Gå til innhold

Blodgiver

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Virvel

Hørte en artig (eller ok, ganske trist, egentlig) historie på skolen i dag som virkelig illustrerer hvor utrolig viktig det er at folk med alle blodtyper er representert i blodbankene:

En eldre dame skulle opereres, og de regnet med å bruke litt ekstra blod under operasjonen. Man plukket da ut potensielle givere som matchet pasientens ABO- og Rhesus-type, og gjorde såkalt forlik (undersøker om givers og mottakers blod er forlikelig). Det viste seg at blodet ikke kunne gis til pasienten. Videre ble det gjort en hel masse analyser jeg absolutt ikke skal gå i detalj på :ler: , men enden på visa var at pasientens prøver ble sendt til en lab i England, som er internasjonalt referanselaboratorium for denne type analyser. De fant ut at damen hadde noen uhyre sjeldne antistoffer i blodet, og måtte da ha blod fra givere som ikke hadde røde blodlegemer med den strukturen antistoffet var rettet mot. I hele Europa fantes det ikke én eneste giver av denne typen. I USA hadde de 4, mens i Japan var det 200 registrerte. Det ble derfor sendt blod fra Japan til operasjonen.

Det finnes 29 blodtypesystemer, og absolutt alle typer og kombinasjoner er nødvendige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes 29 blodtypesystemer' date=' og absolutt alle typer og kombinasjoner er nødvendige![/quote']Amen. :)

Å si at det ikke er behov for ens eget blod er jo kun dumt. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var blodgiver, men bloprosenten min var for lav til at jeg fikk fortsette. Veldig synd, for ikke bare var det samfunnsnyttig, men jeg fikk et stort ,deilig håndkle hver gang :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke om jeg vil tillate meg å være så veldig stolt av det...

Ligge en halvtimes tid i en behagelig stressless og lese ukeblader og drikke brus...

:oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meldte meg som blodgiver for et par mnd siden' date=' men har ikke hørt noe mer fra de..? Hmm..Tror jeg skal ringe de igjen og purre jeg.[/quote']

Det bør du gjøre! Jeg måtte det da jeg flyttet hit i høst, hørte ikke noe på to måneder og det viste seg at de hadde rotet bort mailen min.

Jeg har vært blodgiver fra jeg var 20, har en stor samling med Mummi-kopper, toalettmappe, veske, sekk, paraply, vinglass og litt av hvert annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke lov,. veier ikke over 50 kg. Noen som vet grunnen til at man må veie over 50 kg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke lov' date='. veier ikke over 50 kg. Noen som vet grunnen til at man må veie over 50 kg?[/quote']Er ren gjetting...men vil tro det skyldes at en liten kropp har mindre blod enn en i "normal" størrelse...og at 450ml blod da kan være i meste laget å bli tappet for. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sixx: Ja, det er klart. Men jeg er ikke så spesielt høy heller. 158 cm og da er jo ikke 46 kg så lite da egetlig.. (er ikke supertynn akkuratt, men kan vel helller ikke klassifiserres som stor). Hadde jo vært verre om jeg hadde vært 175 cm og veid 55 kg.. (men nå er det jo ikke sikkert at den personnen hadde fått lov heller da.. men ser det kasnkje an)

Var snakk om at vi kunne gi blod som en knute i russetiden (3 år siden) og da fikk jeg ikke lov fordi jeg var for lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også blodgiver. Jeg samler fine farris-glass. Jeg har også meldt meg som benmargsgiver, noe feks folk med leukemi er avhengige av.

Etter at jeg selv trengte blodoverføring en gang, bestemte jeg meg for at jeg skulle bli blodgiver. Det er ganske spesielt å våkne i en sykeseng og få vite at du ikke ville overlevd hvis du ikke hadde fått overført blod fra velvillige ukjente mennesker....

--

Tiger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle gjerne vært, men jeg har endel piercinger og det er visst ikke lov.. Ikke at jeg helt kan skjønne hvordan noen hull i leppa (som jeg har hatt leenge) kan ha så mye å si, de må jo teste meg for HIV uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Virvel
Men jeg er ikke så spesielt høy heller. 158 cm og da er jo ikke 46 kg så lite da egetlig.. (er ikke supertynn akkuratt, men kan vel helller ikke klassifiserres som stor). Hadde jo vært verre om jeg hadde vært 175 cm og veid 55 kg.. (men nå er det jo ikke sikkert at den personnen hadde fått lov heller da.. men ser det kasnkje an)

Blodvolumet avhenger av kroppsmassen. I blodgiversammenheng er altså en som er 1,40 høy og veier 50 kg, og en som er 1,70 høy og veier 50 kg, like store. Har du en kroppsmasse på under 50 kg vil 0,5 liter blod utgjøre en mye større del av det totalte blodvolumet ditt, enn det vil gjøre for en som veier 70 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spacegirl

Jeg kan desverre ikke pga medisiner jeg går på. Har fått beskjed om å ta kontakt igjen når jeg slutter på de, men det kan bli leenge til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal bli etter sommerferien! Må bare finne ut hvor jeg skal bo neste år først (man må visst garantere at man skal bo på stedet man gir minst ett år, så jeg har ikke fått registrert meg ennå). Jeg husker at jeg dro på sykehuset og maste om å få bli blodgiver da jeg var 17...jeg var jo utvokst og forstår ikke helt hvorfor jeg ikke kunne få lov å gi..

Hvordan blir man registrert i benmargsregisteret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan blir man registrert i benmargsregisteret?
Det ordner du i Blodbanken...etter at du er godkjent som blodgiver. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg får ikke lov og kommer aldri til å få lov. Men jeg har mottatt blod, ingenting av det blodet som er i kroppen min er mitt opprinnelige, så jeg er selvsagt veldig glad for å se at så mange gir blod.

Som en annen skrev her, er rart å få høre at fordi noen ligger en halvtime og drikker brus og leser blader mens de tappes for blod så lever man faktisk i dag. Så uansett hvor ubetydelig dere synes det er; vi setter enorm pris på det. :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Formosiss

Får nok ikke lov jeg; tar daglig astmamedisin og har masse tull med slimhinner og greier og greier.

Dessuten har jeg i så mange år hatt eksem på armene, at alle gir opp å finne blodårene mine. Jeg har vært på sykehus, på legevakt og hos vanlig lege - og alle ender opp med å ta i fingeren, hvilket er helt greit, for det gjør ikke vondt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...