Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er snart 24 år og aner ikke hva jeg skal gjøre med livet. De siste tre åra har jeg studert, men har ikke fått bachelorgraden min fordi jeg ikke klarer å bestå et økonomifag. Er bare så drit at jeg er ett emne fra å få den graden. Nå har jeg fått jobb i Disneyworld og skal være der i ett år. Søkte mest på denne jobben fordi jeg ikke fant meg noe annet her hjemme. Jobba der før jeg begynte å studere og. Føler meg bare så mislykka, om dere skjønner? Mange kjente på min alder er så mye mer etablert. Også har jeg absolutt ingenting å komme hjem til etter jeg har vært i USA. Ingen jobb, dårlig økonomi, ikke noe sted å bo, ingen planer.. Kanskje det er sånn for flere. Dere som har følt på det samme, hvordan fikk dere løst det? Hvor gamle var dere da dere følte at ting endelig falt på plass? 

Anonymkode: 82756...a5a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg er snart 24 år og aner ikke hva jeg skal gjøre med livet. De siste tre åra har jeg studert, men har ikke fått bachelorgraden min fordi jeg ikke klarer å bestå et økonomifag. Er bare så drit at jeg er ett emne fra å få den graden. Nå har jeg fått jobb i Disneyworld og skal være der i ett år. Søkte mest på denne jobben fordi jeg ikke fant meg noe annet her hjemme. Jobba der før jeg begynte å studere og. Føler meg bare så mislykka, om dere skjønner? Mange kjente på min alder er så mye mer etablert. Også har jeg absolutt ingenting å komme hjem til etter jeg har vært i USA. Ingen jobb, dårlig økonomi, ikke noe sted å bo, ingen planer.. Kanskje det er sånn for flere. Dere som har følt på det samme, hvordan fikk dere løst det? Hvor gamle var dere da dere følte at ting endelig falt på plass? 

Jeg er 31 og stiller så og si likt. Har heldigvis litt sparepenger, men ingen fast inntekt enda. Vi skal nok klare oss vi også.. Anbefaler deg å ha fokus på å holde kostnader lave. 

Anonymkode: 1562c...957

• Liker 1
Skrevet

Slapp helt av. Hadde vært noe annet om du hadde vært 45, men du er faktisk bare 24 ;). Så lenge du har fokus på at du skal fullføre når du kommer tilbake, så er det ikke noe i veien for å ta et år eller to i utlandet på veien. Det er lettere å gjøre det nå enn siden. Den trauste hverdagen med jobb, evt. familie og a4 livet kommer tidsnok uansett ;) . NYT livet mens du kan. 

Anonymkode: 9e973...797

• Liker 3
Skrevet

jeg er snart 24 og har ikke fullført vgs en gang. har vært halve livet på sykehus. ikke samnenlign deg med andre. du er heldig.

• Liker 4
Skrevet

Se heller på mulighetene du har. Du skal til USA!! Du er ung, har ingen forpliktelser og kan oppleve eventyret om du vil. Jeg er kjempemisunnelig! Jeg sitter her, passert 40, har utdanning, hus og familie, men vet fremdeles ikke hva jeg skal gjøre med livet. Jeg tror alltid mennesker vil lete etter mening. Kanskje letingen er det som er meningen? Det å være nysgjerrig og i utvikling? Alt det man møter på veien.

Ta sjanser. Kast deg på om noen inviterer. Snakk med personer du finner interessante. Så får du lese litt på det emnet du mangler for å fullføre bacheloren i tillegg. A4-livet kommer tidsnok.

Anonymkode: 97643...f82

• Liker 7
Skrevet

DU skal til USA! Bare det er å ha oppnådd mye. Det er mye som kan skje der i løpet av et år. Høres fantastisk ut, syns jeg.

Du kommer ikke til å sitte som 50-åring og se tilbake på livet ditt og det eneste du har oppnådd er ... ingenting! (jeg er der, jeg har nesten ikke jobbet, har for mange hull i cv'n til at jeg tror noen vil ansette meg, utdannelsen er gammel og jeg har ikke noe som engang rimer på bachelor eller master)

Du har hele livet foran deg. Jeg har omtrent halve livet igjen, men jeg kommer ingen vei fordi jeg er for gammel for arbeidslivet pga det jeg nevnte over her.... 

Anonymkode: cbd0f...9b4

• Liker 3
Skrevet

De jentene jeg gikk på vgs med som hadde det sånn søkte seg inn på sykepleier alle sammen. da er du garantert jobb og du får bra betalt.

Anonymkode: 1cbb7...9c1

• Liker 4
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

DU skal til USA! Bare det er å ha oppnådd mye. Det er mye som kan skje der i løpet av et år. Høres fantastisk ut, syns jeg.

Du kommer ikke til å sitte som 50-åring og se tilbake på livet ditt og det eneste du har oppnådd er ... ingenting! (jeg er der, jeg har nesten ikke jobbet, har for mange hull i cv'n til at jeg tror noen vil ansette meg, utdannelsen er gammel og jeg har ikke noe som engang rimer på bachelor eller master)

Du har hele livet foran deg. Jeg har omtrent halve livet igjen, men jeg kommer ingen vei fordi jeg er for gammel for arbeidslivet pga det jeg nevnte over her.... 

Anonymkode: cbd0f...9b4

Hvorfor har du ikke jobbet?

Anonymkode: 1cbb7...9c1

Skrevet

TS: Glemte å nevne at bachelorgraden min er innenfor reiseliv, så den er ganske ubrukelig. De aller fleste kan få jobb innen faget uten å ha utdanning, og folk med erfaring står sterkere. Så da er man litt stuck. 

Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er 31 og stiller så og si likt. Har heldigvis litt sparepenger, men ingen fast inntekt enda. Vi skal nok klare oss vi også.. Anbefaler deg å ha fokus på å holde kostnader lave. 

Anonymkode: 1562c...957

Samme her. Er 30 år. Leier leilighet og jobber som vikar. Men det går greit :)

Anonymkode: 40a33...398

Skrevet

Jeg er 29 år og bor fortsatt i kollektiv. Slutt å sammenlign deg med andre. 

Anonymkode: 065d9...69c

• Liker 3
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS: Glemte å nevne at bachelorgraden min er innenfor reiseliv, så den er ganske ubrukelig. De aller fleste kan få jobb innen faget uten å ha utdanning, og folk med erfaring står sterkere. Så da er man litt stuck. 

Har ei venninne som gikk reiseliv(kan hende det var reiselivsledelse uten at jeg vet om det er forskjell på de) og hun tok noen økonomifag etter bacheloren og fikk jobb som økonom. Tror nok at du kan få bruk for utdannelsen din ☺️ for min del så falt mye på plass når jeg var ferdig med studier i en alder av 25. Fikk da jobb og fast inntekt. Livet har gått opp og ned siden den gang, men veldig glad for at jeg fikk den til slutt ☺️ så lenge du har disse tankene så tror jeg nok det vil ordne seg for deg. 

Skrevet
4 timer siden, jokke1 skrev:

Har ei venninne som gikk reiseliv(kan hende det var reiselivsledelse uten at jeg vet om det er forskjell på de) og hun tok noen økonomifag etter bacheloren og fikk jobb som økonom. Tror nok at du kan få bruk for utdannelsen din ☺️ for min del så falt mye på plass når jeg var ferdig med studier i en alder av 25. Fikk da jobb og fast inntekt. Livet har gått opp og ned siden den gang, men veldig glad for at jeg fikk den til slutt ☺️ så lenge du har disse tankene så tror jeg nok det vil ordne seg for deg. 

TS: Takk for svar, men det er dessverre et økonomifag som holder meg tilbake fra å få graden. Jeg er helt elendig i økonomi, så det blir ikke aktuelt for meg. 70% av de jeg startet på studiet med droppet ut, og mange av de som ble værende valgte å bygge på en annen bachelorgrad i enten markedsføring eller økonomi. Så det sier jo litt om hvor verdiløs graden er. 
Sorry, er ikke meningen å syte men jeg bare angrer på at jeg har «kastet bort» tre år på en grad (som jeg ikke har fått enda), som jeg ikke tror jeg kan få en jobb med. Og da stresser jeg enormt over at tiden går, og at jeg kanskje må starte helt fra scratch

• Liker 1
Skrevet (endret)

Har du snakket med en studieveileder og sett litt på hva som finnes av jobber på finn? Er det mulig å ta et annet fag og bygge det inn i bachelorgraden? 

Jeg har en litt rar sammensetning. Tok 2 år på høyskole og ble høyskolekandidat. Tok to årsenheter, med 50% fullført på hver. Fikk da en fritt sammensatt bachelorgrad som godkjente meg til ppu. Etter ppu søkte jeg studiestedet der jeg hadde flest studiepoeng om å ta inn ppu i en bachelorgrad, og fikk dette godkjent. Dette er noen år siden, men viser at det går an. Jeg vurderte også master i noe annet enn det jeg tok, og manglet et par fag for å bli godkjent søker. 

Endret av liljene
Skrevet

Finn deg en mann da. Som tjener mer enn deg, så kan du f.eks. jobbe i barnehage, heltid eller deltid. 

Anonymkode: ba727...40b

Skrevet

Åh, du har så god tid 😍 De tankene om at man har valgt feil og kastet bort tid, de vil aldri forsvinne. Meningen med livet er å leve i øyeblikket, og nyte det du opplever her og nå. Alt for mange av oss lever enten 5 år frem i tid, eller 5 år tidligere. Livet skal være bra imens man utvikler det videre. Det som er gjort er gjort, ingenting å gjøre med det.

Jeg har en kjempebra utdanning, og hadde 7 jobbtilbud da jeg var ferdig. Jeg valgte en retning som etter 3 år viste seg å være feil, men jeg får ikke jobb som noe annet. Det er den erfaringen jeg har, og kun det andre ser verdien i. Føler jeg må studere noe nytt for å bli attraktiv innen andre områder. Men sånn er det bare. 

Så hvis jeg kan studere noe nytt når jeg er 30, kan du starte på noe helt nytt om 1,2 eller 3 år. 👌 

Nyt ett år i USA! 

Anonymkode: cb1f7...e79

• Liker 1
Skrevet

Tre tips;

- ikke tenk for mye fremover

- ikke sammenlign deg med andre

- gjør ditt beste, stå på, vær positiv, gjør en innsats selv om det frister mer å legge seg på sofaen. Uansett om det gjelder jobb, studier, trening, eller sosiale relasjoner. 

Så faller plutselig alt på plass. 

Anonymkode: 16a82...54b

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, jokke1 skrev:

Det passer kanskje ikke helt å ta økonomifag for en som stryker på økonomifag..? 

Jeg skjønner ikke hvorfor folk velger utdannelser som ikke passer til personligheten? Er man ikke flink med tall, vel da styrer man vel unna økonomifag? 

Anonymkode: 7abe7...cdd

• Liker 1
Skrevet

Ah.. Ja da er det litt vanskeligere å fullføre. Men det er ingen skam å snu, du har ca hele livet ditt forran deg. Har du undersøkt om noen av fagene dine kan bli godskrevet på et annet studie som appellerer mer til deg? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...