AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #21 Skrevet 28. desember 2019 2 hours ago, Luna Llena said: De som ikke har forståelse for at det finnes mennesker som er redd for hunder. Gå til psykolog. Anonymkode: d302a...0ce 3
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 28. desember 2019 #22 Skrevet 28. desember 2019 (endret) .. Endret 28. desember 2019 av AthenaRavenLuna
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #23 Skrevet 28. desember 2019 Så og si alle som velger å skaffe seg en rase med innlysende helseproblemer, og jeg tenker da spesielt på de med kort(ingen) snute. Kjenner en som skaffet seg en fransk bulldog. Han snakket om hvor fælt det var for hunden om sommeren, at den ikke tålte å bli med på tur og ikke kunne leke med andre hunder fordi den ikke klarte å puste. Han hadde også brukt mange tusen på operasjoner fordi den hadde patella. Og hvilken nyhet kunne han med glede formidle noen år senere? Joda, han hadde kjøpt en ny valp - av rasen fransk bulldog! Så nå har han to hunder som ikke tåler å gå tur i god sommertemperatur, være aktive og leve det glade hundeliv. Altså... Anonymkode: 74a76...805 9
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #24 Skrevet 28. desember 2019 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gå til psykolog. Anonymkode: d302a...0ce Skal man gå til psykolog for alt man er redd for da eller? 🙄 ikke rart helsekøene blir lange da Anonymkode: 739b4...73d 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #25 Skrevet 28. desember 2019 På 26.12.2019 den 19.58, AnonymBruker skrev: Verste hundeeierne jeg vet om er de som ikke leser seg opp på moderne hundeforskning, men sverger til gamle "alfa-dominant-underdanig-respekt"-metoden og argumenterer med "det funker jo, den har respekt" når sannheten er at bikkja er redd eieren sin. Og som kaller oss som forholder oss til positiv forsterkning for "myke fjoller med selskapshunder". Anonymkode: 2d810...59b Fordi mange av dere som forholder dere til positiv forsterkning virkelig ikke oppdragelse på hundene. (Og les at jeg skrev mange og ikke alle) Det er veldig fint at man forstår seg på hunden, men det må være en forskjell fra å måtte binde fast hunden når det kommer besøk og å slå hunden når den ikke hører. Man kan faktisk ikke gi hunden en godbit for å bite på skoen/stolbenet, da vil han gjøre det samme igjen. Man kan si nei til en hund og sette grenser uten å gjøre den redd. Og det er tydeligvis flere måter og tolke den metoden og mange tolker den slik at hundene ikke får oppdragelse og det er på det beste et irritasjon for andre og på det verste faktisk farlig. Det er dette som skjer med oppdragelsen av barn også, barn trenger faktisk grenser. Ingen blir trygge når det ikke finnes grenser. Men det er ikke sånn at du må slå de eller skremme de, man kan fint oppdra et barn uten å gjøre noen av delene. Anonymkode: 1c9a1...651 5
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #26 Skrevet 28. desember 2019 Min hund er en baby. Sånn er det bare. Anonymkode: 038c9...bbd
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #27 Skrevet 28. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Veldig enig! Hunden vår har akkurat bikket 6 måneder og driver enda og lærer folkeskikk, men jeg blir likevel utrolig flau når hun hopper på folk som kommer på besøk. Hun hopper ikke på vi som eier henne og på fremmede lengre, kun folk hun kjenner godt, men likevel.. Noe som minner meg på en annen ting som irriterer meg. Hundeeiere som blander seg opp i oppdragelsen av VÅR hund. Vi fikk for litt siden tilsnakk fra svigers fordi hun ikke kan noen kule triks enda, for det MÅ vi jo lære henne. Vi har heller valgt å fokusere på ting som er viktig at hun kan for å tilpasse seg vår hverdag - som hjemme alene-trening, ro-trening, å ikke tigge, å gå ut fra et rom når vi ber henne om det, sitt, dekk, bli, stå og å vente. For oss er det mye viktigere at vi kan be henne gå ut fra kjøkkenet når vi soper opp glasskår og å vente i gangen uten å stikke av når vi må la døra stå oppe mens vi bærer noe inn fra trappa, enn at hun kan sitte bamse og snurre rundt. Anonymkode: 65900...a18 Ja, dette har jeg aldri forstått. Du mener jeg skal fokusere på ting som ikke har noen annen funksjon enn å vise til andre, kontra ting som betyr noe i hverdagen? Jeg har ikke hund fordi andre skal se at en hund kan kule triks på en måte... Anonymkode: 1c9a1...651 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #28 Skrevet 29. desember 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Fordi mange av dere som forholder dere til positiv forsterkning virkelig ikke oppdragelse på hundene. (Og les at jeg skrev mange og ikke alle) Det er veldig fint at man forstår seg på hunden, men det må være en forskjell fra å måtte binde fast hunden når det kommer besøk og å slå hunden når den ikke hører. Man kan faktisk ikke gi hunden en godbit for å bite på skoen/stolbenet, da vil han gjøre det samme igjen. Man kan si nei til en hund og sette grenser uten å gjøre den redd. Og det er tydeligvis flere måter og tolke den metoden og mange tolker den slik at hundene ikke får oppdragelse og det er på det beste et irritasjon for andre og på det verste faktisk farlig. Det er dette som skjer med oppdragelsen av barn også, barn trenger faktisk grenser. Ingen blir trygge når det ikke finnes grenser. Men det er ikke sånn at du må slå de eller skremme de, man kan fint oppdra et barn uten å gjøre noen av delene. Anonymkode: 1c9a1...651 Leste her inne en gang at en dame påsto at ingen av de som gjør det bra i lydighet baserer seg på noe annet enn positiv forsterkning. Onkelen min fnyser bare han hører ordet, men har likevel gjort det veldig bra internasjonalt i lydighet og trent problemhunder i mange år. Anonymkode: 65900...a18 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #29 Skrevet 29. desember 2019 Naboen som har skaffet seg en border collie blanding. De er aldri ute på tur med den hunden. Hun har et fem meter langt bånd hun løper i. Stikker av så fort hun har mulighet, hopper på alt og alle og gneldrer dagen lang. Ikke klarer de å kalle henne inn når hun stikker av heller. Hun maser så mye så hun blir bundet fast ute. Og da går det fem minutter så gneldrer hun. Naboen påstår bare at hun har litt mye energi. Sannheten er jo at hunden er understimulert og ensom. katten min er mer lydig enn den hunden. Og så hjelper det ikke akkurat på at han er en mester i å erte opp hunden heller. Det første han lærte var nemlig hvor langt når hunden. Og når katten erter bjeffer hunden. Anonymkode: 1ae42...a5e 3
Million Skrevet 29. desember 2019 #30 Skrevet 29. desember 2019 Folk som skaffer seg hund og velger rase etter kulhets-faktor og hvor "fin" hunden ser ut. Det er verste hundeeiere jeg vet om. Kjenner en ung dame som skaffet seg husky. Hun hadde ingen som helst friluftsinteresser eller tur-interesser, og trodde det skulle duge og gå rundt kvartalet med huskyen daglig så den fikk bare tisse og bæsje.... Det sa jeg klart i fra om at ikke kom til å funke med den rasen der. Da ble hun lang i trynet. Det gikk ikke så lang tid før hunden hadde spist opp dørkarmer (bokstavelig talt) inne og flerret ned persienner og ramponerte hele huset hver dag. Det så helt bombet ut inne, den gikk på veggene av kjedsomhet og overskudd av ubrukt energi. De bare dro på jobb om morgenen, uten å en gang lære hunden først å være alene hjemme. Den klikka jo helt, og ble verre jo eldre den ble. De måtte selvfølgelig omplassere den i løpet av noen få måneder. Den havnet hos en sporty barnefamilie som hadde friluft og turer som hovedinteresse. Der passet den bedre. Den andre type hundeeier som jeg setter svært liten pris på, er de som ikke er seg sitt ansvar bevisst, og sta fortsetter å holde en livsfarlig hund i live. En som angriper og river andre hunder til blods om den kommer seg løs. Sånne hunder fortjener ikke livets rett. Det er nok av vennlige og glade hunder der ute som trenger et godt hjem, så vi MÅ ikke holde liv i de mest bedritne hundene. 5
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #31 Skrevet 29. desember 2019 Folk med store hunder og lavt gjere rundt.. ja den hopper over din idiot! så løper den mot oss når vi går tur, måtte løfte opp hunden mens type måtte slå den aggressive hunden på snuta med båndet😡 hjelper ikke å rope at hunden din ikke er farlig!! Anonymkode: 2eb7e...505 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #32 Skrevet 29. desember 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Gå til psykolog. Anonymkode: d302a...0ce Eller så kan folk ha kontroll på hunden sin? Anonymkode: 2eb7e...505 1
Gjest Proximus Skrevet 29. desember 2019 #33 Skrevet 29. desember 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Gå til psykolog. Anonymkode: d302a...0ce Det der høres mer ut som ansvarsbeskrivelse. Jeg gikk en gang tur med ei dame som hadde fått seg en dobermann. Den dro og dro i båndet og hun ble bare dratt etter som en bomullsdott.. Hun hadde null kontroll på den. Da mener jeg at man har valgt feil rase. Når jeg går tur i Frognerparken og det er båndtvang eller ikke og eier er i andre enden av parken og hunden i den andre og plager noen ender eller prøver å spise noen andunger, da er man ikke egnet til å ha hund. Den må faktisk passes på.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #34 Skrevet 29. desember 2019 20 timer siden, nordlending skrev: Blir irritert hver gang jeg ser en hund uten bånd. Fint for deg om du har en lydig hund som kommer med en gang du roper på den, men hva hjelper det at den "alltid" kommer om den plutselig blir vettskremt av noe? Da kan den godt finne på å stikke av. Hva skjer da hvis den løper i full fart, rett mot noen som er redd for hund, eller rett mot en hund som prøver å lære seg å forholde seg til andre hunder, fordi den kanskje har blitt redd av diverse grunner? Det er så utrolig unødvendig å ikke ha bånd. Dessuten er det jo dessverre de færreste hundene (av de jeg har møtt) uten bånd som faktisk ignorerer andre folk eller hunder. Hundene går jo rett mot deg/hunden, og det er tydelig at de skal til deg. Mener du helt seriøst at hunder skal være i bånd hele livet? For et jævlig trist liv. Anonymkode: 2d810...59b 5
nordlending Skrevet 29. desember 2019 #35 Skrevet 29. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Mener du helt seriøst at hunder skal være i bånd hele livet? For et jævlig trist liv. Anonymkode: 2d810...59b Hunder på tur* Ja, de skal ha bånd.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #36 Skrevet 29. desember 2019 5 minutter siden, nordlending skrev: Hunder på tur* Ja, de skal ha bånd. Enig. Og på områder hvor det ferdes barn osv. Anonymkode: 4e91d...fdc
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #37 Skrevet 29. desember 2019 Naboen som har en aggressiv hund. De fleste hunder som dominerer fortsetter ikke å jage når den andre hunden har underkastet seg. Det gjør hennes psyko. Han skal ikke bli sjef, han vil sloss... I tillegg er hun den første til å si "vi må la hundene finne ut av det selv", når noen forsvarer seg.. Min hund er mye større, og han overser denne psykohunden. Han har prøvd seg, men da har min gitt fra seg et bjeff og så er psykoen bak eieren og skikkelig pinglete.. Anonymkode: a1e80...6b1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #38 Skrevet 29. desember 2019 På 26.12.2019 den 19.58, AnonymBruker skrev: Verste hundeeierne jeg vet om er de som ikke leser seg opp på moderne hundeforskning, men sverger til gamle "alfa-dominant-underdanig-respekt"-metoden og argumenterer med "det funker jo, den har respekt" når sannheten er at bikkja er redd eieren sin. Og som kaller oss som forholder oss til positiv forsterkning for "myke fjoller med selskapshunder". Anonymkode: 2d810...59b Du tror dominans og respekt handler om å slå hunden, kanskje? Kanskje du skal lese deg opp, og da ikke ensporet på positiv oppdragelse? Ser du hundene belønne hverandre på den måten? Aldri? What? Når det i følge noen hundeeiere er verdens beste hundespråk? Anonymkode: a1e80...6b1 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #39 Skrevet 29. desember 2019 Har en venninne som ikke har lært hunden sin å gå ut på do. Ligger små dammer og innstørkna småbæsjer i alle kriker og kroker i huset hennes. Hun plukker det ikke opp med det første heller, «er jo så små kuler, ser dem nesten ikke engang». Kjenner jeg koker over av irritasjon hver gang hun tar med hunden på besøk hos meg, (neida detgårfint, han har slutta å gjøre fra seg nå), finner alltid chiuauabæsjekuler på de merkeligste steder etterpå. Etter at jeg sa fra til henne at hunden ikke var velkommen løste hun problemet med å sette bleie på den. Løsningsorientert da gitt. Men å trene på å gå ut? Neiiida Anonymkode: 67d74...27f
nordlending Skrevet 29. desember 2019 #40 Skrevet 29. desember 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Har en venninne som ikke har lært hunden sin å gå ut på do. Ligger små dammer og innstørkna småbæsjer i alle kriker og kroker i huset hennes. Hun plukker det ikke opp med det første heller, «er jo så små kuler, ser dem nesten ikke engang». Kjenner jeg koker over av irritasjon hver gang hun tar med hunden på besøk hos meg, (neida detgårfint, han har slutta å gjøre fra seg nå), finner alltid chiuauabæsjekuler på de merkeligste steder etterpå. Etter at jeg sa fra til henne at hunden ikke var velkommen løste hun problemet med å sette bleie på den. Løsningsorientert da gitt. Men å trene på å gå ut? Neiiida Anonymkode: 67d74...27f Seriøst? Det må jo lukte forferdelig hos henne, selv om det er "så lite"?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå