Gå til innhold

Trenger elektrikeren hele "rundingen" til stikkontakten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pusser opp i romjula, og noen plater kom opp slik:

IMG_20191225_145621.thumb.jpg.c7ae10b2acc36a0a49652b6dc345e6f2.jpg

Må elektrikeren ha tilgang til hele denne rundingen, eller kan han koble til stikkontakten og feste den hvor som helst? Ser ikke noe naturlig sted hvor stikkontakten skal skrus fast her, så jeg tror jo det går bra.

Anonymkode: 3c782...252

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel.. stikkontakten festes i den ramma så dette bør være nøye ellers så kommer det til å se jævlig ut etterpå... så du må nok skifte ut plata er jeg redd

• Liker 1
Skrevet

Ramma som kontaktene er i, dekker ikke det hullet der. Det kommer til å bli drittstygt. Gjør om og gjør rett!

Anonymkode: 3d101...baa

• Liker 1
Skrevet

Hvordan festes stikkontakten i ramma her, noen som har diagram eller bilde? Her kommer det stikkontakt og lysbryter, så jeg har litt å gå på.

Anonymkode: 3c782...252

• Liker 1
Skrevet

Stikkontakten festes i veggboksen der hvor du ser to skruer. Så går den opp på hver side. Selv om du har bryter, får du nok litt problemer på siden av raden for bredden er lik uavhengig av antall brytere. Jeg ville nok gjort om for det er raskere enn å prøve å rette opp.

Anonymkode: a3518...703

Skrevet

Det vil ikke gå. Elektrikeren vil sikkert ikke godta å montere det slik. Og det har ikke bare med estetikken å gjøre.

Grunnen er at stikkontakten festes i de to skruene i den grønne ringen. Den grønne ringen på innsiden er som et teleskop som kommer ut av den grå ringen for å matche dybden på veggen. Den skal ligge akkurat flush med veggen slik at det er "vanntett" rundt den firkantede metallplaten som er på selve stikkontakten slik at ikke gnister og flammer kan slippe ut inni veggen og starte brann.

Videre så blir hullet for stort til at veggen vil støtte selve stikkontakten når elektrikeren skal montere den. De 4 hjørnene på metallrammen rundt stikkontakten skal hvile på hvert sitt hjørne inn mot veggen. Oppe til høyre vil den ikke få den støtten. Dessuten skal boksen inne i veggen ha støtte fra innsiden. Du ser oppe til høyre, der er det 2 tynne "plastfinner" som ikke støttes mot innsiden av veggen. Da vil stikkontakten bli løs slik at den ikke henger fast når du trekker ut støpsler fra veggen.

Men hvis dere skal strie/tapetsere så kan dere jo prøve å sparkle det til, og å kutte bort nede til venstre med en god kniv. Trenger ikke rive bort plater og slikt for å fikse det der 🙂

Anonymkode: 510d7...d0e

Skrevet

Bruk 73mm (74-76 kan også gå) hullsag til å bore de hullene. Det ser ut som dere har brukt 84-86mm eller noe slikt, men kan være pga. vinkelen på bildet. Det er beregnet til takboks for lampe 🙂

Anonymkode: 510d7...d0e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...