Gå til innhold

hvordan få barn til og dele?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvordan får man en 5 åring til og dele med 1 åring? da mener jeg ikke favoritt (bamse, leke)  søskenbarnet 5 år, Jeg og mitt barn bor med mine foreldre så vi har leker liggendes her som er hans og, og felles leker som kjøkken og leke mat som er begges.

Men når det kommer til felles leker så sier han at dette er hans og tar dem fra datteren min uansett om det er over 100 lekemat, deler. Og mine foreldre sier ingenting, siden datteren min «er liten og ikke forstår»  Han vill ikke dele sine leker men tar alltid lekene til datteren min. overreager jeg? jeg mener at det er jo lurt og lære barn og dele slik at de ikke blir grådige. For datteren min må alltid «låne vekk» hennes leker men dette trenger ikke søskenbarnet for han er større.

Anonymkode: 85ab0...7f3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mange tråder skal du lage om dette? Flytt da vel.

Anonymkode: a49bc...1e5

• Liker 6
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange tråder skal du lage om dette? Flytt da vel.

Anonymkode: a49bc...1e5

det er ikke det samme, så plis hold deg til tråden

• Liker 3
Skrevet

Du må jo bare si det til han. Min 4 åring blir stille når han sier at han feks vil ha alle bollene og jeg sier at de er mine. Det er jeg som har betalt for dem og jeg velger å dele med han. 

Anonymkode: efcce...bb6

• Liker 5
Skrevet

å*

Anonymkode: c20e2...305

• Liker 8
Skrevet

Liker han rollespill? På et kurs jeg var på, ble det sagt at man kan bruke rollespill til blant annet å lære barn om ting. Hvis du får til å leke med ham mens noen andre har datteren din, f.eks., kan du spille rollespill med ham. I videosnuttene vi så, var fingerdukker og lignende mye brukt, men det må tilpasses etter hva som fenger barnet. Kanskje du kan lage til noe med to biler som deler på lekene og venter på tur? Eller kanskje Lego-figurer? Det kan føles veldig kunstig i starten, men de sier at det blir lettere etter hvert. Hvis bøker fenger, se om det fins barnebøker om deling, venting på tur og sånt, som dere kan lese sammen? Gjør det til en kosestund med bare dere to, så ofte som mulig. Da slipper han å konkurrere om oppmerksomheten fra tante med sin kusine, og kanskje bare det vil hjelpe mye. 

Og med en gang han deler med henne/lar hennes leker være, så roser du ham opp i skyene: Så snill han er som deler lekene sine med kusinen sin! Nå blir hun glad for at han vil dele med henne. Og så fint at hun kan få leke med sine egne leker, akkurat slik som han leker med sine. (De samme prinsippene kan du bruke på datteren din også, forresten. De gir så klart ikke uttelling med det samme, men hvis du tidlig får inn vanen med å observere og skryte av positive oppførsel, så gjør du det lettere for deg selv når datteren din skal lære seg samspill med andre.)

Prøv å gi minst mulig oppmerksomhet rundt at han ikke vil dele. (Lettere sagt enn gjort, jeg vet det. Jeg og samboeren min går ofte i den fella, datteren vår på tre år syns dette med deling er vanskelig å utføre i praksis.) 

Dette vil ta tid, spesielt siden du ikke ser ham daglig og dermed ikke kan terpe på det ofte. Og strengt tatt er dette noe femåringens foreldre burde gjort, men det får så være. Det er i alle fall verdt noen forsøk, tenker jeg.

Anonymkode: 282a9...c95

• Liker 5
Skrevet

Det gjør du ved å utvikle barnets rettferdighetssans.  Når dere spiser middag og det er lite gulrot igjen, så sier du at vi "må visst dele nå, slik at alle får likt.."  Når andre barn kommer på besøk, så vis ham at han må dele om han vil ha venner. 

Du må lære ham å vise omsorg for andre ved å skryte av ham når han gjør det.  Slik får du ham til å føle seg snill og stolt. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg har en femåring og en ettåring, og det er ikke alltid femåring en vil dele selv om han absolutt har lært det og det stadig blir terpet på. Det er helt ok at han ikke må dele alt hele tiden, men han får ikke ta leker fra lillesøster eller feks helle ut en kasse på stuegulvet og ikke la lillesøster få lov å leke med noen av dem. Da må jo jeg som voksen inn og minne han på å dele eller fordele leker alt ettersom. Samme kan jo du gjøre. En femåring tåler det. Dette med å dele har vi stort sett fokus på hver dag i ulike situasjoner og det er nyttig og viktig lærdom fra de er små. 

Anonymkode: 2f793...e98

• Liker 5
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en femåring og en ettåring, og det er ikke alltid femåring en vil dele selv om han absolutt har lært det og det stadig blir terpet på. Det er helt ok at han ikke må dele alt hele tiden, men han får ikke ta leker fra lillesøster eller feks helle ut en kasse på stuegulvet og ikke la lillesøster få lov å leke med noen av dem. Da må jo jeg som voksen inn og minne han på å dele eller fordele leker alt ettersom. Samme kan jo du gjøre. En femåring tåler det. Dette med å dele har vi stort sett fokus på hver dag i ulike situasjoner og det er nyttig og viktig lærdom fra de er små. 

Anonymkode: 2f793...e98

Han lar av og til, Men når det er noe som er hans som han ikke leker med akkurat den tiden så tar han den fra henne og kaster den vekk så hun ikke får tak i, Og sier han ikke vil dele med «navn», Da sier jeg «du leker jo med «navn» sine leker da må jo du og dele» , med leker han ikke akkurat leker med da, Får når det bare er mormor og morfar der med datteren min og søsken barnet, Så sier de ingenting til han, og lar han bare ta fra henne, og når hun leker med sine leker (leker med lyd) så tar han den fra henne for han skal leke med den, Og mormor reager når jeg ber han gi den tilbake, for de mener han er liten og ikke forstår.. mens datteren min er mindre så det blir litt feil.

Skrevet

Å dele....heter det

😑

Anonymkode: 71d72...e23

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

de mener han er liten og ikke forstår.

Han er jo snart skolegutt nå, for søren. I barnehagen her øver de allerede i småbarnsavdelingen på å dele og vente på tur. Hvordan kan da en femåring være for liten til å forstå?

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Han lar av og til,

Hvilket illustrerer at han forstår, men rett og slett glemmer seg eller ikke vil. Men uansett, skryt vilt av ham når han deler, og når han lar ettåringen leke i fred. Prøv og se om det hjelper på sikt. :)

Anonymkode: 282a9...c95

• Liker 2
Skrevet

Det er jo vanskelig med enebarn, jeg lærte alt om deling fordi jeg hadde 3 søsken som var nære i alder. Om vi hadde en pose godteri, sa min mor "og så må du spørre om Per vil ha", og det var den mest naturlige ting å gjøre fordi mor var jo Gud og Jesus og hadde alltid rett. Jeg blir litt rørt av å skrive dette, for hun var så myk og kjærlig i oppveksten, nå er hun herdet og bitter etter mye motgang. Liten avsporing her.

Vi fikk også gode samtaler om at alle skal bli behandlet bra, alle er like, noen har det ikke bra, og da må vi hjelpe. 

Anonymkode: 5360c...ddf

• Liker 1
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Det er jo vanskelig med enebarn, jeg lærte alt om deling fordi jeg hadde 3 søsken som var nære i alder. Om vi hadde en pose godteri, sa min mor "og så må du spørre om Per vil ha", og det var den mest naturlige ting å gjøre fordi mor var jo Gud og Jesus og hadde alltid rett. Jeg blir litt rørt av å skrive dette, for hun var så myk og kjærlig i oppveksten, nå er hun herdet og bitter etter mye motgang. Liten avsporing her.

Vi fikk også gode samtaler om at alle skal bli behandlet bra, alle er like, noen har det ikke bra, og da må vi hjelpe. 

Anonymkode: 5360c...ddf

Det er ikke vanskelig i det hele tatt, så lenge man er bevisst på å lære dem det. Vi har et enebarn på 7 år, og for han har det vært en selvfølge å dele allerede før han begynte i barnehagen som 2-åring. I tillegg lærer de mye om det i bhg også.

Men i ts sitt tilfelle, hvor foreldre og besteforeldre tydeligvis mener at han ikke skal trenge å dele, så blir det selvsagt vanskelig.

Anonymkode: 76a04...c88

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville sett på foreldrene til et barn som ikke har lært å dele. Kan det være at foreldrene ikke er så rause og inkluderende selv? Kanskje foreldrene holder barna tilbake, sier ting som at de ikke må gi og liker å samle eller ta vare på alle gamle ting?

Jeg vet om slike tilfeller. Barn sluker foreldrene sitt "lynne", og får de samme egenskapene.

