Gjest Anonymous Skrevet 1. juni 2005 #1 Skrevet 1. juni 2005 Hvor mange her er blodgivere? Jeg har vært det noen år, men ikke fått gitt blod siste året fordi jeg alltid har vært forkjølet. Nå viser det seg at jeg er allergisk for noe, og det er grunnen til at jeg er "forkjølet"... Så nå kan jeg bli aktiv blodgiver igjen! Å være blodgiver er en virkelig samfunnsnyttig og edel handling. Jeg oppfordrer alle som kan, til å bli blodgivere.
Julie Skrevet 1. juni 2005 #2 Skrevet 1. juni 2005 Vel,jeg har meldt meg og skal til med. kontroll nå på torsdag :-) Julie
Sniglå Skrevet 1. juni 2005 #4 Skrevet 1. juni 2005 Jeg er blodgiver! Skal inn nå neste torsdag for tapping, faktisk!
Gjest gjest1 Skrevet 1. juni 2005 #6 Skrevet 1. juni 2005 Ja, jeg er! Har samlet 6 skikkelig fine vinglass nå
Snuppelure Skrevet 1. juni 2005 #7 Skrevet 1. juni 2005 Jepp. i permisjn sådan :-) Så lenge jeg er i IVF behandling får jeg ikke gi. Mye rare medesiner pluss at jeg trenger blodet selv. Men så snart vi er ferdige, og ammin overstått kommer jeg tilbake til blodbanken med mine edle dråper. Stor applaus til alle blodgivere. Vi har stor grunn til å være stolte av oss selv!
sixx Skrevet 1. juni 2005 #9 Skrevet 1. juni 2005 Jeg er også blodgiver. Det oppfordrer jeg faktisk alle friske mennesker til å være. Til de som kanskje tror det er vondt: Det er det ikke. Det er mye vondere med skrubbsår. Til de som ikke tåler å se blod: Snu dere bort....funker helt fint for meg...og jeg tåler veldig dårlig synet av blod.
Nick Etmitt Skrevet 1. juni 2005 #10 Skrevet 1. juni 2005 Har ingen hensikt for meg. Jeg er universalmottaker, med AB+ men det er liten vits å gi denne type blod, ettersom det kun er AB mottakere som kan bruke det. Er visst kun ca 4 %, og de kan dessuten ta imot alle andre blodtyper også.
Gjest Virvel Skrevet 1. juni 2005 #11 Skrevet 1. juni 2005 Det er behov for alle blodtyper, Nick Etmitt! Man skal så langt det er mulig transfundere erytrocytter (røde blodlegemer) av samme ABO-type som mottaker. Når det gjelder plasma er det for øvrig stikk motsatt, da er det AB som er universalgiver! Så ingen unnskyldninger her, kom deg til blodbanken.
Gjest Anonymous Skrevet 1. juni 2005 #12 Skrevet 1. juni 2005 Helt enig med deg, ATA - jeg er ikke selv pr idag, men dette må vi få gjort noe med
Scheherazade Skrevet 1. juni 2005 #13 Skrevet 1. juni 2005 Jeg har vært et års tid, men nå er jeg i karantene pga Asia-tur. 6 mnd er ganske strengt, men de vet vel hva de gjør.
Gjest Anonymous Skrevet 1. juni 2005 #14 Skrevet 1. juni 2005 Jeg har konstant lav jernprosent og nesten tomme jernlager selv om jeg knasker jerntabletter. Er det noe lurt å gi blod da?
sixx Skrevet 1. juni 2005 #15 Skrevet 1. juni 2005 Jeg har konstant lav jernprosent og nesten tomme jernlager selv om jeg knasker jerntabletter. Er det noe lurt å gi blod da?Som menstruerende kvinne bør du ikke ha lavere jernlager enn 30 (iflg. en "blodgivningslege" jeg snakket med). Har du forsøkt å finne ut hvorfor du har lav blodprosent og nesten tomme(?) jernlager? Det skal ikke være sånn.
Gjest Anonymous Skrevet 1. juni 2005 #16 Skrevet 1. juni 2005 Jernlagrene mine er på 20. Så da bør jeg vel ikke gi blod da?
Brunhilde Skrevet 1. juni 2005 #17 Skrevet 1. juni 2005 Jeg er blodgiver OG registrert benmargsdonor.
sixx Skrevet 1. juni 2005 #18 Skrevet 1. juni 2005 Jernlagrene mine er på 20. Så da bør jeg vel ikke gi blod da?Strengt tatt så kan du gi blod selv om jernlageret er nede i 15, men du vil bruke veldig lang tid på å "komme deg" igjen. Jeg opplevde at jeg ble forkjølet hver gang jeg hadde tappet blod...og ble satt "tilbake" noen uker. Jeg forhørte meg litt med "tapperne"....og de sa at det er helt ok å tappe de som har helt ned i 15, men hvis jeg ble syk så kunne jeg jo bare la være å gi blod. :o Fy så irritert jeg ble. Hadde det vært dem jeg ga blod til...så hadde jeg faktisk sluttet, men det er jo helt andre som får blodet mitt.....så derfor valgte jeg å overhøre dem. Jeg tok kontakt md en lege på avdelingen...og han sa at jeg som menstruerende kvinne burde få jernlageret mitt opp på 30 før jeg ga mer. Jeg spiser derfor jerntabletter. Det legen fortalte meg....er at etter at jernlageret er tomt...så blir blodprosenten redusert...og det har jo skjedd hos deg. Hvorfor spiser du ikke jerntabletter da? Du må jo føle deg veldig slapp.
sixx Skrevet 1. juni 2005 #20 Skrevet 1. juni 2005 Jeg spiser jo jerntabletter!Uten at det hjelper? :o
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå