Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvordan skiller man seg? Praktisk. Papirer? Megling?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du går til fylkesmannen og henter seperasjonspapirer som skal fylles ut. Senere skriver du under på skilsmissepapirer.

Mekling tror jeg bare er for par med barn.

Skrevet

Da må dere til mekling.

Lykke til!

Hilsen Trille

Skrevet

Nå vet jeg ikke hvor du bor - men skjemaene er de samme .. og de kan hentes på nett - evt. ring fylkesmannen "din".

Du finner skjema for søknad om separasjon her og Meglingsinstanser her.

Det er like greit å ringe fortest mulig for megling - for det tar ofte tid å få time.

Lykke til!

Skrevet

Du kan også få en del gode tips her om fremgangsmåte etc. - og der er det også linker til div. om foreldreansvar etc.

Gjest Anonymous
Skrevet

Så først skriver man under på seperasjonspapirene. Så bestiller man time til megling. Men må man gjennom mange meglinger? Og må man det før man får skilles? Og en ting til. Får man ex. overgangstønad fra seperasjon eller fra skillsmisse?

Gjest Anonymous
Skrevet

Og hva skjer på megling?

Skrevet

Jeg ville ringt med en gang og bestilt time til megling jeg .. De siste jeg hørte om måtte vente oppmot to måneder...

Formålet med mekling er å komme fram til en avtale om foreldreansvar, hvor barnet skal bo fast, og samværsrett. Under meklingen skal det legges vekt på hva som er den beste ordningen for barna

Om megling

Man kan visstnok få opp til 3 meglingsmøter - om dere ikke blir enige - men har man snakket som tingene og blitt enige på forhånd - setter man gjerne opp et forslag til avtale.

For egen del - brukte vi vel bare 1/2 time - for vi var enige om alt - og hadde selv skrevet alle avtaler på forhånd.

For de som ikke er enige - skal jo megler prøve å finne en god løsning for alle (barna).

Skrevet

Bare hyggelig.

Greit å kunne dele en del linker

Her er det også en bra oversikt over lenker, skjemaer , forslag til avtaler og brosjyrer - som kan være grei å titte på.

Skrevet

Det er sant .. mange ting å sette seg inn i når det gjelder deling også

Se litt her og her

Gjest Anonymous
Skrevet

Men vi har særeie da. Er jo egentlig bare de små tingene som må deles da vel?

Skrevet

Da er det vel hvertfall enklere .. tror jeg..

- men det er jo ofte greit å ha snakket med en advokat om tingene .. for ting er ikke alltid som man tror.

Skrevet

Jeg brukte advokat - vel anvendte penger. Da vet jeg at alt ble riktig, og har sluppet å gå etterpå og tenke på om jeg fikk for mye/for lite.

Skrevet

Kjøpte forresten ei bok "Skilsmisseboka" av Risanger. Sto masse nyttig der. Kom ut i 99, men kanskje det finnes en nyere versjon som er oppdatert etter dagens lover og regler.

• 5 år senere...
Gjest birgitte
Skrevet

kommer skilsmisse papirene direkte i posten etter de har vært separert 1år?

Skrevet

Nei.

Etter at separasjonstiden er ute kan man søke om skilsmisse. Eget skjema som fyles ut.

• 5 måneder senere...
Gjest gisele oliveira
Skrevet

Hvordan skiller man seg? Praktisk. Papirer? Megling?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...