Gå til innhold

Jeg får gave av forelder, søskenene får ikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Av seks søsken er jeg den eneste av oss som får julegave fra faren min og hans samboer. 

Hver gang jeg er der på besøk er det et konstant mas om at de kun tar kontakt hvis de vil eller trenger noe, at de blir bortprioritert over alt annet, og at jeg er den eneste som bryr seg. Det gjelder spesielt mine to yngste søsken (18, 21) og en av mine eldre brødre - som alle skal feire jul hos meg og samboeren min i år. 

Jeg har prøvd å forklare gang på gang at det går begge veier - faren min og samboeren er flinke til å klage på manglende kontakt, men tar seg ikke bryet med å ringe de eller sende melding. Det er også en konstant moralpreken hver gang de faktisk drar på besøk, typ "du må gjøre sånn og sånn med livet og noe annet er tull". Jeg har også prøvd å forklare til de at de heller ikke tar kontakt med meg med mindre de spør om eller vil noe, men at vi allikevel har kjempegode forhold og kan snakke om alt. Vi alle har jo våre egne liv. 

Da vi kom hjem med julegavene og skulle legge de under treet lå det kun gaver til meg og samboeren min. Jeg ringte så faren min for å høre om det stemte, men han svarte ikke. Samboeren hans svarte og sa at ja, det stemte og at faren min skjønte det gjaldt gavene. Hun sa også at fordi de aldri tar kontakt, så gadd han ikke en gang ønske broren min gratulerer med 18-års dagen. De hadde også reagert på at søsknene mine ikke kunne komme på besøk i dag fordi de heller ville tilbringe tid og pynte juletreet sammen med moren sin(?!). 

Er det bare jeg som reagerer på dette? Som sagt så går kontakt begge veier, og det går vel an å velge hvilken som helst annen dag å være smålig på enn julaften?!  Spesielt når de er fullstendig klare over at vi skal feire julen sammen? 

Anonymkode: 9f814...bfc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke bry deg. Om din far velger å kjøpe til deg og ikke de andre får være hans sak. Ikke noe du skal kjenne på eller ha dårlig samvittighet for. 

Om de andre er misfornøyd med det så får de ta det opp med faren deres, bare hold deg unna den diskusjonen 

Anonymkode: 22ad2...a14

• Liker 1
Skrevet

Men vet du om søsknene dine har gitt julegaver til faren din tidligere år? Det kan jo tenkes at faren din er lei av at det er kun han som gir gaver og aldri får....

Anonymkode: 546f8...9ef

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men vet du om søsknene dine har gitt julegaver til faren din tidligere år? Det kan jo tenkes at faren din er lei av at det er kun han som gir gaver og aldri får....

Jeg har alltid gitt de hver sin julegave fra oss alle. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg har alltid gitt de hver sin julegave fra oss alle. 

Så du kjøper fellesgave fra alle søsken? Da kan dere vel få en fellesgave tilbake også synes jeg. 

Anonymkode: 2648e...942

• Liker 2
Skrevet

For det om dere har blitt voksne er det faren deres som først og fremst skal gå foran som et eksempel og vise hva det er å være voksen. Det gjør han ikke her. De yngre søsknene er dessuten en periode i livet hvor vennskap og bygge relasjoner er viktige, studier og etterhvert jobb. Man er gjerne opptatt av andre ting, det kan være hardt å svelge å se at de er ute av redet og ‘ikke bryr’ seg. Man er på forskjellige tuer i livet, din far har mer livserfaring og burde vite bedre. 

Anonymkode: 3ce05...5d7

• Liker 5
Gjest RødeFare
Skrevet

Å ikke gratulere sin egen sønn med 18-årsdagen... Wow! 

Skrevet

Her har vi sluttet med gaver til hverandre for lenge siden, bare til de under 18 år. Syntes det er fint.

Anonymkode: 1b2bc...ca0

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så du kjøper fellesgave fra alle søsken? Da kan dere vel få en fellesgave tilbake også synes jeg. 

Anonymkode: 2648e...942

Vet du hva som er vanskeligere enn å putte tolv barn ned i en bøtte? 

Putte ett barn ned i tolv bøtter. 

En gammel, loslitt vits. 

Men at 4 personer går sammen om gave til én person, betyr ikke at det er like praktisk eller rettferdig at de fire får én gave i retur. Hallo. 

Sånn ellers... Er man foreldre så tåler man at ungdom, unger og unge voksne som er ens barn ikke gir gave. Srsly. 

Anonymkode: 950c6...d33

• Liker 2
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså. Foreldre bør gi gaver til barna sine selv om de ikke får noe igjen. Raushet er viktig - det å kunne gi uten å forvente noe tilbake.

Jeg hadde absolutt reagert på denne forskjellsbehandlingen. Barn skal ikke forskjellsbehandles, og gir man gave til én gir man til alle barna. Samme med besteforeldre - gir man til et barnebarn så gir man til alle. 

• Liker 3
Skrevet

At det er du som kjøper gave fra alle understreker vel det din far sier, at det bare er du som bryr deg (ihvertfall gidder å gjøre en innsats). Kanskje alle som ønsker gave tilbake kan begynne å gi gave selv til han. Og gjerne gå mer på besøk, ta en telefon bare for å prate, og ikke for å be om noe (du sier jo selv at de kun kontakter deg også når de ber om noe, så det virker jo som at faren din ikke er helt på viddene!)

Ellers så synes jeg at de kan ordne opp seg i mellom. Det er ikke din feil at de har et dårligere forhold. Du og faren din har et bedre forhold fordi du bryr deg mer, og viser det!

Anonymkode: cb0af...baa

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...