AnonymBruker Skrevet 24. desember 2019 #1 Skrevet 24. desember 2019 Som tittelen sier..? Tenker da på dere som har barn mellom 5 og 13. Anonymkode: f89c7...f1b
Thyra Skrevet 24. desember 2019 #2 Skrevet 24. desember 2019 Vanskelig å skjule det for en 13-åring, vel? 26
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2019 #3 Skrevet 24. desember 2019 Jeg er delvis ufør og har en 8-åring. Jeg har fortalt ham at jeg er for syk til å jobbe fullt, men jobber så mye som jeg klarer. Jeg har vel ikke brukt ordet uføretrygd, har vært mer opptatt av at han skal forstå at sykdommen min ikke er noe farlig som jeg kan dø av, men "bare" noe som gjør at jeg ikke klarer like mye som de fleste andre. Anonymkode: 3bddc...acd 21
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2019 #4 Skrevet 24. desember 2019 Jeg har en 13 åring nå og hun er oppvokst med at mor er syk hver dag, men har noen få dager hvor hun er mindre dårlig, enn andre dager. Har en uføre søknad inne og har ikke tenkt å si det til henne, når og om den blir innvilget. Hun vet allerede at jeg ikke klarer så mye som før. Anonymkode: a18b5...c12 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2019 #5 Skrevet 24. desember 2019 8 timer siden, Thyra skrev: Vanskelig å skjule det for en 13-åring, vel? Vanskelig situasjon for begge, skamfølelsen kan være overbærende for begge parter. Anonymkode: 8c4a4...6b0
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2019 #6 Skrevet 24. desember 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vanskelig situasjon for begge, skamfølelsen kan være overbærende for begge parter. Anonymkode: 8c4a4...6b0 Jeg skammer meg ikke over å være syk. Hvorfor skal jeg det? Det er ikke min skyld akkurat. Anonymkode: 556a4...31a 34
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2019 #7 Skrevet 24. desember 2019 Jeg vokste opp med en uføretrygdet far (mor i full jobb), tenkte aldri over dette, og langt i fra noen skam. Når noen spurte hva pappa jobbet med så svarte jeg at han hadde vondt i ryggen, så han jobbet ikke. Helt uproblematisk både som barn og ungdom, man kan ikke noe for at man er syk vel. (Pappa ble faktisk ganske mye bedre etter en del år, nå har han rundet 60 og er ute i full jobb :)) Anonymkode: e35dd...711 25
Maaaddepaaadde Skrevet 24. desember 2019 #8 Skrevet 24. desember 2019 Mamma var ufør, selv hadde jeg aldri noe spørsmål om det. Hu jobbet gratis en plass som jeg anså som jobb selvom det bare var 1-2 ganger i uken. Og om hu hadde sagt det hadde jeg nok ikke skjønt hva det var før jeg hadde nærmet meg 16-18. Det kom heller naturlig etterhvert at hu var ufør og hadde litt dårlig råd når jeg ble større. Er vell ikke noe man trenger og si egentlig før barna lurer 😊 4
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #9 Skrevet 26. desember 2019 Har ikke tenkt å si det før ungen er voksen. Har en utdannelse og jobber frivillig av og til. Sier til alle utenom noen få nære venner og kjæresten at det er det jeg driver med. Anonymkode: b9dcc...396 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #10 Skrevet 26. desember 2019 Dette er nok et spm mange uføre, som presser ut unger, ikke har tenkt på - skammen barna føler på. Anonymkode: f07f8...47b 3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #11 Skrevet 26. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette er nok et spm mange uføre, som presser ut unger, ikke har tenkt på - skammen barna føler på. Anonymkode: f07f8...47b Fordi alle var jo uføre før de fikk barn. Og alle i hele verden er like sneversynte som deg. Selv sitter jeg med en masterutdanning, tre barn og null skam over at jeg ble uføretrygdet. Eller tror du det er slik at høyt utdannede mennesker er vaksinert mot all slags sykdom? Anonymkode: 556a4...31a 27
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #12 Skrevet 26. desember 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er nok et spm mange uføre, som presser ut unger, ikke har tenkt på - skammen barna føler på. Anonymkode: f07f8...47b Nå har jeg blitt syk flere år etter å ha fått barn, så den skammen kan du ta på deg selv. Men til TS, her vet ungen min at jeg er for syk til å jobbe. Derfor er jeg hjemme når barnet kommer hjem fra skolen. Jeg får ta fulgt opp barnet veldig godt opp på skolen. Selv har jeg nok utdannelse: fagbrev, ingeniør og lærer, så det står ikke på den biten. Anonymkode: b3aab...12f 7
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #13 Skrevet 26. desember 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er nok et spm mange uføre, som presser ut unger, ikke har tenkt på - skammen barna føler på. Anonymkode: f07f8...47b Gå tilbake og legg deg under steinen din. Min mor er uføretrygdet, og var det mesteparten av barndommen min. Jeg har aldri, noen gang, tenkt tanken om at jeg skulle skamme meg over det. Hvorfor i alle dager mener du at jeg burde skamme meg? Anonymkode: a6afd...2fd 22
Kaisada Skrevet 26. desember 2019 #14 Skrevet 26. desember 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå har jeg blitt syk flere år etter å ha fått barn, så den skammen kan du ta på deg selv. Men til TS, her vet ungen min at jeg er for syk til å jobbe. Derfor er jeg hjemme når barnet kommer hjem fra skolen. Jeg får ta fulgt opp barnet veldig godt opp på skolen. Selv har jeg nok utdannelse: fagbrev, ingeniør og lærer, så det står ikke på den biten. Anonymkode: b3aab...12f Barnet sitter igjen med en barndom hvor mor var tilstede i livet og det er en fantastisk ting. ❤️ 10
Jadzia Skrevet 26. desember 2019 #15 Skrevet 26. desember 2019 Han vet at jeg er syk med en sykdom som ikke smitter og at jeg derfor har mye vondt og ikke alltid orker så mye. Men jeg har ikke forklart ufør og hele den pakka der for han. Spør han en dag, så svarer jeg selvfølgelig. Men lar det være opp til han. 3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #16 Skrevet 26. desember 2019 Det kjipe er at statistisk sett, de barna med uføre foreldre (eller generelt hjemmeværende foreldre) ender ofte opp arbeidsløse selv. Jeg vokste opp i ett kull hvor svært mange fra min klasse i dag er uføre (1991-modeller) litt usikker men tror det er psyke som ligger bak de fleste. Jeg tror ikke jeg overdriver hvis jeg sier at 25-30% er uføre. Mer eller mindre alle hadde uføre/hjemmeværende foreldre.. Og alle har vært supernegative til å gå skole eller jobbe iom at de har fått penger fra nav. to uføre jeg gikk i klasse med (inklussive eksen min) har i tillegg greid å kjøpe seg bolig på tross av at de aldri har jobbet. jeg trodde trygden var for lav til å betjene huslån.. Anonymkode: 6ea3a...26b 9
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #17 Skrevet 27. desember 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det kjipe er at statistisk sett, de barna med uføre foreldre (eller generelt hjemmeværende foreldre) ender ofte opp arbeidsløse selv. Jeg vokste opp i ett kull hvor svært mange fra min klasse i dag er uføre (1991-modeller) litt usikker men tror det er psyke som ligger bak de fleste. Jeg tror ikke jeg overdriver hvis jeg sier at 25-30% er uføre. Mer eller mindre alle hadde uføre/hjemmeværende foreldre.. Og alle har vært supernegative til å gå skole eller jobbe iom at de har fått penger fra nav. to uføre jeg gikk i klasse med (inklussive eksen min) har i tillegg greid å kjøpe seg bolig på tross av at de aldri har jobbet. jeg trodde trygden var for lav til å betjene huslån.. Anonymkode: 6ea3a...26b Søsteren min er også uføretrygdet og hadde ingen oppsparte midler. Hun fikk startlån fra Husbanken. Anonymkode: bd863...027
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #18 Skrevet 27. desember 2019 Jeg har sagt at eg jobber hjemme som husmor 😆 Anonymkode: f35e1...849 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #19 Skrevet 27. desember 2019 Nå er ikke jeg uføretrygdet, men hjemmeværende pga arbeidsløshet.. Barna skammer seg ikke over meg, men setter pris på at jeg er der for dem med god tid og overskudd nok 😊 Anonymkode: cb3b9...331 1
Krissi91 Skrevet 27. desember 2019 #20 Skrevet 27. desember 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det kjipe er at statistisk sett, de barna med uføre foreldre (eller generelt hjemmeværende foreldre) ender ofte opp arbeidsløse selv. Jeg vokste opp i ett kull hvor svært mange fra min klasse i dag er uføre (1991-modeller) litt usikker men tror det er psyke som ligger bak de fleste. Jeg tror ikke jeg overdriver hvis jeg sier at 25-30% er uføre. Mer eller mindre alle hadde uføre/hjemmeværende foreldre.. Og alle har vært supernegative til å gå skole eller jobbe iom at de har fått penger fra nav. to uføre jeg gikk i klasse med (inklussive eksen min) har i tillegg greid å kjøpe seg bolig på tross av at de aldri har jobbet. jeg trodde trygden var for lav til å betjene huslån.. Anonymkode: 6ea3a...26b Om de har kjøpt hus til tross for at dem er uføre, hva i alle dager har du med det å gjøre? Sist men ikke minst: hva er problemet??? 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå