AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #1 Skrevet 25. desember 2019 Først i år, har jeg blitt veldig bevisst rundt selve julefeiringen og tradisjonen rundt det. Før jul, fikk jeg lyst til å avvikle hele julefeiringen fra og med i år, for jeg ser ikke lenger poenget. Jul feires av tradisjon for de fleste, men det er jo i utgangspunktet en tulle-tradisjon! Kristne feirer bursdagen til Jesus, selv om ingen egentlig vet når Jesus er født. Også hører vi på "jule-musikk", med kristent budskap - Jesu' fødsel og krybben og Betlehem, og de tre vise menn.. Og vi andre ikke-religøse bare følger en tradisjon som noen én gang har laget, hvor vi har slengt på en "nisse fra Nordpolen" og bestemt at hun er en høytid hvor man kan ønske seg alt mulig og vi overøser hverandre med gaver. Jeg har helt seriøst lyst til å avvikle hele julefeiringen, fordi Jesu' fødsel forblir evig ukjent, Nissen finnes ikke, og gaver/hjelp kunne vært forbeholdt de trengende som lever i krig og fattigdom. Problemet mitt er at jeg har ett barn på 9 år, og om jeg ønsker å slutte å feire jul, ekskluderer jeg barnet fra en lang tradisjon, og vi kan ikke verken skylde på at vi er Joehovas' vitner muslimer, eller ateister.. Flere som er enig? Anonymkode: cc279...724
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #3 Skrevet 25. desember 2019 Jeg er enig, ihvertfall at jeg tenker folk bør få velge om de vil feire eller ikke.. også skulle ønsket at feiringen ble tonet ned veldig, fordi denne ekstreme konsurismen er bare irriterende. Anonymkode: fef47...6fb
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #4 Skrevet 25. desember 2019 Trenger man en grunn til å feire? Hos oss markerer vi at det går mot lysere tider, benytter anledningen til å samle familie, spise god mat og slappe av. Det er en pause i hverdagen. Det er opp til dere å gjøre julen hyggelig. Anonymkode: 04445...0ed 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #5 Skrevet 25. desember 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Trenger man en grunn til å feire? Hos oss markerer vi at det går mot lysere tider, benytter anledningen til å samle familie, spise god mat og slappe av. Det er en pause i hverdagen. Det er opp til dere å gjøre julen hyggelig. Anonymkode: 04445...0ed Mange har nok problemer i familien generelt, som blir forsterket i sånne høytider... Anonymkode: fef47...6fb
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #6 Skrevet 25. desember 2019 Syns ikke det er en tullehøytid. Er ikke kristen og tror ikke på nissen, men tror på høytid og spesielle dager og julen. Jeg tror på at julens budskap er kjærlighet og fred. Og at vi trenger en tid der vi tenker på andre og er spesielt snille og kjærlige med medmennesker. Og husker ( fritt etter Dickens) at vi alle er her som medpassasjerer mot samme grav og ikke fremmede på hver vår reise alene mot rare mål. Mye av dette blir borte i den moderne jula og i stresset og pengebruken og grådighet og perfeksjonisme. Men jeg tror på at vi hvert år får en ny sjanse til å spre litt glede og være raus og ett medmenneske 😉 så får vi gjøre så godt vi kan fra år til år. Anonymkode: 459d2...96b
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #7 Skrevet 25. desember 2019 Ettersom du har barn tenker jeg det er lurt å finne glede i julefeiring. Jeg er ikke religiøs og kan egentlig veldig lite om de tre vise menn, og alt det der. 😛 Men syns det er deilig med en lang ferie og god mat. Går ikke i kirken eller ser så mye på julekonsertene på TV, men kan kose meg med dårlige julefilmer. Finnes vel også en del julesanger som ikke er så veldig religiøse av seg. Anonymkode: 42121...335
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #8 Skrevet 25. desember 2019 Julen ble feiret lenge før kristendommens inntog, og er idag et sammensurium av hedenske, kridtne og sekulære tradisjoner som feires i mørketiden. Alle kan finne noe de liker, og jeg tror det er viktig for mennesker med høytid, uansett hvordan man velger å vinkle det. Anonymkode: 407f9...42f 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #9 Skrevet 25. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ettersom du har barn tenker jeg det er lurt å finne glede i julefeiring. Jeg er ikke religiøs og kan egentlig veldig lite om de tre vise menn, og alt det der. 😛 Men syns det er deilig med en lang ferie og god mat. Går ikke i kirken eller ser så mye på julekonsertene på TV, men kan kose meg med dårlige julefilmer. Finnes vel også en del julesanger som ikke er så veldig religiøse av seg. Anonymkode: 42121...335 Joda, synes det er deilig med juleferie osv jeg også, men jeg finner ikke lenger mening i selve julefeiringen. Jeg blakker meg hvert år på julegaver, og alt er bare stress, uten at vi egentlig vinner noe? Skulle gjerne forandret på tradisjonen og gitt den mer mening, uten at det påvirker barnet mitt for mye negativt, har ikke noe ønske om å "skille oss ut for mye" heller. Én ting er jo å velge å ikke feire jul av ulike årsaker, men vi er jo norske, og samfunnet vårt er jo lagt opp etter kristne verdier, ellers hadde vi ikke hatt påskeferie eller juleferie, så føler ikke at det er noe løsning å trekke seg ut av julen heller, men jeg må finne en mening for meg selv. TS Anonymkode: cc279...724
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå