Gå til innhold

Usaklig oppsigelse av arbeidsavtale?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt en arbeidsavtale med 33% nattevaktstilling i kommunen i et år. Denne går ut i februar 2020.

Pga mye stress fikk jeg et illebefinnende på jobb for en måned siden. Dette var et engangstilfelle og jeg er ikke syk ellers. Det skjedde nok pga mye stress i familien. 

Nå sier sjefen at jeg ikke får fortsette med kontrakten min etter februar neste år 😢 begrunnelsen er at jeg visstnok er 'alvorlig syk', hvilket ikke stemmer... 

Jeg er fagarbeider. Kontrakten min har blitt gitt til en assistent. 

Jeg er kjent for å være flink og har aldri fravær. Godt likt. 

Kan sjefen gjøre slik? 

Anonymkode: 353f7...99b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om kontrakten har gått ut og ikke blitt fornyet, da har du ikke blitt oppsagt.

Om du er organisert kan du ha en sak. Om ikke stiller du svakere. Derfor er det så viktig å være fagorganisert.

Anonymkode: c40c7...3d8

• Liker 3
Skrevet

Du har jo ikke blitt sagt opp hvis kontrakten “kun” ikke blir fornyet. 

Anonymkode: 72857...b2e

• Liker 3
Skrevet

Hva står som begrunnelse for vikariatet i arbeidsavtalen din? Dersom det ikke står en årsak til at stillingen din er et vikariat (f. eks. at du er vikar for en navngitt person som er fraværende eller arbeidet er av midlertidig karakter) så må man anta at du er ansatt etter den generelle adgangen til å ansette inntil 15% av arbeidstakerne i virksomheten, og dersom du da ikke får forlenget arbeidsavtalen din inntrer en karantene på 12 måneder for arbeidsgiver, hvor de ikke kan inngå nye midlertidige ansettelser. Sjekk aml. 14-9.

Dersom du går i er vikariat for en navngitt person, og vedkommende skal gjeninntre stillingen sin, har du dessverre ingen sak. Dersom du går i et vikariat for en navngitt fagarbeider som er fraværende, og det samme vikariatet nå er gitt til en ufaglært, ville jeg fått fagforeningen på banen. 

Anonymkode: a8785...e7c

• Liker 2
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har hatt en arbeidsavtale med 33% nattevaktstilling i kommunen i et år. Denne går ut i februar 2020.

.................

Kan sjefen gjøre slik? 

Anonymkode: 353f7...99b

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om kontrakten har gått ut og ikke blitt fornyet, da har du ikke blitt oppsagt.

Om du er organisert kan du ha en sak. Om ikke stiller du svakere. Derfor er det så viktig å være fagorganisert.

Anonymkode: c40c7...3d8

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

...Dersom du går i et vikariat for en navngitt fagarbeider som er fraværende, og det samme vikariatet nå er gitt til en ufaglært, ville jeg fått fagforeningen på banen. 

Anonymkode: a8785...e7c

Hvis kontrakten din går ut så går kontrakten ut.  Er det et vikariat er offentlige arbeidsplasser "flinke" til å rotere vikarer slik at de ikke havner i en situasjon hvor bordet fanger og de må gå til fast ansettelse.  Spør sjefen hva som er grunnen.

Fagforening er alltid en god ide, og som med alle forsikringer er det ikke noe man prøver å tegne i det øyeblikk huset brenner.

• Liker 1
Skrevet

Hei HI! Regner med si er ansatt etter arbeidsmiljøloven 14,9-a. Arbeidsgiver har ikke lov til å bytte ut en midlertidig ansatt med en annen.  Dette er en sak som en fagforening ville ryddet opp i, det er verre om du ikke er organisert. Ta umiddelbart kontakt med en fagforening (gjerne LO) for å høre om de vil hjelpe deg om du melder deg inn nå. 

Jeg ville hjulpet det. Hilsen fagforeningsleder. 

Anonymkode: 329c0...eb6

Skrevet

Men, du blir jo ikke oppsagt. Kontrakten din går ut. Du får ikke fornyet kontrakten, blir korrekt. Det kan de fint gjøre uten å bli arrestert

Anonymkode: e6177...3e4

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei HI! Regner med si er ansatt etter arbeidsmiljøloven 14,9-a. Arbeidsgiver har ikke lov til å bytte ut en midlertidig ansatt med en annen.  Dette er en sak som en fagforening ville ryddet opp i, det er verre om du ikke er organisert. Ta umiddelbart kontakt med en fagforening (gjerne LO) for å høre om de vil hjelpe deg om du melder deg inn nå. 

Jeg ville hjulpet det. Hilsen fagforeningsleder. 

Anonymkode: 329c0...eb6

Som fagforeningsleder bør du vite at når en kontrakt utløper har ikke den ansatte krav på ny kontrakt.  Siden du nevner paragrafer uten å forstå innholdet, så siterer jeg fra AML § 14-9 (6) Midlertidige arbeidsavtaler opphører ved det avtalte tidsrommets utløp, [...] 

Anonymkode: 52a0b...938

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...