AnonymBruker Skrevet 23. desember 2019 #1 Skrevet 23. desember 2019 Hei, jeg bare lurte. Noen som har erfaring med «indirekte» veiledende men også noen gang nedsettende folk? Som ofte sier ting som kan «oppfattes» sårende, men ikke nødvendigvis er ment sårende fra deres side, og andre ganger kan det virke som om det er ment for å påvirke (veilede) i en retning. Disse nedsettende, indirekte kommentarene kan stort sett unnskyldes med at «den det gjelder» har missoppfattet det de egentlig mente, hvis det taes opp. Jeg mener sårende fordi de inneholder noe som påpeker feil valg man har tatt, eller kanskje holdninger hos enkelte som ikke lenger følger «moderne standard». At en har misslyktes i noe, og dette skal nevnes i eksempler som ikke angår deg, men med en ukjent, men du skjønner nesten at de prater om deg.. Hva gjør man i en slik situasjon? Hvis man er personen som reagerer, som « kjenner seg igjen» i innholdet ,og har prøvd å forklare på saklig og pen måte, hvorfor dette kan oppfattes som negativt. Men videre opplever man at en ikke får ikke gehør for dette? Dvs at du til slutt føler seg oversett. La oss si, at dette over tid har vært et problem. Og dette fortsetter. Og du har sagt i fra, men blir da stemplet den overfølsomme eller nærtagene, selv om det gjelder den samme saken som tidligere. Derifra er det dette som «indirekte» skinner igjennom setningene til folk, at du er nærtagen, i tillegg til det gamle.. . Hva så? Skal man bare snakke som man vil uten å ta hensyn til nære relasjoner, eller kan man forvente en viss moderasjon til fordel for den man er glad i. Gi gjerne egne eksempler, jeg lurer på om jeg er alene. Anonymkode: 7eaa9...c37 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2019 #2 Skrevet 24. desember 2019 er litt usikker på hva du mener; kan du gi noen konkrete eksempler? jeg har en veninne som på en subtil måte får meg til å føle meg dårlig, uten at jeg konkret kan sette fingeren på det. har fått beskjed om at jeg «må jobbe med meg selv» hvis jeg sier at jeg synes hun har en ubehagelig tone. opplever henne som relativt passiv-aggresiv, og holder henne på avstsnd da jeg blir dårlig av for mye kontakt. Anonymkode: 4951d...457 3
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2019 #3 Skrevet 24. desember 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: er litt usikker på hva du mener; kan du gi noen konkrete eksempler? jeg har en veninne som på en subtil måte får meg til å føle meg dårlig, uten at jeg konkret kan sette fingeren på det. har fått beskjed om at jeg «må jobbe med meg selv» hvis jeg sier at jeg synes hun har en ubehagelig tone. opplever henne som relativt passiv-aggresiv, og holder henne på avstsnd da jeg blir dårlig av for mye kontakt. Anonymkode: 4951d...457 Ja! Jeg deler samme erfaring som deg. Det er noe jeg ikke helt kan sette fingeren på, men jeg vet at det er noe. Hvis jeg har sagt noe, som *vennen* han kanskje ikke er enig i, eller *vennen* hører fra en annen bekjent noe som jeg har sagt eller gjort, så dukker det opp, «mellom linjene» ved annen anledning. Men aldri blir noe sagt direkte. Jeg får helt fnatt X-D Jeg skjønner ikke hvorfor vedkommende ikke fatter hvor gjennomsiktig det er, jeg anser dette som baksnakking. Om jeg da ikke holder på å bli gal fordi jeg «missforstår» så mye, det er følelsen jeg sitter igjen med. Men jeg selv ville kanskje valgt å ta hensyn til mine venner, hvis jeg fikk beskjed om at jeg sa noe feil eller gjorde noen utilpass. Det er jo gjerne slik man lærer seg å kjenne hverandre? Jeg ville blitt lei meg fordi jeg såret de, og forklart meg og sagt unnskyld faktisk! Mer konkret; det kan være at jeg har snakket med naboen, om at jeg syns de kan huske å slå av kompressoren midt på natta fordi den står og durer, og at det er på tide å huske det denne gang, fordi vi har sagt i fra i tre år. Dette skjer jevnlig og kompressoren er rett utenfor soverommet vårt. Så kan neste nabo og venn komme, og snakke om hvor viktig det er med tålmodighet ovenfor naboene, og at de glemte slå av kompressoren sin, men at de er så heldig at de har hyggelige naboer som skjønner det. Selv husker de at de hadde en bestemor som var så slem mot sine naboer.. osv. Jeg skjønner ikke greia. Nå er denne ganske uskyldig.. men hvis du plasserer litt mer alvorlige ting inn i «kompressoren» der, så er du der. I verste fall har du misforstått at «det er en kompressor der» det er jo ofte utfallet. XD Jeg antar jeg må skjerpe meg å la kompressoren dure, jeg har visst missforstått den. Jeg kan omformulere igjen, jeg er bare redd noen skal kjenne seg igjen, hehe. Men jeg er virkelig fortvila, jeg blir jo trist av dette.. det blir sånn at man begynner å ta parti med folk, og jeg orker ikke det. Jeg var bare i utgangspunktet såret og ville vel bare snakke med den ene personen det gjaldt. Nå vet alle i min omgangskrets dette. Anonymkode: 7eaa9...c37
