AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #1 Skrevet 25. desember 2019 Til julaften møter vi familie som vi ikke ser veldig ofte. Noen inviterer og står på for å lage god mat og kos for alle. Legger nok en god del innsats i det. Men så sitter noen familiemedlem på telefonen store deler av kvelden. Initiativ til spill eller samtale blir svart på kort, før de fortsetter med telefonen. Vi andre fortsetter bare som vanlig. Jeg synes det er kjempefrekt å komme til dekket bord og stor stas og for det første ikke løfte en finger for å bidra og for det andre å sitte med nesa i telefonen i stedet for å være sosial. Hva er andres erfaringer? Er dette så vanlig nå? (Dette er ikke snakk om ungdommer som heller vil snakke med kjæresten sin altså, men voksne.) Anonymkode: e792d...2b9 16
exictence Skrevet 25. desember 2019 #2 Skrevet 25. desember 2019 Er rund med det meste, men akkurat det å sitte med mobilen i selskap, synes jeg ikke noe om. 13
blomstre Skrevet 25. desember 2019 #3 Skrevet 25. desember 2019 Ikke greit. Jeg synes telefonen bare skal brukes til å eventuelt ta noen bilder av hyggelige øyeblikk og ta telefonen hvis den ringer når man er i selskap. Hadde sagt i fra på en hyggelig måte. 4
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #4 Skrevet 25. desember 2019 Er det så nøye, da? Før i tiden (altså tilbake på 90-tallet) var man pent nødt til å sitte der og glo i veggen eller eventuelt ta med seg en bok eller et blad eller noe håndarbeid når en skulle på kjedelige pliktbesøk. Nå underholder en seg med mobilen. Uansett er ikke problemet at vedkommende ser på mobil, TV, bok eller i veggen, men at vedkommende ikke har lyst til å være der. Jeg foreslår at dere neste år enten lar dem underholde seg selv eller seriøst vurderer å unnlate å plikt-invitere. Så er problemet løst. Familie eller slekt har ikke nødvendigvis noen glede at å sosialisere en hel kveld med folk bare fordi de deler endel gener. Anonymkode: f906e...220 16
Bøtteballetten Skrevet 25. desember 2019 #5 Skrevet 25. desember 2019 Det synes jeg er trist. Man kan godt legge fra seg mobilen når det er selskap. Jeg blir irritert når ungdommene sitter med nesen begravd i mobilen. De framstår som likegyldige mht gjestene som er der. Det samme gjelder voksne mobilnarkomane også. 8
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #6 Skrevet 25. desember 2019 Ååh, jeg trodde du hadde en viktigper i familien som var essensiell for NASAs daglige drift 😅 da hadde jeg gjort unntak altså Anonymkode: fa3b6...768 13
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #7 Skrevet 25. desember 2019 Det er for øvrig akkurat det samme generasjoner med kvinner har gjort i hundrevis av år: tatt frem strikketøyet i selskap. En tydeligere «dette er dørgande kjedelig» kan ikke svigermor få sagt, selv ved å faktisk si det. (Noe gamle damer ofte gjør) Hvorfor mobilen er mindre sosialt akseptert enn strikketøy? se, det mistenker jeg er fordi gamle damer evner være mer atale enn den generasjonen som typisk tyr til mobilen. Og de er ikke sjeldent atale på nett. Anonymkode: f906e...220 3
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #8 Skrevet 25. desember 2019 Innafor hvis de stiller kritiske spørsmål angående månelandingen. Hvorfor sletta de orginalfilmen osv Anonymkode: 3ae90...750 2
Cata Skrevet 25. desember 2019 #9 Skrevet 25. desember 2019 Ikke innenfor. Enten er man forberedt på å legge fra seg mobilen og snakke med dem som inviterer, eller så takker man høflig nei til invitasjonen. 5
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #10 Skrevet 25. desember 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er for øvrig akkurat det samme generasjoner med kvinner har gjort i hundrevis av år: tatt frem strikketøyet i selskap. En tydeligere «dette er dørgande kjedelig» kan ikke svigermor få sagt, selv ved å faktisk si det. (Noe gamle damer ofte gjør) Hvorfor mobilen er mindre sosialt akseptert enn strikketøy? se, det mistenker jeg er fordi gamle damer evner være mer atale enn den generasjonen som typisk tyr til mobilen. Og de er ikke sjeldent atale på nett. Anonymkode: f906e...220 Nei, det kan ikke sammenlignes. De fleste er fullstendig i stand til å føre en samtale mens de strikker. Veldig få er i stand til å føre en samtale mens de bruker mobilen. Den har en helt annen oppslukende effekt enn strikketøy. Anonymkode: 97837...bfa 26
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #11 Skrevet 25. desember 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er for øvrig akkurat det samme generasjoner med kvinner har gjort i hundrevis av år: tatt frem strikketøyet i selskap. En tydeligere «dette er dørgande kjedelig» kan ikke svigermor få sagt, selv ved å faktisk si det. (Noe gamle damer ofte gjør) Hvorfor mobilen er mindre sosialt akseptert enn strikketøy? se, det mistenker jeg er fordi gamle damer evner være mer atale enn den generasjonen som typisk tyr til mobilen. Og de er ikke sjeldent atale på nett. Anonymkode: f906e...220 Om man strikker så snakker man fremdeles med folk, og ser opp. 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det så nøye, da? Før i tiden (altså tilbake på 90-tallet) var man pent nødt til å sitte der og glo i veggen eller eventuelt ta med seg en bok eller et blad eller noe håndarbeid når en skulle på kjedelige pliktbesøk. Nå underholder en seg med mobilen. Uansett er ikke problemet at vedkommende ser på mobil, TV, bok eller i veggen, men at vedkommende ikke har lyst til å være der. Jeg foreslår at dere neste år enten lar dem underholde seg selv eller seriøst vurderer å unnlate å plikt-invitere. Så er problemet løst. Familie eller slekt har ikke nødvendigvis noen glede at å sosialisere en hel kveld med folk bare fordi de deler endel gener. Anonymkode: f906e...220 Det er det jeg også får inntrykk av, at de ikke egentlig vil være der. Og da kan de likså godt holde seg hjemme så kan vi som faktisk vil bruke tid sammen gjøre det. Hvorfor gidder de å komme. Tror ikke det er så kynisk som at det er for maten. TS Anonymkode: e792d...2b9 10
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #12 Skrevet 25. desember 2019 Ved bordet (til middag og dessert), legger man mobilen vekk. Utover kvelden er det litt mer fleksibelt. Det kommer alltid til et punkt i min familie der pakkene er åpnet, alle er døsige etter for mye mat, og barna vrenger av seg ukomfortable klær. I år var vi bare de nærmeste, og da bytter flere av oss etterhvert til "koseklær". Da er det ingen som blir fornærmet om man sjekker IG mens andre prater. I år skal jeg innrømme at jeg startet litt tidligere. Det er grenser for hvor mange pakker jeg har lyst til å se den yngste på 12 mnd "åpne" (hun kan jo ikke åpne selv) før det blir litt kjedelig. Anonymkode: b797e...b9d 9
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #14 Skrevet 25. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ved bordet (til middag og dessert), legger man mobilen vekk. Utover kvelden er det litt mer fleksibelt. Det kommer alltid til et punkt i min familie der pakkene er åpnet, alle er døsige etter for mye mat, og barna vrenger av seg ukomfortable klær. I år var vi bare de nærmeste, og da bytter flere av oss etterhvert til "koseklær". Da er det ingen som blir fornærmet om man sjekker IG mens andre prater. I år skal jeg innrømme at jeg startet litt tidligere. Det er grenser for hvor mange pakker jeg har lyst til å se den yngste på 12 mnd "åpne" (hun kan jo ikke åpne selv) før det blir litt kjedelig. Anonymkode: b797e...b9d En ting er å sjekke så vidt innom Instagram i fem-ti minutter. Men å sitte store deler av kvelden på telefonen i stedet for å snakke med de andre voksne som er tilstede, eller engasjere seg i et spill eller quiz: hvorfor er man der i det hele tatt da? Anonymkode: e792d...2b9 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #15 Skrevet 25. desember 2019 1 time siden, Husholdning1 skrev: Ja, selvsagt. Hvorfor skal man vere sammen da, hvis man heller vil være sammen med internett på telefonen sin? Anonymkode: e792d...2b9 5
Husholdning1 Skrevet 25. desember 2019 #16 Skrevet 25. desember 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal man vere sammen da, hvis man heller vil være sammen med internett på telefonen sin? Anonymkode: e792d...2b9 Hvorfor skulle man ikke være sammen? Man sosialiserer jo uansett når det er påkrevd. 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #17 Skrevet 25. desember 2019 Har personen noen diagnose? (type autisme, problemer sosialt) da sier jeg nei, det er ikke frekt... Er personen tilsynelatende ganske normal i det daglige livet og ellers, ja... Da er det litt frekt. Anonymkode: 7e253...203 1
Gjest Tamsi Skrevet 25. desember 2019 #18 Skrevet 25. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er det jeg også får inntrykk av, at de ikke egentlig vil være der. Og da kan de likså godt holde seg hjemme så kan vi som faktisk vil bruke tid sammen gjøre det. Hvorfor gidder de å komme. Tror ikke det er så kynisk som at det er for maten. Anonymkode: e792d...2b9 Du sier det som om det er et reelt alternativ. Jeg vil heller ligge hjemme med omgangssyke enn å gå i disse besøkene (hvor jeg uansett får omgangssyke siden folk tar med småsyke unger). Mamma blir bare så gretten om jeg ikke stiller, derfor "må" man. Når det er sagt lar jeg telefonen ligge hjemme eller i bilen.
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #19 Skrevet 25. desember 2019 20 minutter siden, Husholdning1 skrev: Hvorfor skulle man ikke være sammen? Man sosialiserer jo uansett når det er påkrevd. "Når det er påkrevd"? Hva mener du med det? Problemet er vel nettopp at sosialisering ikke burde være påkrevd. Om det er sånn at man kun vil gjøre det minste av prat og hygge med andre hvorfor møter man opp? Anonymkode: e792d...2b9 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #20 Skrevet 25. desember 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har personen noen diagnose? (type autisme, problemer sosialt) da sier jeg nei, det er ikke frekt... Er personen tilsynelatende ganske normal i det daglige livet og ellers, ja... Da er det litt frekt. Anonymkode: 7e253...203 Personene er helt vanlig, oppegåande, voksne mennesker med jobb, familie og venner. TS Anonymkode: e792d...2b9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå