AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #1 Skrevet 26. desember 2019 Vi har en på snart to år som snakker en god del, men en del ting kommer jo ut litt feil. For eksempel har vi en liten hund som heter Balto. Men den har han lenge nå kalt for «Balle». Men så har samboeren min, som synes dette er utrolig morsomt, begynt å konsekvent omtale hunden for «Balle». Det er min hund som jeg hadde før vi ble sammen, for øvrig. Nå heter den «»Balle» i alle sammenhenger, også når gutten ikke er til stede. Det er flere eksempler, poenget er at det vel ikke er så lurt å innbille barnet om at det han sier er riktig, når det ikke er det? Hvordan gjør dere det med sånt? Anonymkode: 1a8a6...f35 2
Gjest Dævendøtte Skrevet 26. desember 2019 #2 Skrevet 26. desember 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er flere eksempler, poenget er at det vel ikke er så lurt å innbille barnet om at det han sier er riktig, når det ikke er det? Hvordan gjør dere det med sånt? Det er greit at ungen lærer at gress er gress og ikke brød. Eller at jakke er bil og blomst er avføring, noen ganger kan det være lurt å si fra når ungen sier feil. Jeg er "fæl" til å rette opp grammatikk og schj-lyder her i huset Ellers synes jeg Balle er et flott navn på en hund
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #3 Skrevet 26. desember 2019 Rett barnet diskré uten å so at barnet sier feil for det kan bli irriterende. Hvis barnet f.eks sier sier han klapper Balle så kan du si «så snill og god du er mot Balto». Etterhvert plukker barnet opp det riktige ordet. Anonymkode: 7091c...afe 15
MiniMjau Skrevet 26. desember 2019 #4 Skrevet 26. desember 2019 Vi har en slik tendens her i huset, at vi kaller noen få ting det som barnet kalte det da det akkurat hadde begynt å prate. Vi gjør det fordi det er søtt og morsomt. Og nå er det på en måte blitt en del av familiens "stammespråk". Barna har ikke hatt problemer med å lære seg de rette ordene for det. og ja, barna ler også av det nå 5
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #5 Skrevet 26. desember 2019 Så barnslig kjæreste du har. Anonymkode: de06f...a3d 13
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #6 Skrevet 26. desember 2019 Vi har fått beskjed fra logoped om å gjenta med det rette ordet, uten å kommentere noe. Slik det blir naturlig. når barnet vårt sier: «tappe tatten!», skal vi gjenta «åå vil du klappe katten?» vi har også noen morsommheter angående dette. Som når barnet sier det har «pikka» på kroppen, som egentlig betyr prikker. Eller at hunden «knulla» (‘knurret)😅 Anonymkode: c099b...ea4 6
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #7 Skrevet 26. desember 2019 30 minutter siden, MiniMjau said: Vi har en slik tendens her i huset, at vi kaller noen få ting det som barnet kalte det da det akkurat hadde begynt å prate. Vi gjør det fordi det er søtt og morsomt. Og nå er det på en måte blitt en del av familiens "stammespråk". Barna har ikke hatt problemer med å lære seg de rette ordene for det. og ja, barna ler også av det nå Samme i vår familie. Barn har en helt unik evne til å lære språk. Selv ikke foreldre med talefeil eller foreldre som bare snakker babyspråk til ungen kan endre på det. At man lar barnet gi tullete navn til ting er også en måte å stimulere til kreativitet på. De skjønner fort nok forskjellen på ekte ord og tulleord, kanskje enda raskere dersom du gir dem anledning og lov til å leke med språket. Anonymkode: 0fd10...5da 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #8 Skrevet 26. desember 2019 Man skal ikke rette på barn som snakker feil, men man skal bruke ordene riktig selv. Barn: «se Balle løper!». Voksen: «ja, se Balto løper fort.» Det retter seg uansett ganske fort. Da jeg var liten sa min mor «nase» og min far «nese», og jeg begynte å si «nøse». Jeg sier ikke «nøse» i dag. Vi har et tospråklig barn, og hun sier foreløpig mye «feil». Spesielt i bøyning av ord, men vi vet at det kommer til å rette seg opp etter hvert. Anonymkode: 044d9...82e 1
Gjest Blondie65 Skrevet 26. desember 2019 #9 Skrevet 26. desember 2019 TS: Det jeg leser er at du synes at det er sårt at hunden har fått nytt navn. Jeg synes du skal si fra til din mann at det ikke er greit. Ellers er det jo faktisk ganske underholdende med barns språkøvelser - korriger dem på måten foreslått av flere: Når barnet sier "vil klappe ballo" så svarer du "klart du kan klappe Balto". Og du bør kreve av mannen at han gjør det samme.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #10 Skrevet 26. desember 2019 Jeg synes at når barn sier navnet feil, så kan det få noe ekstra sjarmerende med seg. Kanskje derfor jeg ofte tenker at det var noe jeg kunne bruke videre. Anonymkode: af881...394
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #11 Skrevet 26. desember 2019 En i familien min heter Erik, og hans niese kalte ham for «Edit». Erik synes naturlig nok ikke det var noe særlig, så han prøvde å lære henne å si «onkel Erik» istedenfor. Så nå heter han «koko Edit». Anonymkode: 044d9...82e 10
Hactar Skrevet 26. desember 2019 #12 Skrevet 26. desember 2019 (endret) I all hovedsak gjentar man rett om barnet sier feil, men å «beholde» et par morsomme misforståelser gjør nok ingen skade. Her er vel heller problemet at du ikke ønsker at hunden din skal omdøpes til Balle, og det burde mannen respektere. Han kan heller radbrekke sitt eget navn om han vil. Endret 26. desember 2019 av Hactar
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #13 Skrevet 26. desember 2019 Ironisk overskrift. "Feile ting"? Anonymkode: 0b848...e8c 7
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #14 Skrevet 26. desember 2019 3 timer siden, MiniMjau skrev: Vi har en slik tendens her i huset, at vi kaller noen få ting det som barnet kalte det da det akkurat hadde begynt å prate. Vi gjør det fordi det er søtt og morsomt. Og nå er det på en måte blitt en del av familiens "stammespråk". Barna har ikke hatt problemer med å lære seg de rette ordene for det. og ja, barna ler også av det nå Samme her. Feks sier vi bruksningsavis i stedet for bruksanvisning. Men akkurat eksempelet i HI ville jeg rettet på, for det er uaktuelt at folk skal tro jeg er en umoden idiot som har kalt hunden min Balle. Jeg hadde også synes mannen min var ekstremt umoden om han syntes det var morsomt. Anonymkode: 28610...c51 3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #15 Skrevet 26. desember 2019 3 timer siden, MiniMjau skrev: Vi har en slik tendens her i huset, at vi kaller noen få ting det som barnet kalte det da det akkurat hadde begynt å prate. Vi gjør det fordi det er søtt og morsomt. Og nå er det på en måte blitt en del av familiens "stammespråk". Barna har ikke hatt problemer med å lære seg de rette ordene for det. og ja, barna ler også av det nå her og Tror dette er ganske vanlig, og vi synes i alle fall det er gøy at vi har noen ord som bare familien umiddelbart forstår. Anonymkode: 2f0a3...ed6
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #16 Skrevet 26. desember 2019 Barnet sier feil, men prøver å si ordet riktig. Så du bør videreføresamtalen med korrekt uttale av ordet. Du kan Google forenklingsstrategier barn, så får du opp hvorfor og hvordan barn bruker de når de lærer seg å snakke. Anonymkode: 15a83...03e
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #17 Skrevet 26. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ironisk overskrift. "Feile ting"? Anonymkode: 0b848...e8c Nå får det være nok! Det er da en helt normal ting å skrive! Anonymkode: 1a8a6...f35 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #18 Skrevet 26. desember 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: En i familien min heter Erik, og hans niese kalte ham for «Edit». Erik synes naturlig nok ikke det var noe særlig, så han prøvde å lære henne å si «onkel Erik» istedenfor. Så nå heter han «koko Edit». Anonymkode: 044d9...82e Så søttt! Koko Edit synes sikkert ikke det er så søtt da Anonymkode: d42cd...262 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #19 Skrevet 26. desember 2019 6 timer siden, MiniMjau skrev: Vi har en slik tendens her i huset, at vi kaller noen få ting det som barnet kalte det da det akkurat hadde begynt å prate. Vi gjør det fordi det er søtt og morsomt. Og nå er det på en måte blitt en del av familiens "stammespråk". Barna har ikke hatt problemer med å lære seg de rette ordene for det. og ja, barna ler også av det nå Vi gjorde det samme, noen få ting ble renamet etter deres babyord, resten har vi korrigert mildt ved å si det riktige ordet tilbake 😄 Anonymkode: a3dfa...e85
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #20 Skrevet 26. desember 2019 I lang tid snakket sønnen vår om 'tullenta" for tunell. Og vi gjentok riktig, masse En dag sa han tunell, og etterlot seg to vemodige foreldre som kan ord som ikke sønnen vår har peiling på hva er mer 😌 Anonymkode: 2e807...224
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå