Gå til innhold

Når tar du ned julepynten?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Vera skrev:

Jeg syns det er så trist at det har blitt slik at også julen handler om travelhet - man skal være først ute med å pynte, og først ute med å kaste pynten ut igjen..jeg savner barndomsjulen 😔 Da startet man med adventslys første advent, så gikk det noen uker med baking og rengjøring - når dette var ferdig, var huset klart for pynting. Da kom det litt og litt julepynt på plass. Juletreet kom opp 2-3 dager før jul. Da handlet julen om venting, kos og familietid. Romjulen ble brukt til å nyte julepynten, og roen som hadde senket seg i huset. Julen ble deretter vasket ut i midten av januar (20 dag jul).  

I dag er liksom julen over når gavene er pakket opp..det er jo bare trist! Synd at dagens barn ikke får ta del i den magiske ventingen og førjulskosen vi fikk ta del i. 

Dette er fullstendig misforstått. For meg er dette motsatt av travelhet. 

Jeg trives mye bedre slik vi har det nå, enn slik jeg vokste opp. Jeg forstod aldri vitsen med treet i Januar, da var jo alt ferdig. Jeg syntes pyntingen 23.desember var stress. Alt stod på hodet, med mor og far som løp rundt som hodeløse høns for å fikse alt av matlaging, vasking, og organisering før julekvelden. Det å få ned treet akkurat 13.dag, gjerne etter skole, jobb, når du var så ferdig med jul og pynt som du kunne bli. 

Nå har vi i stedet tid. Tid til å pynte og glede oss. Tid til å kose oss med førjulstradisjoner, Tid til å ta bort pynten før en hektisk hverdag begynner igjen. Vi føler vi starter året med en frisk start - stua er ryddig og strøken. 

Og jula nytes og feires der den hører hjemme - i Desember. 

Anonymkode: bbd05...ead

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Julepynten ble satt opp 23.desember, og forsvinner i helga.

Vi har husdyr som støver veldig, og det blir ekstra vanskelig med støvtørring og generelt renhold når julepynten er oppe. 

Jeg er så heldig at jeg har tilgang til opptegnelser (dagbøker) fra tidlig på 1800-tallet, og frem til ca 1920.  Gjennom dem har jeg fått litt oversikt over de gamle tradisjonene fra den tid.

Tradisjonelt sett var mange boliger større før i tiden, og da sto juletreet, og julepynten generelt, i et rom som ikke var i daglig bruk.  Om de ikke hadde en dagligstue og finstue, hadde de fleste som pyntet et kammers eller et kjøkken som ble brukt til oppholdsrom i det daglige, og de hadde i alle fall ikke åpen løsning, slik mange har i dag.  Dermed ble ikke julepynten et forstyrrende element i hverdagen, og de kunne ha den oppe over lengre tid.  (Den eldre generasjonen i min familie bruker fremdeles å rydde bort julen fra finstuen 2.februar (til kyndelsmesse eller kjerringjul, som gjerne faller på samme dag ).  Dette er en tradisjon de har fra gammelt av.)

Ting har endret seg, også for oss som pynter sent, nettopp på grunn av dette.  De fleste har ikke nok rom til å separere julepynt fra hverdagsliv.  Julepynten blir forstyrrende i hverdagen fordi den befinner seg i oppholdsrom, og forvansker daglige gjøremål.

* (jeg må legge til at det var vanlig at de som hadde mindre boliger, og som dermed ikke hadde et separat rom til opphold, pyntet ikke mye, og den lille pynten de hadde ble ryddet ut tidlig, akkurat som mange gjør i dag. )

Anonymkode: d9bc7...e12

AnonymBruker
Skrevet

2. januar, dvs. i går 🙂 

Anonymkode: 76d7c...0eb

AnonymBruker
Skrevet

Aller helst 2. januar. Jeg gidder ikke bruke siste fridagen på det, altså 1. januar, men jeg vil helst ha den ned så raskt som mulig. Etter nyttårsaften er julen over, og julepynten blir bare en stusselig påminnelse på dette. De siste par årene har vi hatt barn i hus, og da har vi ikke orket å styre med det før første helgen etter nyttår. Så begynner å plukke ting ned i kveld (blir nok ramaskrik når vi skal pakke ned den nå høyt elskede nissen i trappen...). 

Anonymkode: 41f45...a4e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...