Gå til innhold

Har du agnbøk i hagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da ville jeg bli veldig glad dersom du kunne svare på noen spørsmål!

Eier en leilighet med en hageflekk. Dessverre går det en gangvei forbi, så jeg trenger en hekk eller noe lignende til å skjerme for forbipasserende.

Etter å ha lett litt på nett fant jeg agnbøk, som virker som et fint alternativ. Ser på bilder og leser på nett, men det er noen ting jeg fortsatt ikke blir klok på.

Det jeg lurer på er:

- Hvor fort vokser den i høyden? 10 cm i året? 30 cm i året?

- Blir den tett i løpet av et par år? 

Er glad for alle erfaringer!

mvh.
amatør når det gjelder hekkeplanter

Anonymkode: ea719...8e9

Skrevet

Det ser ut som om jeg fant ut av det første - den vokser visstnok 25-40 cm i året. Men jeg lurer fortsatt på om den blir «tett» på sommerhalvåret etter noen år, eller om jeg må regne med mye innsyn. 😊

Skrevet

Stuss den i siden, men ikke ta toppen før ønsket høyde er nådd, plant den i dyp og moldrik jord.

Hilern fagmann

Anonymkode: 570d0...6db

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stuss den i siden, men ikke ta toppen før ønsket høyde er nådd, plant den i dyp og moldrik jord.

Hilern fagmann

Anonymkode: 570d0...6db

Tusen takk for tips, det setter jeg stor pris på! 😊

• 2 måneder senere...
Skrevet

TS her!

Nå nærmer våren seg med stormskritt, og jeg har begynt å tenke på hekken igjen.

Har en terrasseplatting som går helt ut mot gjerdet mot nabotomta. Tenkte å rive noen bord ytterst ved gjerdet og plante hekk mellom terrassen og gjerdet. Ser nå at «stenderne» til terrassen ligger langt ut mot gjerdet.

Vet at jeg må grave en renne til hekken. Har ikke noe problem med dybden, men jeg får ikke til mer enn 20-25 cm i bredden.

Går det bra dersom jeg satser på små barrotsplanter, eller bør jeg utsette hekkeprosjektet til jeg har råd til å bygge om terassen?

Skrevet

Hupps, der forsvant anonymiteten 😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...