AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #1 Skrevet 25. desember 2019 Hei, har spørsmål om ivf-behandling i utlandet og nav. En venn av meg fikk ivf-behandling i utlandet og blir alenemor. Dermed skal hun få 100 % omsorg for 2 barn, siden det blir tvillinger. Og spørsmål er, er det slik at kvinner som fikk barn med ivf i utlandet, får ikke noe støtte fra nav, etter at barna er født? ikke noe overgangsstønad, ikke heller barnetrygg? Kan noen hjelpe og svare på disse spørsmål, kjenner noen kanskje en kvinne som var i samme situasjon? Tusen takk for svar. Anonymkode: 3265b...f7c 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #2 Skrevet 25. desember 2019 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, har spørsmål om ivf-behandling i utlandet og nav. En venn av meg fikk ivf-behandling i utlandet og blir alenemor. Dermed skal hun få 100 % omsorg for 2 barn, siden det blir tvillinger. Og spørsmål er, er det slik at kvinner som fikk barn med ivf i utlandet, får ikke noe støtte fra nav, etter at barna er født? ikke noe overgangsstønad, ikke heller barnetrygg? Kan noen hjelpe og svare på disse spørsmål, kjenner noen kanskje en kvinne som var i samme situasjon? Tusen takk for svar. Anonymkode: 3265b...f7c Hvordan vet nav om hun ble gravid ved hjelp av ivf i utlandet eller en tilfeldig mann på byen? Kan ikke skjønne at dette skal være ett problem. Anonymkode: 6284d...193 3
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #3 Skrevet 25. desember 2019 Hun har dessverre rett på alt av stønader (kommer selvsagt an på inntekt). Anonymkode: c1530...279
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #4 Skrevet 25. desember 2019 Jeg fikk barn ved hjelp av dobbeltdonor i fjor. Har selvfølgelig akkurat samme rettigheter som alle andre. Anonymkode: 787ba...503 3
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #5 Skrevet 25. desember 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hun har dessverre rett på alt av stønader (kommer selvsagt an på inntekt). Anonymkode: c1530...279 Dessverre? Aner meg at du syns at hun ikke har krav på dette? Anonymkode: 8d33c...a82 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #6 Skrevet 25. desember 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hun har dessverre rett på alt av stønader (kommer selvsagt an på inntekt). Anonymkode: c1530...279 Det er for barnas skyld. Barn skal vokse opp under gode forhold. At du synes det er "dessverre" at barn vokser opp under gode forhold sier jo en god del om deg. Anonymkode: ed261...e75 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #7 Skrevet 25. desember 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dessverre? Aner meg at du syns at hun ikke har krav på dette? Anonymkode: 8d33c...a82 Tullete å reise til utlandet for å få barn, for så å bli forsørget av nav. Har man jobb og kun mottar barnetrygd stiller saken seg selvsagt annerledes. Anonymkode: c1530...279 1
Natik Skrevet 25. desember 2019 #8 Skrevet 25. desember 2019 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg fikk barn ved hjelp av dobbeltdonor i fjor. Har selvfølgelig akkurat samme rettigheter som alle andre. Anonymkode: 787ba...503 ok, og ga du beskjed om det til fastlegen og på sykehuset også, vet de at det var ivf med donor? har de plikt til å informere nav om det?
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #9 Skrevet 25. desember 2019 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tullete å reise til utlandet for å få barn, for så å bli forsørget av nav. Har man jobb og kun mottar barnetrygd stiller saken seg selvsagt annerledes. Anonymkode: c1530...279 Du bare gikk ut i fra at personen er arbeidsløs? Jeg skjønner ikke hva du mener. Har man mindre rett på stønader fra den norske stat avhengig av hvordan og hvor barnet unnfanges? Hun er norsk, hun bor i Norge og har rett på stønad, samme hvordan barnet «lages». Det er det fine med velferdsstaten; man betaler skatt og får goder som f.eks. svangerskapspermisjon, mammaperm osv. Anonymkode: 8d33c...a82 2
Natik Skrevet 25. desember 2019 #10 Skrevet 25. desember 2019 6 hours ago, AnonymBruker said: Hvordan vet nav om hun ble gravid ved hjelp av ivf i utlandet eller en tilfeldig mann på byen? Kan ikke skjønne at dette skal være ett problem. Anonymkode: 6284d...193 hun informerte fastlege og sykehus om det allerede...
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #11 Skrevet 25. desember 2019 1 minutt siden, Natik skrev: hun informerte fastlege og sykehus om det allerede... Fastlege og sykehus har taushetsplikt. Dette kan umulig være så relevant at de skal unntas taushetsplikten for å informere NAV. HUN HAR RETT PÅ STØNAD. Punktum finale. Anonymkode: 8d33c...a82
Natik Skrevet 25. desember 2019 #12 Skrevet 25. desember 2019 (endret) 46 minutter siden, AnonymBruker said: Tullete å reise til utlandet for å få barn, for så å bli forsørget av nav. Har man jobb og kun mottar barnetrygd stiller saken seg selvsagt annerledes. Anonymkode: c1530...279 Men det er ikke tullete, ingen vet hvorfor man bestemmer å få ivf behandling, kanskje er det på grunn at man har prøvd i årevis, men var ulykkelig med det? Da er det bare en løsning for problemet Endret 25. desember 2019 av Natik
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #13 Skrevet 25. desember 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du bare gikk ut i fra at personen er arbeidsløs? Jeg skjønner ikke hva du mener. Har man mindre rett på stønader fra den norske stat avhengig av hvordan og hvor barnet unnfanges? Hun er norsk, hun bor i Norge og har rett på stønad, samme hvordan barnet «lages». Det er det fine med velferdsstaten; man betaler skatt og får goder som f.eks. svangerskapspermisjon, mammaperm osv. Anonymkode: 8d33c...a82 Det var snakk om overgangsstønad. Anonymkode: c1530...279
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #14 Skrevet 25. desember 2019 10 minutter siden, Natik skrev: Men det er ikke tullete, ingen vet hvorfor man bestemmer å få ivf behandling, kanskje er det på grunn at man har prøvd i årevis, men var ulykkelig med det? Da er det bare en løsning for problemet Det er tullete å sette et barn til verden om man ikke har økonomi til å følge det opp. Anonymkode: c1530...279
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #15 Skrevet 25. desember 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er tullete å sette et barn til verden om man ikke har økonomi til å følge det opp. Anonymkode: c1530...279 Det får være din mening. Men heldigvis har vi i Norge stønader nettopp fordi man skal kunne ivareta barna uansett. For barnas beste. Egentlig helt irrelevant hva du tenker om saken. Anonymkode: 8d33c...a82 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #16 Skrevet 25. desember 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det får være din mening. Men heldigvis har vi i Norge stønader nettopp fordi man skal kunne ivareta barna uansett. For barnas beste. Egentlig helt irrelevant hva du tenker om saken. Anonymkode: 8d33c...a82 Du skal selvfølgelig få støtte at fattige damer går inn for å bli alenemødre, men at det er idiotisk kommer man ikke unna. Anonymkode: c1530...279
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #17 Skrevet 25. desember 2019 2 timer siden, Natik skrev: ok, og ga du beskjed om det til fastlegen og på sykehuset også, vet de at det var ivf med donor? har de plikt til å informere nav om det? Har sagt det til alle, inkludert NAV. Hvorfor skulle jeg ikke det? Anonymkode: 787ba...503
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #18 Skrevet 25. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du skal selvfølgelig få støtte at fattige damer går inn for å bli alenemødre, men at det er idiotisk kommer man ikke unna. Anonymkode: c1530...279 1. Jeg støtter ikke «at fattige damer går inn for å bli alenemødre». Det har jeg aldri sagt, så slutt å legge ord i munnen på meg. 2. «Fattige damer» har vel neppe råd til IVF i utlandet. Dette er dessuten helt irrelevant. 3. Jeg støtter at barnas foreldre kan få stønad, da det er til BARNAS beste. Pengene brukes til nødvendige ting, som bolig, mat, klær osv. Jeg driter i hvordan barnet ble til og hvem foreldrene er, det jeg vil er at stønad skal kunne gis der det trengs slik at barna skal få best mulig oppvekstvilkår. Anonymkode: 8d33c...a82 4
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #19 Skrevet 25. desember 2019 Det har ingenting å si hvordan eller hvor barna ble laget, hun har de samme rettighetene som alle andre nybakte mødre. Og det kommer da ikke opp i NAVs systemer hvor eller hvordan barna er laget. Anonymkode: 50b21...96b 2
Natik Skrevet 26. desember 2019 #20 Skrevet 26. desember 2019 20 hours ago, AnonymBruker said: Har sagt det til alle, inkludert NAV. Hvorfor skulle jeg ikke det? Anonymkode: 787ba...503 noen sa til min venninne at hvis man fikk barn alene, med egne egg og donor, da får man ikke overgangsstønad, hun kjenner en person som var i samme situasjon ca.7 år siden og hun fikk ikke os fra nav((
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå