Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

jeg studerer for å bli byggingeniør og skal om kort tid velge spesialisering innenfor veibygging, V/A (vann og avløp) eller konstruksjon. Derfor er jeg på jakt etter innspill fra erfarne fagfolk fra de forskjellige fagretningene.

Mvh Ingeniørspire

Anonymkode: 10583...41d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vei og VA er enklere enn konstruksjon synes jeg. Det er stor mangel på folk med disse fagene, så relativt lett å få jobb. Du jobber enten hos rådgiver med oppdrag for det offentlige, eller ansatt i det offentlige (kommune, SVV osv.). 

Med konstruksjon kan du jobbe som RIB (dersom du får gode karakterer), da sitter du foran en PC og beregner/tegner. Noen går til entreprenører, andre til kommunen. Det er ikke like stor mangel på denne typen ingeniør, siden de fleste velger konstruksjon. 

Anonymkode: 34623...e5c

• Liker 2
Skrevet

Kan du si noe om hvilken av fagretningene man kan ha mest feltarbeid innenfor?

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du si noe om hvilken av fagretningene man kan ha mest feltarbeid innenfor?

Feltarbeid som i forsking eller feltarbeid som å komme seg ut av kontoret? I studietiden eller i arbeidslivet senere? 

Den retningen som er mest utendørs er vel landmåling...?

Skrevet

Utendørsarbeid jeg tenkte på, ja.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utendørsarbeid jeg tenkte på, ja.

Blir vel ganske mye kontorarbeid uansett hvilken retning man tar... og vil jo være avhengig av type jobb. Vet om en som jobber med dammer. Han kan være på fjellet i flere dager i slengen. Det er veldig spesialisert da, ikke mange slike jobber. De som jobber i olja kommer seg av og til ut på plattform.

Hos entreprenørene kommer man seg iallefall på byggeplass (vei eller anleggsfag, konstruksjon), men man sitter jo mest på brakkerigg... 

Landmåling? Takstmann? 

• Liker 1
Skrevet

Konstruksjon har mye tyngre fag enn de to andre, men ikke la dette avgjøre - velg det du synes virker mest interessant.

Går du samferdsel eller VA vil du mest sannsynlig jobbe i kommunen (dersom du er på bachelor) eller som konsulent (master).

Det er stort behov for vegingeniører, og spesielt VA-ingeniører, så det er lett å få jobb og forhandle arbeidskontrakt.

På veg/konstruksjon kan du få en del «feltarbeid» dersom du tar bygg/anleggsfag og jobber hos entreprenør, selv om du også her sitter mest på anleggskontor. Tar du konstruksjon med geofag kan du få mye feltarbeid!

Det er flere som velger konstruksjon, så det er nok litt større konkurranse enn på de andre linjene. Dog har jeg inntrykket av at det er lettere å få jobb innenfor et bestemt geografisk område dersom man går konstruksjon

• Liker 1
  • 3 måneder senere...
Skrevet

Her var det mange gode svar! Takk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...