AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #1 Skrevet 25. desember 2019 Noen som har erfaring med hvordan man best responderer på adferd som av de fleste vil betraktes som problematisk hos barn i skolealder med denne diagnosen? Feks barnet snakker veldig stygt til andre, både voksne og barn. Skal man da bare ignorere og aldri korrigere eller irettesette? Anonymkode: b4540...0f1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #2 Skrevet 25. desember 2019 Adferd kan endres, å gjemme seg bak diagnoser er bare tull. Anonymkode: 31e88...55e 5
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #3 Skrevet 25. desember 2019 Alltid korrigere og irettesette selvfølgelig, og hvis barnet ignorerer fjerner du de fra andre slik det ikke går over andre. Ignorerer du dette får barnet inntrykk at hvordan de oppfører seg er helt ok. Anonymkode: ce9de...923 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #4 Skrevet 25. desember 2019 Vært vitne til at et barn med angivelig denne diagnosen snakket svært stygt til omgivelsene uten at foreldrene reagerte. Var også jævlig mot en liten hund som var der og uttrykte ønske om å drepe den flere ganger. Valgte å irettesette barnet verbalt fordi jeg synes det gikk for langt- fikk beskjed av foreldrene om at jeg var dum og lite forståelsesfull og at de ble sinte på meg. Sitter igjen med mange spørsmål. Ubehagelig å høre barn snakke obskønt og fantasere om vold mot dyr uten at noen griper inn. Frykter for hvordan dette vil endr. Anonymkode: b4540...0f1 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #5 Skrevet 25. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Vært vitne til at et barn med angivelig denne diagnosen snakket svært stygt til omgivelsene uten at foreldrene reagerte. Var også jævlig mot en liten hund som var der og uttrykte ønske om å drepe den flere ganger. Valgte å irettesette barnet verbalt fordi jeg synes det gikk for langt- fikk beskjed av foreldrene om at jeg var dum og lite forståelsesfull og at de ble sinte på meg. Sitter igjen med mange spørsmål. Ubehagelig å høre barn snakke obskønt og fantasere om vold mot dyr uten at noen griper inn. Frykter for hvordan dette vil endr. Anonymkode: b4540...0f1 Ville ha gått då langt å si at dagens ADD barn er for det meste et resultat av utrolig dårlig barne oppdragelse enn et ekte diagnose av ADD/ADHD. Anonymkode: ce9de...923 5
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #6 Skrevet 25. desember 2019 Vi har et barn med diagnosen ADD. Snill som et lam med alt og alle rundt seg. Hos oss/barnet har konsentrasjonen vært det eneste problemet. Anonymkode: da102...e0a 8
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #7 Skrevet 25. desember 2019 Takker for svarene jeg har fått her og tar de til inntekt for mitt eget syn som nok sammenfaller med det flere skriver om dårlig oppdragelse og å gjemme seg bak diagnoser. Anonymkode: b4540...0f1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #8 Skrevet 25. desember 2019 Add/adhd er ingen unnskyldning for å ikke lære bort folkeskikk Anonymkode: 2f6d0...0b3 9
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #9 Skrevet 25. desember 2019 Hvis det er andre sine barn som du bare ser av og til, ikke bland deg. for mitt barn, hadde det vært som bensin på et bål. Det går mye raskere for oss når det blir ignorert. Hvis halvfremmede setter han litt på plass angående dette, hadde han presset på og sagt tingen ofte for å se på reaksjonene. Anonymkode: 2a510...035
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #10 Skrevet 25. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvis det er andre sine barn som du bare ser av og til, ikke bland deg. for mitt barn, hadde det vært som bensin på et bål. Det går mye raskere for oss når det blir ignorert. Hvis halvfremmede setter han litt på plass angående dette, hadde han presset på og sagt tingen ofte for å se på reaksjonene. Anonymkode: 2a510...035 Greier ikke la være å bry meg når jeg observerer vold mot dyr, liten hund i dette tilfellet. Gir derfor f... i om dette skaper reaksjoner opp eller ned, synes bare det er ufattelig at foreldrene til dette barnet tydeligvis velger å ignorere alt fra trusler, sjikanering og vold. Anonymkode: b4540...0f1 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #11 Skrevet 25. desember 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Greier ikke la være å bry meg når jeg observerer vold mot dyr, liten hund i dette tilfellet. Gir derfor f... i om dette skaper reaksjoner opp eller ned, synes bare det er ufattelig at foreldrene til dette barnet tydeligvis velger å ignorere alt fra trusler, sjikanering og vold. Anonymkode: b4540...0f1 Når det er snakk om fysisk vold mot dyr er det noe helt annet. Jeg tok utgangspunkt i teksten i HI, hvor jeg tolker det som verbalt. Jeg mener ikke jeg liker verbale trusler eller vold, men etter min erfaring med mitt barn, går den verbale fasen fortere over uten korrigeringer og tilsnakk hver gang det skjer, da får den en bekreftelse på at «dette ikke er riktig å si, de reagerer veldig når jeg sier dette. Jeg fortsetter og si det hele tiden» hbis jeg derimot overser disse utsagnene, men forsterker andre «oi, så flink du var til å bære inn veden, det var koselig å høre at du koste deg ute» får fasen over på et par dager. fysisk vold mot noen som helst er aldri greit. Det er (heldigvis) noe jeg sldri har opplevd. Hadde det skjedd, hadde ungen fått det så ørene flagra (verbalt) og mistet goder (iPad) for ubestemt tid. Men halv fremmede som jeg ikke har «godkjent» til å snakke hardt til barnet, burde aldri blande seg. Våre nærmeste vet hvilken kamper vi tar når, og støtter oss i dem. Resten kan ødelegge det vi holder på å bygge opp med å reagere «feil» til gal tid. Anonymkode: 2a510...035
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #12 Skrevet 25. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Når det er snakk om fysisk vold mot dyr er det noe helt annet. Jeg tok utgangspunkt i teksten i HI, hvor jeg tolker det som verbalt. Jeg mener ikke jeg liker verbale trusler eller vold, men etter min erfaring med mitt barn, går den verbale fasen fortere over uten korrigeringer og tilsnakk hver gang det skjer, da får den en bekreftelse på at «dette ikke er riktig å si, de reagerer veldig når jeg sier dette. Jeg fortsetter og si det hele tiden» hbis jeg derimot overser disse utsagnene, men forsterker andre «oi, så flink du var til å bære inn veden, det var koselig å høre at du koste deg ute» får fasen over på et par dager. fysisk vold mot noen som helst er aldri greit. Det er (heldigvis) noe jeg sldri har opplevd. Hadde det skjedd, hadde ungen fått det så ørene flagra (verbalt) og mistet goder (iPad) for ubestemt tid. Men halv fremmede som jeg ikke har «godkjent» til å snakke hardt til barnet, burde aldri blande seg. Våre nærmeste vet hvilken kamper vi tar når, og støtter oss i dem. Resten kan ødelegge det vi holder på å bygge opp med å reagere «feil» til gal tid. Anonymkode: 2a510...035 I HI står det bare om verbalt ja, fordi jeg aldri har observert at foreldrene til dette barnet noen gang har korrigert eller irettesatt den forferdelige språkbruken, og lurer derfor på om dette er anbefalt. I dag gikk jeg inn med verbal irettesettelse for første gang, etter å ha observert vold mot hund. Har kjent barnet i flere år og aldri opplevd at noen har så mye som forsøkt å ytre korreks. Blir litt forskjell på det kontra å blande seg HVER gang som du nevner her:) Anonymkode: b4540...0f1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #13 Skrevet 25. desember 2019 Å være frekk og stygg i kjeften er ikke direkte relatert til diagnosen. Diagnosen kan føre til at det er vanskeligere å lære det av seg i barndommen, men det har jo allerede lært sånn oppførsel av miljøet rundt seg. Alle barn er forskjellige, men det kan hjelpe å ta opp problemet når barnet har en god stund, der den virker fokusert og uthvilt, og hjernen er i bedre balanse, og da ta seg en casual samtale a la "husker du den gangen du kalte blabla for blablabla? Det var ikke fint gjort og sånn kan vi ikke behandle hverandre. Hvis du sa det fordi du var sint, så må du heller finne på noe annet å gjøre neste gang du blir sint, f.eks gå på rommet ditt og leke til du føler deg bedre". På grunn av konsentrasjonsproblemene vil tilsnakk være nytteløst i de dårlige stundene, barnet hører det rett og slett ikke. Det beste foreldrene kan gjøre er å slukke branner rundt de andre som er tilstede, og la tilsnakken vente. Anonymkode: 7017e...337 1
Gjest Huttetuen Skrevet 26. desember 2019 #14 Skrevet 26. desember 2019 Det i kombinasjon med vanskelig dynamikk hjemme, kan sikkert være utfordrende
Tatja Skrevet 26. desember 2019 #15 Skrevet 26. desember 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Takker for svarene jeg har fått her og tar de til inntekt for mitt eget syn som nok sammenfaller med det flere skriver om dårlig oppdragelse og å gjemme seg bak diagnoser. Anonymkode: b4540...0f1 Du aner virkelig ikke hva du snakker om. Nesten så jeg håper at du engang får se på nært hold hvor vanskelig det er å være barn og ha denne diagnosen. Vårt barn på 9 år har ADHD. Hun sliter enormt, og uttalelser som at hun ønsker å drepe, får vi her hjemme høre jevnlig. Når det er sagt, så slår vi ned på det HVER GANG. Hun er snill som dagen er lang mot alle dyr. Å si at ADHD ikke er annet enn dårlig oppdragelse, er ikke annet enn uvitenhet. Hvis du hadde visst den kampen vi daglig kjemper, så hadde du blitt overrasket. 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #16 Skrevet 26. desember 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis det er andre sine barn som du bare ser av og til, ikke bland deg. for mitt barn, hadde det vært som bensin på et bål. Det går mye raskere for oss når det blir ignorert. Hvis halvfremmede setter han litt på plass angående dette, hadde han presset på og sagt tingen ofte for å se på reaksjonene. Anonymkode: 2a510...035 Så du ignorerer drapstrusler? Anonymkode: 901e1...0c7 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #17 Skrevet 26. desember 2019 1 minutt siden, Tatja skrev: Du aner virkelig ikke hva du snakker om. Nesten så jeg håper at du engang får se på nært hold hvor vanskelig det er å være barn og ha denne diagnosen. Vårt barn på 9 år har ADHD. Hun sliter enormt, og uttalelser som at hun ønsker å drepe, får vi her hjemme høre jevnlig. Når det er sagt, så slår vi ned på det HVER GANG. Hun er snill som dagen er lang mot alle dyr. Å si at ADHD ikke er annet enn dårlig oppdragelse, er ikke annet enn uvitenhet. Hvis du hadde visst den kampen vi daglig kjemper, så hadde du blitt overrasket. Jeg sier ikke at ADHD ikke er annet enn dårlig oppdragelse!!! Et barn er mer enn en diagnose, alle personer er mer enn en diagnose. Man trenger ikke ha ADHD for å ha en dårlig oppførsel. Tror kanskje du misforstår meg med vilje, prøv bare å holde muligheten åpen for at selv om ditt barn har denne diagnosen så finnes det faktisk andre foreldre som tillegger alt barnet sier og gjør at de har en diagnose. Anonymkode: b4540...0f1 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #18 Skrevet 26. desember 2019 Hvis det er veldig mye som barnet må irettesettes for, så velger man ut det viktigste, dvs det som går mest ut over andre (f.eks. vold mot mennesker eller dyr). For hvis man irettesetter konstant kan det fort bli en negativ sirkel og ikke ha noen effekt i det hele tatt. Også leter man etter ting å rose barnet for også. Ikke akkurat midt i den dårlige oppførselen da, men det er viktig å se barnet når det gjør noe bra også. Anonymkode: 5340c...fd3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #19 Skrevet 26. desember 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis det er veldig mye som barnet må irettesettes for, så velger man ut det viktigste, dvs det som går mest ut over andre (f.eks. vold mot mennesker eller dyr). For hvis man irettesetter konstant kan det fort bli en negativ sirkel og ikke ha noen effekt i det hele tatt. Også leter man etter ting å rose barnet for også. Ikke akkurat midt i den dårlige oppførselen da, men det er viktig å se barnet når det gjør noe bra også. Anonymkode: 5340c...fd3 Nemlig, det er viktig å se det når barnet gjør noe bra. Men i dette tilfellet blir all adferd tillagt diagnosen, ikke lov å si noe bra virker det som. Skjønner at man ikke skal irettesette konstant, men det er heller ikke bra at man aldri gjør det. Anonymkode: b4540...0f1
Tatja Skrevet 26. desember 2019 #20 Skrevet 26. desember 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg sier ikke at ADHD ikke er annet enn dårlig oppdragelse!!! Et barn er mer enn en diagnose, alle personer er mer enn en diagnose. Man trenger ikke ha ADHD for å ha en dårlig oppførsel. Tror kanskje du misforstår meg med vilje, prøv bare å holde muligheten åpen for at selv om ditt barn har denne diagnosen så finnes det faktisk andre foreldre som tillegger alt barnet sier og gjør at de har en diagnose. Anonymkode: b4540...0f1 Godt at du nyanserer hvordan du tenker. Husk bare på, at det du ser kun er en brøkdel av den jobben foreldrene gjør. Om foreldrene virker å ignorere dårlig oppførsel ute blant folk, så kan det hende at ting tas på hjemmebane og får konsekvenser. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå