AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #1 Skrevet 25. desember 2019 Er stolt over min A men hvis «alle» befinner seg på a b eller c, så har de vel konstruert en alt for enkel eksamen🤔 Anonymkode: 6c379...0c5
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #2 Skrevet 25. desember 2019 Ja, hvis 14 fikk A Anonymkode: 2e0e4...edf 5
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #3 Skrevet 25. desember 2019 Ja egentlig, etter normal kurven burde snittet blitt C. Men a er uansett bra 😅 Anonymkode: 567bc...258 1
Djækklåsst Skrevet 25. desember 2019 #4 Skrevet 25. desember 2019 Åpenbart for lett, men du kunne jo uansett ikke fått noe bedre enn A. 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #5 Skrevet 25. desember 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, hvis 14 fikk A Anonymkode: 2e0e4...edf Eller elevene er for smarte? Anonymkode: 6c379...0c5
Ullvott Skrevet 25. desember 2019 #6 Skrevet 25. desember 2019 Det er to alternativer: enten er årets kull på dette faget svært sterke, eller så er eksamen for enkel. Ikke dermed sagt at snittet SKAL være C bestandig. Med så få kandidater vil det ikke være riktig å tviholde på normalfordeling av karakterene. Dersom snittet hadde vært D ville nok de fleste ment at eksamen var for vanskelig. Jeg har også tatt et fag med samme karakterfordeling, og føler på en måte at den A-en jeg fikk der er mindre verdt enn en A i et fag med annen karakterfordeling. 3
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #7 Skrevet 25. desember 2019 1 minutt siden, Ullvott skrev: Det er to alternativer: enten er årets kull på dette faget svært sterke, eller så er eksamen for enkel. Ikke dermed sagt at snittet SKAL være C bestandig. Med så få kandidater vil det ikke være riktig å tviholde på normalfordeling av karakterene. Dersom snittet hadde vært D ville nok de fleste ment at eksamen var for vanskelig. Jeg har også tatt et fag med samme karakterfordeling, og føler på en måte at den A-en jeg fikk der er mindre verdt enn en A i et fag med annen karakterfordeling. Eller sensorene er for snille? Anonymkode: 6c379...0c5
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #8 Skrevet 25. desember 2019 Anatakeligvis - ja, eksamen er for lett. Det kan også være en snill sensor. Enklest er det for deg å vurdere selv - dersom du føler du har brukt ca like mye tid på dette faget som andre fag, men gjorde det mye bedre på denne eksamenen, så er den for lett. Men det hender også at man plutselig får en veldig dyktig foreleser eller en veldig sterk klasse, men sjeldent at et årskull er en hel karakter sterkere enn året før. Uansett bør du være veldig fornøyd med en A :) Anonymkode: 696a5...689 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #9 Skrevet 25. desember 2019 Skolen man går på kam ha mye å si også. Hvis man går et sted med høye opptakskrav er det vanskeligere å få gode karakterer. https://www.dn.no/utdannelse/revisjon/karakterene-kollapset/1-1-5401317 Anonymkode: 789d6...56e 2
Gjest YtreYtterst Skrevet 25. desember 2019 #10 Skrevet 25. desember 2019 Jeg skjønner tankegangen, jeg hadde ikke vært like fornøyd med A'en om den tydeligvis ble delt ut like lett som gratis refleksbånd. Jeg gikk på en høgskole for 7-8 år siden der vi på forhånd fikk alle spørsmålene og svarene på eksamen, iblandet en del andre spørsmål og svar, men du kunne iallefall lett få en A om du bare pugget de 4-5 arkene vi fikk. Det var jo fullstendig meningsløst, og jeg husker ikke helt forklaringen fra professoren nå i ettertid, men det hadde visst noe å gjøre med at han måtte få opp snittet.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #11 Skrevet 26. desember 2019 Er det hjemmeeksamen med alle hjelpemidler? Da kan jo noen strekke "alle hjelpemidler" litt langt. Vi har flere og flere hjemmeeksamener og jeg har tenkt å følge med på snittet fremover. Anonymkode: fe73a...b94 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #12 Skrevet 26. desember 2019 Nei. Det betyr at de fleste har jobbet hardt. Ser nok mer til det framover, nå som konkurransen er større enn før. Anonymkode: b96d6...ebc 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #13 Skrevet 26. desember 2019 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Eller elevene er for smarte? Anonymkode: 6c379...0c5 Elevene? Jeg kan ikke huske at man fikk bokstavkarakter på videregående skole. Studentene er sikkert flinke som får B i gjennomsnitt. Anonymkode: 6465b...7ab 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #14 Skrevet 26. desember 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det hjemmeeksamen med alle hjelpemidler? Da kan jo noen strekke "alle hjelpemidler" litt langt. Vi har flere og flere hjemmeeksamener og jeg har tenkt å følge med på snittet fremover. Anonymkode: fe73a...b94 Nei. Digital skoleeksamen Anonymkode: 6c379...0c5 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #15 Skrevet 27. desember 2019 Nei, tenker ikke det. På mitt masterprogram var a snittet for å komme inn, skulle alle de igjen normalfordelt ved en eksamen ville det jo vært rart. Anonymkode: 66e19...eb2 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #16 Skrevet 27. desember 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, tenker ikke det. På mitt masterprogram var a snittet for å komme inn, skulle alle de igjen normalfordelt ved en eksamen ville det jo vært rart. Anonymkode: 66e19...eb2 Det er lett å argumentere både for og mot normalfordeling. Dersom man må ha A i snitt for å komme inn, vet jo allerede arbeidsgiver at man er flink. Da kan det være greit med normalfordeling på masterstudiet, slik at man kan skille individuelt på disse kandidatene igjen, da det selvfølgelig vil være forskjeller mellom disse også. Slik som på NHH hvor alle får A, er det jo ikke mulig for en potensiell arbeidsgiver å skille en bruktbar god kandidat fra en strålende kandidat, da de uansett får samme karakter. Anonymkode: 696a5...689 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå