Gå til innhold

Klarsignal fra NAV til å søke ufør

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heihei! Og god jul 😊🎄
Dette et vel mest et spørsmål for folk som går/ har gått på NAV.

jeg fikk brev nå rett før julen, det jeg hadde fått klarsignal fra NAV om å søke ufør. 

Jeg ble syk når jeg var 23, og regner med å få ung ufør og etterbetalt. 

uansett, jeg lurer på hvor lang tid det tok for dere fra og med søknaden ble sendt inn til dere fikk svar? 
også lurer jeg på hvor lenge dere gikk på AAP før dere fikk klarsignal til å søke ufør? 😊

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her tok det 4 mnd før jeg fikk svar. Jeg hadde gått på AAP i litt over 17 år. De var bare flinke til å kaste meg av AAP 3 mnd før jeg ble 36 år, så fikk jeg det tilbake 1 år etterpå, og dermed har jeg ikke krav på ung ufør, selv om alle mine sykdommer fikk jeg som barn. 

Anonymkode: bcc0c...d0d

Skrevet

Dere har ikke nødvendigvis krav på ung ufør selv om dere ble syke før fylte 26. Alder er kun ett inngangsvilkår. Dere skal være så godt som invalidisert uten utsikt til bedring noensinne for å få det.

Anonymkode: e45df...ffc

• Liker 2
Skrevet

Jeg fikk svar etter 4 måneder og hadde gått på AAP i 1,5 år. 

Anonymkode: 7cb8c...4ae

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere har ikke nødvendigvis krav på ung ufør selv om dere ble syke før fylte 26. Alder er kun ett inngangsvilkår. Dere skal være så godt som invalidisert uten utsikt til bedring noensinne for å få det.

Ikke nødvendigvis. Det avhenger av personen som leser dokumentasjonen. De er ikke leger. 

jeg fikk først avslag. Koblet inn advokat som trakk i noen tråder. Det ordnet seg fort b

Anonymkode: f3e6f...bb1

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her tok det 4 mnd før jeg fikk svar. Jeg hadde gått på AAP i litt over 17 år. De var bare flinke til å kaste meg av AAP 3 mnd før jeg ble 36 år, så fikk jeg det tilbake 1 år etterpå, og dermed har jeg ikke krav på ung ufør, selv om alle mine sykdommer fikk jeg som barn. 

Anonymkode: bcc0c...d0d

Så lenge har vel ikke aap-ordningen eksistert...

Anonymkode: d89c9...120

Skrevet

Var på AAP vel ca 5 år som inkluderte ventetiden på ufør. Min AAP ble forlenge i søkeprosessen på AAP, det var før de nye reglene kom. Den prosessen tok 7 måneder før jeg fikk det innvilget.

Anonymkode: 80b8d...15b

Skrevet

Gikk på AAP i 2.5 år før jeg var ferdig avklart og kunne søke ufør. På søknadstidspunktet fikk jeg nytt vedtak om innvilget AAP åtte mndr frem i tid mens de vurderte søknaden. Dette ble så opphevet igjen etter at uføresøknaden ble innvilget etter 2.5 mndr.

Anonymkode: 91222...203

Skrevet

Jeg var under nav i 10 år, først rehabiliteringspenger som det het den gang, så aap. Fra jeg søkte til jeg fikk svar tok det 2 uker, så 6 uker til jeg fikk tilbakebetalt ung ufør tillegget. 

Anonymkode: 8db4d...2ad

Skrevet

Gikk 7 år på AAP og det tok 3 måneder for å få svar på søknaden. 

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke nødvendigvis. Det avhenger av personen som leser dokumentasjonen. De er ikke leger. 

jeg fikk først avslag. Koblet inn advokat som trakk i noen tråder. Det ordnet seg fort b

Det er jo hårreisende om det stemmer, for det viser jo at man ikke kan stole på at nav følger regelverket med mindre man kan "true dem " med advokat.

• Liker 1
Skrevet

Jeg gikk fra et års sykmelding til møte om arbeidstiltak. De bestemte seg for å droppe arbeidstiltak. Jeg fikk med et skjema som skulle fylles ut og sendes Nav for å scannes inn i systemet. Så gikk det knappe 14 dager og jeg fikk klarsignal for å søke om uføretrygd. Fikk innvilget trygd etter knappe fire måneder.

Anonymkode: 3106b...a2f

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men de rådfører seg med en lege som jobber for NAV. 

Anonymkode: 31bdc...68d

• Liker 1
Skrevet

Var på AAP i ca 4 1/2 år, søknaden tok 17uker (fikk beskjed om at det kunne ta opp til 8måneder). Fikk innvilget ung-delen, etterbetalingen for årene på AAP kom etter fem måneder og en uke!

Lykke til og husk (prøv) å puste med magen mens søknaden er under behandling!😊

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men de rådfører seg med en lege som jobber for NAV. 

Anonymkode: 31bdc...68d

Ikke alltid. Bare unntaksvis. Ingen lege som så på min sak. 

Skrevet

Jeg oppdaget da jeg fikk innvilget ufør, at Navs egen lege hadde anbefalt ufør over 2 år før Navs saksbehandler var enig. Det ligger flere dokumenter i sluttvurderingen som sier dette. Totalt 3 gg har Navs lege gitt anbefalingen ufør før Nav var enig. 

Anonymkode: b3082...6fb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...