AnonymBruker Skrevet 24. desember 2019 #1 Skrevet 24. desember 2019 Hei. Jeg skulle på badet og når jeg skiftet fikk jeg se noe helt sykt i speilet, den ene puppen min har hovnet opp minst 2, kanskje 3-4 størrelser. Den var ikke sånn tidligere ikveld. Er på julebesøk hos foreldrene mine og vekket moren min som fikk helt hakeslepp og ble veldig bekymret. Har ringt legevakten men de ville jeg skulle vente til morgenen med mindre jeg får høy feber eller store smerter. Fikk lagt inn innlegg for snart 7år siden og redd det kan ha noe med det å gjøre. Har ikke slått meg eller lignende, allmenntilstanden har vært veldig dårlig de siste dagene men jeg vet ikke om det har noe med dette å gjøre. Er det noen som kan ha en ide om hva som skjer/har skjedd? Vet det ikke er helsepersonell som svarer her men, jeg prøver å søke på nett men finner ingenting. Anonymkode: 047a1...4dd
MissAlba Skrevet 24. desember 2019 #2 Skrevet 24. desember 2019 Det er ikke ømt? Kan det være betent melkekjertel? Litt usikker på om det kan skje hvis man ikke ammer e.l., men.. hvordan ser huden ut? Varm? Øm? Er brystvortene vanlige? Er det eneste symptomet at puppen er hoven? Er brystet hard/annerledes i konsistensen? Det er nok ikke kritisk, men om det ikke går ned i morgen så synes jeg de kan ta deg inn for en sjekk. God klem:) 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2019 #3 Skrevet 24. desember 2019 En venninne av meg fikk det samme nå. Var en cyste som hadde sprukket. Skal på kontroll hos BDS som rutine. Kanskje greit å få time hos fastlegen som kan henvise deg til BDS? Anonymkode: 94c6a...25c
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2019 #4 Skrevet 24. desember 2019 Høres ut som en cyste. De popper liksom bare plutselig opp. God jul! Anonymkode: 68349...c60 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2019 #5 Skrevet 24. desember 2019 Tusen takk for svar dere! Har vært på legevakta. Legen hadde ikke sett noe så ekstremt før personlig, han tok ultralyd og det er tydeligvis en form for væske som har lagt seg der, han mistenkte blod eller vevsvæske(?), kunne tydelig se selv at noe var galt. Det ene punktet satt også ultralydapparatet seg «fast», som en fartshump. Utrolig smertefullt akkurat der men ellers er jeg bare nummen. Har litt forhøyet CRP og. Ba meg om å sjekke det ut etter nyttår men blir det mye verre eller jeg får feber skal jeg tilbake. Ingen tegn på at noe er galt med implantatet. Så nå får jeg prøve å ikke tenke det verste og kose meg litt i jula. TS Anonymkode: 047a1...4dd
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #6 Skrevet 27. desember 2019 Dro til fastlegen idag da brystet ikke har blitt bedre. Nevnte den «fartshumpen» og legen fant fort en cysteliknende sak i tillegg til all væsken der og jeg kan kjenne kulen selv. Så nå blir det mammografi rett over nyttår på meg. Han sa det kan være hva som helst men pga alderen min er det mest sannsynligvis ikke kreft men han kan jo ikke bekrefte/utelukke det. Så nå er jeg ganske bekymret og har fått meg til å avlyse resten av julefeiringen og nyttårsfeiring både grunnet vondt og gigantisk bryst samt at humøret mitt ikke er på topp og jeg ønsker ikke dra med resten i mitt dårlige humør. Føler det blir litt sytetråd men noen som har tips for å bli i bedre humør eller lignende taes det gjerne imot. TS Anonymkode: 047a1...4dd 6
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #7 Skrevet 27. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dro til fastlegen idag da brystet ikke har blitt bedre. Nevnte den «fartshumpen» og legen fant fort en cysteliknende sak i tillegg til all væsken der og jeg kan kjenne kulen selv. Så nå blir det mammografi rett over nyttår på meg. Han sa det kan være hva som helst men pga alderen min er det mest sannsynligvis ikke kreft men han kan jo ikke bekrefte/utelukke det. Så nå er jeg ganske bekymret og har fått meg til å avlyse resten av julefeiringen og nyttårsfeiring både grunnet vondt og gigantisk bryst samt at humøret mitt ikke er på topp og jeg ønsker ikke dra med resten i mitt dårlige humør. Føler det blir litt sytetråd men noen som har tips for å bli i bedre humør eller lignende taes det gjerne imot. TS Anonymkode: 047a1...4dd Hei - Ikke ta det legen sier om kreft bokstavelig. Alt og ingenting kan være symptomer på kreft, til og med at man svetter på natten har jeg lest. Jeg hadde for en del år siden en ondartet svulst i halsen og min opplevelse stemmer ikke overens med din. Jeg var overhodet ikke øm og området kulen befant seg i var ikke betent. Jeg er ingen ekspert men syns ikke du må ta sorgen på forskudd her. For meg høres det ut som en slags betennelse. Anonymkode: 1aacd...71e 5
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #8 Skrevet 27. desember 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Dro til fastlegen idag da brystet ikke har blitt bedre. Nevnte den «fartshumpen» og legen fant fort en cysteliknende sak i tillegg til all væsken der og jeg kan kjenne kulen selv. Så nå blir det mammografi rett over nyttår på meg. Han sa det kan være hva som helst men pga alderen min er det mest sannsynligvis ikke kreft men han kan jo ikke bekrefte/utelukke det. Så nå er jeg ganske bekymret og har fått meg til å avlyse resten av julefeiringen og nyttårsfeiring både grunnet vondt og gigantisk bryst samt at humøret mitt ikke er på topp og jeg ønsker ikke dra med resten i mitt dårlige humør. Føler det blir litt sytetråd men noen som har tips for å bli i bedre humør eller lignende taes det gjerne imot. TS Anonymkode: 047a1...4dd Netflix, sjokolade og pledd er mine beste tips:) Håper det går bra med puppen! Anonymkode: 44a40...efc 11
petterm Skrevet 28. desember 2019 #9 Skrevet 28. desember 2019 Kreft vokser vel ikke så fort? Hvis puppen virkelig vokste synlig i løpet av en dag så ville jeg tro at det er noe annet. 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #10 Skrevet 28. desember 2019 I og med at det er hovent og du har forhøyet crp så er nok dette sannlynligvis bare en infeksjon:) Anonymkode: 29675...d61 4
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #11 Skrevet 28. desember 2019 Hevelsen skyldes en akutt inflammasjonstilstand - med eller uten infeksiøst opphav. Det kan vi ikke vite, men sannsynligvis ikke. Væskeansamlingen kommer av at kroppen din reagerer på noe spesifikt, men dette vet vi ikke hva er. Isolert sett har ikke dette noe som helst med kreft å gjøre, og kreft har sjelden til aldri noen primærmanifestasjon som ligner på dette. At du kan kjenne en klump, kan vi ikke vite hva er uten nærmere undersøkelse, men det kan være veldig mye annet enn en svulst. Om det er en svust, er dette hos unge kvinner nesten alltid et fibroadenom, som er en godartet svulsttype som ikke er farlig i det hele tatt. Det kan være en mengde andre ting. Kreft ville jeg ikke tenkt på, men det bør selvfølgelig gjøres undersøkelser for å utelukke dette. Du nevner at du har lagt implantater for en del år siden, men ikke hva slags. Når man legger inn et implantat, vil kroppen lage et såkalt granulom rundt det - altså prøve å kapsle det inn. Dette gir normalt ingen reaksjoner etter den første tiden, men dersom det kommer til små lekkasjer, kan denne kapselen ekspandere og sprekke, og det vil skape en betennelsesreaksjon som kan bli ganske hissig. Jeg har ingen holdepunkter for at det er det som er skjedd, men det er en mulig forklaring. Jeg synes du skal legge alvorlige bekymringer til side, lene deg tilbake og la legene gjøre jobben sin. Det er ingen grunn til å gå rundt og være redd for alvorlige diagnoser slik ting ser ut nå. Anonymkode: 939e9...863 5
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #12 Skrevet 28. desember 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: I og med at det er hovent og du har forhøyet crp så er nok dette sannlynligvis bare en infeksjon:) Anonymkode: 29675...d61 Hevelse og forhøyet CRP er begge tegn på inflammasjon. Inflammasjon kan skyldes en infeksjon, men trenger ikke gjøre det. Forhøyet CRP kan ha flere årsaker enn infeksjon https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/antibiotika-i-sykehus/diagnostikk-mikrobiologi-og-inflammasjonsmarkorer/inflammasjonsmarkorer Anonymkode: debad...dd1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #13 Skrevet 28. desember 2019 Inflammatorisk brystkreft er en mulighet. Ville ikke slått meg til ro før biopsi. Anonymkode: 54f5b...c76
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #14 Skrevet 28. desember 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Inflammatorisk brystkreft er en mulighet. Ville ikke slått meg til ro før biopsi. Anonymkode: 54f5b...c76 Det er ikke en gang sikkert at biopsi er indisert. Hva mener du med "inflammatorisk brystkreft?" All kreft medfører inflammasjon, fordi den invaderer omringliggende vev, og fører til celleskade og død. Det utløser inflammasjon. Det betyr ikke at en plutselig innsettende inflammasjon med stor interstitiell væskemengde indikerer kreftsykdom. Dette er ikke typiske symptomer på en primærmanifestasjon av brystkreft. Anonymkode: 939e9...863 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #15 Skrevet 28. desember 2019 De MÅ alltid sjekke for kreft o.l i slike tilfeller, men du har absolutt ikke symptomer på kreft. Man vet jo aldri, men kreftkuler gjør vanligvis ikke vondt (før de har kommet langt, i hvert fall) og brystet hovner ikke opp slik fra en dag til en annen. Dette høres absolutt mest ut som en betennelse/infeksjon. Jeg leste en gang at 90% av alle kuler i kvinnebryster er godartede. Dette gjelder særlig for kvinner som ikke er på vei inn i eller har nådd overgangsalderen. Anonymkode: 65115...93b 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #16 Skrevet 28. desember 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke en gang sikkert at biopsi er indisert. Hva mener du med "inflammatorisk brystkreft?" All kreft medfører inflammasjon, fordi den invaderer omringliggende vev, og fører til celleskade og død. Det utløser inflammasjon. Det betyr ikke at en plutselig innsettende inflammasjon med stor interstitiell væskemengde indikerer kreftsykdom. Dette er ikke typiske symptomer på en primærmanifestasjon av brystkreft. Anonymkode: 939e9...863 Rart du ikke har hørt om inflammatorisk brystkreft. Sjeldent, men rammer oftere unge kvinner og utvikler seg raskt sammenlignet med andre typer cancer mammae. Anonymkode: 54f5b...c76
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #17 Skrevet 28. desember 2019 15 minutter siden, AnonymBruker said: Rart du ikke har hørt om inflammatorisk brystkreft. Sjeldent, men rammer oftere unge kvinner og utvikler seg raskt sammenlignet med andre typer cancer mammae. Anonymkode: 54f5b...c76 Jeg sjekket noen kilder, og antar du mener duktalt karsinom i stadium III. Det er ikke en egen krefttype som sådan, men et forløp som kan sees oftere hos yngre pasienter. Det er derimot veldig, veldig sjeldent, og neppe en primærmanifestasjon. Det finnes mer nærliggende forklaringer enn dette. Jeg synes vi skal la være å skremme ts med muligheter som er lite sannsynlige. Anonymkode: 939e9...863 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #18 Skrevet 28. desember 2019 Dette har jeg også opplevd før. Fikk råd fra fastlege om å massere i armhulen. Etter en kort periode gikk hevelsen tilbake. Jeg har dog ikke silikon. Anonymkode: 9a4c7...3b6
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2020 #19 Skrevet 15. januar 2020 Har lest gjennom alle innlegg og vil takke for alle som svarte, både beroligende ord og opplysende, var hektisk så leste det men taklet ikke å skrive her Har vært to ganger til mammografi og ultralyd (igjen), samt kirurgen. Det mistenkes BIA ALCL, og brystet ble tømt ganske greit igår og prøver ble sendt inn. Håper det ikke er det selv om prognosene er gode hvis man har det. Protesene bør også byttes ut uansett, kirurgen vil bare vite om det er kreft eller ikke for å vite hvor mye h*n vil fjerne. Jeg er visst en av en håndfull mennesker dette skjer med ifølge kirurgen. Utrolig vond og dyr start på året Brystet er fortsatt ømt og for stort men heldigvis en god del bedre etter tømming igår. TS Anonymkode: 047a1...4dd 1
Light22 Skrevet 29. august 2022 #20 Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (På 15.1.2020 den 13.52): Har lest gjennom alle innlegg og vil takke for alle som svarte, både beroligende ord og opplysende, var hektisk så leste det men taklet ikke å skrive her Har vært to ganger til mammografi og ultralyd (igjen), samt kirurgen. Det mistenkes BIA ALCL, og brystet ble tømt ganske greit igår og prøver ble sendt inn. Håper det ikke er det selv om prognosene er gode hvis man har det. Protesene bør også byttes ut uansett, kirurgen vil bare vite om det er kreft eller ikke for å vite hvor mye h*n vil fjerne. Jeg er visst en av en håndfull mennesker dette skjer med ifølge kirurgen. Utrolig vond og dyr start på året Brystet er fortsatt ømt og for stort men heldigvis en god del bedre etter tømming igår. TS Anonymkode: 047a1...4dd Hei! Hvordan går det med deg nå? Hva var det, fikk du ordentlig svar på det til slutt ? Jeg har nemlig akkurat samme problem nå.. For noen dager siden våknet jeg med hoven pupp, hvertfall 2 cup str større, og veldig sårt og ømt.. Vondt å bruke armen og må ha puppen stramt på plass i en sports bh 24/7. Og det er 8 år siden jeg la inn silikon under brystmuskelen etter brystløft og 2 barn. Denne tråden er det eneste jeg kunne finne på nett som lignet på mine symptomer/plager.. Men nå er jeg rett og slett livredd for at det er kreft, for å være helt ærlig.. Har time hos fastlegen om 2 timer og satt opp time hos klinikken hvor jeg opererte for 8 år siden, i morgen i tillegg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå