Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan arbeidsgiver kreve at du skal ta 3 uker ferie i sommer? 

Spurte sjefen om jeg kunne ta ut 2 uker i februar, men det kunne jeg ikke for jeg måtte da ut ferie i sommer. Vet at arbeidsgiver har det siste ordet, men aldri hørt at dem virkelig bruker det. 

Anonymkode: 868a5...8e6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp. Arbeidsgiver har styringsrett

• Liker 4
Skrevet

Ferieloven styrer at både du og arbeidsgiver kan kreve at 3 uker blir tatt i hovedferieperioden ja.

Anonymkode: a6001...b13

• Liker 2
Skrevet

Vet at arbeidsgiver har siste ordet. Men synes det er merkelig at dem ikke lar arbeidstaker ta 2 uker ferie i februar, 

• Liker 3
Skrevet

Dette handler om planlegging og budsjett.

Det er enklere for arb.giver og skaffe ferievikarer for hovedferieperioden i sommer enn å dekke opp ekstravakter fordi du er borte to uker i februar. Mange art.givere får likevel til å tillate to uker ferie utenfor hovedferieperioden, men de har styringsrett og mulighet til å si nei, da må du dessverre bare innrette deg.

Anonymkode: 5e54d...40d

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette handler om planlegging og budsjett.

Det er enklere for arb.giver og skaffe ferievikarer for hovedferieperioden i sommer enn å dekke opp ekstravakter fordi du er borte to uker i februar. Mange art.givere får likevel til å tillate to uker ferie utenfor hovedferieperioden, men de har styringsrett og mulighet til å si nei, da må du dessverre bare innrette deg.

Nå skal jeg ikke si så mye om jobben min. Men jeg kan si så mye at arbeidstaker tar ikke inn vikar for meg. 

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå skal jeg ikke si så mye om jobben min. Men jeg kan si så mye at arbeidstaker tar ikke inn vikar for meg. 

Nei, skei, men i så fall vil det arbeidet du gjør til daglig legges dødt eller tas over av en kollega når du er borte? Det kan være mange årsaker til at art.giver ønsker å beholde deg på jobb i februar, jeg vet ikke hva det er hos deg, men sånn er det bare.

Skrevet

Stenger dere på sommeren? Ellers burde det være en fordel for din arbeidsgiver at noen ønsker å jobbe på sommeren. Men så har man de stedene det er så travelt at man ikke får ta ferie før juni. 

Skrevet

Jeg jobbet på skole et år (ikke som lærer) og måtte ta ut ferie når skolen var stengt. Hadde ikke feriepenger som dekket, så det gikk hardt utover lønna. Det var unntak fra ferieloven, fordi virksomheten stengte.

Anonymkode: 9b838...4f3

Skrevet
5 hours ago, smilo said:

Stenger dere på sommeren? Ellers burde det være en fordel for din arbeidsgiver at noen ønsker å jobbe på sommeren. Men så har man de stedene det er så travelt at man ikke får ta ferie før juni. 

Nei, vi Stenger ikke på sommeren. Er like mye eller lite arbeid om sommeren som om det skulle være i februar, mars. 

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, vi Stenger ikke på sommeren. Er like mye eller lite arbeid om sommeren som om det skulle være i februar, mars. 

Da ville jeg bedt om en forklaring på hvorfor du ikke kan få 2 uker i februar. Du har vel uansett 3 uker til. 

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan arbeidsgiver kreve at du skal ta 3 uker ferie i sommer? 

Spurte sjefen om jeg kunne ta ut 2 uker i februar, men det kunne jeg ikke for jeg måtte da ut ferie i sommer. Vet at arbeidsgiver har det siste ordet, men aldri hørt at dem virkelig bruker det. 

Jeg må si at jeg lurer på det samme som den over. Spurte du om hvorfor? Hvis ikke, så ville jeg ha spurt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...