Gå til innhold

Siste gangen jeg feiret tradisjonsrik jul.....for et mas og press

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette ble siste året, garantert. Selv med 2 barn så synes jeg man kan tone det ned. Når man ser på alle gavene som kjøpes, stresset rundt hele prosessen.

Neste år blir det kun julemat, uten stress og mas 🙂 Ingen diskusjon hvor man skal feire, eller dra på besøk.

Anonymkode: 0b3f2...f1c

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Gjest Forumhei
Skrevet

Sånn vi gjør, kun god mat, godteri og kos.

samles ikke hele familien, bare kjernefamilien, uformell og avslappet.  

Skrevet

Fint om dere finner ut hvordan dere vil ha det. Viktig at alle koser seg.

• Liker 1
Skrevet

Planlegging og holdning er to stikkord 👍

• Liker 3
Skrevet

Ja,, jeg vet ikke helt om jeg orker samme storfamilie maset neste jul. Er midt i seperajson og ex svigersøster med null sosial intelligens maste og gravde om livet mitt nå og så smørte de på om hvor lykkelig de er ( selv om det er fake ). Når jeg ikke ville snakke ( orket ikke snakke om triste ting, orker ikke bli lei meg på julaften ) så ble hun sur og ville ikke snakke med meg. ignorerte meg når hun pakket opp gaven fra meg feks. Utrolig barnslig drama fra en dame i overgangsalderen.

Anonymkode: 9d038...48e

Skrevet

Det har jeg hørt før, for å si det sånn. Neste år er det på han igjen med det samme styret.

• Liker 6
Skrevet

Men hva er det dere stresser med?

Hører så mye snakk om julestress, men skjønner ikke greia. 

Tradisjonell julemat gjør seg nesten selv.

Gaver kan planlegges i god tid. 
Julevasken er det man gjør det til. 

Anonymkode: 299be...7ba

• Liker 11
Skrevet
6 minutter siden, Svigermor skrev:

Det har jeg hørt før, for å si det sånn. Neste år er det på han igjen med det samme styret.

😂😂😂

Anonymkode: 7484d...5a7

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva er det dere stresser med?

Hører så mye snakk om julestress, men skjønner ikke greia. 

Tradisjonell julemat gjør seg nesten selv.

Gaver kan planlegges i god tid. 
Julevasken er det man gjør det til. 

Anonymkode: 299be...7ba

TS her.

Mye press press fra de rundt da, familie/venner. Normer har vi jo på alt.

Så er enig i det, blir jo til hva man vil selv. Men nå gidder jeg ikke leve etter press og normer lenger. Nå fremover kjører jeg eget løp.

Vi mennesker lager mye dumt ut av ting. Prestasjonsamfunnet.

Skrevet

Et år hadde jeg en operasjon rett før jul. Fikk ikke løfte en liter melk engang. Samarbeid med mann og barna så ble det jul allikevel. I år skulle vi ha svigerfamilien her. Begynte tidlig å lage klart. Søndag var alt klart, så vi kjørte ut til mine foreldre. Lille julaften var vi på besøk hos tanten og onkelen til mannen, lang tradisjon nå. Julaften lå jeg lenge i badekaret og slappet av. 

Det blir som vi legger opp til. :) 

Anonymkode: 3c3a3...400

• Liker 7
Skrevet

Vi orker heller ikke å stresse med jul. Vi er skikkelig dårlige på å planlegge og starte tidlig, så litt løping i siste liten ble det i år også. Men vi feiret jula hjemme, og sa i fra til de som kom at vi gjorde det på vår måte, de som ville kunne pynte seg, det ble ikke tradisjonell julemat (men annen god mat som vi liker å lage) og det kom ikke til å bli "perfekt". 

Jeg har ei venninne som elsker tradisjonell jul. Så hjemme hos henne er det helt annerledes, men ikke stress der heller. Hun liker å forberede jula, bake 7 slag, vaske og tilberede julematen akkurat slik som hun og familien vil ha den hvert år. Blir det litt travelt, er det vel verdt det for henne, selv om det ikke er det for meg. 

Jeg tenker man må finne sin måte. Jeg har hatt noen veldig fine julaftener på jobb og på et veldedig arrangement også. 

Anonymkode: 83a23...4ab

• Liker 1
Skrevet

Vi var 14 stk i går, og det gikk veldig fint. Alle hadde godt humør, praten er for det meste overfladisk, men gammeltante slo til med en koselig historie om en barndomsjul hun hadde, det var nesten høydepunktet på kvelden. De eneste som stresset var 2 barn som syns at gaveutdelingen gikk for tregt, så de maste enormt og måtte bli bedt om å roe seg flere ganger. 

Her er det god planlegging, casual, men fin oppkledning, og at alle tilbyr seg å hjelpe med rydding, servering, håndtering av energiske barn, som gjør julen til en fin opplevelse. Også viktig å vite når en skal gi seg og la vertene få ta natta. Her ender selskapet mellom 22-00.30, kommer an på energinivået.

Istedet for å avvise juletradisjoner helt, ville jeg heller prøvd nye fremgangsmåter. For du er vel glad i tradisjonene? Det er stresset som er dritt. 

Anonymkode: d5851...aac

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette ble siste året, garantert. Selv med 2 barn så synes jeg man kan tone det ned. Når man ser på alle gavene som kjøpes, stresset rundt hele prosessen.

Neste år blir det kun julemat, uten stress og mas 🙂 Ingen diskusjon hvor man skal feire, eller dra på besøk.

Er det gavene som du føler er stress og press? Siden du ikke nevner gaver til neste år? 

Anonymkode: 0c035...0c0

Gjest Forumhei
Skrevet

Så gå imot strømmen? 

Jeg gir f i hva andre forventer, så lenge jeg og familien er lykkelig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...