Gå til innhold

Barn og voksne som ikke kan si takk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det "gått av moten" å takke? Takke for maten. For gaven. For tjenesten. Jeg synes takk er viktig. Å vise at man setter pris på det. Synes det er viktig å lære barna mine det fra de er små. 

Men får ikke inntrykk av at det er alle som synes det er vanlig folkeskikk. Det irriterer meg. 

Nå med jul er jo en gjenganger. Hvorfor gjøre noe for andre som de ikke verdsetter? 

Sier du takk? Opplevelser med folk som ikke sier takk?

Anonymkode: 1209f...66a

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Opplevde det nå på julaften også. Mange unger som ikke en gang bryr seg om hvem det er fra, bare hvem det er til. Ingen takk.

Anonymkode: 80e48...b48

• Liker 5
Skrevet

Det har med oppdragelse og gjøre.

• Liker 8
Skrevet
2 timer siden, Melkebarten skrev:

Det har med oppdragelse og gjøre.

Enig.🙂

Anonymkode: 5f064...4f3

• Liker 2
Skrevet

Synes det i alle fall er frekt som faen. At det har med oppdragelse å gjøre skjønte jeg også. Men hva handler det om? Tenker de takk er overflødig eller hva? 

TS

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Opplevde det nå på julaften også. Mange unger som ikke en gang bryr seg om hvem det er fra, bare hvem det er til. Ingen takk.

Hva synes du om det da? 

Skrevet

Helt ukjent for meg - jeg er vant til at både familie og venner takker for gaver, tjenester, komplimenter eller hva det nå må være - heldigvis 😀

Skrevet

Jeg sier alltid takk hver gang jeg får noe. Til og med om jeg bare er en svipptur hjem til foreldrene mine og spiser en enkel middag. Takk for maten! 

Har ikke barn selv, men har tantebarn og firemenninger som er barn. Alle i slekta er opptatt av at de skal takke for mat, gaver osv, og blir alltid mint på å gjøre det.

Anonymkode: 5399d...94c

• Liker 1
Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Synes det i alle fall er frekt som faen. At det har med oppdragelse å gjøre skjønte jeg også. Men hva handler det om? Tenker de takk er overflødig eller hva? 

TS

Når man ikke er oppdratt til det tenker man ikke over det i det hele tatt, sånn var det i alle fall med meg. Jeg ble glad for ting, men tenkte ikke på at jeg burde vise det. Jeg lærte det av andre rundt meg da jeg var nesten voksen, og synes det er kjempeflaut å tenke tilbake på oppførselen min før det. Er veldig påpasselig med å lære barna det, og opplever at de fleste rundt oss gjør det samme, så tror ikke det er gått av moten nei.

Anonymkode: 44811...613

• Liker 1
Skrevet
22 hours ago, AnonymBruker said:

Dette har jeg også opplevd en god del av! 

Barn / ungdommer som utelukkende tenker "til meg! til meg! til meg!" hele forbanna tiden, og så viser de aldri en tøddel av takknemligheten til de som har brukt masse penger på julegaver til dem.            

Men en FALSK takknemlighet er vel ikke så utrolig mye "bedre" det heller altså. Når foreldrene deres er nødt til å dulte litt borti barna sine, og hvisker om at barna må "huske å si tusen takk, da!" så betyr denne "takknemligheten" deres egentlig ikke noe som helst.        

Anonymkode: a6235...599

Høflighet betyr ikke nødvendigvis at det skal være ekte følelser, men at man viser andre mennesker respekt. Det er litt som å stå i kø. Du steller deg bakerst i køen for å ta hensyn til andre mennesker, ikke fordi du har lyst. Du sier unnskyld om du skumper borti en tilfeldig person på gata, selv om du vet at du aldri kommer til å møte den personen igjen. 

Alle setter pris på å få høre takk og unnskyld i blant. Du blir sett, og anerkjent. Barn må også lære at det er andre mennesker her i verden, og at man med små ord kan anerkjenne handlinger, gaver osv. Når du er barn, trener du på dette. Det kan virke litt falskt, klart. Barn lever i sin egen lille boble, og forstår ikke fullt ut det med å ta hensyn til andre. Det er uansett for sent om folk skal lære seg å si takk når de er 20 år gamle. 

