AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #1 Skrevet 26. desember 2019 Hallo Jeg trenger tips.. Treåringen liker ikke kjøtt lenger (hun sier hun ikke liker) . Før har det gått greit med lette biter og kjøttdeig i pasta, men nå er det kun kjøttdeig via taco som går greit. Utenom det spiser hun alt av grønnsaker, fisk og fullkorn... Men det er dette jernet jeg bekymrer meg for. Hun liker ikke husmannskost som kjøttkaker, lammefrikasse eller andre retter med poteter og saus. Begynner å bli tom for ideer, vi har ikke verdens beste økonomi til å lage spennende retter hver dag. Har noen noe tips til hvordan man får et fullverdig og næringsrikt kosthold som ikke innebærer storhandel på meny hver dag? Anonymkode: 0f640...6c0
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #2 Skrevet 26. desember 2019 Til jul spiste hun kun rosenkål. Det gikk ned på høykant. Alt av mos og stapper er utelukket som satan sjøl. Anonymkode: 0f640...6c0
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #3 Skrevet 26. desember 2019 Hadde ikke stressa med det. I den alderen såkan de ikke likene et måltid, så neste måltid elske det. Og omvendt Anonymkode: c5ba3...b3d 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #4 Skrevet 26. desember 2019 Det går i perioder og er nok snart tilbake til normalen. Bare la være å fokusere på det. Anonymkode: 20707...c66 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #5 Skrevet 26. desember 2019 Med andre ord, lag normale middager ute å tilpasse noe særlig, spis sammen som en familie, så ser hun at Dere andre spiser det. Så vil det komme etterhvert. Ikke lag noe styr om det Anonymkode: c5ba3...b3d 2
Gjest loveli Skrevet 26. desember 2019 #6 Skrevet 26. desember 2019 Hvis hun spiser pasta med tomatsaus kan du bruke stavmikser på saus med kjøtt i og det blir en puré. Bruk rent kjøtt, ikke kjøttdeig.
Cezanne Skrevet 26. desember 2019 #8 Skrevet 26. desember 2019 Spiser hun leverpostei? Det er det jo litt jern i. Ellers høres det jo ut som at hun får i seg mye gode næringsstoffer!
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #9 Skrevet 26. desember 2019 Tusen takk for tips alle sammen! Jeg er selvfølgelig livredd for at de kjøttbitene bidrar til enda dårligere apetitt og næringsfattighet hos henne. Jeg lager Kjøpegrøt som hun liker godt og pannekaker stappfull med sunt fett og diverse, uten sukker. Hun liker fiskepålegg på brød fremfor noe annet, og elsker frukt.. Men hun har hatt litt dårlig apetitt i det siste, og jeg er redd det er pga for lite jern. Vil selvsagt ikke virke hysterisk, og jeg lager jo den maten jeg gjør til alle sammen.. Det er bare jeg som blir litt bekymret når hun ikke spiser.. Anonymkode: 0f640...6c0
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #10 Skrevet 26. desember 2019 Akkurat nå, Cezanne skrev: Spiser hun leverpostei? Det er det jo litt jern i. Ellers høres det jo ut som at hun får i seg mye gode næringsstoffer! Nei, vi spiser kun halal, men vurderer å lage selv av kyllinglever:) takk for tips! Anonymkode: 0f640...6c0
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #11 Skrevet 26. desember 2019 En ok kilde til jern er å lage mat i jerngryte, dersom du koker tomatbaserte sauser i jerngryte vil det gå jern over i maten. Anonymkode: 8e2c8...092
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #12 Skrevet 26. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei, vi spiser kun halal, men vurderer å lage selv av kyllinglever:) takk for tips! Anonymkode: 0f640...6c0 Du kan få kjøpt kyllingpostei. Er det innafor halal, ellet må det være fra halalbutikk. Anonymkode: e98d7...1bd
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #13 Skrevet 26. desember 2019 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan få kjøpt kyllingpostei. Er det innafor halal, ellet må det være fra halalbutikk. Anonymkode: e98d7...1bd Den må være halalslaktet, men vet det finnes halalpostei på eurocash, men den smaker kattemat 🤮 kan like gjerne kjøpe kyllinglever eller okselever og lage sjøl. Anonymkode: 0f640...6c0
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #14 Skrevet 26. desember 2019 Jeg synes det høres ut som du stresser altfor mye med dette! Du lager mer variert og sunnere mat enn de fleste allerede. Jeg er helt enig med hun over som sier at dere bare lager det dere hadde tenkt å lage, gjør måltidene hyggelige, ikke maser, og så går det seg til. Hun kan smake litt på alt, men kan si nei takk. Plutselig endrer ting seg. Hvis du virkelig er stresset pga. jern kan du ta blodprøve hos fastlegen og sjekke jernlagrene. Antakeligvis er de helt fine. Anonymkode: 2afe8...abe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå