Gå til innhold

Hvordan invitere til jul uten å inkludere overnatting?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg orker ikke å ha huset fullt av overnattingsgjester lenger. Har hatt det i flere år, og det er alltid slik at jeg blir gående rundt som en hushjelp. Jeg er møkklei! Det er voksne mennesker i jobb med greie lønninger her, likevel forventer alle å sove her, så vi må omrokkere på barn og soverom og styre og ordne i dagesvis før julen kommer. 

Hvordan invitere uten å legge opp til overnatting? Og hvor frekt er egentlig det? Jeg skjønner ikke at ingen kan ta inn på hotell e.l.....!

Anonymkode: 05978...c9a

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvis gjestene bor et stykke unna er det ganske forståelig at det er behov for overnatting. Det kan være slitsomt å kjøre i flere timer til og fra på samme dag for å feire julaften. 

På julaften/i romjulen er det overraskende mange hoteller som er stengt, så hotellrom er både vanskelige å oppdrive og dessuten svært dyre. 

Svaret på spørsmålet ditt kan derfor fort bli at du enten må finne deg i å feire jul med litt færre til bords eller finne deg i å ha overnattingsgjester. Et tredje alternativ er selvsagt å sørge for å bli invitert bort til noen andre selv. 

Endret av Ullvott
  • Liker 18
Skrevet
1 time siden, Ullvott skrev:

Hvis gjestene bor et stykke unna er det ganske forståelig at det er behov for overnatting. Det kan være slitsomt å kjøre i flere timer til og fra på samme dag for å feire julaften. 

På julaften/i romjulen er det overraskende mange hoteller som er stengt, så hotellrom er både vanskelige å oppdrive og dessuten svært dyre. 

Svaret på spørsmålet ditt kan derfor fort bli at du enten må finne deg i å feire jul med litt færre til bords eller finne deg i å ha overnattingsgjester. Et tredje alternativ er selvsagt å sørge for å bli invitert bort til noen andre selv. 

De fleste bor 1-2 timer unna, men i forskjellige retninger. Og alle forventer å sove over. Ingen spør engang, jeg får bare vite at "vi kommer fredagen før jul" og "jeg kommer 22.desember, tror jeg blir til over nyttår". Ingen har altså blitt invitert på noe vis, jeg har bare sagt at "det blir julefeiring her i år om noen vil komme", og så blir dette resultatet. 

Det er mange hoteller her, så det bør ikke være noe problem å få plass, men det virker som det er helt absurd at man ikke skal gå oppå hverandre hele tiden. Jeg vil aller helst feire bare oss i nærmeste familien, men det blir tatt ille opp. Ergo står jeg fast her, og vet ikke hva jeg da skal si når jeg forsøker å invitere til en julefeiring juleaften, og ender med at hele huset er okkupert i halvannen uke. 

Jeg orker ikke være hushjelp mer! 

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil aller helst feire bare oss i nærmeste familien, men det blir tatt ille opp.

Hvem er det som tar det ille opp? Har du alltid sagt at de som vil komme kan komme? Er det sånn nå at de sier når de kommer, etter at du har invitert folk til å komme, eller gjør de det før du har sagt noe som helst? 

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

De fleste bor 1-2 timer unna, men i forskjellige retninger. Og alle forventer å sove over. Ingen spør engang, jeg får bare vite at "vi kommer fredagen før jul" og "jeg kommer 22.desember, tror jeg blir til over nyttår". Ingen har altså blitt invitert på noe vis, jeg har bare sagt at "det blir julefeiring her i år om noen vil komme", og så blir dette resultatet. 

Det er mange hoteller her, så det bør ikke være noe problem å få plass, men det virker som det er helt absurd at man ikke skal gå oppå hverandre hele tiden. Jeg vil aller helst feire bare oss i nærmeste familien, men det blir tatt ille opp. Ergo står jeg fast her, og vet ikke hva jeg da skal si når jeg forsøker å invitere til en julefeiring juleaften, og ender med at hele huset er okkupert i halvannen uke. 

Neste år svarer du de som bare sier at de kommer da og da; okei, hvor har du planlagt overnatting? Vi har fult hus, men du er velkommen på julaften.

Anonymkode: 50ac2...335

• Liker 8
Skrevet

Si at "i år blir det ingen felles feiring hos oss, da vi har andre planer "

Anonymkode: 182cc...613

• Liker 10
Skrevet

Eh.  Du lar være å invitere?

Anonymkode: 9a726...921

• Liker 10
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Eh.  Du lar være å invitere?

Anonymkode: 9a726...921

TS har ikke invitert noen.

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

eg har bare sagt at "det blir julefeiring her i år om noen vil komme", og så blir dette resultatet. 

Det ville jeg tatt som en invitasjon, hvis du sa det til meg.

• Liker 44
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan svare for egen del siden min situasjon er tilsvarende, altså 2 - 2 1/2 times kjørevei i hver retning. Jeg takket nei siden ingen sa det var mulig å ligge over.

5 timer i bilen på julaften, med halvparten av tiden i nattemørket og med hjemkomst tidligst i 1/2 3 - 3 tiden om natten? Neitakk.

Anonymkode: 5a8ed...7ef

• Liker 9
Skrevet

Det er vel bare å fortelle folk det. At du inviterer til fest, men ikke har anledning til overnatting. 
Noen avbestillinger får du nok, men hva så. 

• Liker 4
Skrevet

Si at du har skjeggkre- eller hva det heter. Kanskje si skjeggbusk, så er det nok ingen som vil overnatte:)

• Liker 2
Skrevet

Hvilken familierelasjon har dere? Er det barna dine som kommer hjem, eller søsken? Foreldre?

Uansett, om du sier «..det er bare å komme..» så er jo dette i praksis en invitasjon.

Anonymkode: 7da39...250

• Liker 13
Skrevet

Jeg lurer på flere ting.

1. Hvordan inviterer du? Sier du alltid "det er bare å komme"?

2. Hva pleier du å svare når de sier "jeg kommer denne dagen og blir til da"?

3. Hvor mange år har feiringen foregått hos dere med overnatting?

4. Har du noen gang spesifikt sagt "det passer ikke at dere overnatter"?

Hvis du aldri har kommunisert klart og tydelig at du ikke ønsker at de skal overnatte så er det ikke rart at de ikke har skjønt at det ikke er greit for deg. Jeg anbefaler å ta en prat med dem, gjerne i god tid før neste julefeiring, for å avklare hvordan det skal gjøres når julen kommer. Skal alle feire hver for dere, skal dere feire hos noen andre, skal dere bytte på? Dere må kommunisere for at alle skal forstå.

Anonymkode: e6e9d...962

• Liker 10
Skrevet

Jeg tenker du må sette noen grenser her.. hvor nær familie er det snakk om? Er det egne barn så synes jeg de bør få bo så lenge de vil i ferien, men de må hjelpe til litt hjemme. Men annen familie må du jo kunne si at dere inviterer til juleferiring men at det kun er mulig å overnatte 1 natt i år (om du vil de skal komme det er jo naturlig å ikke ville kjøre 1-2 timer på natten julaften). Til de som sier de da vil overnatte er det lov å stille litt krav, feks at de tar på sengetøy selv, tar det av og kaster til vask osv.

Anonymkode: f5523...79f

• Liker 5
Skrevet

Det kommer litt an på. Hvorfor er det kun dere som har julen hos dere? Er dere villig til å reise og overnatte eller betale overnatting for å feire hos andre? Om det er ok å ha jul med masse folk så kan dere jo feire julen alene. Kan forstå det kan være litt styrete for folk å reise hjem på kvelden om de bor lengre enn 30min unna, og spesielt om de har barn. Jeg synes selv man kan takle overnatting hvert fall julaften til dagen etter. Det er jo bare å presisere "Hei. I år har vi tenkt oss en roligere romjul. Dere kan gjerne overnatte 24 til 25, men vi ønsker litt tid for oss selv etter dette. Fint om dere tar med sengetøy og håndklær til dere selv". Også er det jo lov å dele ut oppgaver. F.eks avtale på forhånd at søster står for frokost dagen etter, samt handler inn. Svigerinne kan hjelpe til med dekking av bord på julaften. Tante kan hjelpe til med oppvask på kvelden/dagen etter. Folk må forstå at dere ikke kan stå for alt. 

• Liker 7
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken familierelasjon har dere? Er det barna dine som kommer hjem, eller søsken? Foreldre?

Uansett, om du sier «..det er bare å komme..» så er jo dette i praksis en invitasjon.

Anonymkode: 7da39...250

Jeg har små barn, som må flytte ut av rommene og sengene sine for å få plass. Det er veldig nær familie, svigerforeldre, foreldre, og søsken til oss begge. 

Jeg lurer på flere ting.

1. Hvordan inviterer du? Sier du alltid "det er bare å komme"?

2. Hva pleier du å svare når de sier "jeg kommer denne dagen og blir til da"?

3. Hvor mange år har feiringen foregått hos dere med overnatting?

4. Har du noen gang spesifikt sagt "det passer ikke at dere overnatter"?

Hvis du aldri har kommunisert klart og tydelig at du ikke ønsker at de skal overnatte så er det ikke rart at de ikke har skjønt at det ikke er greit for deg. Jeg anbefaler å ta en prat med dem, gjerne i god tid før neste julefeiring, for å avklare hvordan det skal gjøres når julen kommer. Skal alle feire hver for dere, skal dere feire hos noen andre, skal dere bytte på? Dere må kommunisere for at alle skal forstå.

Anonymkode: e6e9d...962

Sist prøvde vi kun å invitere våre foreldre, de inviterte da videre våre (voksne) søsken igjen. 

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker du må sette noen grenser her.. hvor nær familie er det snakk om? Er det egne barn så synes jeg de bør få bo så lenge de vil i ferien, men de må hjelpe til litt hjemme. Men annen familie må du jo kunne si at dere inviterer til juleferiring men at det kun er mulig å overnatte 1 natt i år (om du vil de skal komme det er jo naturlig å ikke ville kjøre 1-2 timer på natten julaften). Til de som sier de da vil overnatte er det lov å stille litt krav, feks at de tar på sengetøy selv, tar det av og kaster til vask osv.

Anonymkode: f5523...79f

Det er foreldre og søsken av meg og mannen. 

9 minutter siden, sølvdryss skrev:

Det kommer litt an på. Hvorfor er det kun dere som har julen hos dere? Er dere villig til å reise og overnatte eller betale overnatting for å feire hos andre? Om det er ok å ha jul med masse folk så kan dere jo feire julen alene. Kan forstå det kan være litt styrete for folk å reise hjem på kvelden om de bor lengre enn 30min unna, og spesielt om de har barn. Jeg synes selv man kan takle overnatting hvert fall julaften til dagen etter. Det er jo bare å presisere "Hei. I år har vi tenkt oss en roligere romjul. Dere kan gjerne overnatte 24 til 25, men vi ønsker litt tid for oss selv etter dette. Fint om dere tar med sengetøy og håndklær til dere selv". Også er det jo lov å dele ut oppgaver. F.eks avtale på forhånd at søster står for frokost dagen etter, samt handler inn. Svigerinne kan hjelpe til med dekking av bord på julaften. Tante kan hjelpe til med oppvask på kvelden/dagen etter. Folk må forstå at dere ikke kan stå for alt. 

Vi er de eneste i begge søskenflokker som har barn, og vi vil ikke dra med oss de små rundt. Så da føles det litt som at det er forventet at vi må ha storfamilien hos oss. Det virker ikke som det er noe alternativ for noen at vi ikke feirer alle sammen.. 

Skrevet

Kan ikke du bare reise bort? Si at skal bort etter jul? 

Anonymkode: 5a756...f36

• Liker 1
Skrevet

Det virker ikke som, skriver du. 

Slutt å anta ting og spør heller. Herlighet. Man kan ikke forvente at alle forstår uten å gi beskjed. 

• Liker 10
Skrevet

TS har ikke invitert noen.

Jo, det har ts gjort.

Det er en invitasjon. Så hva forventer du egentlig, ts? Om jeg bor langt unna noen og blir invitert på julefeiring, tar jeg det for gitt at jeg ikke må bruke penger på å legge meg inn på hotell. Det har aldri falt meg inn at noen jeg har invitert til jul måtte overnattet en annen plass heller. Jeg skulle alltids funnet plass til dem. Ting er dyrt nok i julen. Da får ts heller være klar på at det ikke blir julefeiring hos dem, eller si i fra når hun inviterer at de må overnatte en annen plass. Så får de ta det valget selv en stund før julaften. Jeg hadde iallfall feiret jul en annen plass. 

Og man må ofte sette gjestene i arbeid. Mange syns det er ekkelt å bare ta seg til rette hos noen andre. 

Anonymkode: 1a985...846

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...