Bla19 Skrevet 25. desember 2019 #1 Skrevet 25. desember 2019 Har ei staffefrøken på 6 mnd som er frekk, tester grenser å drar strikken så langt at det smeller, VET at hun hører alt jeg sier eller ber henne om å gjøre, men på PUR F gjør hun det stikk motsatte, stikker av, springer rundt i hele leiligheta før jeg får tak i henne, for det virker som hun ELSKER å gjøre meg rasende. Har prøvd å ignorere, jeg er konsekvent, gjør hun noe som er fy legger jeg henne på rygg, men alt er glemt etter 10 sekunder. Eier ikke ro, er ikke sliten før hun stuper, kan aktivisere med andre hunder en hel dag, fortsatt flere tulltak når vi kommer hjem, er rampete å ekstremt lang i øra! Jeg blir direkte utmatta av dette. Hadde ei staffetispe før denne hunden også, så er godt kjent med rasen å det å ha hund. Nå er jeg rett å slett rådvill. Unngår å bruke buret som «straff» da dette skal være en trygg hvileplass for henne der hun kan trekke seg tilbake om hun ønsker det. Jeg trenger tips og råd, tenker unghundkurs hadde vært nytting. Det er ingenting vondt i henne, bare jævlig sta og rampete som fy, elsker å terge. Er dette noe som vil gå over? Tanker og meninger om dette? 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #2 Skrevet 25. desember 2019 Hvorfor legger du henne på rygg egentlig? Det har ingen hensikt Anonymkode: e8dc6...0ac 24
Gjest Skrevet 25. desember 2019 #3 Skrevet 25. desember 2019 Valpekurs burde være obligatorisk når man får valp, mest for eiers del!
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #4 Skrevet 25. desember 2019 Har du prøvd å aktivisere henne mindre? Hun høres rett og slett overtent ut. Anonymkode: 7dcb0...013 16
Tabris Skrevet 25. desember 2019 #5 Skrevet 25. desember 2019 Jeg vil anbefale deg å gå et valpekurs som har fokus på oppdaterte og moderne dressurmetoder. En del av tankene du har er ikke lenger relevante i forhold til hundetrening. For det første - hun tester ikke grenser. En hund har ikke noen forståelse av hva vi mener er "lov" og "ikke lov", de gjør bare det som faller dem inn som hunder og det de selv liker og får noe ut av. For det andre - selv om hun hører hva du sier, så betyr ikke det at hun kommer til å gjøre det. Hunder gjør det som lønner seg for dem. Hvis det å høre på deg vil lønne seg mer enn å gjøre noe annet, så vil hun høre på deg. Derfor er det lureste du kan gjøre å belønne alt hun gjør som du vil ha mer av. Si "bra!" og gi godbit hver gang hun kommer når du roper,, når hun ser på deg når du sier navnet hennes og - ikke minst - at hun tar kontakt med deg av seg selv ute. Det å legge henne på rygg vil enten bare gjøre henne mer vill og leken eller gjøre henne passiv og ukomfortabel. Det har liten effekt utover det. Når det gjelder det å springe rundt i leiligheten med deg etter, så høres det ut som verdens kuleste lek. De fleste hunder vil løpe om du løper etter. Hvis du vil ha tak i henne, kast heller en neve godbiter PÅ henne, så kan du rolig ta på henne et bånd mens hun spiser og så ta henne med deg der du vil uten at du eskalerer situasjonen. (Parallelt med å belønne all kontakt du får slik at du forsterker dette). Ellers er det også vanlig at staffevalper har masse energi. Det er bra å sosialisere henne med andre hunder, men det å herje og leke lenge er ikke å anbefale. Da er sjansen stor for at hun vil assosisere andre hunder med herjing og lek, gire seg opp og begynne å stresse rundt andre hunder når hun blir eldre. I tillegg, som du selv erfarer, så blir hun bare oppgiret og vanskelig å roe etterpå. La henne treffe fremmede hunder i ulike størrelser og varianter. Når hun er såpass trygg på dem at hun begynner å leke, avslutt og gå og finn på noe annet. Ta henne med på miljøtrening - anleggsarbeid, trafikk, parker, statuer osv. Gi henne minst mulig mat i sklål og mest mulig mat i (fryst) kong, som tyggebein, som godbitsøk og som trening. Det er med på å aktivisere henne på en måte som roer ned, ikke stresser opp. Ha et arsenal av tyggebein, leker og fylt kong klar inne som du kan gi henne når hun stresser seg opp og er turbo. Når ingenting hjelper, som det noen ganger vil gjøre, sett henne i buret eller i bånd sammen med deg med tyggebein/kong, så lenge hun er komfortabel med det. Ikke som straff, ikke med kjeft og fy og nei, men som en time-out for å hjelpe henne å roe ned sammen med deg og noe å holde på med. 43
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #6 Skrevet 25. desember 2019 . Jeg har hørt at hvis du tror at en hund vil dominere over deg, så skal du tvinge den på rygg og holde ned nede til den slutter å gjøre motstand. Dette fordi alfaulver gjør det. Svar: Bortsett fra at hunder ikke er ulver, så er det to problemer med denne ideen: 1: Den går ut ifra at vi kan imitere hunder. Vi er mennesker og kan aldri lure noen til å tro noe annet. Hunder vet godt forskjell hunder og mennesker, og kommuniserer med disse to artene forskjellig. Egentlig er det faktisk ganske forunderlig at vi i det hele tatt forsøker å behandle en hund som en hund ville gjort ... Det er jo absolutt ingen andre dyrearter vi gjør det med! Jeg skulle likt å møte den bonden som stanger oksen sin for å vise at han er den dominante i fjøset, for å si det sånn. 2: Den går ut ifra at dominante ulver gjør dette. En alfaroll blant både ulver skjer ikke ved at den dominante tvinger noen på rygg. Den foregår ved at den subordinate utfører den selv. Hunden vil aldri motta beskjeden «jeg er dominant» hvis du gjør dette mot den. Å gjøre dette med hunden sin er ikke annet enn blind vold. Anonymkode: f9692...3eb 15
Bla19 Skrevet 25. desember 2019 Forfatter #7 Skrevet 25. desember 2019 Å legge hunden på rygg var noe som fungerte utmerket med den forrige staffetispa mi. Hvis hun visste at hun hadde gjort noe galt var det nok at jeg så på henne så la hun seg ned. Var aldri urolig eller utrygg ellers. Hun var verdens snilleste, lydigste hund, kunne ha henne løs over alt både blandt mennesker og ALT av dyr. Hun blir ikke overaktivisert på noe slags måte. Inne er en lekefri sone der jeg ikke byr opp til lek, dette er noe som skal skje ute. Å kalle det blind vold at jeg setter grenser for hunden min kan jeg ikke skjønne. Når hun er flink roser jeg både med godbiter, kos og sier flink eller braaa. er vel egentlig å skyte seg selv i leggen å poste dette i utgangspunktet fordi ALLE gjør dette på forskjellige måter, rett og slett fordi at man har forskjellige hunder med forskjellige behov. Hunder forstår hva man sier og hva man mener, å ikke alle hunder gjør ting bare fordi det lønner seg for dem, men rett og slett fordi at de har respekt for eieren å vet at det er rett å høre etter.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #8 Skrevet 26. desember 2019 3 minutter siden, Bla19 said: Å legge hunden på rygg var noe som fungerte utmerket med den forrige staffetispa mi. Hvis hun visste at hun hadde gjort noe galt var det nok at jeg så på henne så la hun seg ned. Var aldri urolig eller utrygg ellers. Hun var verdens snilleste, lydigste hund, kunne ha henne løs over alt både blandt mennesker og ALT av dyr. Hun blir ikke overaktivisert på noe slags måte. Inne er en lekefri sone der jeg ikke byr opp til lek, dette er noe som skal skje ute. Å kalle det blind vold at jeg setter grenser for hunden min kan jeg ikke skjønne. Når hun er flink roser jeg både med godbiter, kos og sier flink eller braaa. er vel egentlig å skyte seg selv i leggen å poste dette i utgangspunktet fordi ALLE gjør dette på forskjellige måter, rett og slett fordi at man har forskjellige hunder med forskjellige behov. Hunder forstår hva man sier og hva man mener, å ikke alle hunder gjør ting bare fordi det lønner seg for dem, men rett og slett fordi at de har respekt for eieren å vet at det er rett å høre etter. Les innlegget til Tabris. Bedre råd får du ikke. Anonymkode: 2af95...948 27
nordlending Skrevet 26. desember 2019 #9 Skrevet 26. desember 2019 36 minutter siden, Bla19 skrev: kan aktivisere med andre hunder en hel dag Du overstimulerer henne! En valp skal hvile mye, og skal heller ikke ha så lange turer (ca. 5 minutter tur per måned, en 3 måneders gammel valp kan eksempelvis få en 15 min lang tur). Ved å gi for mye aktivitet (det gjelder også å rase fra seg med andre hunder) vil hunden kreve desto mer. Lær hunden at enkelte dager er rolige. 9
nordlending Skrevet 26. desember 2019 #10 Skrevet 26. desember 2019 9 minutter siden, Bla19 skrev: var noe som fungerte utmerket med den forrige staffetispa mi Det fungerte på den forrige hunden. Akkurat som mennesker er hunder forskjellige, ergo kan du ikke forvente at alt skal være likt mellom to hunder. 11
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #11 Skrevet 26. desember 2019 10 timer siden, Bla19 skrev: Å legge hunden på rygg var noe som fungerte utmerket med den forrige staffetispa mi. Hvis hun visste at hun hadde gjort noe galt var det nok at jeg så på henne så la hun seg ned. Var aldri urolig eller utrygg ellers. Hun var verdens snilleste, lydigste hund, kunne ha henne løs over alt både blandt mennesker og ALT av dyr. Hun blir ikke overaktivisert på noe slags måte. Inne er en lekefri sone der jeg ikke byr opp til lek, dette er noe som skal skje ute. Å kalle det blind vold at jeg setter grenser for hunden min kan jeg ikke skjønne. Når hun er flink roser jeg både med godbiter, kos og sier flink eller braaa. er vel egentlig å skyte seg selv i leggen å poste dette i utgangspunktet fordi ALLE gjør dette på forskjellige måter, rett og slett fordi at man har forskjellige hunder med forskjellige behov. Hunder forstår hva man sier og hva man mener, å ikke alle hunder gjør ting bare fordi det lønner seg for dem, men rett og slett fordi at de har respekt for eieren å vet at det er rett å høre etter. Er du i det hele tatt ute etter å få råd? Virker ikke sånn. Anonymkode: e8dc6...0ac 22
xinnia Skrevet 26. desember 2019 #12 Skrevet 26. desember 2019 11 timer siden, Bla19 skrev: Har ei staffefrøken på 6 mnd som er frekk, tester grenser å drar strikken så langt at det smeller, VET at hun hører alt jeg sier eller ber henne om å gjøre, men på PUR F gjør hun det stikk motsatte, stikker av, springer rundt i hele leiligheta før jeg får tak i henne, for det virker som hun ELSKER å gjøre meg rasende. Har prøvd å ignorere, jeg er konsekvent, gjør hun noe som er fy legger jeg henne på rygg, men alt er glemt etter 10 sekunder. Eier ikke ro, er ikke sliten før hun stuper, kan aktivisere med andre hunder en hel dag, fortsatt flere tulltak når vi kommer hjem, er rampete å ekstremt lang i øra! Jeg blir direkte utmatta av dette. Hadde ei staffetispe før denne hunden også, så er godt kjent med rasen å det å ha hund. Nå er jeg rett å slett rådvill. Unngår å bruke buret som «straff» da dette skal være en trygg hvileplass for henne der hun kan trekke seg tilbake om hun ønsker det. Jeg trenger tips og råd, tenker unghundkurs hadde vært nytting. Det er ingenting vondt i henne, bare jævlig sta og rampete som fy, elsker å terge. Er dette noe som vil gå over? Tanker og meninger om dette? Det høres litt ut som at hun er usikker på deg og at hun er overstimulert. Akkurat som barn blir nemlig valper også hyper aktive når de egentlig er super trøtt. Lek med andre hunder kan være mer stressende enn godt for en valp. - IKKE løp ETTER henne, men FRA henne, uansett når hun kommer så skal det alltid være gøy og kos å komme. Om hun ikke eier ro - må du lære henne det. Å legge hunden på rygg har ingen betydning. Det vil nok gå over om litt. 6
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #13 Skrevet 26. desember 2019 Vær så snill. Meld deg på et kurs. Og hun trenger ikke å aktiviseres hele dagen, hun trenger å trene på å være i ro i tillegg til normal aktivitet for en valp på 6 mnd. Og valper klarer ikke regulere seg selv, så når hun bli overtrøtt er det bedre å enten binde henne til plassen sin eller legge hun i buret så hun får slappe av. Men vær så snill, meld deg på kurs!!!!!!!!!!! Anonymkode: ab4b9...f8e 3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #14 Skrevet 26. desember 2019 18 timer siden, Bla19 skrev: Å legge hunden på rygg var noe som fungerte utmerket med den forrige staffetispa mi. Hvis hun visste at hun hadde gjort noe galt var det nok at jeg så på henne så la hun seg ned. Var aldri urolig eller utrygg ellers. Hun var verdens snilleste, lydigste hund, kunne ha henne løs over alt både blandt mennesker og ALT av dyr. Hun blir ikke overaktivisert på noe slags måte. Inne er en lekefri sone der jeg ikke byr opp til lek, dette er noe som skal skje ute. Å kalle det blind vold at jeg setter grenser for hunden min kan jeg ikke skjønne. Når hun er flink roser jeg både med godbiter, kos og sier flink eller braaa. er vel egentlig å skyte seg selv i leggen å poste dette i utgangspunktet fordi ALLE gjør dette på forskjellige måter, rett og slett fordi at man har forskjellige hunder med forskjellige behov. Hunder forstår hva man sier og hva man mener, å ikke alle hunder gjør ting bare fordi det lønner seg for dem, men rett og slett fordi at de har respekt for eieren å vet at det er rett å høre etter. Ja, alle gjør dette på forskjellige måter dessverre, men det er faktisk forsket på og publisert mye om moderne hundeatferd og oppdragelse, og det er der du bommer. Atferdsbiologer kan bekrefte at hunder ikke tester grenser og dette med hunden ikke gjør noe pga "respekt" er heller fordi de vet at det kommer ubehag og dermed ikke lønner seg. Dette er straffbasert oppdragelse. Anonymkode: 3e8b5...4fc 7
LadyGrey Skrevet 26. desember 2019 #15 Skrevet 26. desember 2019 Høres mer ut som en valp som har en UMULIG eier.. 12
Gjest 007_008_007 Skrevet 26. desember 2019 #16 Skrevet 26. desember 2019 19 timer siden, AnonymBruker skrev: . Jeg har hørt at hvis du tror at en hund vil dominere over deg, så skal du tvinge den på rygg og holde ned nede til den slutter å gjøre motstand. Dette fordi alfaulver gjør det. Svar: Bortsett fra at hunder ikke er ulver, så er det to problemer med denne ideen: 1: Den går ut ifra at vi kan imitere hunder. Vi er mennesker og kan aldri lure noen til å tro noe annet. Hunder vet godt forskjell hunder og mennesker, og kommuniserer med disse to artene forskjellig. Egentlig er det faktisk ganske forunderlig at vi i det hele tatt forsøker å behandle en hund som en hund ville gjort ... Det er jo absolutt ingen andre dyrearter vi gjør det med! Jeg skulle likt å møte den bonden som stanger oksen sin for å vise at han er den dominante i fjøset, for å si det sånn. 2: Den går ut ifra at dominante ulver gjør dette. En alfaroll blant både ulver skjer ikke ved at den dominante tvinger noen på rygg. Den foregår ved at den subordinate utfører den selv. Hunden vil aldri motta beskjeden «jeg er dominant» hvis du gjør dette mot den. Å gjøre dette med hunden sin er ikke annet enn blind vold. Anonymkode: f9692...3eb Tommel opp!
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #17 Skrevet 26. desember 2019 Enig med de over her. Du har utdatert holdning og kunnskap om hund. Du bør gå på kurs med anerkjente trenere som bruker MODERNE treningsmetoder med belønning og ikke straff. Fysisk straff av dyr er dessuten ulovlig i Norge Anonymkode: c018a...1d9 12
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #18 Skrevet 27. desember 2019 Synes det er morsomt hvordan folk på KG går til angrep på folk så fort de gjør, mener, bruker, tenker, tror eller føler noe som er motsatt av hva de selv foretrekker eller mener er riktig/bra/perfekt/PK/supert. Om det så er barneoppdragelse, kosthold, trygdeytelser eller hundeoppdragelse. Det er rett og slett flaut å være her inne, innimellom. Klarer dere ikke annet enn å henge dere opp i én ting? Ja, greit, noen mener det er feil å legge en hund over på rygg. Noen mener det er dyremishandling. Andre har gode erfaringer med det. Men det er da ingen grunn til å gå til angrep på trådstarter for det, og kalle trådstarter dyremishandler? Jeg har ikke sett noen kalle denne trådstarteren dyremishandler, men det er alltid det første som slenges ut av folk i andre valpe-emner der noen gjør/mener/bruker/tenker/tror/føler noe annet enn hva alle andre mener er bra. Min opplevelse er at å basere hundeoppdragelsen utelukkende på positiv forsterkning kan være direkte ødeleggende for enkelte hunder. Alle hunder er forskjellige - ikke glem det! Jeg synes det er tydelig at du gjør ditt beste for at hunden skal ha det beste livet. Og du spør om tips når du selv føler du trenger det. Du er flink. Anonymkode: ad8bc...e8a
Tabris Skrevet 27. desember 2019 #19 Skrevet 27. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Min opplevelse er at å basere hundeoppdragelsen utelukkende på positiv forsterkning kan være direkte ødeleggende for enkelte hunder. Alle hunder er forskjellige - ikke glem det! Anonymkode: ad8bc...e8a Jeg pleier ikke blande meg i diskusjoner om ulike oppdragelsesmetoder, men dette må jeg reagere på. Gi meg et konkret eksempel på at positiv forsterkning kan være direkte ødeleggende for en hund. 19
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #20 Skrevet 28. desember 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Synes det er morsomt hvordan folk på KG går til angrep på folk så fort de gjør, mener, bruker, tenker, tror eller føler noe som er motsatt av hva de selv foretrekker eller mener er riktig/bra/perfekt/PK/supert. Om det så er barneoppdragelse, kosthold, trygdeytelser eller hundeoppdragelse. Det er rett og slett flaut å være her inne, innimellom. Klarer dere ikke annet enn å henge dere opp i én ting? Ja, greit, noen mener det er feil å legge en hund over på rygg. Noen mener det er dyremishandling. Andre har gode erfaringer med det. Men det er da ingen grunn til å gå til angrep på trådstarter for det, og kalle trådstarter dyremishandler? Jeg har ikke sett noen kalle denne trådstarteren dyremishandler, men det er alltid det første som slenges ut av folk i andre valpe-emner der noen gjør/mener/bruker/tenker/tror/føler noe annet enn hva alle andre mener er bra. Min opplevelse er at å basere hundeoppdragelsen utelukkende på positiv forsterkning kan være direkte ødeleggende for enkelte hunder. Alle hunder er forskjellige - ikke glem det! Jeg synes det er tydelig at du gjør ditt beste for at hunden skal ha det beste livet. Og du spør om tips når du selv føler du trenger det. Du er flink. Anonymkode: ad8bc...e8a Så fordi vi ikke er enige i hundeoppdragelsen så er det angrep? Du drar frem dyremishandling enda ingen her har sagt noe slik, vi oppfordrer til å ta kontakt med en oppdatert hundetrener, men det ser du vel ikke. Du forventer vel at vi bare skal nikke og smile for å ikke «angripe»? Du har kjørt deg fullstendig fast i det at folk blir «angrepet» om andre ikke er enige men sier sin mening, slik som at oppdragelsen er utdatert og det finnes oppdragelse som gjør hunden mer harmonisk fremfor å bli redd for konsekvenser, men nei, det ser du ikke, for du er bare lei av «angrep» Anonymkode: e8dc6...0ac 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå