AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #1 Skrevet 25. desember 2019 Jeg har en lillesøster jeg ser ca 2-3 ganger i året, fordi hun studerer utenlands. Jeg bor i en annen by enn våre foreldre bor i. Hun er 5 år yngre enn meg og jeg er i slutten av tjueårene. Vi feirer jul sammen med våre foreldre der de bor, hun velger likevel å dra ut med sine venner i stedet for å tilbringe tid med oss. Både 1 og 2 juledag drar hun ut på fest, uten å invitere med meg som i det minste hadde satt pris på at hun inkluderer meg. Både jeg og mamma er veldig lei oss for at hun prioriterer slik hun gjør. Hun er i utgangspunktet voksen og man skulle tro hun greide å sette familien sin først, når vi bare ses noen dager i året... Jeg får lyst til å kutte henne ut når hun oppfører seg slik hun gjør. Andre med lignende erfaringer i nær familie? Hvordan kan jeg ta det opp med henne? Anonymkode: 42b78...352 2
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 Populært innlegg #2 Skrevet 25. desember 2019 Kjære vene da, nå får det snart være nok klaging på familiemedlemmer her! Klart hun vil være med vennene sine på byen når hun studerer i utlandet! Anonymkode: 3fbcb...49d 56
CabinCruiser Skrevet 25. desember 2019 #3 Skrevet 25. desember 2019 Alvorlig talt, det er da helt normalt å dra ut på fest i juledagene når man er i begynnelsen av 20årene??? Forventer dere egentlig at hun skal sitte å holde hender med dere i all våkentid og ikke få treffe venner og kjente også? 36
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #4 Skrevet 25. desember 2019 Hun var vel med dere på julaften og 1-2 juledag på formiddagen? Ser virkelig ikke problemet. Hun har sikkert lyst å prioritere vennene sine også. Anonymkode: 71a47...efd 23
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #5 Skrevet 25. desember 2019 Har du ingen venner selv, siden du vil at lillesøsteren din skal ta med deg ut sammen med hennes venner? Hun er vel sammen med dere på julaften og ellers med på noen aktiviteter på dagtid? Så klart hun også vil finne på ting sammen med venner, og ikke bare sitte hjemme hele tiden. Så får du og moren din finne på noe hyggelig sammen, siden dere begge ble lei dere av at lillesøster dro på fest med venner. Anonymkode: 10b88...5eb 12
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #6 Skrevet 25. desember 2019 Nei, hun har ikke vært med oss, fordi hun har vært på jobb fra 8-16 dagtid. Hun var vært hjemme kanskje et par timer, spiser middag med oss, sitter ellers på mobilen sin og er veldig lite sosial. Men kanskje det er bare jeg som er kravstor ja, da jeg på hennes alder prioriterte familie i mye større grad i høytiden. Jeg har masse venner, men ikke i denne byen. Ts Anonymkode: 42b78...352
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #7 Skrevet 25. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, hun har ikke vært med oss, fordi hun har vært på jobb fra 8-16 dagtid. Hun var vært hjemme kanskje et par timer, spiser middag med oss, sitter ellers på mobilen sin og er veldig lite sosial. Men kanskje det er bare jeg som er kravstor ja, da jeg på hennes alder prioriterte familie i mye større grad i høytiden. Jeg har masse venner, men ikke i denne byen. Ts Anonymkode: 42b78...352 Sånn er der, dere får sikkert noen kvelder med henne før hun drar tilbake. Håper der ikke gir henne skyldfølelse for å være sammen med venner, ihvertfall. Det gir henne ikke lyst til å være sammen med dere. Anonymkode: 3fbcb...49d 11
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #8 Skrevet 25. desember 2019 Det høres normalt ut på den alderen, jeg hadde prøvd å ikke tenke så mye på det. Det betyr ikke at hun ikke bryr seg om dere, bare at hun er trygg på at dere er der, og det er et kompliment. Før eller sener blir hun sikkert mer familieorientert igjen, det er bare naturlig. Selv ser jeg lillebroren min to ganger i året, nå i julen er en av dem. Han er i starten av tjueårene, jeg i starten av tredveårene, og jeg ser han såvidt et par ganger om dagen når han kommer ned for å spise noe. Ellers sitter han på rommet sitt og gamer. Vi har såvidt vekslet et par ord på 3 dager. Men det går fint, han er en fin fyr vet jeg og det kommer til å snu en dag. Anonymkode: 5464b...c25 11
