Gå til innhold

Hva vil det si å være rik

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva definerer du rik som? Når blir man "kvalifisert" som rik i Norge? Er alle over en viss lønn rike?

Anonymkode: eb503...efc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å være rik, er å ikke mangle eller savne noe i livet. Det handler ikke om penger.

Anonymkode: 61dd5...14e

• Liker 1
Skrevet

Rike er de som tjener mer enn deg, fattige er de som tjener mindre enn deg. 

Alt er relativt.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å være rik, er å ikke mangle eller savne noe i livet. Det handler ikke om penger.

Anonymkode: 61dd5...14e

Enig. Noen mennesker er så fattige at alt de har er penger. 

Anonymkode: a2bb0...e81

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Fuff skrev:

Rike er de som tjener mer enn deg, fattige er de som tjener mindre enn deg. 

Alt er relativt.

Ja ikke sant, men nå er det ikke bare det å være rik på penger, men også det å være rik på gleder

Skrevet

For meg må man ha stor formue for å kunne kalles rik. Petter Stordalen er rik mens en som tjener 1,2 millioner i året men ikke har millioner på bok bare tjener godt.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Teknisk sett er jeg nok rik. Har alt jeg trenger og mer til. Har råd til å flotte meg, men kan ikke kjøpe alt jeg har lyst på. 

Skulle gjerne hatt mer penger. Da ville jeg reist mer, gjerne tatt med venner og familie. Sikkert hatt en finere bil. Basseng i hagen, hytte på fjellet. Men det er ikke synd i meg som ikke får disse tingene. Og mulig jeg ikke hadde følt meg rikere da heller. 

Endret av kaleidoskop
Skrevet

Nå går jeg ut ifra at vi snakker om rik økonomisk sett, og ikke alt dette "rik på venner"-våset...

For meg er ikke rik bare det å ha god råd, skulle jeg vært "rik" skulle jeg hatt en formue (likvid) som ga meg frihet til at det nærmest var valgfritt å jobbe. Dersom rentene du får på bankinnskudd tilsvarer en normal lønn, så er man rik. Da kan du leve relativt normalt uten særlig risiko, og uten å tære på formuen. Da bør man ha en 15 mill på konto.

En annen måte å se det på er når mer penger ikke utgjør noen forskjell. Forestill deg at noen gir deg 500,000 kr. Har man dårlig råd er det en redning. Er man midt på treet kjøper man seg noen man vil ha men ikke har tatt seg råd til. Er man litt over middels ser man etter hva som kan være en luksus eller muligens en god investering. Er man rik så utgjør det ingen forskjell i din livsstil eller hva du foretar deg - det er en sum som kommer inn, som man plasserer.

Anonymkode: 3dcfb...718

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, kaleidoskop skrev:

Teknisk sett er jeg nok rik. Har alt jeg trenger og mer til. Har råd til å flotte meg, men han ikke kjøpe alt jeg har lyst på. 

Skulle gjerne hatt mer penger. Da ville jeg reist mer, gjerne tatt med venner og familie. Sikkert hatt en finere bil. Basseng i hagen, hytte på fjellet. Men det er ikke synd i meg som ikke får disse tingene. Og mulig jeg ikke hadde følt meg rikere da heller. 

Nei tror du hadde fått mere bekymringer av å ta vare på alt, alt forgår vet du

Skrevet
1 minutt siden, Strippern skrev:

Ja ikke sant, men nå er det ikke bare det å være rik på penger, men også det å være rik på gleder

Personlig foretrekker jeg folk rike på andre ting enn penger. En del folk med penger mangler visse «egenskaper». 

Skrevet
Akkurat nå, Fuff skrev:

Personlig foretrekker jeg folk rike på andre ting enn penger. En del folk med penger mangler visse «egenskaper». 

En del folk uten penger også... 

• Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, Fuff skrev:

Hei fuff vi er så enig på det område penger og ting skaper bekymringer

Skrevet
4 minutter siden, youcancallmejune skrev:

En del folk uten penger også... 

Jeg har vært borti begge typene :glare:

Skrevet

Jeg lever som om jeg var rik selvom jeg ingen penger har. Kjører rundt i byen og spiser kaviar. Lever som det passer meg . Tar hva jeg kan få. Trenger ingen knagg å henge livet mitt på.

Anonymkode: 32a4e...0dc

Skrevet

Om hovedinntekten din er lønn er du ikke rik. Enkelt og greit.

Anonymkode: d3c03...489

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om hovedinntekten din er lønn er du ikke rik. Enkelt og greit.

Selvom man tjener 14,4 mil i året?

Anonymkode: 5ec3c...3e2

Skrevet

Hvordan bli rik? 

Anonymkode: ca6a8...7d2

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvom man tjener 14,4 mil i året?

Anonymkode: 5ec3c...3e2

Jepp. Den nylig sparkede Boeing-sjefen kan sies å være rik. Men ikke på grunn av sin lønn på 7 millioner dollar i året. Men på grunn av aksjeavtalene og pensjonsavtalene hans verdt over en halv milliard dollar. Lønnen er altså ikke hovedinntektskilden.

Skrevet

Rik og fattig er som pen og stygg. Det kommer an på øyet som ser, og relativt til hva. Jeg tror den beste definisjonen er å ha økonomi til å oppfylle mesteparten av sine ønsker uten at økonomien er en hindring.

Skrevet

Jeg vil si man er rik når man kan gjøre det man vil og kjøpe det man vil og bo der man vil uten bekymringer. Altså skulle man hatt mange millioner og tjent mange millioner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...