Gå til innhold

Noen her som har litt peiling på fiske?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har kjøpt en liten båt. Har gjerne lyst å lykkes med fiske. Blir i sjøen. 

Hvilket type utstyr er best? Snelle? Stang? Hvilke kroker?

Kan man "se" hvor det er mye fisk? På feks landskapet rundt?

Andre råd?

Anonymkode: 93e0e...507

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer jo veldig an på. Hva slags fisk er du ute etter? Skal du selge den, eller er det middag til familien? Har du fisket før, eller er du helt ny? Hva slags båt har du kjøpt?

Anonymkode: 430f7...7a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kommer jo veldig an på. Hva slags fisk er du ute etter? Skal du selge den, eller er det middag til familien? Har du fisket før, eller er du helt ny? Hva slags båt har du kjøpt?

Mest til middag egentlig. Men kjekt med litt ulik type fisk. Også interessert i å sette ut krabbeteiner. 

Har fisket litt fra båt og skjær før. Men langt i fra proff. 

Åpen båt. Plass til 5stk. Påhengsmotor. Jeg er ikke fan av å være for langt ute i sjøen. Vil gjerne ikke være for langt unna land. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Mest til middag egentlig. Men kjekt med litt ulik type fisk. Også interessert i å sette ut krabbeteiner. 

Har fisket litt fra båt og skjær før. Men langt i fra proff. 

Åpen båt. Plass til 5stk. Påhengsmotor. Jeg er ikke fan av å være for langt ute i sjøen. Vil gjerne ikke være for langt unna land. 

Okei:) Dette blir spennende. Jeg er ingen proff-fisker, men har vokst opp med å fiske min egen mat. Vil anbefale en god stang, gjerne legg litt penger i den. Du kommer til å bli kjempesint om du må plages med snella. Litt forskjellige sluker. Kanskje ei dorg? 

Så trenger du ei bøtte/en stamp å ha fisken i. En god kniv til å sløye. Gjerne en liten håv. Og kanskje en hytt, men det kan du lage selv om du vil. 

Husk redningsvest, dødmansstropp, si fra hvor du er. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa fisker mye. Han har det som hobby, og driver med fluefiske i laksesesongen. Han har også glede av å lage fluene selv. Virker som flue gir bra fangst.

Anonymkode: 758b4...c71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Pappa fisker mye. Han har det som hobby, og driver med fluefiske i laksesesongen. Han har også glede av å lage fluene selv. Virker som flue gir bra fangst.

Anonymkode: 758b4...c71

Fluefiske kan gi bra fangst om man kan å fluefiske, men da bør man så absolutt ta et skikkelig kurs og det er for litt spesielt interesserte siden man gjerne må ha litt mye utstyr. For TS sin del virker det som om at hun ønsker å fiske fra båt i sjøen og ikke stå i en elv og fluefiske. 

Anonymkode: 0dd3b...7c6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For båtfiske anbefaler jeg en båtstang, med feks en svenskepilk. Vekt kommer helt an på strømforhold og dybde. 
En enkel GPS kan være svært nyttig ved båtfiske, eventuelt et sjøkart. 

Jeg har stort utbytte av å ta litt frosne reker på pilken, det trekker fisk som bare det. 

Er du ute etter torsk så har jeg erfart at fiske på 25-40 meter er det beste. Mens feks Lange eller blåkjeft lever mye dypere, seien lever høyere, så først må du bestemme deg for hva slags fisk du vil ha :) 

Dorging fungerer godt på sjøørret. 
lykke til :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg dro kokning da jeg var lita så brukte vi jukse. Det er veldig effektivt, fikk alltid mat på bordet da. I seinere tid har vi brukt havfiskestang også. Vi bruker fortsatt å feste anglene som på juksa selvom vi bruker stang når vi fisker bare for matens skyld og ikke er ute etter noe spesielt. Fisker dypt om vi vil ha auar, grunnere etter torsk og sei.

Anonymkode: 5037f...4c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...