Anonymkode: 5399d...94c

Skrevet
På 25.12.2019 den 19.22, AnonymBruker skrev:

Er det "gått av moten" å takke? Takke for maten. For gaven. For tjenesten. Jeg synes takk er viktig. Å vise at man setter pris på det. Synes det er viktig å lære barna mine det fra de er små. 

Men får ikke inntrykk av at det er alle som synes det er vanlig folkeskikk. Det irriterer meg. 

Nå med jul er jo en gjenganger. Hvorfor gjøre noe for andre som de ikke verdsetter? 

Sier du takk? Opplevelser med folk som ikke sier takk?

Mine lærer å både takke, bukke og neie, samt skrive takkekort for de presanger de får.

Syns høflighet er et must

Skrevet

Som voksen sier jeg takk og jeg viser også at jeg er takknemlig men kan ikke huske at moren min var så veldig voldsom med takkekort og slikt, føler det har mer med empati å gjøre for min del.

Jeg takker også barna av de som gir gaven for å være godt eksempel. Og ja jeg synes noen, gjerne voksne, ikke takker men kommer gjerne med en kjip kommentar. "åja en sånn har jeg aldri sett før ja hø hø..."  Selv hadde jeg aldri hatt samvittighet til slik oppførsel.

Anonymkode: e141d...526

Skrevet
På 25.12.2019 den 19.34, AnonymBruker skrev:

Hadde ikke gitt gave til den ungen neste gang for å si det slik...

Anonymkode: bae5d...c40

• 1 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Dytter opp denne.

Kjenner ei som ikke sier takk. Hun takker ikke for julegave selv om jeg takker for gave fra henne. En gang var hun her,jeg hadde bakt boller. Hun sa ikke noe om at bollene var gode og hun takket ikke. Veldig irriterende og uhøflig oppførsel. Hun serverer ikke noe når jeg er hos henne selv om hun har invitert meg, men hun sitter gjerne og spiser selv, og spør om servering hos meg før jeg rekker å finne fram noe til oss, men takke, aldri i verden. Tok det opp med henne en gang, hun ble sur og sa at sånn er hun og ferdigsnakka. Så hun verken kan eller vil forandre seg.

Anonymkode: c8d8e...fb8

AnonymBruker
Skrevet

De fleste jeg kjenner er høflige nok til å si takk. Unntaket er eksen til mannen min. Jeg har gjort henne 100 tjenester som hun selv har spurt om hjelp til, men jeg har fått takk nøyaktig 0 ganger. Men derimot har jeg fått sure oppgulp veldig mange ganger. Så nå er jeg bare svært høflig og blid, og svarer at jeg dessverre ikke kan ordne de tingene hun ber om siden jeg er opptatt. 

Anonymkode: ce8cf...1b3

AnonymBruker
Skrevet
On 4/15/2021 at 8:40 PM, AnonymBruker said:

Dytter opp denne.

Kjenner ei som ikke sier takk. Hun takker ikke for julegave selv om jeg takker for gave fra henne. En gang var hun her,jeg hadde bakt boller. Hun sa ikke noe om at bollene var gode og hun takket ikke. Veldig irriterende og uhøflig oppførsel. Hun serverer ikke noe når jeg er hos henne selv om hun har invitert meg, men hun sitter gjerne og spiser selv, og spør om servering hos meg før jeg rekker å finne fram noe til oss, men takke, aldri i verden. Tok det opp med henne en gang, hun ble sur og sa at sånn er hun og ferdigsnakka. Så hun verken kan eller vil forandre seg.

Anonymkode: c8d8e...fb8

Kan være hun synes det er flaut å si takk, jeg kjenner ei som er det. Vet ikke hvorfor men, er bare ordet "takk" som for henne er vanskelig. Men hun kompenserer ved å si f.eks "den var fin" osv hvis hun får en gave. Men ikke takk

Anonymkode: 505ec...4ae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...