Gå til innhold

Å ha laktoseintoleranse i gamle dager

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan var det å ha laktoseintoleranse i gamle dager? For da fantes ikke laktosefri melk osv?

Anonymkode: dccaa...a6b

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan var det å ha laktoseintoleranse i gamle dager? For da fantes ikke laktosefri melk osv?

Da sluttet man ganske enkelt å drikke melk, spise is, og kake med krem.

Jeg spiser fortsatt ikke fetaost eller brunost.

Skrevet

Bestemoren min ble omtalt som svak og sykelig. Hun er bitteliten fordi hun vokste opp med for lite næring. Så ble hun sendt bort til et familiem som var rikere og hadde råd til å skaffe henne legehjelp når det ble for ille og gi henne mat som ikke gjorde henne syk, bestemor har 14 søsken. Men de trodde aldri hun kom til å bli voksen. 

Anonymkode: 5c34f...d0e

Skrevet
1 minutt siden, Blondie65 said:

Da sluttet man ganske enkelt å drikke melk, spise is, og kake med krem.

Jeg spiser fortsatt ikke fetaost eller brunost.

Hvordan fikk man i seg kalsium da?

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

brokkoli, bønner, nøtter, sesamfrø med skall og sardiner med ben feks.

Anonymkode: eba7c...7f8

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tuller du nå? Hvordan tror du alle asiater får i seg kalsium?

blomkål, brokkoli, basislikum, krabbe, sesamfrø, grønnkål, mandler, hvite bønner, kikerter....

Anonymkode: 23b69...79e

• Liker 3
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tuller du nå? Hvordan tror du alle asiater får i seg kalsium?

blomkål, brokkoli, basislikum, krabbe, sesamfrø, grønnkål, mandler, hvite bønner, kikerter....

Anonymkode: 23b69...79e

Ikke for å kverulere, men tror du det var plenty av basilikum, sesamfrø, kikerter og annet på bordet "i gamle dager"? Tror du mennesker med diaré fikk krabbe istedenfor byggraut og mandelmelk istedenfor surmelk? Det tror nemlig ikke jeg... Jeg tror det egentlige svaret er at de spiste den typiske norske melkematen og slet med konsekvensene hver eneste dag. Og at de endte som "svaklige" eller døde av avmagring. 

Anonymkode: 8f794...5ba

• Liker 8
Gjest Blondie65
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

brokkoli, bønner, nøtter, sesamfrø med skall og sardiner med ben feks.

Anonymkode: eba7c...7f8

Hvitost, kokt melk, vitamintilskudd.

Gjest Blondie65
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke for å kverulere, men tror du det var plenty av basilikum, sesamfrø, kikerter og annet på bordet "i gamle dager"? Tror du mennesker med diaré fikk krabbe istedenfor byggraut og mandelmelk istedenfor surmelk? Det tror nemlig ikke jeg... Jeg tror det egentlige svaret er at de spiste den typiske norske melkematen og slet med konsekvensene hver eneste dag. Og at de endte som "svaklige" eller døde av avmagring. 

Anonymkode: 8f794...5ba

Jeg har aldri spist noe særlig av de nevnte grønnsakene. Jeg ble dårlig av en is i voksen alder og skjønte først da at det var en sammenheng mellom melk og vond mageknip. Det var først da jeg spiste den isen og kastet opp for første gang av melk at jeg kuttet det ut.

Men jeg ser at du misforstår laktoseintoleranse med melkeallergi. Vi som har intoleranse kan spise og drikke mat som inneholder noe melk. For mitt vedkommende betyr det at jeg kan spise en saus, men ikke grøt, spise smør med melk i, men ikke brunost (geitost) eller feta (saueost) fordi disse er svært rike på laktose. I praksis har det betydd for meg at jeg må unngå produkter der melk er hovedingrediensen. Det store unntaket fra dette er youghurt - det har fungert helt greit å spise.

Skrevet
19 minutter siden, Blondie65 skrev:

Jeg har aldri spist noe særlig av de nevnte grønnsakene. Jeg ble dårlig av en is i voksen alder og skjønte først da at det var en sammenheng mellom melk og vond mageknip. Det var først da jeg spiste den isen og kastet opp for første gang av melk at jeg kuttet det ut.

Men jeg ser at du misforstår laktoseintoleranse med melkeallergi. Vi som har intoleranse kan spise og drikke mat som inneholder noe melk. For mitt vedkommende betyr det at jeg kan spise en saus, men ikke grøt, spise smør med melk i, men ikke brunost (geitost) eller feta (saueost) fordi disse er svært rike på laktose. I praksis har det betydd for meg at jeg må unngå produkter der melk er hovedingrediensen. Det store unntaket fra dette er youghurt - det har fungert helt greit å spise.

Endelig et fornuftig svar her.

Kan legge til at i gamle dager brukte de mye mer av syrnet melk enn vi gjør i dag, og i hvert fall jeg tåler syrnet melk bedre enn vanlig melk.

Anonymkode: 14885...a30

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...