Gå til innhold

Blodgiver

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Dersom du kontinuerlig spiser jernpiller (forøvrig ikke å anbefale med mindre det er nødvendig. På blodbanken fortalte de at de ikke vil gi oss mer enn et brett fordi vi for all del ikke skal ta jern kontinuerlig. Det var en mann som hadde gjort det, tatt jern kontinuerlig, og viste derfor ikke hvordan avførignen ellers ville se ut. Jern gir jo gjerne svart avføring. Det gjør også blødning oppe i tarmen, som han hadde, men ikke så fordi han alltid hadde svart avføring. Han hadde tarmkreft. Heldigvis ble det oppdaget. Men av denne grunn bla, bør man ikke gå på jernpiller kontinuerlig om det kke er nødvendig. Men du trenger det jo, så du må jo bare gjøre det da) og likevel har lave jernlager må det jo være noe som gjør at du ikke tar opp jernet. Har du fått undersøkt hva som gjør dette? Det bør jo legen din ta alvorlig. C-vitaminer hjelper opptaket av jern, kaffe hemmer det, men i ditt tilfelle kan det heller virke som om kroppen kanskje ikek tar opp jern i noe stor grad uansett?

Det er meget mulig du kan gi bod, men det vil svekke jernlagrene dine ytterligere og når du ikke får dem opp selv med kontinuerlig jerntilskudd virker ikke det som en så innmari god ide...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Malma...det er forskjell på en mann og en menstruerende kvinne. Norske menn spiser jo så mye jern at de nesten ruster innvendig. :ler:

Det er standardfrase hos "tapperne" det...at man kun skal ta et brett og at man blir så hard i magen. Jeg fikk beskjed av avdelingslegen hos blodbanken om å hele tiden spise jerntabletter så lenge jeg ga blod....fordi blodgivingen førte til at jernlageret mitt ble såpass redusert. Når det gjelder hardheten i magen så kommer det helt an på kostholdet.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktsik tror jeg muligens det var en kvinne som hadde hatt kreften, det er jeg usikekr på, det var en mann hun sa dette til da, at han ikke skulle ta mer enn det ene brettet.

Jeg får heller ikke ta mer enn et brett, jeg trenger det heller kke, jernlageret mitt er helt fint, selv om jeg alså er en kvinne som blør hver måned.

De fleste norske menn jeg kjenner spiser SLETT IKKE så mye jern at de ruster innvendig. Jeg får såvidt min samboer til å ta jern når han har gitt blod, pappa skulker jernet når han har gitt bid, min bror spiser slett ikke noe jern, nei, jeg kjenner ingen menn som spiser mye jern.

Hard i magn ble jeg ikke av jern, tvert imot ble magen min absolutt helt fin sist jeg spiste jern, NORMALT er den derimot hard. De har aldri sagt AT jeg blir hard i magen, bare at jeg KAN bli det. Og at jeg bare får et brett fordi jeg trnger bar et brett. For jernlageret tappes ikke så mye på en ene tappingen at jeg trenger å spise jern i tre måender før enste tappng. Et brett jern, og tapping etter 3 månder fungerer greit for de fleste mennesker. Blodbanken min måler uansett jerlageret en gang i året, og kommr det for lavt får vi nok mer jernpiller. Men ikke spis jern kontinuerlig uten å ha konsultert med lege i alle fall. Om din lege sa du skulle gjøre det, så betyr ikke det at ALLE skal gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om din lege sa du skulle gjøre det' date=' så betyr ikke det at ALLE skal gjøre det.[/quote']Det har jeg overhodet ikke sagt. :o

Det jeg mente med det jeg skrev, var bl.a. at det ikke alltid medfører riktighet det som "tapperne" sier. Er man i tvil om egen helse...så bør man be en lege uttale seg...noe som skjedde i mitt tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, du sa ikke det, men det kunne tolkes slik dersom noen leste det og ikke tekte selv, derfor følte jeg for å si det likevel. For det er ikke bra å ta jern hele tiden dersom man ikke trenger det. Men noen trenger det.

Lurer man på om man kan bli blodgiver kan man jo bare ringe sin lokale blodbank og spørre. Meld deg som blodgiver, de tar deg inn til prøvetaking der de sjekker om du tilfredsstiller kravene for å være blodgiver, dersom du "kvalifiserer" blir du blodgiver. (Dog, de sjekka ikke ALLE kravene. Man må veie minst 50 kilo. De veide ikke meg. Og helt ærlig, min vekt ligger mellom 50 og 55 kilo, så det er ikke sånn at man bare kaster et blikk på meg og vet at jeg selvsagt er godt over den grensa...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle gjerne vært, men får ikke lov fordi jeg tar allergitabletter fast, (og dessuten er jernlageret mitt rundt 5 :roll: , skal snart få intravenøst) + i perioder astmamedisiner.

Men, jeg har donorkort i lommeboken så jeg håper noen kan få bruk for deler av meg den dagen jeg dør isteden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berry

Får ikke lov, siden jeg er født i et "fy-fy"-land... Og siden samboeren min er sammen med meg får ikke han heller lov.

(Vet noen om jeg kan donere organer likevel?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir også blod - og får med en haug brett med jerntabletter hver gang. Tror ihvertfall jeg har fått 50 jerntabletter de to siste gangene jeg har tappa, så de vil ihvertfall at man skal ta tablettene kontinuerlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Meldte meg som blodgiver for et par mnd siden, men har ikke hørt noe mer fra de..? Hmm..Tror jeg skal ringe de igjen og purre jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest 0

Jeg var blodgiver før, men måtte slutte etter 2-3 tappinger fordi jeg over en lengre periode hadde lav blodprosent, og hadde ikke fast sexpartner en periode. Men nå har jeg meldt meg på ny for blodprosenten er oppe i 13,8, problemet er at jeg går på penicilin og må derfor vente i 1 mnd før jeg kan gi igjen...

Men det får gå! Jeg prøver å overtale sambo også og det ser ut til å gå rette veien!

Jeg skal i tillegg melde meg som beinmargsdonor når jeg kommer igang igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kunne tenke meg å gi blod, men jeg ligger på nippet til å være blodfattig. Dessuten så går jeg på resesptbelagte medisiner. Jeg får sjekke reglene! Finnes vel en internettside?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne tenke meg å gi blod' date=' men jeg ligger på nippet til å være blodfattig. Dessuten så går jeg på resesptbelagte medisiner. Jeg får sjekke reglene! Finnes vel en internettside?[/quote']

Ja, det finnes en nettside. www.giblod.no

Men der står ikke alt. Veileder for transfusjonstjenesten i Norge gir deg alle detaljer om medisiner og sånn. Om du leter lenge nok. For, den er litt sånn detaljert da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TiaMaria25

jeg ga blod første gang her om dagen, 450 ml. var veldig slapp på kvelden samme dag, og merker fortsatt at jeg blir fortere sliten av å gå i trapper, løfte ting osv. noen med samme erfaringer? tar det noen dager før man er på topp igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
jeg ga blod første gang her om dagen' date=' 450 ml. var veldig slapp på kvelden samme dag, og merker fortsatt at jeg blir fortere sliten av å gå i trapper, løfte ting osv. noen med samme erfaringer? tar det noen dager før man er på topp igjen?[/quote']Det kan komme av at jernlageret ditt er lavt. Be dem måle det neste gang. Vil tro du fikk med deg jerntabletter....spis dem. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har tross alt tatt en liten halvliter av blodet ditt, så det er ikke så rart om du blir litt lett sliten. Spis jernpillene du fikk med deg. Normalt skal kroppen din ha erstattet blodet de tok i løpet av en ukes tid.

Veldig slapp samme dag er helt vanlig, selv blir jeg svimmel når jeg reiser meg (det kan jo jeg finne på å bli av andre årsaker også jeg da...) og tar det generelt med ro. Den dagen du har gitt blod har du verdens beste unnskyldning til å sløve, med god samvittihet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Virvel
Men der står ikke alt. Veileder for transfusjonstjenesten i Norge gir deg alle detaljer om medisiner og sånn. Om du leter lenge nok. For' date= den er litt sånn detaljert da.

Du trenger Felleskatalogen også. Slå opp det aktuelle legemiddelet, og du vil finne en kode bestående av tall og bokstaver, f.eks. A01, som du kan sjekke opp mot listen i Veileder.... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mm, med alle disse for hånden kan man finne ut av det. Eller... ring din lokale blodbank og spørr. Tror det kan være enklere :) Men, noen (som meg) likerå finne ut selv, og det er fantastisk hva nettet inneholder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...