Anonymkode: 2c3c8...7ae

Skrevet

Nekter barn å dele tar jeg bare leken fra de selv, så deretter la de kaster seg på bakken og gråter.  Sann skjer når eldre barn kommer og ta leker fra yngre søsken. 

Anonymkode: aaa14...493

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nekter barn å dele tar jeg bare leken fra de selv, så deretter la de kaster seg på bakken og gråter.  Sann skjer når eldre barn kommer og ta leker fra yngre søsken. 

Anonymkode: aaa14...493

Jeg vil jo ikke akkurat at når søskenbarnet kommer på besøk så skal ikke datteren min få leke med noe, for ellers blir han sur, det er jeg som må forklare mitt tante barn selv, for når han kommer på besøk så er det han som bestemmer i hus og over lekene. Siden mormor, farfar er veldig dårlig til og forklare han. Svare dems er selvfølgelig (bare la han, han er jo på besøk) (han er liten) ellers ser de meg med en blikk om jeg sier noe til han (årh så slem du er osv)..

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg vil jo ikke akkurat at når søskenbarnet kommer på besøk så skal ikke datteren min få leke med noe, for ellers blir han sur, det er jeg som må forklare mitt tante barn selv, for når han kommer på besøk så er det han som bestemmer i hus og over lekene. Siden mormor, farfar er veldig dårlig til og forklare han. Svare dems er selvfølgelig (bare la han, han er jo på besøk) (han er liten) ellers ser de meg med en blikk om jeg sier noe til han (årh så slem du er osv)..

Morfar/mormor

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han lar av og til, Men når det er noe som er hans som han ikke leker med akkurat den tiden så tar han den fra henne og kaster den vekk så hun ikke får tak i, Og sier han ikke vil dele med «navn», Da sier jeg «du leker jo med «navn» sine leker da må jo du og dele» , med leker han ikke akkurat leker med da, Får når det bare er mormor og morfar der med datteren min og søsken barnet, Så sier de ingenting til han, og lar han bare ta fra henne, og når hun leker med sine leker (leker med lyd) så tar han den fra henne for han skal leke med den, Og mormor reager når jeg ber han gi den tilbake, for de mener han er liten og ikke forstår.. mens datteren min er mindre så det blir litt feil.

Dette er jo ikke akkurat en konstruktiv måte å lære et barn gledene ved deling på, da. «Du må dele» - får ikke noe ut av det, du bare må. 

Det er snakk om en 5-åring, ikke et spedbarn. Når han sier at han ikke vil dele, ikke kommander han rundt. Spør hvorfor han ikke vil dele. Han har helt sikkert en mening om saken. Skal du lære et barn noe som helst så må du først respektere barnet. En 5-åring har egne meninger og er i startfasen for konsekvensvurderinger. Kanskje er han redd for at babyen skal ødelegge leken? Kanskje synes han at slev og sikker er ekkelt? Kanskje har foreldrene ikke lært han fordelene ved å dele (som du heller ikke formidler)? 

Anonymkode: 9cf0e...ffe

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo ikke akkurat en konstruktiv måte å lære et barn gledene ved deling på, da. «Du må dele» - får ikke noe ut av det, du bare må. 

Det er snakk om en 5-åring, ikke et spedbarn. Når han sier at han ikke vil dele, ikke kommander han rundt. Spør hvorfor han ikke vil dele. Han har helt sikkert en mening om saken. Skal du lære et barn noe som helst så må du først respektere barnet. En 5-åring har egne meninger og er i startfasen for konsekvensvurderinger. Kanskje er han redd for at babyen skal ødelegge leken? Kanskje synes han at slev og sikker er ekkelt? Kanskje har foreldrene ikke lært han fordelene ved å dele (som du heller ikke formidler)? 

Anonymkode: 9cf0e...ffe

Jeg lar selvfølgelig ikke datteren min ta hans lego figurer. Eller leker med små deler. 

Han må jo selvfølgelig ikke dele alt han leker med. Men jeg har forklart han at andre barn har følelser og. Spesielt når dette handler om datteren min sine leker og, det hun leker med. 

Skrevet
På 26.12.2019 den 12.34, AnonymBruker skrev:

Hver gang han tar fra henne noe hun holder på med, så tar du det fra ham, gir den til henne og gir beskjed om at det ikke er lov å ta fra. Det er en begynnelse. 

Så finner du et eget sted å bo, der du kan si 'mitt hus, mine regler' og kun ditt barns leker er. 

Anonymkode: 26cbc...13a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...