Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Naboen fortalte nettopp at barnebarna skulle gå julebukk i dag, og da regner jeg med at de kommer hit. Jeg har ikke noe godteri i huset, og har skjønt at man ikke kan gi hjemmebakte julekaker, frukt o.l. Grunnen til at jeg ikke har kjøpt inn godteri er at der jeg kommer fra går barna julebukk fra 3. juledag, så jeg hadde tenkt å handle inn litt i morgen.

Er det greit å bare la være å åpne når de ringer på? Tenkte å sette meg i loftsstua og se en film i ettermiddag, da kan ikke naboen se fra sitt hus at jeg er hjemme, og det er heller ikke mulig å se fra inngangspartiet. Pga tidligere opplevelser blir jeg veldig usikker rundt barn jeg ikke kjenner (spesielt når de er flere sammen) og sliter med å snakke med dem. Å gi dem godteri når de er ferdige med å synge går greit, men forklare at jeg ikke har noe å gi vet jeg ikke om jeg klarer.

Anonymkode: 3b878...0b7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor kan du ikke gi frukt? Det må vel være greit, et par klementiner er jo gull.

Anonymkode: 5f674...747

• Liker 6
Skrevet

Helt greit syns jeg. De kan da ikke forvente at alle har lyst på besøk 

Anonymkode: b551d...420

• Liker 3
Skrevet

Slukk utelyset og la være å åpne døra. Ingen er forpliktet til å gi andres unger snop. Jeg gir heller ikke på halloween. Min inntekt tillater ikke utskeielser, og i tilfelle ønsker jeg å bruke det på andre ting.

Anonymkode: 50532...567

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kan du ikke gi frukt? Det må vel være greit, et par klementiner er jo gull.

Anonymkode: 5f674...747

Vi prøvde å gi klementiner til noen julebukker for noen år siden, og fikk klar beskjed fra foreldre som sto i bakgrunnen at det ikke var greit. Det skulle være innpakket godteri.

TS

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Selvfølgelig er det greit å ikke åpne.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi prøvde å gi klementiner til noen julebukker for noen år siden, og fikk klar beskjed fra foreldre som sto i bakgrunnen at det ikke var greit. Det skulle være innpakket godteri.

TS

Da får foreldrene ta seg en bolle. Må ikke være godteri. 

• Liker 23
Skrevet
1 minutt siden, Luna Llena skrev:

Selvfølgelig er det greit å ikke åpne.

Helt rett. Jeg åpner aldri døra når det ringer på resten av året heller. Folk kan nå meg på telefon. Ukjente trenger ikke å nå meg.

Anonymkode: c2620...2be

• Liker 3
Gjest YtreYtterst
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

TS

Teite foreldre. Klementiner er jo innpakket godteri..

Skrevet

Jeg hadde bare stukket innom bensinstasjonen og kjøpt litt godteri. Men jeg er en godtemons så har uansett masse på luringa nå i jula

Anonymkode: c3740...297

• Liker 2
Skrevet

Går folk virkelig julebukk fortsatt? Mine unger (eldste er 9) og nabounger gjør ikke det. Trodde det var noe man holdt på med på 90 tallet.

Anonymkode: 4cd47...c3f

Skrevet

Syns forresten det er innafor å ikke åpne. Kos deg med film du :)

Skrevet

Hvorfor er ikke klementiner innafor? Det har jo skall

Anonymkode: 2b67f...fdf

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde bare stukket innom bensinstasjonen og kjøpt litt godteri. Men jeg er en godtemons så har uansett masse på luringa nå i jula

Anonymkode: c3740...297

Nærmeste bensinstasjon som selger godteri er 1/2 times kjøring og en fergetur herfra (og nei, det er ikke kiosk på ferga).

TS

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Naboen fortalte nettopp at barnebarna skulle gå julebukk i dag, og da regner jeg med at de kommer hit. Jeg har ikke noe godteri i huset, og har skjønt at man ikke kan gi hjemmebakte julekaker, frukt o.l. Grunnen til at jeg ikke har kjøpt inn godteri er at der jeg kommer fra går barna julebukk fra 3. juledag, så jeg hadde tenkt å handle inn litt i morgen.

Er det greit å bare la være å åpne når de ringer på? Tenkte å sette meg i loftsstua og se en film i ettermiddag, da kan ikke naboen se fra sitt hus at jeg er hjemme, og det er heller ikke mulig å se fra inngangspartiet. Pga tidligere opplevelser blir jeg veldig usikker rundt barn jeg ikke kjenner (spesielt når de er flere sammen) og sliter med å snakke med dem. Å gi dem godteri når de er ferdige med å synge går greit, men forklare at jeg ikke har noe å gi vet jeg ikke om jeg klarer.

Å forklare at du ikke har noe å gi kan du helt fint gjøre. De kan ikke forvente at alle de går til har godteri. Gi dem en klementin, en pepperkake eller bolle hvis du kan. Da har du iallefall gitt dem noe

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Slukk utelyset og la være å åpne døra. Ingen er forpliktet til å gi andres unger snop. Jeg gir heller ikke på halloween. Min inntekt tillater ikke utskeielser, og i tilfelle ønsker jeg å bruke det på andre ting.

Anonymkode: 50532...567

Å slukke utelyset er tradisjonen for nei til halloween. Kan ikke forventes at det er til julebukkene, du vet aldri hvilken dag de kommer. Noen steder går de tredje, fjerde, femte juledag. Andre steder, f.eks. i Bergen, går de kun på nyttårsaften.

2 minutter siden, AnonymBruker said:

TS

Det trenger da ikke være tilfelle med julebukkene som evt. kommer til deg i dag. Har de virkelig med seg foreldrene på å gå julebukk så bør det være greit å forstå. Det bugner over av klementiner i jula, og det er ikke unaturlig å gi. Selvsagt er det kjekkest med godteri, men du kan gi pepperkaker, boller, eller noe annet. Prøver de å unnskylde seg med at de er allergiske så får du gi dem en pengeslant, eller si at de får komme igjen når du har kjøpt godteri. Andre juledag er uansett ikke riktig dag å gå julebukk på. Har du sagt det til naboen din? Hvis de kommer i morgen kan de få, det er ikke verre enn å si det. Det er stengt fram til i morgen, de kan ikke forvente at de får noe fordi dere spiser det opp

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Går folk virkelig julebukk fortsatt? Mine unger (eldste er 9) og nabounger gjør ikke det. Trodde det var noe man holdt på med på 90 tallet.

90 tallet? Og alle tiår før det i såfall. Til og med mine besteforeldre som er født på 30-tallet gikk julebukk som små. At tradisjoner forsvinner er en annen ting. 

Anonymkode: c9772...de9

• Liker 4
Skrevet

Heller julebukk som er en Norsk tradisjon enn halloween, jeg åpner ikke døra på halloween men hvis det er barn som tar opp gode gamle tradisjoner som julebukk så synes jeg det er veldig positivt og åpner døra med glede.

Anonymkode: 52d6c...822

• Liker 4
Skrevet

Synes det er greit jeg. Dessuten er det Halloween som er greia nå. Holder med en gang i året :)

Anonymkode: 5c84a...4ec

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er hva du tror. Skikken er absolutt iferd med å dø ut, og noen steder har den vel faktisk dødd ut. Men enkelte steder holdes tradisjonen i hevd :) Og hvis du tror det var kun på 90-tallet folk gikk julebukk, så foreslår jeg at du googler litt... Det er mange, mange generasjoner siden man begynte med det

• Liker 1
Skrevet

Her har vi ikke julebukker, men nyttårsbukker. Ungene går rundt og synger tidlig nyttårsaften. Syns det er kjekt å se hvor flink de er til å kle seg ut. Mange barn bruker mye tid på å planlegge dette.

Tenker at det er helt ok å gi frukt. Da jeg var barn, var det en familie som fast ga en liten pose med druer og pepperkaker. Av alle husene vi gikk til, er det faktisk de jeg husker, for jeg synes det var en så flott ting at de tok seg tid til å lage en egen pose til hver. 

Jeg hadde derfor laget til noe slikt, f eks i en servietter knyttet igjen med gavebånd. 

Anonymkode: 9c6c0...50d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...