Gå til innhold

Oljefondet setter nye rekorder, men å bruke pengene på oss selv. Redde vårt samfunn og land. Nei det går ikke.

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.nrk.no/norge/oljefondet-har-350.000-i-avkastning-per-innbygger-i-2019-1.14835171

Trist å lese hvor mye penger vi drar inn i Norge AS.

Mens andre norske må selge sitt hjem pga NAV ikke vil betale ut sosialstøtte, folk med nedbetalt bolig. Som har veldig lave boutgifter blir behandler på denne måten.

Norske som har jobbet i kanskje 30-40år før ledighet eller sykdom inntreffer.

Patetisk!

Anonymkode: db2c6...358

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Brukes rundt 230 milliarder oljekroner i året.  Spesielt å hevde at det ikke er å bruke penger på oss selv. 230 milliarder er absurd mye penger! 

Anonymkode: 159fd...7ac

• Liker 11
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Brukes rundt 230 milliarder oljekroner i året.  Spesielt å hevde at det ikke er å bruke penger på oss selv. 230 milliarder er absurd mye penger! 

Hei du,

Problemet er HVA disse pengene brukes til.

Er du klar over hvor stor del av disse er bistand til andre land og kostnaden innvandringen gir oss?

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Akkurat! Vi stapper jo rævva til NAVere og pensjonister full av penger fra oljeinntektene... Merkelig å hevde at Norge ikke bruker penger "på oss selv" 

Anonymkode: 1857b...08d

• Liker 2
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Hei du,

Problemet er HVA disse pengene brukes til.

Er du klar over hvor stor del av disse er bistand til andre land og kostnaden innvandringen gir oss?

Blander vi oljefondet og statsbudsjettet nå? Du vet at vi har skatteinngang i dette landet, ikke sant?

Og du er vel klar over at ukritisk bruk av oljefondet vil være økonomisk selvmord?

Anonymkode: 2602c...0c3

• Liker 6
Skrevet

Sukk. Bare en person med null økonomisk innsikt kan komme med et så tåpelig utsagn...

Anonymkode: c7e2c...f13

• Liker 8
Skrevet

Vi bruker alt for stor andel av oljefondet allerede nå. Det medfører inflasjon, og et høyt lønnsnivå som gjør at vi ikke er konkurransedyktige i forhold til andre.

Anonymkode: 6efe1...d12

• Liker 4
Skrevet

At oljefondet setter rekorder er uansett en sannhet med modifikasjoner. Det skyldes hovedsakelig at norske kroner snart ikke er verdt noe. Økninga i kroner tilsvarer først og fremst valutaens nedgang.

Anonymkode: e1373...b94

Skrevet
På 23.12.2019 den 17.12, AnonymBruker skrev:

https://www.nrk.no/norge/oljefondet-har-350.000-i-avkastning-per-innbygger-i-2019-1.14835171

Mens andre norske må selge sitt hjem pga NAV ikke vil betale ut sosialstøtte, folk med nedbetalt bolig. Som har veldig lave boutgifter blir behandler på denne måten.

Patetisk!

Hvor mange norske mennesker som har arbeidet 30-40 år kjenner du som må selge hjemmet sitt fordi NAV ikke betaler sosialstøtte? Det høres ut for meg som du krisemaksimerer voldsomt, men korriger meg gjerne hvis jeg tar feil.

Anonymkode: 04d5f...467

• Liker 1
Skrevet
On 12/23/2019 at 7:43 PM, AnonymBruker said:

Sukk. Bare en person med null økonomisk innsikt kan komme med et så tåpelig utsagn...

Anonymkode: c7e2c...f13

Seriøst?

Tenk på de uten foreldre og familie, som sliter med å finne arbeid i en røff periode f.eks. Eller de som plutselig mister jobb av en eller annen grunn. Har hørt mange historier fra Nav man som norsk statsborger bare skjemmes av. 

Jeg har selv et søsken som sliter med å finne seg arbeid nå og han trenger å få betalt husleia, men han får ikke nok. Sist gang fikk han ikke en krone fordi han måtte ha lønnslipp med, men han har jo ikke det siden han ikke har jobb. Nav synes det var rart, at han som ikke får jobb ikke har lønnslipp.... Jobbene som er ledig nå trenger man høy utdanning til, eller erfaring innen feltet. Ikke alle får de jobbene...

Jeg husker selv den ene gangen jeg brukte Nav sine tjenester, da arbeidsmarkedet var ræva, haha. Folk med utdanning slet til og med å finne jobb. Så jeg som 20-åring (da) fikk i alle fall ikke noe. Fikk akkurat nok til husleien, og så var det tomt. 

Skjønner at Nav ikke vil sløse penger, men det MÅ ikke være så sykt komplisert som de gjør det. Hvem som helst ville klart å se at broren min sliter; han hadde 1 krone på konto, han viste til kontoutskrift der man tydelig så at han ikke brukte pengene på tull, men til husleie og mat for å overleve. Han fikk krisepenger på 400 kroner!?? Det var jo kun nok til å ta buss i noen dager, for å komme seg til butikk eller jobbintervju.

Helt utrolig at det går an i dagens samfunn. Det er derfor vi har Nav, for å hjelpe de som ikke har nok til de nødvendige tingene i livet som mat og husleie. Man må ikke gi så sykt mye penger, og man bør hjelpe de å komme seg i jobb. Men det går an å være litt mer gavmild.

Tenk på økonomien nå; hvor mye koster det faktisk for mat, transsport, husleie, etc? Kanskje det kan være lurt å gi nok. Ikke masse, men nok til å overleve. At barnetrygd enda er det samme etter så mange år gjør meg forbanna. Alle andre priser stiger, men ikke støtten. Og spesielt når det gjelder å ha nok til et barn.

Jeg jobber med glede og betaler skatt med glede for de som trenger det. Ja, det er noen luringer som utnytter systemet, men det vil det alltid være. Men jeg vil at de som faktisk sliter skal få den støtten de trenger. 

Jeg tar også broren min inn i mitt hjem med glede dersom det skulle bli helt nødvendig. Men hadde vært greit om han fikk LITT hjelp av de da... 

Skrevet

Er vel bedre å bo hos familiemedlemmer enn å få støtte av nav? Jeg ville ihvertfall tatt vi bruk alle metoder for å slippe å be om penger. Er vel det man har familie til? Er ikke vår oppgave å støtte han. 

Anonymkode: 76d6b...5f5

Skrevet
På 23.12.2019 den 17.12, AnonymBruker skrev:

Patetisk!

Vi bruker avkastningene av fondet. Det er derfor en potensielt evigvarende inntektskilde. Jo mer penger i fondet, dess større avkastning. Bruker vi av selve fondet vil pengene til sist bli spist opp, og du kan takke et langt farvel til hele velferdsstaten. 

• Liker 3
Skrevet

Les "Hollandsk syke". Det er forklaringen. Brukes det for mye, får vi for høy inflasjon. Det er ingen bærekraftig måte å styre økonomien på. 

Men joda, kanskje en reallokering av pengene fra fondet hadde vært bedre. Kanskje har de som er i situasjonen til broren din det for trangt, så de burde ha tatt fra noe annet. Vet også at vi strammer inn såpass at det ikke skal "lønne seg" å gå arbeidsledig. Gis det for mye, svekkes insentivene til å forbedre egen situasjon.

Anonymkode: ed53e...b99

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Les "Hollandsk syke". Det er forklaringen. Brukes det for mye, får vi for høy inflasjon. Det er ingen bærekraftig måte å styre økonomien på. 

Men joda, kanskje en reallokering av pengene fra fondet hadde vært bedre. Kanskje har de som er i situasjonen til broren din det for trangt, så de burde ha tatt fra noe annet. Vet også at vi strammer inn såpass at det ikke skal "lønne seg" å gå arbeidsledig. Gis det for mye, svekkes insentivene til å forbedre egen situasjon.

Anonymkode: ed53e...b99

Det har aldri lønt seg å gå arbeidsledig i seg selv, det er en myte høyresiden har promotert. Man har aldri fått 100% av det man tjente før arbeidsledighet, og per i dag er det 62.4% av tidligere lønn. De som får det som er oppfattet som mye dagpenger, er de som har hatt ganske høytlønte jobber før arbeidsledighet. Og det samme med andre ordninger som uføretrygd og annet.

Men klart, det er jo ikke ubegrenset. Men utfordringen er hverken dagpenger elle uføretrygden, men at det ikke er noe initiativ til å investere i en næring som i hvert fall i noen grad kan ta over for oljen når det er slutt, pengene er stort sett invester i verdipapirer og forbruk, men ingen direkte verdiskapning. Nå for tiden er jo det politiske mantraet at næringslivet skal seile sin egen sjø og at det offentlige skal blande seg minst mulig. Og som vi ser, er det ingen aktører som er store nok til å greie å skape verdiskapning av noe som kan matche oljebransjen (som for øvrig delvis ble en realitet på grunn av offensiv holdning fra det offentlige Norge). 

Anonymkode: d9dc7...5f2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...