Gå til innhold

Juletre lukter ... ikke godt 😳

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et ekte tre inne, edelgran. Det hat stått en liten stund, kjøpte det lørdagen i uke 49 (de hadde tilbud på coop obs bygg).

Kom hjem fra julefeiring i går, og ... det luktet merkelig. Det er treet det komme fra, trodde kanskje det kunne være vannet, men det kommer fra treet og ikke fra nedi der den står (stakk nesen inntil/nesten oppi :fnise:).

Dette bringer frem minner fra i fjor, det skjedde da også. Kan ikke huske dette fra oppveksten, men bodde da ikke like tett på treet, min stue i leiligheten er liten, total leilighet på 55 kvm med 2 soverom, men hjemme var vel bare stua 70-80 kvm.

Noen som vet hva det er? Er det bare treet som holder på å dør? ☹️ Jeg vet at treet varer ikke evig, men trist om jeg kanskje må hive det ut allerede i romjula. 

Anonymkode: 79584...04f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan det være en slags sopp på treet eller lignende?

Anonymkode: 65e0c...fb7

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan det være en slags sopp på treet eller lignende?

Anonymkode: 65e0c...fb7

Kan ikke se noe synlig.

Skrevet

Har du lagt merke til om det har blitt blassere i fargen og at det drikker mindre vann enn før? Har det vært tomt for vann?

Juletrær må ha vann hele tiden. Etterhvert vil det også suge opp mindre og tørke inn tilslutt. Min erfaring er at edelgran tåler ganske mye, men trær kjøpt på slike steder er hogd lenge før de blir solgt og du har hatt det inne ganske lenge også.

Det beste er å kjøpe fra bonde som dyrker de selv, - da har de mulighet for å hogge de seinere.

Anonymkode: e0bc7...7e8

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du lagt merke til om det har blitt blassere i fargen og at det drikker mindre vann enn før? Har det vært tomt for vann?

Juletrær må ha vann hele tiden. Etterhvert vil det også suge opp mindre og tørke inn tilslutt. Min erfaring er at edelgran tåler ganske mye, men trær kjøpt på slike steder er hogd lenge før de blir solgt og du har hatt det inne ganske lenge også.

Det beste er å kjøpe fra bonde som dyrker de selv, - da har de mulighet for å hogge de seinere.

Kjente i dag at nålene er tørre, ikke like myke å ta på. Kanskje treet er litt blasset også. Virker som om det ikke tar til seg vann lengre, det har vann, har fulgt nøye med på at det ikke skal gå tomt. I starten slukte det vann, nå nesten ingenting.

Det har stått nesten 3 uker hos meg nå da, så kanskje ikke merkelig at det dør ☹️ 

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjente i dag at nålene er tørre, ikke like myke å ta på. Kanskje treet er litt blasset også. Virker som om det ikke tar til seg vann lengre, det har vann, har fulgt nøye med på at det ikke skal gå tomt. I starten slukte det vann, nå nesten ingenting.

Det har stått nesten 3 uker hos meg nå da, så kanskje ikke merkelig at det dør ☹️ 

Ja, det har litt begrenset holdbarhet innendørs, spesielt om det er hogd veldig tidlig. 

• 4 år senere...
Skrevet

Hei! Akkurat det samme skjer hos meg... igjen. Opplevde det med edelgran også i fjor. En lukt som ikke er frisk sendes ut i rommet fra edelgranen. Jeg kjøpte det på Obs Lagunen i uke 49. De sa at det var nyhogget. Det er blitt blassere nåler, men de henger på fremdeles. Det har stått i vann hele tiden. Veldig rart. Alt er gjort etter boken. Trodde først at edelgranen luktet slik, men den tresorten skal være allergivennlig og drysse minst. Jeg har bare lyst til å ta ut treet. Det lukter ikke friskt. Det holdt en uke før denne lukten kom.🤔

Anonymkode: 1ae56...dc4

Skrevet

Edelgran lukter drit. Kvalmende lukt, synes alltid det lukter. Første og siste år vi velger edelgran hos oss 🤢

Anonymkode: cec10...2f0

Skrevet

Vi har hatt edelgran de siste 4-5 årene. Har ikke opplevd stygg lukt, og jeg er veldig vár for lukt. Kjøpte treet hos Byggmix 15.12, hadde det utendørs/i kald kjeller til vi tok det inn 22.12. 

Pleier å ha juletreet til ca 6.01., og selv om det noen ganger har blitt tørt og drysset litt, har jeg ikke opplevd vond lukt. 

Skrevet

Husker jeg var med en juletrebonde på hogst for noen år siden. Hadde en ekstrajobb inn mot jula. Han hadde med bikkja på jobb, hvorpå bikkja løftet opp beinet og pisset opp etter ett av juletrærne som skulle hugges. Jeg spurte om det var bra med tanke på at det skulle inn i stua til folk. Men bonden ga meg bare et glis tilbake og håpte treet gikk til en fin frue på beste vestkant.

Anonymkode: 4659f...714

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...