Gå til innhold

Hvilken by bør jeg helst bo i? Tønsberg eller Sandefjord?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg skal flytte til Vestfold etter nyttår, det blir enten Tønsberg eller Sandefjord. Men hvilket av disse byene bør jeg bosette meg i? Tønsberg er jo Vestfolds største og mest populære by, og har massevis av spennende attraksjoner og opplevelser, bl.a. Slottsfjellmuséet, Slottsfjelltårnet, Foynhagen, Oseberghaugen, Thaulowhullet, Fugleobservatoriet ved Ilene, Verdens Ende i Tjøme og Færder fyr. Tønsberg er helt klart den mest spennende byen, og byen i Vestfold med flest attraksjoner. Sandefjord er en kjedelig liten by, og de fleste som kommer hit er bare innom for å ta fergen over til Sverige. Det eneste Sandefjord egentlig har å by på er Hvalfangstmuséet. Ikke noen særlig spennende by, for å si det sånn. Men så har jeg noen i familien som bor i Sandefjord, det har jeg ikke i Tønsberg. Så hvor bør jeg egentlig bo, da? I Tønsberg som er den mest spennende og interessante byen, eller i Sandefjord hvor jeg har noen i familien som bor?

Anonymkode: eab47...44d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville bodd i Larvik helst.. Men hadde jeg måttet velge mellom de to, så hadde jeg valgt Tønsberg. 

Anonymkode: 08dd8...b75

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville helt klart valgt Tønsberg. 

Anonymkode: bae9c...352

• Liker 1
Skrevet

Tønsberg. Du kommer deg kjapt til sandefjord Med tog eller buss om du vil på besøk der. Bor selv i utkanten av sandefjord og trives veldig med det, men etablert småbarnsfamilie.

Anonymkode: d755b...65b

• Liker 2
Skrevet

Velg Tønsberg! Det er på en måte lettere å reise til familie i blant, enn å komme seg til og fra sosiale aktiviteter og konserter osv osv på kvelden. Flyttet nylig til eb by pga familie, og angrer i dag på stedet.

• Liker 1
Skrevet

Sandefjord. Et minus med Tønsberg er dialekten, den er kav umulig å forstå hvis familien din ikke har bodd der i flere generasjoner. Et annet minus er at det historisk har vært mye innavl i Tønsberg-området.

Anonymkode: 19d0f...f42

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sandefjord. Et minus med Tønsberg er dialekten, den er kav umulig å forstå hvis familien din ikke har bodd der i flere generasjoner. Et annet minus er at det historisk har vært mye innavl i Tønsberg-området.

😂😂🤦🏻‍♀️

• Liker 6
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg flyttet fra vestlandet til Tønsberg for noen få år siden. Har aldri hatt problemer med å forstå dialekten. Har du eksempler på noe de sier som er kav umulig å forstå?

Anonymkode: ee98d...869

• Liker 5
Skrevet

Bor i Sandefjord, men hadde aldri valgt denne byen selv. Mine foreldre valgte pga jobb. Velg heller Tønsberg, men Horten er min favorittby i Vestfold.

Anonymkode: 9a8ac...cda

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hae du begynt på juleakevitten litt tidlig? 😜 Tønsberg-dialekta er en av de letteste dialektene i landet å forstå. Den er nesten helt lik som oslodialekt..

Forøvrig tar det ca 20 min med tog eller bil mellom de to byene, så det er ikke vanskelig å besøke noen som bor i den andre byen.

Anonymkode: 9cbfe...0ec

• Liker 5
Skrevet

Jeg ville valgt Sandefjord, men det er fordi jeg hater å stå i bilkø. Det er veldig mye kø inn og ut av Tønsberg, spesielt  når hyttefolket skal til og fra Tjøme. Jeg er enig i at det er mange attraksjoner i Tønsberg. Men du skal ikke bruke dem i hverdagen, skal du vel? Tønsberg er nær nok til å kjøre til fra Sandefjord de gangene du skal til attraksjoner, og så kan du bo fint og fredelig i Sandefjord til daglig. Dessuten er Sandefjord en pen og hyggelig by.

Anonymkode: bdf61...03a

• Liker 1
Skrevet

Står valget mellom de to, så får Tønsberg min stemme. 

Skrevet

Dropp hele fylket og flytt til Bergen. Du hørte det først her. 😎

Anonymkode: 4542a...14d

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dropp hele fylket og flytt til Bergen. Du hørte det først her. 😎

Anonymkode: 4542a...14d

Det er faktisk Bergen jeg bor i nå, som jeg har tenkt å flytte fra.

Ts

Anonymkode: eab47...44d

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må det alltid være en tulling her som hele tiden skriver at tønsbergdialekta er Norges mest uskjønnelige dialekt? Skaff deg et liv, trollinga di er ikke noe morsom!

Anonymkode: 1d216...407

• Liker 3
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg flyttet fra vestlandet til Tønsberg for noen få år siden. Har aldri hatt problemer med å forstå dialekten. Har du eksempler på noe de sier som er kav umulig å forstå?

Anonymkode: ee98d...869

De sier "bilær, båtær, syklær og guttær". Ikke noe vanskelig å forstå i det hele tatt.

Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De sier "bilær, båtær, syklær og guttær". Ikke noe vanskelig å forstå i det hele tatt.

Nja. Det er svært få i Tønsberg som sier bilær med æ sånn som østfoldinger gjør.

• Liker 5
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nja. Det er svært få i Tønsberg som sier bilær med æ sånn som østfoldinger gjør.

Det er fordi dialektene i Østlandet er i ferd med å bli utvanna av vanlig oslodialekt. Faktisk så er det svært få i Østfold også i dag som sier "bilær og båtær".

• 9 måneder senere...
Skrevet
På 24.12.2019 den 14.46, AnonymBruker skrev:

Haha, what? De snakker da "finere" i Tønsberg enn de gjør i Sandefjord. Og det er helst den "eldre" generasjonen som snakker bredere i Vestfold, og det er langt ifra så bredt som i Østfold. Hvis du ikke klarer å forstå den dialekten, selv de som snakker "bredt", da vet jeg sannelig ikke :lol:

Skrevet

Sandefjord rolig og kjedelig, nydelig om sommeren. Ikke kø her, det elsker jeg

Anonymkode: f4ca1...c92

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...