AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #1 Skrevet 26. desember 2019 Vet ikkke om flere har inntrykk av dette, men å være litt utenfor det ''A4'' virker ikke så akseptert her. Hvorfor ikke? Er den generelle befolkningen så dumme at de ikke kan se at det finnes folk med andre erfaringer, meninger osv i livet enn dem selv? Hvorfor er det slik? Jeg leste en liste hvor det sto at Norge var et av de mest konforme landene i verden. Synes det er interessant. Legger faktisk merke til dette med at folk ofte gjør alt likt. F.eks det er ikke spesielt akseptabelt å ikke drikke alkohol.... Også alle skal være så glade og lykkelige her (Hallo, kåret til verdens lykkeligste land!) men hva med de som ikke er så lykkelige... Hvordan skal de føle seg av en sånn dum kåring? at man er bare utakknemmling? Anonymkode: 273b8...46c 8
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #2 Skrevet 26. desember 2019 Alle tror de er unike roser, men de færreste er det. Vil tippe at TS også er en av de som tror h"n er unik men ikke er det. Anonymkode: 5c828...6bc 7 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #3 Skrevet 26. desember 2019 Ja, det er det. 💩 Anonymkode: e7ee5...a03
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #4 Skrevet 26. desember 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Alle tror de er unike roser, men de færreste er det. Vil tippe at TS også er en av de som tror h"n er unik men ikke er det. Anonymkode: 5c828...6bc Det handler ikke om å tro at man er unik, men at å bli akseptert at alle ikke kanskje ikke er ''A4'' eller har levd livet etter samme oppskrift som deg. HVis KG er en relfeksjon for den generelle befolkningen, god help us. Ser stortsett bare ekle vulgære tråder her på forsiden. Anonymkode: 273b8...46c 7
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #5 Skrevet 26. desember 2019 https://www.scientificamerican.com/article/milgram-nationality-conformity/ Her er en forskning på forskjellen mellom franskmenn og nordmenn når det kommer til konformitet, veldig interessant. Anonymkode: 273b8...46c
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #6 Skrevet 26. desember 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle tror de er unike roser, men de færreste er det. Vil tippe at TS også er en av de som tror h"n er unik men ikke er det. Anonymkode: 5c828...6bc Og igjen, her blir man defensiv. Hvorfor den trangen til å si at man tror man er unik rose? Det er ikke det det handler om. Folk er veldig dømmende, f.eks bare å se hvordan folk reagerer hvis man sier man har blitt hjemmeskolert. Bare å se reaksjonene til folk. Anonymkode: 273b8...46c 3
Julekos Skrevet 26. desember 2019 #7 Skrevet 26. desember 2019 (endret) Det er et godt spm; hvorfor Norge er et større konformisthelvete enn andre steder. Det er veldig lett å tenke seg fordeler som flokk av sosialt press og sosial forming. Det er ikke veldig lett for nordmenn å se for seg ulemper av dette presset. Dette er en stor utfordring. Jeg ser på det som den største utfordringen samfunnet vårt har, at vi har så enorm tillit som flokk til statsinstitusjonene og velferdstjenestene våre, samtidig som vi på systemnivå har så enorm treghet for tilpasning til de individene som bruker tjenestene og deres behov. Smarte folk innser at de ikke kan forandre noe som helst. De kan bare få motstand og negativt igjen, derfor finner smarte mennesker ut av hvorvidt de ønsker penger (i det stlle) eller oppmerksomhet, status og fjær i hatten. Politikere blir ikke politikere for å forandre noe, de støtter seg på byråkratiet for å utforme, og så posisjonerer de seg etter der de finner de største velgermassene med retorisk avslepenhet. Mennesker som søker å forandre noe i Norge, kan glemme å forsøke å forandre noe via folkemassene. Men hvorfor dette er mer utpreget i Norge, er ikke like lett å skjønne. Kanskje en forklaring er at Norge fra gammelt av består av veldig mange små og sære samfunn. I ett større samfunn, er det lettere å gli under radaren, fordi meningene til hver enkelt har større avstand til eksekutiv makt. På et mindre sted er det kortere avstand til tjære og fjær. Holdningene bevares selv når befolkningen konfluerer, og de sære folka fra små drittsteder invaderer storbyene og byråkratiet. Endret 26. desember 2019 av Julekos
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #8 Skrevet 26. desember 2019 43 minutter siden, AnonymBruker said: https://www.scientificamerican.com/article/milgram-nationality-conformity/ Her er en forskning på forskjellen mellom franskmenn og nordmenn når det kommer til konformitet, veldig interessant. Anonymkode: 273b8...46c En undersøkelse fra 1962..... Man kan muligens si at det har skjedd noen "bittesmå" endringer i samfunnsstruktur siden den gang...Har dere hørt om Daniel Cohn-Bendit? Hva skjedde i maidagene 1968? Kan dette ha preget verden på noen måte? Det er veldig mange som tror at norge er så fryktelig konformt. De av oss som har bodd litt ulike steder i utlandet, ser fort at norge er ekstremt uformelt, mangler totalt struktur som regulerer omgang mellom mennesker, og i grunnen er overtolerant for enkeltindividets nykker. De fleste europeiske land stiller strenge krav til hvordan man forholder seg til andre. Jeg er lei over å høre folk sutre over en problemstilling som ikke finnes. Anonymkode: daf35...36f 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #9 Skrevet 26. desember 2019 7 minutter siden, AnonymBruker said: Det er veldig mange som tror at norge er så fryktelig konformt. De av oss som har bodd litt ulike steder i utlandet, ser fort at norge er ekstremt uformelt, mangler totalt struktur som regulerer omgang mellom mennesker, og i grunnen er overtolerant for enkeltindividets nykker. De fleste europeiske land stiller strenge krav til hvordan man forholder seg til andre. Norge er formelt sett ekstremt fritt, men har mange uskrevne regler. Det er mye derfor vi ikke trenger så mange skrevne regler, har høy tillit til hverandre, og en fungerende velferdsstat. Større mangfold vil over tid også øke kravet til at mennesker klarer seg mer selv og får mindre støtte av staten, siden situasjonen man er i i større grad vil bli sett på som et resultat av valg man har tatt. Man vil også bli mindre villige til å betale høy skatt for å støtte mennesker som har et helt annet syn enn man selv har. Anonymkode: af64b...2bc
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #10 Skrevet 26. desember 2019 jeg har undersøkt dette en del, og folk blir forvirra om man gjør noe ‘for sent’ eller ‘for tidlig’, det er som om man skal stå på togperrongen med folk, for å liksom være høflig, og så drar de med første og beste tog, og er ikke takknemlig for at de slapp å stå der ‘helt alene’, da det virker som at det å kunne stå alene er noe mange oppriktig frykter. Generelt virker det som at nordmenn ikke tåler å være først, men er glade rævediltere. Samt liker å dømme den som faktisk tør. Er som om det ikke er vits for mange å gå på skole i det hele tatt. Jeg kan også pugge. Anonymkode: dab1f...77b
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #11 Skrevet 26. desember 2019 Vi er veldig flokkdyr. Mener det samme, gjør det samme, har to retter å velge mellom på julaften, reiser på samme fjelltopp, til samme strand i Sydens land. Liker samme drikke, akkurat nå er det bobler og Aperol, tror jeg. Kan ikke gå i klær som vi ikke har sett på 10 andre mennesker først. Følger man ikke normen, er man rar, spesiell, og en man helst holder seg unna. Fordi noen mener det, må alle mene det samme om vedkommende. Trist som.... Anonymkode: 5a1cb...78c 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #12 Skrevet 2. januar 2020 På 26.12.2019 den 12.26, AnonymBruker skrev: En undersøkelse fra 1962..... Man kan muligens si at det har skjedd noen "bittesmå" endringer i samfunnsstruktur siden den gang...Har dere hørt om Daniel Cohn-Bendit? Hva skjedde i maidagene 1968? Kan dette ha preget verden på noen måte? Det er veldig mange som tror at norge er så fryktelig konformt. De av oss som har bodd litt ulike steder i utlandet, ser fort at norge er ekstremt uformelt, mangler totalt struktur som regulerer omgang mellom mennesker, og i grunnen er overtolerant for enkeltindividets nykker. De fleste europeiske land stiller strenge krav til hvordan man forholder seg til andre. Jeg er lei over å høre folk sutre over en problemstilling som ikke finnes. Anonymkode: daf35...36f Overhodet ikke enig. I forhold til høflighetsnormer er Norge svært enkelt ja, i forhold til hvilke meninger og atferd det er greit å ha er det svært strengt. For megvar det en befrielse å flytte fra Norge, ingen prøver å presse meg inn i en bås lenger eller legger seg opp i hva jeg gjør og mener. Anonymkode: 5a113...03d 1
Gjest Sitronmelisse Skrevet 2. januar 2020 #13 Skrevet 2. januar 2020 På 26.12.2019 den 11.39, AnonymBruker skrev: https://www.scientificamerican.com/article/milgram-nationality-conformity/ Her er en forskning på forskjellen mellom franskmenn og nordmenn når det kommer til konformitet, veldig interessant. Anonymkode: 273b8...46c Herlig! Kreativ forskningsmetodikk, så artig! Tror undersøkelsen ville gitt samme resultat i dag, faktisk. De forklarer den høye konformiteten blant de norske med et stabilt styresett og at nordmenn mener det er viktig å hjelpe hverandre og støtte opp om hverandres behov, mens franskmennene er mer individualister. Det de ikke nevner som årsak - og som jeg synes stod veldig klart ut - er hvordan SKAM påvirker nordmennenes svar og økte konformitet. Når nordmennene svarer på oppgavene og får responser som «Tror du at du er noe», så begynner de å svare enda mer likt som resten av «gruppen». Så ja, Janteloven står sterkere her til lands enn i Frankrike.
Drx97 Skrevet 24. juli 2022 #14 Skrevet 24. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 26.12.2019 den 14.33): Vi er veldig flokkdyr. Mener det samme, gjør det samme, har to retter å velge mellom på julaften, reiser på samme fjelltopp, til samme strand i Sydens land. Liker samme drikke, akkurat nå er det bobler og Aperol, tror jeg. Kan ikke gå i klær som vi ikke har sett på 10 andre mennesker først. Følger man ikke normen, er man rar, spesiell, og en man helst holder seg unna. Fordi noen mener det, må alle mene det samme om vedkommende. Trist som.... Anonymkode: 5a1cb...78c Veldig enig, du ser det også på hvordan unge jenter sminker seg for tiden, samme type sminke samme type look, samme type slengbukser, samme type veske osv. samme type yallah språket dems, Det kan ikke være tilfeldig. Folk er redd for å skille seg ut, folk vil kle seg oppføre seg være som alle andre de tørr ikke å kjøre sin egen greie 5
Zidji Skrevet 24. juli 2022 #15 Skrevet 24. juli 2022 Drx97 skrev (2 timer siden): Veldig enig, du ser det også på hvordan unge jenter sminker seg for tiden, samme type sminke samme type look, samme type slengbukser, samme type veske osv. samme type yallah språket dems, Det kan ikke være tilfeldig. Folk er redd for å skille seg ut, folk vil kle seg oppføre seg være som alle andre de tørr ikke å kjøre sin egen greie Dårlig eksempel. De fleste barn/ungdommer i ''alle'' land følger trender. 1 1
Honey Dew Skrevet 24. juli 2022 #16 Skrevet 24. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 26.12.2019 den 11.33): Alle tror de er unike roser, men de færreste er det. Vil tippe at TS også er en av de som tror h"n er unik men ikke er det. Anonymkode: 5c828...6bc Folk skal være så unike at det ikke er flere unike mennesker igjen.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #17 Skrevet 24. juli 2022 Enig. synes for mange fortsatt mener at det finne èn måte å leve på, og det er i et ekteskap med barn, og hvis ikke så er man "rar" og folk tolker det som at det er ufrivillig. Altså folk er veldig forskjellige og noen har bedre selvinnsikt enn andre og velger derfor annerledes. Anonymkode: 35ff6...de6 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #18 Skrevet 25. juli 2022 Det er noe av det som irriterer meg mest med Norge, ja. Vi er trangsynte og dømmende. Jeg fikk helt kultursjokk når jeg flyttet tilbake til Norge etter mange år i utlandet. Folk her er virkelig ikke hyggelige. Anonymkode: b8ecc...2e7 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #19 Skrevet 26. juli 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Det er noe av det som irriterer meg mest med Norge, ja. Vi er trangsynte og dømmende. Jeg fikk helt kultursjokk når jeg flyttet tilbake til Norge etter mange år i utlandet. Folk her er virkelig ikke hyggelige. Anonymkode: b8ecc...2e7 Konforme finner du over alt, men norge er nok på toppen der ja. Anonymkode: e19d2...24f
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #20 Skrevet 26. juli 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Konforme finner du over alt, men norge er nok på toppen der ja. Anonymkode: e19d2...24f Hvorfor🤔Er vi ledende på dette😄feks ift til Frankrike og England? Anonymkode: cadc7...7a5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå