AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #1 Skrevet 25. desember 2019 Jeg blir så sliten av alt styret i julen. Jeg elsker at jeg kan ha en familie og komme hjem til hvor min mor disker opp deilig julemat på juleaften. Det er ingen selvfølge og vet at det jeg skal si er et luksusproblemmen. Saken er at julen er mas og roping i 3 dager fordi det er middager og lunsjer i 3 dager i strekk. Hun er av den tradisjonelle typen, og det skal være så voldsomt. Det er sølvbestikk som skal skinne, duker på rens, krystallglass skal frem fra boden, julegardiner skal opp, osv. mat som skal tilbredes fra morgen til kveld og generelt et regime som minner om en arbeidsleir. De koselige samtalene får ikke plass, for hver gang vi prøver å si noe, avbrytes det av " skal du ha mer multekrem eller skal jeg sette den kaldt". I dag går vaskemaskinen, oppvaskemaskinen og middagen ble påbegynt kl 10.00. Jeg løper fra oppgave til oppgave for har ikke samvittighet til å se henne gjøre alt, samtidig som jeg ikke bryr meg om at alt er så perfekt. Jeg vil bare ha fred og ro. Jeg vil ut i naturen, stillheten. Jobber mye hele året, også er jula bare mas. Vi lever i overflod hvor fedme truer folkehelsa, så tenker at det hadde vært mye finere å bruke dagen til en tur i marka sammen, men det er jo bare jeg som tenker sånn i min familie. Anonymkode: 15cf6...d8a 3
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #2 Skrevet 25. desember 2019 Det er vel ingen som sier dere må feire sammen hvert år? Anonymkode: 7fd91...4c9 3
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #3 Skrevet 25. desember 2019 Si fra neste år at du vil ha ferie i julen og det blir for mye styr. Og så reiser du bort. Anonymkode: 33301...a7a 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #4 Skrevet 25. desember 2019 Jeg hadde samme opplevelsen i fjor. I år er jeg alene. Jul med familien ble et ukeslangt mareritt. Bare mas, kjekling, pustepauser på do før man gikk ut i krigen igjen. Det har blitt verre og verre for hver år og nye barn/ kjærester som kommer til. Så i år meldte jeg meg av. Anonymkode: 712f1...e31 4
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #5 Skrevet 25. desember 2019 Du må, Ts, bare si fra om dette til din mor. Sette henne ned. Fortelle at hennes stress og mas for helt unyttig tull ødelegger jula di. Og at du neste år kommer til å reise bort for å få fred. Men at du likevel forteller henne at oppførselen hennes er ugåfin og ødeleggende fordi hun ødelegger for alle - også seg selv - med å være destruktiv. Når vi er blitt voksne, Ts, så er oppdragelse av våre egne foreldre en av oppgavene som tilfaller oss. De over 50 som ikke har barn som bryr seg nok om dem til å drive kraftig korreks ender opp som mobbere i kommentarfeltene på Internett og i kassakøa på lokalbutikken. Desverre. Så korriger henne. Ofte. Og bestemt. Anonymkode: f30c7...4b1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #6 Skrevet 25. desember 2019 Det er jo moren din så snakk med henne om hva du opplever og føler da vel. Kan du foreslå hvordan det kan være uten at tradisjoner blir helt annerledes? Gleder meg til neste juleaften, da skal vi være alene med barna, ingen besteforeldre. Har svigerforeldre som ikke evner å løfte en finger hele juleaften, ikke leke med barna en gang. Endte med at jeg hadde baby i bæresele for å gjøre alt som måtte ordnes i fbm middagen. Min mor strekker seg alltid langt og hjelper masse til, og det ser de, men de sitter bare på ræva og tar ikke tallerkenene sammen en gang når vi er ferdig og skal gjøre klar til dessert, som om det er en restaurant. ups der kom min jule-aften-utblåsing og! Anonymkode: 7105e...b3a
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #7 Skrevet 25. desember 2019 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må, Ts, bare si fra om dette til din mor. Sette henne ned. Fortelle at hennes stress og mas for helt unyttig tull ødelegger jula di. Og at du neste år kommer til å reise bort for å få fred. Men at du likevel forteller henne at oppførselen hennes er ugåfin og ødeleggende fordi hun ødelegger for alle - også seg selv - med å være destruktiv. Når vi er blitt voksne, Ts, så er oppdragelse av våre egne foreldre en av oppgavene som tilfaller oss. De over 50 som ikke har barn som bryr seg nok om dem til å drive kraftig korreks ender opp som mobbere i kommentarfeltene på Internett og i kassakøa på lokalbutikken. Desverre. Så korriger henne. Ofte. Og bestemt. Anonymkode: f30c7...4b1 What the....? Anonymkode: 4719f...9c3 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #8 Skrevet 25. desember 2019 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må, Ts, bare si fra om dette til din mor. Sette henne ned. Fortelle at hennes stress og mas for helt unyttig tull ødelegger jula di. Og at du neste år kommer til å reise bort for å få fred. Men at du likevel forteller henne at oppførselen hennes er ugåfin og ødeleggende fordi hun ødelegger for alle - også seg selv - med å være destruktiv. Når vi er blitt voksne, Ts, så er oppdragelse av våre egne foreldre en av oppgavene som tilfaller oss. De over 50 som ikke har barn som bryr seg nok om dem til å drive kraftig korreks ender opp som mobbere i kommentarfeltene på Internett og i kassakøa på lokalbutikken. Desverre. Så korriger henne. Ofte. Og bestemt. Anonymkode: f30c7...4b1 😂😂 Anonymkode: 33301...a7a 3
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #9 Skrevet 25. desember 2019 Sånn har jeg hatt det også! Mor styrer og ordner ut av en annen verden, jeg hjelper hele tiden for at hun skal slippe å ha alt alene. Men helt ærlig mistrives jeg med så mye program og overload mat. Har begynt å feire borte eller dra vekk noen år, så jeg ikke har det maset hver jul. Men Julaften kveld og førstedag er nok de gangene jeg er hos dem, orker ikke tre dager. Anonymkode: 39a3f...5be
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #10 Skrevet 25. desember 2019 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må, Ts, bare si fra om dette til din mor. Sette henne ned. Fortelle at hennes stress og mas for helt unyttig tull ødelegger jula di. Og at du neste år kommer til å reise bort for å få fred. Men at du likevel forteller henne at oppførselen hennes er ugåfin og ødeleggende fordi hun ødelegger for alle - også seg selv - med å være destruktiv. Når vi er blitt voksne, Ts, så er oppdragelse av våre egne foreldre en av oppgavene som tilfaller oss. De over 50 som ikke har barn som bryr seg nok om dem til å drive kraftig korreks ender opp som mobbere i kommentarfeltene på Internett og i kassakøa på lokalbutikken. Desverre. Så korriger henne. Ofte. Og bestemt. Anonymkode: f30c7...4b1 Men i alle dager. Moren kan da få lage i stand den jula hun vi. Hvis morens jul ødelegger hennes jul så får hun feire jul et annet sted, hun skal da ikke "konfrontere" moren med at hun er destruktiv fordi datteren ikke liker hennes jul. Ærlig talt. Anonymkode: 87438...fe7 3
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #11 Skrevet 25. desember 2019 Før i tida var det jo et avbrekk med overflod i jula, men nå er det jo et jævla etegilde året rundt... Anonymkode: 33ef2...ddb
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #12 Skrevet 26. desember 2019 Jeg forstår deg godt, jeg ble sliten bare av å lese dette. Vi har en skikkelig chill jul hjemme hos oss, men det er kjempekoselig likevel. Jeg ville forsøkt en prat med moren din først, og tatt det derfra. Går hun rett i forsvar? Blir hun sint? Klarer hun å forstå deg overhodet? Hvis ikke, ville jeg sagt ifra at neste jul reiser du bort. Og så gjennomført, selvfølgelig. Jeg jobber også MYE resten av året, så de to ukene med juleferie skal være helt avslappet. Anonymkode: 9f728...6ed 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #13 Skrevet 26. desember 2019 Gylden middelvei er selvfølgelig ok, men det er ikke uviktig det din mor gjør. Jeg har en mann som ikke har så veldig med juletradisjoner, verken hans familie, hans ekskones familie, og derfor heller ikke hans nå etter hvert voksne barn. Jeg innførte jule tradisjoner, og når vi feirer jul hos min familie har det kommet inn drypp med juletradisjoner. Jammen har det ikke virket, litt etter litt har vi skapt våre juletradisjoner, og de setter alle pris på at jul, ikke bare er gaver, men også den fine duken, dekketøy, og bestikk. At man pynter seg til middag, og hører på guttekor. Det er faktisk litt trist å ikke ha noe tradisjoner. Du må finne din middelvei. (Jeg forstår at du ikke er like mye motsatt av din mor, som min mann) Anonymkode: 4f29d...dc3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå