AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #1 Skrevet 26. desember 2019 Er du en voksen person? Har du klart å få i deg en OK tilberedt middag, så og si hver eneste dag? Har du invitert familien din i julen, eller har tilbudt deg å lage mat? Herlig! Velkommen til "Vi antar at du er en idiot-gameshowet" der du får tre familiemedlemmer som sirkler rundt beina dine når du lager risengrynsgrøt fordi de nekter å tro at dette er noe du kan gjennomføre på egenhånd. Enda bedre, dette er de samme menneskene som ved gjentatte anledninger skryter over matlagingsevnene dine ellers, men når julen kommer er det tryggeste å anta at du er hjernedød. Jeg sluttet å telle etter 12 - tolv oppfølgingsspørsmål eller innblanding i løpet av en 30 minutters kokkeleringsprosess. Grøten ble god. Riskremen ble en suksess. Ingen døde, men jeg tror jeg var nærmere et hjerteinfarkt enn jeg liker å tenke på. Noen andre? Anonymkode: 5c6b5...fe6 20
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #2 Skrevet 26. desember 2019 Nei. Her gikk det bra. Alle roser maten som blir laget, selv om vi bommet på noe. Anonymkode: ecef7...697 3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #3 Skrevet 26. desember 2019 Ikke for å blande meg inn, altså... men er du sikker på at det er nok poteter/kjøtt/grønnsaker/saus? Burde du ikke ha gjort x før y (eller omvendt). Svigerfar/lillesøster/fandens oldemor liker ikke ditt eller datt, har du noe annet han/hun kan få i stedet? Vi kan da ikke drikke den vinen til den retten, du burde ha kjøpt *sett inn navn på dobbelt så dyr vin som smaker sur saft*. Skal du virkelig vaske det dyre serviset i maskin? Du må vaske det for hånd! Det skal snø ganske tett i helvete før jeg tar middagsoppvask etter 14 personer for hånd... Anonymkode: 9795a...54c 16
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #4 Skrevet 26. desember 2019 Er så lei all sutringen her inne over hvor fælt de har det med familien i julen. Kutt ut hele julefeiringen da vel, det er helt frivillig! Anonymkode: e4aa0...49e 9
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #5 Skrevet 26. desember 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Er så lei all sutringen her inne over hvor fælt de har det med familien i julen. Kutt ut hele julefeiringen da vel, det er helt frivillig! Anonymkode: e4aa0...49e Nei. fritt forum og jeg sutrer over det jeg vil. Tåler dere 600 sider med folk som mener fotballfrue er ganske dorlig tåler dere en tråd om folk som pirker i matlagingen hele jula. Hold kjeft Anonymkode: 5c6b5...fe6 39
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #6 Skrevet 27. desember 2019 Tja, her er sviger så usikker på mine kokkeleringskunnskaper, at hun heller lager maten selv, og bringer den til oss på julaften. Helt greit, la henne styre på. Jeg legger på fat og dekker bordet Anonymkode: 11582...5a5 3
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #7 Skrevet 27. desember 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Tja, her er sviger så usikker på mine kokkeleringskunnskaper, at hun heller lager maten selv, og bringer den til oss på julaften. Helt greit, la henne styre på. Jeg legger på fat og dekker bordet Anonymkode: 11582...5a5 Det er jo bare deilig for dere egentlig, mindre å gjøre! Her har jeg jo i teorien fått ansvaret (og er også den som får 100% av skylda om noe skjærer seg) men i realiteten mikrostyres jeg hele tiden 😬 Anonymkode: 5c6b5...fe6
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #8 Skrevet 27. desember 2019 Har samme problemet som godt voksen! I et nytt forhold der vi har vært sammen i bare noen måneder. Familie ligger beslag på det meste av tiden vår, så tar jobben veldig mye fordi hun jobber turnus, og jeg jobber også en god del hele tiden. I Juleferien ble det bare en dag sammen på oss to. Med ungdommer i huset så blir det ikke tid til å være veldig "intime" heller. Forpliktelser tar som sagt mye av tiden. Vil ikke bedre seg med en annen partner slik jeg ser det, ikke før ungdommene har flyttet ut og blir selvstendige. Det kommer til å ta noen år. Men jeg elsker henne og gir det tid. Forstår godt de som føler at de ikke strekker til, så mange så skal ha en "bit" av deg i alle høytider. Men det er jo også mye godt med å være sammen med familien også! Det veier nok opp en del. Anonymkode: 5ce8b...a26
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #9 Skrevet 28. desember 2019 På 26.12.2019 den 22.28, AnonymBruker skrev: Nei. fritt forum og jeg sutrer over det jeg vil. Tåler dere 600 sider med folk som mener fotballfrue er ganske dorlig tåler dere en tråd om folk som pirker i matlagingen hele jula. Hold kjeft Anonymkode: 5c6b5...fe6 Så hyggelig å se at tråden din ble så populær Anonymkode: e4aa0...49e 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #10 Skrevet 28. desember 2019 På 27.12.2019 den 15.36, AnonymBruker skrev: Har samme problemet som godt voksen! I et nytt forhold der vi har vært sammen i bare noen måneder. Familie ligger beslag på det meste av tiden vår, så tar jobben veldig mye fordi hun jobber turnus, og jeg jobber også en god del hele tiden. I Juleferien ble det bare en dag sammen på oss to. Med ungdommer i huset så blir det ikke tid til å være veldig "intime" heller. Forpliktelser tar som sagt mye av tiden. Vil ikke bedre seg med en annen partner slik jeg ser det, ikke før ungdommene har flyttet ut og blir selvstendige. Det kommer til å ta noen år. Men jeg elsker henne og gir det tid. Forstår godt de som føler at de ikke strekker til, så mange så skal ha en "bit" av deg i alle høytider. Men det er jo også mye godt med å være sammen med familien også! Det veier nok opp en del. Anonymkode: 5ce8b...a26 Hvordan er dette samme problemet som TS tar opp? Anonymkode: 394d2...742 8
Heisann1234 Skrevet 28. desember 2019 #11 Skrevet 28. desember 2019 På 26.12.2019 den 22.28, AnonymBruker skrev: Nei. fritt forum og jeg sutrer over det jeg vil. Tåler dere 600 sider med folk som mener fotballfrue er ganske dorlig tåler dere en tråd om folk som pirker i matlagingen hele jula. Hold kjeft Anonymkode: 5c6b5...fe6 😂😂😂😂 3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #12 Skrevet 28. desember 2019 På 26.12.2019 den 15.21, AnonymBruker skrev: Er du en voksen person? Har du klart å få i deg en OK tilberedt middag, så og si hver eneste dag? Har du invitert familien din i julen, eller har tilbudt deg å lage mat? Herlig! Velkommen til "Vi antar at du er en idiot-gameshowet" der du får tre familiemedlemmer som sirkler rundt beina dine når du lager risengrynsgrøt fordi de nekter å tro at dette er noe du kan gjennomføre på egenhånd. Enda bedre, dette er de samme menneskene som ved gjentatte anledninger skryter over matlagingsevnene dine ellers, men når julen kommer er det tryggeste å anta at du er hjernedød. Jeg sluttet å telle etter 12 - tolv oppfølgingsspørsmål eller innblanding i løpet av en 30 minutters kokkeleringsprosess. Grøten ble god. Riskremen ble en suksess. Ingen døde, men jeg tror jeg var nærmere et hjerteinfarkt enn jeg liker å tenke på. Noen andre? Anonymkode: 5c6b5...fe6 Vi var med familien i 4 dager. Trodde jeg skulle bli sprø. Når alle påpeker at jeg «reddet matopplevelsene» «gourmetdama» osv, men så tror de ikke jeg klarer å koke poteter engang uten 30 innblandinger.. wtf. Koblet liksom hjernecellene mine ut når jeg kokte poteter da, mens de fungerte til den sausen som ingen andre turte ta ansvar for? Og når jeg får med restemat hjem og mamma presiserer sikkert 10 ganger at jeg må lukte på maten før jeg varmer den opp, siden den ikke ble fryst. 1. Jeg er voksen dame på 40. 2. Jeg kjenner på posen at den ikke er fryst. 3. Jeg har varmet restemat før Anonymkode: 2a28d...353 10
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #13 Skrevet 30. desember 2019 Forstår deg. Synes det har gått fint da, men kan bli mye «mas». X: vi kan ha julaften hos meg også altså, så slipper dere styr. Jeg: Neida, det går helt fint. Dere har hatt julen alle år så nå vil jeg gjerne invitere. X: men jeg kan ta med stappe, dessert, annet tilbehør. Jeg: det er ikke nødvendig. Jeg har allerede kjøpt inn alt, kokt opp og kokt kålrot og desserten er laget. X: jaja ok. Men hva gjorde x? Jo, hun kom med stappe, dessert, saus. Så var umulig å se at noen hadde forsynt seg. Jeg vet hun tror jeg ikke kan lage mat. Fryktelig irriterende. For har alltid fått skryt for maten jeg serverer. Ellers var det ulike telefoner og meldinger om tips til oppskrifter og oppringninger for å høre «har du husket å». Anonymkode: 1483e...a6a 5
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #14 Skrevet 30. desember 2019 Å joda, trodde det bare var meg, godt å høre at det finnes andre. Jeg er også en voksen dame på over 40 som ifølge eldre familiemedlemmer trenger detaljerte instrukser om innpakking av julegaver, bruk av komfyr, vaskemaskin og tørketrommel, for ikke å snakke om beskjed om eksakt antall poteter jeg skulle koke og hvilken kokeplate jeg skulle bruke. Var verst de første dagene Anonymkode: 9a733...517 5
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #15 Skrevet 30. desember 2019 Jeg drar fremdeles hjem til jul der mamma og pappa ordner alt men ja kjenner til det om mikrostyring, jeg er 35 år men de instruerer meg om de rareste ting som om jeg ikke er voksen og har bodd for meg selv i 16 år 😄 Litt irriterende men er jo litt hyggelig og da, de mener jo godt. Anonymkode: e55a0...150 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #16 Skrevet 31. desember 2019 På 26.12.2019 den 22.28, AnonymBruker skrev: Nei. fritt forum og jeg sutrer over det jeg vil. Tåler dere 600 sider med folk som mener fotballfrue er ganske dorlig tåler dere en tråd om folk som pirker i matlagingen hele jula. Hold kjeft Anonymkode: 5c6b5...fe6 Skjønner godt at folk pirker over matlagningen din. Jeg hadde heller aldri stolt på at noen som er ufin i kjeften, klarer å lage noe godt og fint som jeg kan ha i min kjeft. Anonymkode: 38dac...731 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #17 Skrevet 31. desember 2019 På 26.12.2019 den 20.40, AnonymBruker skrev: Ikke for å blande meg inn, altså... men er du sikker på at det er nok poteter/kjøtt/grønnsaker/saus? Burde du ikke ha gjort x før y (eller omvendt). Svigerfar/lillesøster/fandens oldemor liker ikke ditt eller datt, har du noe annet han/hun kan få i stedet? Vi kan da ikke drikke den vinen til den retten, du burde ha kjøpt *sett inn navn på dobbelt så dyr vin som smaker sur saft*. Skal du virkelig vaske det dyre serviset i maskin? Du må vaske det for hånd! Det skal snø ganske tett i helvete før jeg tar middagsoppvask etter 14 personer for hånd... Anonymkode: 9795a...54c Kjenner meg så igjen i det med å vaske serviset for hånd. 😆 Anonymkode: 1512a...78d
Fortunatus Skrevet 31. desember 2019 #18 Skrevet 31. desember 2019 Haha, kjenner meg igjen.. Det har endt med at når jeg reiser hjem til jul så skreller jeg grønnsaker og kommer ikke med noen forslag til middager. - skal du ikke ha brun saus til indrefileten? HÆ, skal du steke potetene i ovnen med skallet på??? Ekstra grønnsaker i Toro lasagnen, nei det blir ikke godt.. Osv.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #19 Skrevet 1. januar 2020 Har du noen gang prøvd å dekke bordet..? Anonymkode: 9fae1...8d8
Anwa Skrevet 2. januar 2020 #20 Skrevet 2. januar 2020 Hva er julen? Det er i essens en høytid som karakteriseres av en rekke forskjellige faste tradisjoner som utføres over en bestemt tid. Betydningen blir da at det ligger en forventning til at ting skal være akkurat "sånn og sånn", og mikrostyringen som folk opplever er en slags helgardering for variable. "Kutt hver potethalvdel i seks biter" betyr ikke "jeg stoler ikke på deg" men "det er slik vi alltid gjør det, og det vi er vandt med". Så her handler det om vaner, ikke om manglende tillit til andre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå