Gå til innhold

Hvem er/hva gjør den verste hundeeieren du vet om?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt bidrag:

Nært familiemedlem, hun er omsorgsfull og følger opp hundens helse og kosthold godt, men har ingen disiplin eller struktur i aktivisering og slikt. Hunden har lært kommandoer av et annet familiemedlem, men hundemor klarer ikke å få det til, og det er hysterisk morsomt. Det kan se slik ut:

A: hold godbiten i hånda sånn, og så sier du kort "sitt!".

B: okei, fido, vil du ha godbiten, SITT, fido, (hunden blir forvirra av rask babling og improviserer med en annen kommando), oi, gi labb ja, så flink, hihihihi, fine bissen min *gir godbit*

A: du må ikke gi godbiten før hun sitter. Og så må du huske å bare si sitt, si det skarpt og bestemt. 

B: men hun var jo flink og ga jo labb?!

A: du sa aldri gi labb, og hun satt aldri, så du roser henne for ingenting. Hunden blir jo kjempeforvirra

B prøver igjen.

B: Fido...... Fido... (Fido venter spent på godtbit og gjør nytt triks)

A: ikke gi godbiteeeeen!!

Og sånn har det gått rundt og rundt i flere år

Anonymkode: 7d046...e5b

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De verste er de som tror de vet alt og er best. Feks forteller belærende alle andre om hvordan de skal gjøre ting. Gjerne uoppfordret. Greit at man kan komme med råd, men dårlig gjort å virke veldig ovenfra og ned. 

Også er det irriterende med uvitende eiere som sier «Joda, det går så fint så». Feks om å slippe en hund løs som ikke kommer på kommando, la to hunder som er utrygge/aggressiv hilse på hverandre osv. 

• Liker 4
Skrevet

Verste hundeeierne jeg vet om er de som ikke leser seg opp på moderne hundeforskning, men sverger til gamle "alfa-dominant-underdanig-respekt"-metoden og argumenterer med "det funker jo, den har respekt" når sannheten er at bikkja er redd eieren sin. Og som kaller oss som forholder oss til positiv forsterkning for "myke fjoller med selskapshunder".

Anonymkode: 2d810...59b

• Liker 21
Skrevet

''Den har alltid fått middagsrester av alle slag + sjokolade, men har aldri vært syk og er snart 10 år, så det er nok ikke så farlig serru!!''

''Du må vise hvem som er sjefen!''

''Hunden må finne seg i at barna klatrer på den altså...''

''Den knurrer når vi prøver å ta fra den ting, så vi vurderer å omplassere.''

''Hunden dominerer deg når den legger seg i sofaen'' -og alle andre utdaterte dominansteorier.

Hundeeiere som har hund bare for å ha hund. Hundeeiere som setter valper/unghunder i løpestreng/luftegård, fordi de ikke har ork/tid til å aktivisere den.
Hundeeiere som leter etter et delehjem fordi de ikke har tid til valpen.

''Har du hannhund eller tiiiispe? -løs hund på vei mot deg, når du selv har hund i bånd.''

osv osv osv.......

Anonymkode: b8cf7...16c

• Liker 17
Skrevet

- Hundeiere som driter i båndtvang

- Hundeiere som bare mååå la sin hund hilse på min, selv når jeg sier at vi ikke skal hilse

- Hundeiere som skal kritisere mitt valg av rase

- Hundeeire som ser ned på folk med blandingshund, ser mye av det på facebook

- folk som skaffer seg uten å sette seg ordentlig inn i hva det vil si å ha ansvar for et levende vesen. kjenner noen som har omplassert 2 hunder på like mange år. De kjøper en valp , og gir den bort når de blir lei

• Liker 5
Skrevet
12 timer siden, Tanuki skrev:

- Hundeiere som driter i båndtvang

- Hundeiere som bare mååå la sin hund hilse på min, selv når jeg sier at vi ikke skal hilse

- Hundeiere som skal kritisere mitt valg av rase

- Hundeeire som ser ned på folk med blandingshund, ser mye av det på facebook

- folk som skaffer seg uten å sette seg ordentlig inn i hva det vil si å ha ansvar for et levende vesen. kjenner noen som har omplassert 2 hunder på like mange år. De kjøper en valp , og gir den bort når de blir lei

Enig i det meste. Men å kritisere rase eller blandingshunder kan jeg forstå i noen tilfeller. Men da dersom noen velger raser som aldri burde blitt avlet på pga problemene de kan få. Eller hunderaser som blir blandet «feil», altså kan få problemer fordi de ulike kombinasjonene bare ikke passer. 

Har selv kritisert et par for disse valgene. Men da før de hadde tatt valget. Likevel ombestemte de seg ikke og de sa «å, nei det viste jeg ikke om rasen». Utrolig frustrerende. 

• Liker 8
Skrevet

Jeg kan ikke fordra folk som bruker snelle til hunden sin.

Anonymkode: 65900...a18

• Liker 3
Skrevet

De som ikke overholder båndtvang her i byggefeltet. 

• Liker 2
Skrevet

Folk med små hunder som løfter dem ut av problemene istedetfor å lære dem mestring og lydighet.

Folk som ikke setter seg inn i de forskjellige rasene før de skaffer seg hund.

Folk som skaffer seg rasehunder med kjente helseproblemer.

Anonymkode: 2d63e...fe1

• Liker 4
Skrevet
12 hours ago, sølvdryss said:

Enig i det meste. Men å kritisere rase eller blandingshunder kan jeg forstå i noen tilfeller. Men da dersom noen velger raser som aldri burde blitt avlet på pga problemene de kan få. Eller hunderaser som blir blandet «feil», altså kan få problemer fordi de ulike kombinasjonene bare ikke passer. 

Har selv kritisert et par for disse valgene. Men da før de hadde tatt valget. Likevel ombestemte de seg ikke og de sa «å, nei det viste jeg ikke om rasen». Utrolig frustrerende. 

Jeg tenkte mer på tilfeller hvor fremmede skal belære eller kritisere rasen jeg har, de aner jo ikke hvorfor jeg endte opp med den rasen. Jeg har en hund med svært flat snuteparti, og alle problemene det medfører, men det er en omplasseringshund, har hatt den siden den var 2 år gammel. Syns det bare er sykt irriterende at fremmede som ikke aner noe om mitt hundehold skal gå ut i fra at jeg har rasen bare  fordi den er søt og driter i alle helseproblemene. For det er langt i fra tilfellet.

• Liker 7
Skrevet
16 timer siden, Tanuki skrev:

Jeg tenkte mer på tilfeller hvor fremmede skal belære eller kritisere rasen jeg har, de aner jo ikke hvorfor jeg endte opp med den rasen. Jeg har en hund med svært flat snuteparti, og alle problemene det medfører, men det er en omplasseringshund, har hatt den siden den var 2 år gammel. Syns det bare er sykt irriterende at fremmede som ikke aner noe om mitt hundehold skal gå ut i fra at jeg har rasen bare  fordi den er søt og driter i alle helseproblemene. For det er langt i fra tilfellet.

Da kan jeg forstå det. Kunne aldri kjeftet på noen som allerede har en slik hund, men synes det er lov å gi beskjed FØR noen har tenkt å kjøpe en slik hund. Så mange uvitende. 

• Liker 5
Skrevet

Folk som ikke har hunden sin i bånd. Har vært på flere skiturer i jula og har ikke tall på hvor mange hunder vi har møtt på som vaser midt i skisporet uten bånd,  og som jeg nesten har meid ned. Samme på fjellturer, ungene er livredde og hunden kommer løpende mot oss i hundre og h.. en gjenganger er at eieren utbryter at «den er helt ufarlig og veldig snill». Det vet jo søren ikke vi når den kommer løpende mot oss in full firsprang?! Og jeg kunne ikke brydd meg mindre heller, den skal i bånd når eier ikke har bedre kustus på den enn dette🤬

Anonymkode: eb063...b45

• Liker 5
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

De som ikke har forståelse for at det finnes mennesker som er redd for hunder.

Skrevet

Eiere som tror at pelsdotten er verdens sentrum, som bare mååå få komme opp i min sofa eller sikle på alt jeg har, inkludert meg. Jeg liker hunder, men eierne er av og til fullstendig blottet for tanken om at noen ikke vil ha pelsen i kaffen. 

Anonymkode: 739b4...73d

• Liker 3
Skrevet

De som har hunden i bur/hundegård HELE tiden for å unngå "mas"

Anonymkode: 6d7e5...45a

• Liker 15
Skrevet

De som lar hundene sine skade andres eiendeler og heller anklager folk enn å beklage hunden sin. F.eks løfter opp den lille bikkja si for å "hilse på" deg, hvorpå hunden, før du har fått sukk for deg, både biter i stykker silkeskjerfet ditt og drar av deg øredobben slik at den blir ødelagt eller forsvinner. Eier topper deretter det hele med følgende kommentar: "Ja, jeg SA jo at hun spiser øredobber - hvorfor bruker du det da?" (når vi møtes tilfeldig ute på gaten). "Åh, hvorfor går du med lyse bukser når vi kommer og stempler deg med sølete labber, egentlig?" 

Jeg har i den siste tiden mistenkt en annen hundeeier for Münchhausen by proxy eller noe liknende. Det er absolutt alltid noe nerkelig galt med hunden hans.  

Anonymkode: d5587...994

• Liker 2
Skrevet

Folk som sverger til små raser, men ikke oppdrar dem.. En chihuahua med utfall mot ukjente mennesker er ikke noe søtere enn ev shæfer som gjør det samme... 

I det ligger det og irritasjon over det totale fraværet av respekt for individet flere eiere av småhunder har, som gjør at hundene blir engstelige og aggeresive... 

• Liker 11
Skrevet (endret)

Blir irritert hver gang jeg ser en hund uten bånd på tur. Fint for deg om du har en lydig hund som kommer med en gang du roper på den, men hva hjelper det at den "alltid" kommer om den plutselig blir vettskremt av noe? Da kan den godt finne på å stikke av. Hva skjer da hvis den løper i full fart, rett mot noen som er redd for hund, eller rett mot en hund som prøver å lære seg å forholde seg til andre hunder, fordi den kanskje har blitt redd av diverse grunner? Det er så utrolig unødvendig å ikke ha bånd. Dessuten er det jo dessverre de færreste hundene (av de jeg har møtt) uten bånd som faktisk ignorerer andre folk eller hunder. Hundene går jo rett mot deg/hunden, og det er tydelig at de skal til deg. 

Endret av nordlending
  • Liker 4
Skrevet

De hundeeierne som behandler hunden som familiens baby, og får lov til å overfalle folk som kommer på besøk, hopper opp, småbiter og som ikke klarer å få hunden til å adlyde en dritt... å snakker til hunden med baby-språk: dakkar, så glad du daaaa osv. 

Jeg har lang erfaring med hund og jeg fattet ikke denne frie hunde-oppdragelsen, men det speiler vel samfunnet forøvrig.

Anonymkode: 14003...9c7

• Liker 8
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

De hundeeierne som behandler hunden som familiens baby, og får lov til å overfalle folk som kommer på besøk, hopper opp, småbiter og som ikke klarer å få hunden til å adlyde en dritt... å snakker til hunden med baby-språk: dakkar, så glad du daaaa osv. 

Jeg har lang erfaring med hund og jeg fattet ikke denne frie hunde-oppdragelsen, men det speiler vel samfunnet forøvrig.

Anonymkode: 14003...9c7

Veldig enig! Hunden vår har akkurat bikket 6 måneder og driver enda og lærer folkeskikk, men jeg blir likevel utrolig flau når hun hopper på folk som kommer på besøk. Hun hopper ikke på vi som eier henne og på fremmede lengre, kun folk hun kjenner godt, men likevel.. 

Noe som minner meg på en annen ting som irriterer meg. Hundeeiere som blander seg opp i oppdragelsen av VÅR hund. Vi fikk for litt siden tilsnakk fra svigers fordi hun ikke kan noen kule triks enda, for det MÅ vi jo lære henne. Vi har heller valgt å fokusere på ting som er viktig at hun kan for å tilpasse seg vår hverdag - som hjemme alene-trening, ro-trening, å ikke tigge, å gå ut fra et rom når vi ber henne om det, sitt, dekk, bli, stå og å vente. For oss er det mye viktigere at vi kan be henne gå ut fra kjøkkenet når vi soper opp glasskår og å vente i gangen uten å stikke av når vi må la døra stå oppe mens vi bærer noe inn fra trappa, enn at hun kan sitte bamse og snurre rundt.

Anonymkode: 65900...a18

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...