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2019 #4 Skrevet 24. desember 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg får helt fnatt X-D Anonymkode: 7eaa9...c37 Er det et apparat? Anonymkode: 40825...5f5 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2019 #5 Skrevet 24. desember 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det et apparat? Anonymkode: 40825...5f5 Nei, jeg er ikke sikker på om jeg skjønner hva du mener:) Anonymkode: 7eaa9...c37
Jensine Skrevet 24. desember 2019 #6 Skrevet 24. desember 2019 Men altså, selv om man liksom ikke mener noe fornærmende, kan man sies å være uvøren og ufølsom i sånne tilfeller. Går det an å spørre henne om hun ville snakket generaliserende og nedsettende om overvektige, i selskap med en overvektig person?
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2019 #7 Skrevet 24. desember 2019 Du virker nok noe paranoid og ja: nærtagende.. Hold ting enkel og drit i ting som muligens/kanskje/kanskje ikke ligger mellom linjene i det folk sier ellers kommer du til å trenge psykolog-hjelp for din verden høres SLITSOM ut. Anonymkode: eeee7...321 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2019 #8 Skrevet 24. desember 2019 Ja Jensine. Det har de faktisk gjort.. de har snakket med en overvektig, om overvektighet, ( da gjaldt det ikke meg, men jeg sa i fra.) Fordi de snakket til meg etterpå, om den nærtagne overvektige, som ikke innså fakta. Og ikke skjønte de at den overvektige ble lei seg. Da snakket de jo om forskning, og prøvde å hjelped den overvektige riktig nok, det var på ingen måte vondt ment fra dems side. Og den overvektige fikk samme beskjed som jeg har fått, nemlig at hen var nærtagen 😕 Det har vært helt sirkus skjønner dere. Jeg får ikke personene det gjelder til å stoppe, jeg vurderer å droppe kontakten. Anonymkode: 7eaa9...c37
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2019 #9 Skrevet 24. desember 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du virker nok noe paranoid og ja: nærtagende.. Hold ting enkel og drit i ting som muligens/kanskje/kanskje ikke ligger mellom linjene i det folk sier ellers kommer du til å trenge psykolog-hjelp for din verden høres SLITSOM ut. Takk for bekymringen, men jeg tror vi mener det samme? Det er jo dette inntrykket man får av den andre, som er poenget mitt, den andre er den paranoide, eller den nærtagende, og så kaster man liksom ball. Jeg heller syns det er bedre å la være å snakke om negative ting. For det har jeg virkelig prøvd, å overse å tenke at dette er bare meg, men noen ganger er det umulig.. og noen ganger blir folk sure for det også! Jeg syns altså, det er umulig å forholde meg til disse menneskene. Anonymkode: 7eaa9...c37
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2019 #10 Skrevet 24. desember 2019 jeg synes det er forferdelig å måtte veie ordene mine på en gullvekt, og hele tiden føle meg»nedgradert» av vedkommende. faktisk blir jeg psykisk syk av slike giftige mennesker. så holder veldig avstand! men ikke lett når man blir bombandert/invadert hele tiden😩 Anonymkode: 4951d...457 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #11 Skrevet 25. desember 2019 Du har nok blitt utsatt for en psykopat eller narsisisst ts. En som er god på manipulering. Anonymkode: d70e2...7eb
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #12 Skrevet 25. desember 2019 Det har vel hendt innimellom at en kollega, familiemedlem eller venn har sagt ting hvor jeg har blitt litt i tvil om hva de mente. Det er helt vanlig og løses ved at du spør hva de egentlig mente med det de sa. Kan også fortelle hvordan du oppfattet det. Ikke verre enn det.... Anonymkode: 470a8...459
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå