Gå til innhold

Hunden min er dårlig i magen🥺

Anbefalte innlegg

Skrevet

På lille julaften ble hunden min dårlig i magen, altså er formen helt ok, han er leken og glad. Han har ikke spist noe han ikke tåler, siden vi kun gir han hundemat. Avføringen er litt løs og gul/oransje farge. I går har han fått lite mat av gangen, kokt ris og kokt kylling. Og igår kveld bæsjet han igjen og var litt løs. Bæsjet også imorges.

Gjør vi det riktig? Hvordan gjør dere det med hunden deres når de blir dårlig i magen? Råd/tips? Bør vi la han faste i dag?

Anonymkode: 554d0...f7f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dyrlegen min anbefaler først 1 døgn faste, så kokt ris og kylling eller fiskeboller. Pass bare på at den drikker. De har vel åpent igjen i morgen, dersom det ikke bedrer seg.

Anonymkode: 787fd...66d

Skrevet

Min dyrlege anbefalte kokt kylling og ris, kok risen godt og gi gjerne litt av vannet risen er kokt i. Mat hunden med dette i bittesmå porsjoner flere ganger i løpet av dagen. Jeg har en labrador, han fikk 3 ss ris og 3-4 små biter med kylling 5 ganger om dagen. Da magen begynte å bli bedre så fikk han litt av fôret sitt blandet i risen. 

Husk risen bør ikke varmes opp flere ganger.

Skrevet

Har du gitt zoolac?

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, Kvartz skrev:

Min dyrlege anbefalte kokt kylling og ris, kok risen godt og gi gjerne litt av vannet risen er kokt i. Mat hunden med dette i bittesmå porsjoner flere ganger i løpet av dagen. Jeg har en labrador, han fikk 3 ss ris og 3-4 små biter med kylling 5 ganger om dagen. Da magen begynte å bli bedre så fikk han litt av fôret sitt blandet i risen. 

Husk risen bør ikke varmes opp flere ganger.

Tusen takk for svar.

Jeg tenkte å la han faste i dag, er det dumt?

Skrevet
3 minutter siden, Diamant20 skrev:

Har du gitt zoolac?

Har ikke zoolac.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar.

Jeg tenkte å la han faste i dag, er det dumt?

Jeg hadde ikke gjort det, men du må ta en avgjørelse ute i fra det du selv mener er riktig. Er dette en voksen hund eller en valp?

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Kvartz skrev:

Jeg hadde ikke gjort det, men du må ta en avgjørelse ute i fra det du selv mener er riktig. Er dette en voksen hund eller en valp?

Voksen hund.

Skrevet

Det kommer litt an på hvor løs avføringen er. Er den bare som en tjukk grøt så hadde ikke jeg vært særlig bekymret, er det suppe så ville jeg gitt den mange små porsjoner med ris og kylling/fiskeboller og vann som du gjør nå. 
Det viktigste er at hunden får i seg nok vann så den ikke blir dehydrert. 

Hvis det kommer slim eller blod i avføringen så ville jeg kontaktet veterinær i morgen og tatt med en avføringsprøve for sikkerhetsskyld. 
Hvis det er suppe den bæsjer og det ikke bedrer seg ville jeg også kontaktet veterinær i morgen. 

Uansett så kan du dra til veterinær i morgen og kjøpe Zoolac eller Canikur Pro og tilsette i maten, det er noe de har i butikken sin. Kan eventuelt gi hunden litt biola hvis du har det. 

Anonymkode: 78a64...f30

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer litt an på hvor løs avføringen er. Er den bare som en tjukk grøt så hadde ikke jeg vært særlig bekymret, er det suppe så ville jeg gitt den mange små porsjoner med ris og kylling/fiskeboller og vann som du gjør nå. 
Det viktigste er at hunden får i seg nok vann så den ikke blir dehydrert. 

Hvis det kommer slim eller blod i avføringen så ville jeg kontaktet veterinær i morgen og tatt med en avføringsprøve for sikkerhetsskyld. 
Hvis det er suppe den bæsjer og det ikke bedrer seg ville jeg også kontaktet veterinær i morgen. 

Uansett så kan du dra til veterinær i morgen og kjøpe Zoolac eller Canikur Pro og tilsette i maten, det er noe de har i butikken sin. Kan eventuelt gi hunden litt biola hvis du har det. 

Anonymkode: 78a64...f30

Tusen takk for svar:) Jeg har tenkt å ringe til veterinæren i morgen uansett.Har bestemt meg om å ikke gi han mat idag for han har fått ris og kylling i 2 dager og han har diaré.

Skrevet

Mange dyrleger har sluttet å anbefale faste og overkokt ris(og skal en koke ris, skal den koke så lenge at du absolutt ikke kunne tenkt å spise den selv). Zoolac/canicur eller annen probiotika pluss fx i/d-for (magevennlig tørrfôr eller våtfor). Litt løs mage er ikke farlig for en voksen frisk hund, såfremt den ikke har fått i seg noe den ikke skal ha

Anonymkode: 84e19...8e5

• Liker 2
Skrevet

Dersom du ikke får tak i Zoolac, kan du prøve med litt Biola Naturell. Den er laktosefri og uten sukker, og dessuten vesentlig billigere. Pass på at hunden får i seg væske, så den ikke blir dehydrert.

Anonymkode: e36e2...457

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange dyrleger har sluttet å anbefale faste og overkokt ris(og skal en koke ris, skal den koke så lenge at du absolutt ikke kunne tenkt å spise den selv). Zoolac/canicur eller annen probiotika pluss fx i/d-for (magevennlig tørrfôr eller våtfor). Litt løs mage er ikke farlig for en voksen frisk hund, såfremt den ikke har fått i seg noe den ikke skal ha

Anonymkode: 84e19...8e5

Hos oss anbefales aldri hverken faste eller hjemmelaget "skånefôr". Det går i zoolac/canicur, og enten Hills i/d eller Royals gastrointestinal. Dette så lenge allmenntilstanden ellers er bra så klart :)

Anonymkode: ccaaa...602

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hos oss anbefales aldri hverken faste eller hjemmelaget "skånefôr". Det går i zoolac/canicur, og enten Hills i/d eller Royals gastrointestinal. Dette så lenge allmenntilstanden ellers er bra så klart :)

Anonymkode: ccaaa...602

Jeg har ikke zoolac, og kunne heller ikke kjøpt det, da alt var stengt. 🙄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...