fikk en takk fra når de fikk gaven i hendene, ikke faen de folkene får en dritt til neste år, og det min egen familie. Ikke ga de meg noe og ikke sa de takk, det gidder jeg ikke. 

Anonymkode: b8965...429

Kanskje de helst ikke vil ha gaver? De har sannsynligvis ikke bedt om det! 

En gave er en fin guest men med gaven følger også gjerne en forventning om noe i retur. Jeg ønsker ikke å være med på dette og velger derfor å ikke returnere noe. Kanskje man da oppnår å ikke få noe neste år.

• Liker 3
Skrevet
27 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Vi er langt flere barn + partnere og barnebarn men vi åpner 1 og 1 samt skriver ned hva hver enkelt har fått.

Vi åpner 25 og bruker god tid på åpningene.

Jeg sa at JEG har tre barn. Vi var langt flere barn til stede enn kun mine. Deriblant to babyer. Klart vi ikke kan holde på i timesvis med å åpne.. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje de helst ikke vil ha gaver? De har sannsynligvis ikke bedt om det! 

En gave er en fin guest men med gaven følger også gjerne en forventning om noe i retur. Jeg ønsker ikke å være med på dette og velger derfor å ikke returnere noe. Kanskje man da oppnår å ikke få noe neste år.

Hvis man har pleid å kjøpe gaver til hverandre i alle år, så burde man heller si ifra at man slutter med det. Og man sier uansett takk, mener jeg. Ren høflighet! 

• Liker 1
Skrevet

Veldig uhøflig å ikke si takk, tenker jeg. Likevel, hvis noen ikke sa takk til meg, så hadde jeg ikke tenkt så mye over det. Men hadde fått dårlig samvittighet for å ikke takke selv. 

Skrevet
1 minutt siden, Meadow skrev:

Hvis man har pleid å kjøpe gaver til hverandre i alle år, så burde man heller si ifra at man slutter med det. Og man sier uansett takk, mener jeg. Ren høflighet! 

Da blir det annerledes ja. Klart man sier takk om man pleier å kjøpe til hverandre.

• Liker 1
Skrevet

Det er dessverre en god del nordmenn som ikke eier folkeskikk. For de fleste andre folkeslag er det utenkelig å ikke takke for en gave. Jeg gir ikke lenger til de som ikke en gang gidder å sende en takk på sms. Jeg stryker dem fra gavelista uten noen nærmere forklaring. I år ser det ut som jeg kan kutte ut min venninnes to tenåringsbarn, og det er jo greit. Sparer gjerne noen kroner jeg.

• Liker 5
Skrevet

Vi har vært opptatt med besøker nå i tre dager. Først nå kan vi senke skuldrene og se på gaver vi har fått. Vi er kun kommet til 2 juledag. Kanskje din kusine har vært like opptatt. Vent litt før du klager tenker jeg.

Anonymkode: 25d67...712

• Liker 3
Skrevet

Må man si takk med en gang? Jeg foretrekker å takke når jeg treffer giveren, så jeg sender kun sms etc. til de jeg vet at jeg ikke treffer innen rimelig tid.

Anonymkode: 88f7b...a2c

• Liker 8
Skrevet

Man bør takke ja, men det er bare andre juledag. Jeg ville ikke tenkt på det engang hvis ikke alle hadde takket enda. Hvis det f.eks. er barn som skal sende takkekort i posten, får dere dem jo ikke på en stund.

Anonymkode: 6d9b4...262

• Liker 1
Skrevet

Julegaver handler om gleden ved å gi ande  ting. Julen handler ikke om at folk må si tusen takk for den styggeste gaven de noen sinne har sett.

Anonymkode: 07989...918

Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sa at JEG har tre barn. Vi var langt flere barn til stede enn kun mine. Deriblant to babyer. Klart vi ikke kan holde på i timesvis med å åpne.. 

Hvorfor ikke, det er jo halve gleden ved presangene.

Vi holdt på fra morgen til kveld 25, er kjempekoselig, og en får tid til å faktisk legge merke til hva en får.

Skrevet
22 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Hvorfor ikke, det er jo halve gleden ved presangene.

Vi holdt på fra morgen til kveld 25, er kjempekoselig, og en får tid til å faktisk legge merke til hva en får.

Så fint for dere. Det har vi dessverre ikke tid til. Og helt ærlig så trenger ikke barna alle disse tingene. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så fint for dere. Det har vi dessverre ikke tid til. Og helt ærlig så trenger ikke barna alle disse tingene. 

Enig i at mange barn får for mye dilleting.

Her i huset går det mye i brukte leker, klær og fornuftige ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...