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #9 Skrevet 25. desember 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, hun har ikke vært med oss, fordi hun har vært på jobb fra 8-16 dagtid. Hun var vært hjemme kanskje et par timer, spiser middag med oss, sitter ellers på mobilen sin og er veldig lite sosial. Men kanskje det er bare jeg som er kravstor ja, da jeg på hennes alder prioriterte familie i mye større grad i høytiden. Jeg har masse venner, men ikke i denne byen. Ts Anonymkode: 42b78...352 Men da har hun vært sammen med dere i den grad det er vanlig for noen på hennes alder. Da jeg var på hennes alder gjorde jeg de samme prioriteringene som henne. Du kunne jo gjerne tenke deg å blitt med henne ut på fest også skriver du. Men når du ikke har venner i byen, så blir du jo selvsagt mer hjemme enn søsteren din. Skjønner at det er kjedelig for deg å bare være hjemme. Spurte du søsteren din om å få være med? Anonymkode: 10b88...5eb 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #10 Skrevet 25. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det høres normalt ut på den alderen, jeg hadde prøvd å ikke tenke så mye på det. Det betyr ikke at hun ikke bryr seg om dere, bare at hun er trygg på at dere er der, og det er et kompliment. Før eller sener blir hun sikkert mer familieorientert igjen, det er bare naturlig. Selv ser jeg lillebroren min to ganger i året, nå i julen er en av dem. Han er i starten av tjueårene, jeg i starten av tredveårene, og jeg ser han såvidt et par ganger om dagen når han kommer ned for å spise noe. Ellers sitter han på rommet sitt og gamer. Vi har såvidt vekslet et par ord på 3 dager. Men det går fint, han er en fin fyr vet jeg og det kommer til å snu en dag. Anonymkode: 5464b...c25 Det høres ut som du er mye mer positivt innstilt til broren din i utgangspunktet enn TS er til sin søster. Anonymkode: 6e057...9ed 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #11 Skrevet 25. desember 2019 Det er da ganske normalt! Når jeg var hjemme på ferie som student «skydde jeg familien som pesten» i det jeg hadde en mulighet til å komme meg ut av huset og få et miljøbytte, om så bare for noen timer! Det er drit slitsomt å gå oppi familien når man ikke bor hjemme, eller, forresten da også, selv bare for ferien, så jeg skjønner henne innmari godt! Anonymkode: 4c991...ea3 3
Candiru Skrevet 25. desember 2019 #12 Skrevet 25. desember 2019 Det er veldig ulikt fra person til person hva slags forhold man har til familien sin. Selv mellom søsken kan det være store forskjeller. I den alderen hun er i, så er det ganske vanlig å ønske å være med venner og ikke først og fremst med familie. Hvis du skal konfrontere henne med dette, og komme med klaging og bebreidelser, så er det stor sannsynlighet for at du bare gjør det verre for deg selv (og moren din). La henne gjøre sin greie, hun er garantert glad i dere. 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #13 Skrevet 25. desember 2019 Jeg kommer ikke med klaging og presser meg ikke på henne. Jeg er bare hjemme noen få dager, hun er hjemme i over en uke. Skulle bare ønske hun hadde litt lyst til å være sammen med meg også. Det er ikke så stor aldersforskjell på oss, så skulle jo tro hun hadde lyst til det... Og skulle ønske hun inviterte meg med, jeg er omgjengelig og hyggelig person. Men det gjør hun ikke. Ts Anonymkode: 42b78...352
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #14 Skrevet 25. desember 2019 19 minutter siden, AnonymBruker said: Det høres ut som du er mye mer positivt innstilt til broren din i utgangspunktet enn TS er til sin søster. Anonymkode: 6e057...9ed Kanskje. På en annen side har TS mye mer lyst til å henge med søsteren sin, enn jeg har til å henge med broren min. Jeg synes det er helt greit at han sitter på rommet sitt Anonymkode: 5464b...c25
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #15 Skrevet 25. desember 2019 Skjønner at det er skuffende men det er heilt normalt. Roer seg nok med alderen Anonymkode: 73e38...385 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #16 Skrevet 26. desember 2019 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en lillesøster jeg ser ca 2-3 ganger i året, fordi hun studerer utenlands. Jeg bor i en annen by enn våre foreldre bor i. Hun er 5 år yngre enn meg og jeg er i slutten av tjueårene. Vi feirer jul sammen med våre foreldre der de bor, hun velger likevel å dra ut med sine venner i stedet for å tilbringe tid med oss. Både 1 og 2 juledag drar hun ut på fest, uten å invitere med meg som i det minste hadde satt pris på at hun inkluderer meg. Både jeg og mamma er veldig lei oss for at hun prioriterer slik hun gjør. Hun er i utgangspunktet voksen og man skulle tro hun greide å sette familien sin først, når vi bare ses noen dager i året... Jeg får lyst til å kutte henne ut når hun oppfører seg slik hun gjør. Andre med lignende erfaringer i nær familie? Hvordan kan jeg ta det opp med henne? Anonymkode: 42b78...352 Så du vil helst at hun inviterer deg, slik at moren din blir sittende helt alene? Eller at hun inviterer både deg og moren? Her ble jeg litt forvirret.... Anonymkode: 837ae...53f 8
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #17 Skrevet 26. desember 2019 Merkelige svar fra enkelte av dere. Er det virkelig så storforlangende av meg å forvente at man samles som familie de aller få viktigste dagene i jula?? Venner kan man se resten av året, og resten av jula utenom de spesielle dagene, mener jeg! Ts Anonymkode: 42b78...352
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #18 Skrevet 26. desember 2019 Har også en yngre søsken i starten av tjueåra og jeg er 6 år eldre. Kunne ikke falt meg inn å bli bedt med ut eller at hun skulle være hjemme og holde oss andre i hånda. Jeg var akkurat lik da jeg var i starten av tjueårene. Mitt eldre søsken var også sånn. Trodde det var mer vanlig enn uvanlig.. Anonymkode: 73bf0...529 5
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #19 Skrevet 26. desember 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Merkelige svar fra enkelte av dere. Er det virkelig så storforlangende av meg å forvente at man samles som familie de aller få viktigste dagene i jula?? Venner kan man se resten av året, og resten av jula utenom de spesielle dagene, mener jeg! Ts Anonymkode: 42b78...352 Nei, du er merkelig. Det er veldig vanlig å bruke ferier til å møte "gamle" venner som også er hjemme i ferien. Min søster studerer 6 timer hjemmefra og ene venninnen bor i utlandet og mange av de andre bor 10 og 12 timer unna pga studier. I den alderen er det også veldig vanlig at venner er viktigere enn venner en periode. Kutter du ut henne pga noe sånn så mister du henne mest sannsynlig. Anonymkode: 73bf0...529 7
Nymerïa Skrevet 26. desember 2019 #20 Skrevet 26. desember 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Merkelige svar fra enkelte av dere. Er det virkelig så storforlangende av meg å forvente at man samles som familie de aller få viktigste dagene i jula?? Venner kan man se resten av året, og resten av jula utenom de spesielle dagene, mener jeg! Ts Anonymkode: 42b78...352 Du og søsteren din er forskjellige mennesker som ser ting på forskjellig måte. Du kan selvfølgelig ikke bestemme hvordan hun skal leve sitt liv. At du vurderer å kutte kontakten med henne på grunn av noe så ufarlig gjør at du virker ganske konfliktsøkende. 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå