AnonymBruker Skrevet 23. desember 2019 #1 Skrevet 23. desember 2019 Hittil har jeg kjøpt og betalt det aller aller meste. Jeg er alenemor og har ikke så mye penger at det gjør noe likevel nekter andre familiemedlemmer som i tillegg bor hos meg i jula å bidra med matinnkjøp. Ei husarbeid og rydding. Når jeg sier fra er jeg visst bare urimelig og blir skjelt ut.. Anonymkode: 8e020...433
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2019 #2 Skrevet 23. desember 2019 Hvis du har vært hos disse familiemedlemmene til jul ol før i tida, er vel det en greie som går opp i opp ? Anonymkode: 1f22d...0c7 2
Strikkegurine Skrevet 23. desember 2019 #3 Skrevet 23. desember 2019 Jeg og samboer skal på besøk til min mor noen dager i romjula. Det er en selvfølge at vi er med på matinnkjøp og husarbeid. Makan til frekke folk du har hos deg! Hadde blitt like sur tilbake og bedt dem om å finne seg et annet sted å være, for ditt hus er ikke et hotell. 3
Morpheus Skrevet 23. desember 2019 #4 Skrevet 23. desember 2019 Det er den som inviterer til julegildet jeg mener at skal betale. Hvis vedkommende ikke har råd til å ha gjester. Burde man kanskje ikke invitere folk man ikke hr råd til å vise gjestfrihet til? Er de andre såpass godt i det at de kanskje kan be dere neste gang. Så bytter dere på. 6
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2019 #5 Skrevet 23. desember 2019 1 minutt siden, Morpheus skrev: Det er den som inviterer til julegildet jeg mener at skal betale. Hvis vedkommende ikke har råd til å ha gjester. Burde man kanskje ikke invitere folk man ikke hr råd til å vise gjestfrihet til? Er de andre såpass godt i det at de kanskje kan be dere neste gang. Så bytter dere på. Det er jo ikke alltid slik at noe inviterer spesifikt. Hos oss er det sånn at svigers hinter om at de ikke orker og svoger har for lite plass. Da må det jo være hos oss, da. Jeg gidder ikke kreve innbetaling fra noen, men synes det er hyggelig hvis de bidrar med vin eller en rett. Det koster tross alt ganske mye med 14 mennesker til jul Anonymkode: b34b3...357 6
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2019 #6 Skrevet 23. desember 2019 Vi «får» også nesten alltid huset fullt til jul. Ikke invitert spesifikt, det bare «blir sånn» stort sett hver jul, eller nyttår. Ikke en gang har noen tilbydd seg å bidra med noe. Blir dyrt ja. Anonymkode: a277f...dfb 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2019 #7 Skrevet 24. desember 2019 Den som inviterer og holder selskapet betaler. Men om noen bor der over tid er det innafor å bidra. Mamma skal feire hos oss og hun betaler hele middagen, ikke fordi hun må, men hun har allerede kjøpt inn alt, før vi har rekt å tenke på det. Vi vasker hus og steller i stand huset og holder selskapet. For min del spiller det ingen rolle, men liker å betale selv når vi får gjester Anonymkode: b79fd...449
Brunello Skrevet 24. desember 2019 #8 Skrevet 24. desember 2019 Det virker som om det er ganske ulik praksis rundt omkring. I vår familie er det vanlig at de som inviterer betaler. Jeg kan imidlertid forstå at det kan bli en stor utgift dersom man har dårlig råd, og da er det ikke urimelig at man på forhånd blir enige om å spleise. Spesielt dersom det dreier seg om overnattingsgjester. 3
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2019 #9 Skrevet 24. desember 2019 Vi har julaften annenhver år. Det året vi har barna. Vi har mine og dine barn. Det året kommer foreldrene til samboer, min pappa og broren min. Foreldrene til samboer har gitt oss penger, men jeg har sagt nei. Blir helt feil, for pappaen min kommer tomhendt. Synes ikke det er riktig at foreldrene hans skal betale for min familie også. Anonymkode: a2fa7...639
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2019 #10 Skrevet 24. desember 2019 Vi skal til foreldrene mine. Jeg kjøpte ribbe på impuls sist jeg var på butikken og skulle til dem samme dag, og vi tar med dessert. For meg er det naturlig å bidra når man skal i et så stort arrangement som julaften er, og jeg har aldrende foreldre. Anonymkode: d3102...a01 3
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2019 #11 Skrevet 24. desember 2019 Vi søsken bor hos foreldrene våre 2 uker i jula (og andre ferier), og betaler ingenting. Min bror spiser enorme mengder🙈 Dersom foreldrene våre hadde hatt dårlig råd hadde vi nok bidratt. I juleselskap er det den som inviterer som betaler. Vi er 20 stk på julaften, så det er en utgift. Men det går på rundgang hos oss, så det går opp i opp. Synes det er trist hvis du blir ruinert i jula. Er det voksne barn som ikke ønsker å betale? Samboer? Anonymkode: bb397...6da
Sidabmao Skrevet 24. desember 2019 #12 Skrevet 24. desember 2019 I vår familie er det endel av gjestfriheten at den som inviterer også betaler for alt. Jeg forstår ikke hvorfor man skal telle kroner. Hvis man må telle hver krone og har så lite penger, så bør man helst unngå å invitere så ofte, og spesielt til samlinger som koster ekstra.
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2019 #13 Skrevet 24. desember 2019 Man hadde neppe blitt populær, og helle blitt sett på som brysom og lite omtenksom om man hadde spurt etter å dele på julematen. Det er en selvfølge at den som inviterer betaler alt. Men så går det også litt på rundgang helt naturlig i familien, uten at noen tenker på det. Det blir en uhyggelig uting om man skal feire, når man i utgangspunktet ikke har penger selv til det. Bedre å da si fra til resten av familien at man ikke vil ha selskapet hos seg, så stiller garantert noen andre opp. Anonymkode: 94c90...ef0
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2019 #14 Skrevet 24. desember 2019 Vi feirer annethvert år hos mine foreldre og svigerforeldre. Det er alltid de som betaler. Vi søsken som er voksne og har egne barn nå pleier å bidra med mat og drikke i andre sammenhenger, men vanligvis ikke i jula. Studentene bidrar aldri økonomisk. Alle hjelper til med ulike praktiske ting. Anonymkode: ac6a7...a88
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2019 #15 Skrevet 24. desember 2019 Jeg ber folk ta med forskjellige ting. Det er mye å tenke på å skulle holde julaften- både økonomisk og i jobb. Så å be den ene ta med brus, den andre godis syns jeg er innafor. Alenemor med to her🙌 Anonymkode: cf5f5...ef8 5
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2019 #16 Skrevet 24. desember 2019 3 timer siden, Sidabmao skrev: I vår familie er det endel av gjestfriheten at den som inviterer også betaler for alt. Jeg forstår ikke hvorfor man skal telle kroner. Hvis man må telle hver krone og har så lite penger, så bør man helst unngå å invitere så ofte, og spesielt til samlinger som koster ekstra. Utfordringen kommer gjerne i familier der man alltid er hos de samme (eks pga de er de eneste med plass) og dette ikke er selvvalgt. Da ville jeg synes det var naturlig at man enten delte på beløp eller hva man handler inn (Eks noen står for drikke, noen dessert, snacks etc). Det skal helst være hyggelig for alle. Vi inviterer for første gang i år og står for alt, men vi blir ikke så mange. Har vært hos mine foreldre hvert år, men de siste årene har jeg begynt å ha litt dårlig samvittighet for utgiften når vi kommer 12 stk på besøk, og gjerne både lille julaften, julaften og 1. dag... I morgen er vi 20 til bords og da er det spleiselagskoldtbord der vertskapet kun står for drikke. Helt topp! Anonymkode: c9f36...598 3
gjest:) Skrevet 24. desember 2019 #17 Skrevet 24. desember 2019 3 hours ago, Sidabmao said: I vår familie er det endel av gjestfriheten at den som inviterer også betaler for alt. Jeg forstår ikke hvorfor man skal telle kroner. Hvis man må telle hver krone og har så lite penger, så bør man helst unngå å invitere så ofte, og spesielt til samlinger som koster ekstra. Jeg er uenig her. Det må da være innafor å ha spleiselag på julaften, så lenge amle gjestene er inneforstått med det? Om den som har mest kapasitet og plass har dårlig råd, så klarer man vel å bli enig med familie om at man kan dele regningen. 4
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2019 #18 Skrevet 24. desember 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ber folk ta med forskjellige ting. Det er mye å tenke på å skulle holde julaften- både økonomisk og i jobb. Så å be den ene ta med brus, den andre godis syns jeg er innafor. Alenemor med to her🙌 Anonymkode: cf5f5...ef8 Sånn er veldig bra, her er det en svoger og svigerinne som aldri inviterer til noe eller bidrar med noe, kommer alltid til dekket bord og blir sure om de får pinnekjøtt, for de vil ha ribbe Anonymkode: 5a3ea...958 3
Luckiness Skrevet 24. desember 2019 #19 Skrevet 24. desember 2019 Her pleier den som inviterer å dekke alt. Eneste er at vi av og til deler litt på matlagingen. At den som inviterer gjerne står for pinnekjøtt og poteter. Mens en lager kålrotstappe, en riskrem, en tar gjerne med kake. Minimerer utgiftene litt, men tilbehøret er heller ikke det som utgjør størst sum. Bytter på hvem julen/div besøk er hos, så det er ikke de samme som står med lik utgift hvert år. 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2019 #20 Skrevet 24. desember 2019 Dette er to helt forskjellige situasjoner. Om en bor hos seg selv og drar på juleselskap til hverandre, så blir det også naturlig jevn belastning på alle. Både økonomisk og arbeidsmengde. Om en reiser til andre for å bo alle juledagene, så blir det annerledes. Da er det drøyt å forvente at en får ‘gratis hotell’ inkludert full bevertning en ukes tid. Reiser vi bort i julen tilbyr vi oss å lage flere av de mer hverdagslige middagene i romjula. Tar med lakseside og badsturøkt lammelår bl.a for å bidra til julematen, slike ting. Akevitt og juleøl. Og selvfølgelig hjelper til med oppvask ol. Skulle bare mangle, vanlig folkeskikk. Anonymkode: f5951...109 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå